Tobbe had nogal last van scheefheid waardoor hij niet hoger/beter in sport kon presteren dan wat hij nu doet.
Vooral zijn linker schouder was veel sterker ontwikkeld dan rest en hij liep ook constant in een linker stelling.
Een ander probleem was dat Tobbe zo zwaar op de hulpen was waar door dressuren onder zadel geen verbetering bracht.
Gelukkig heb ik sinds kort een instructrice gevonden die paard wel aan lichte hulpen kan krijgen

Daardoor met goede hoop besloten dat misschien toch anders zou kunnen.
3 weken geleden is de osteopaat langs geweest, en ik ben zo 2 weken met hem bezig en je ziet duidelijk zoveel verbetering in zijn bewegen.

Eerst natuurlijk even rollen.

In draf

Balkjes, belangrijke van deze oefening is niet de kwantiteit maar de kwaliteit
Fimlpje
Springen over de tonnetjes. Ik doe dit nu zo 10 sprongen links om, 2 min rust, en dan 10 sprongen rechts om.
filmpje
Achteruit lopen (geen beeld materiaal) 2 weken geleden ging hij nog schuin achteruit in 3 takt beweging. En nu na 2 weken tijd gaat hij wel recht in 2 takt beweging.
Ben zelf zeer verbaas dat paard dat jaren scheef liep in zo korte tijd kan veranderen. Wel hebben we nog lange weg gedaan. Want komende 5 weken mag ik nog niet op zijn rug zitten (paard moet eerst sterker worden in zijn nieuwe manier van lopen). En na 5 weken moet ik onder zadel rustig opbouwen om te ver komen dat hij niet weer terug valt in zijn oude patroon.
Voor gene die benieuwd naar zijn. Ik heb les van Eef Veenstra (parelli instructrice) waar zeer tevreden over ben.