Zanouk update

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Lies

Zanouk update

Bericht door Lies » do 07 jun 2012, 20:24

Na een redelijke radiostilte, komen we (/ik) weer onder onze steen vandaan… Even een Zanouk-update. (edit, de even is een láng verhaal geworden...maar het is een update van een jaar, dus op zich, keurig samengevat :D )

Na Fjovrili juli (toch? ) vorig jaar heeft Zanouk door omstandigheden een lánge vakantie gehad.
Afgelopen winter heeft ze voor het eerst in haar werkende-leven dekenloos en suikerloos/biks/muesli-loos doorgebracht. Deze twee tips om jeuk te voorkomen kwamen tegelijkertijd en ik heb ze gelijktijdig ingezet, waardoor ik niet wist welke van de 2 de oorzaak van de jeuk was, maar ik Zanouk in ieder geval jeuk-vrij heb gekregen.
En haar jeuk is de hele winter weggebleven! Tot zover alle poeders, supplementen, druppels etc. gewoon niet scheren en natuurlijk paardenvoer bleken de oplossing voor Zanouk. Qua voer ben ik gestopt met alles behalve hooi en heb haar alleen een natuurlijk voedingssupplement gegeven.
Daarna ben ik voorzichtig nieuwe krachtvoer gaan proberen en kwam tot de ontdekking dat er serieus voer bestaat wat Zanouk niet lust :D Ze krijgt nu overigens de Nova-mix van Mijten.
Wat een verademing was dat zeg, een winter lang een jeukvrije pony. Ze had het altijd vanaf oktober en het duurde voort tot het voorjaar waarna het langzaam weg leek te trekken, maar afgelopen zomer had ze in juli nog plekjes van de jeuk over…
Vlak voor het echte winterweer hebben we nog even geprobeerd er een deken op te leggen, om een mega-vacht te voorkomen, maar na 2 dagen gooide ze zichzelf voor overgave tegen iedere beschikbare muur, dus dat leek duidelijk, geen dekens en een dikke vacht. Gelukkig kwam dat ook uit in mijn winter-plannen, dus hebben we samen rustig aan gedaan in de winter. Nu had ik afgelopen week geen nova mix en heb ik haar 2 dagen de ‘Nature’s best’ van Pavo gegeven.. stom, want ze heeft nu dus weer jeuk... blijkbaar kan ze echt niet tegen dekens én bepaald voer.. (ik blijf het zelf lastig vinden om te geloven dat dit het is, maar geloof het graag zolang het werkt :D )

Toen werd het voorjaar en vond ik letterlijk en figuurlijk weer de tijd om aan het werk te gaan. Nu dacht Zanouk daar nog wel íets anders over.
Nu weet ik dat veel FW-ers het idee hebben dat Zanouk zo'n fijne losse pony is, met ruime gangen aardig dragend vanuit achter... maar echt waar, als Zanouk veel vakantie krijgt (of ik misschien..) dan wordt ze een echte hang-trek-val-om-en-duik-op-mijn-voorhand-fjord en ik de daarbij behorende gefrustreerde ruiter die niet in staat is om de boel nog op te lossen O:)
Voor het beeld zou ik wat foto's moeten plaatsen, maar helaas, die zijn van deze periode niet gemaakt.. hoe toevallig is dat? ;) Gelukkig heb ik een hele fijne instructrice die ons weer op weg heeft geholpen de afgelopen 3 maanden.
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat Zanouk géén paard is om niets te doen, wat wordt die oervervelend van vakantie vieren zeg. Lomp in de omgang, chagrijnig, niet aanhankelijk, eerder stoïcijns richting mensen, enorm gefocust op eten maar ook erg schrikkerig en gestrest als ze wél iets moest doen. Maar langzaam maar zeker is ze weer helemaal de gezellige aanhankelijke nieuwsgierige Zanouk geworden 

Op de valreep heb ik ons de week voor de onderlinge wedstrijd opgegeven, weer de M2, waar ze vorig jaar met toch wel wat moeite een winstpuntje kreeg op Fjovrili, welke ik niet zo verdiend vond, maar wel blij mee was ;)
En nu waren we eigenlijk nog niet op dat niveau (vind ik) en gingen we zomaar een wedstrijd rijden. Dat werkt mentaal gezien niet zo goed bij mij (understatement :D ), ook al was het ‘maar’ onderling, ik reed als een krant en Zanouk werkte daar keurig aan mee… Er vandoor in de middengalop, tijdens de midden en uitgestrekte draf ‘schrikken’ van de verte om vervolgens tegen de hand in schuin de bak over te rennen, zijn enkele voorbeelden van onze denderende proef. Proef 2 heb ik laten zitten, en zelfs het springen in de middag kon ik mezelf niet meer toe motiveren.

En 1.5 week verder zouden we ons KNHS debuut weer hebben, dus dat was hoopgevend allemaal.
Geheel volgens mezelf, heb ik niet zo erg goed op mezelf gelet en ben met de instelling dat het niets zou worden maar weer eens de ring in gegaan en eureka, dat bleek ook zo uit te pakken. Halthouden bleek opeens een moeilijke oefening en een overgang van draf naar stap monde uit in halthouden. Ah, als je dan toch M2 start, doe het dan gelijk goed… (a) Heel bijzonder allemaal. Maar goed, een lang verhaal kort, ik moest van Sandra alle twee de proeven rijden (anders zou ze me in elkaar slaan :? ) dus dat heb ik maar gedaan. En daarbij moet ik zeggen dat ik proef 2 wel weer iets meer reed dan in de eerste, dus voor dat was niet helemaal voor niets.
Na afloop durfde ik m’n coupons niet eens op te halen, maar het bleek allemaal weer mee te vallen. 176 en 180 (182 als ik naar m’n voorlezer had geluisterd, maar dat doe ik minimaal één keer per wedstrijd niet, dus of dat nu nog de moeite van het vermelden waard is :? ) Met het commentaar van de ene jury dat ik de eerste helft van de proef heb afgeraffeld en de punten van de andere jury waren daar ook naar. Deze keer overigens wel 4 zevens voor de (uit)gestrekte gangen.
M’n conclusie voor nu is dus maar dat als een door mij erg slecht gereden proef een winstpunt waard is, dan kan het alleen nog maar beter gaan hierna ;)
Don't believe everything you think
foss

Re: Zanouk update

Bericht door foss » vr 08 jun 2012, 03:38

Jeuk is gewoon een probleem fijn dat je nu wel weet waar het vandaan komt dat scheelt al een hele boel.
Ach voor de wedstrijden gewoon bljjven oefenen komt goed e weet dat ze het wel kan.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Viv

Bericht door Viv » vr 08 jun 2012, 05:23

Wat een gedoe he als je niet weet waar jeuk vandaan komt. Maar wel goed om te weten dat het in ieder geval aan je voer ligt. Dat is nog aan te passen ;)

Ach joh en die wedstrijden komen wel weer.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Anna

Bericht door Anna » vr 08 jun 2012, 05:37

Ja Zanouk en Nienke zijn weer op de weg terug en nu moeten ze wel doorzetten met regelmatig wedstrijden starten om helemaal in het ritme te komen toch? :D
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 08 jun 2012, 08:20

Ah kijk Nienke is weer terug! Fijn dat je nu een redelijk jeuk vrije winter hebt door kunnen maken met Zanouk, en jou kennende komen die wedstrijden wel weer goed. Jullie moeten gewoon weer even opstarten!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » vr 08 jun 2012, 15:56

Jeeeeeeej, na een dipje is Nienke weer terug. Dit belooft wat als je inderdaad de regelmaat weer te pakken hebt ;)
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » vr 15 jun 2012, 17:51

wat heb je het weer briljant omschreven! :D
Fijn dat jullie weer aan het terugkomen zijn, en dat niet luisteren naar de voorlezen herken ik helemaal niet *kuch* O:)
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » za 16 jun 2012, 08:52

Eindelijk is Zanouk dan jeuk vrij en heb jij er weer zin in om er tegen aan te gaan!
Met voldoende en consequente training komt het allemaal wel weer.
Wodan en ik M1+10
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 20 jun 2012, 10:20

Haha, weer leuk omschreven. :))
Fijn dat je nu weet waar de jeuk vandaan komt, hopelijk werkt deze formule de volgende winter ook.
En gefeliciteerd met je winstpunt, knap hoor met weinig voorbereiding.
Kan je nagaan hoe het gaat als je wèl voldoende voorbereiding heb :)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Plaats reactie