Mijn dieseltje is nu een turbo met injectie motor. Tips!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Zolmar
Contacteer:

Mijn dieseltje is nu een turbo met injectie motor. Tips!

Bericht door Zolmar » za 25 feb 2012, 09:37

Zolmar moet altijd even opgang komen, hij is in de bak erg braaf en luistert goed naar de hulpen O:) , de laatste tijd, buiten in het bos of de duinen trekt meneer zijn eigen plan en wil alleen maar hard }-) . Als ik een overgang maak naar draf gaan we de eerste 30 seconden nog op een normaal tempo, daarna is hij niet meer te houden en gaat voluit en springt over in rengalop. Doormiddel van de one-rain-stop krijg ik hem alleen maar terug. Hij draait dan rondjes en langzaam geef ik hem weer meer teugel. Ik heb nu al een paar keer op 1 rit gehad dat hij er dan weer vandoor gaat. Ik vind dat niet meer zo leuk, te meer omdat op sommige plekken je behoorlijk stijl naar beneden gaat, er veel bochten zijn en er ruiterpaden zijn waarbij de zijkanten zo hoog zijn dat je met je voeten kan blijven hangen. Ik ga straks weer een lange rit maken en geef hem alleen maar hooi te eten, misschien is het beetje krachtvoer dat hij krijgt voordat we weg gaan de boosdoener.

We zijn ook een beetje aan het stoeien met zijn voer. Een maand of 2 gelden zijn we overgestapt op marstall vito en extra hooi, daarvoor kreeg hij marstall fraser light. We zagen geen spieropbouw en vonden hem mager worden. Lana oefent veel voor haar kennismaking endurance rit: hij start met een volle buik hooi en wat marstall vito (halve kilo). Na afloop krijgt hij ook een halve kilo. Nog steeds vind ik hem weinig spieren hebben. Die zou hij volgens mij wel moeten hebben/krijgen. Hij doet niet ziek aan, heeft geen koorts, is wel wat drukker. Als hij na 3 weken nog steeds zo blijft (mager en weinig spier) dan laat ik een bloed test doen.
Wodan
Moderator

Re: Mijn dieseltje is nu een turbo met injectie motor. Tips!

Bericht door Wodan » za 25 feb 2012, 10:00

Poeh lastig om zo te bepalen achter de pc. Heb je geen foto van hem hoe hij er nu uitziet? Veel endurence paarden zijn ranke paarden. Als ik me Tjody van vroeger of die van Ilonka voor me haal waren dat geen stevige spier bundels, maar spieren hadden ze wel degelijk.
Als je twijfelt zou je nog pavo muscle bild kunnen gebruiken. http://www.pavo.nl/producten/supplement ... usclebuild

Voor de gehoorzaamheid buiten zou ik veel overgangen maken. Je moet echt heel consequent zijn, anders nemen ze de volgende keer een loopje met je. Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar dat is kwam doordat ik steeds op dezelfde punten hulpen gaf voor draf of galop. Hij ging voor mij denken en voor je het weet heeft hij de controle overgenomen. Gelukkig is dat nu weer voorbij.
Wodan en ik M1+10
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 25 feb 2012, 10:50

Vervelend dat Zolmar er zo van tussen gaat en zoals Esther schrijft voor zichzelf gaat denken/controle overneemt.
De one-rein-stop vind ik niet een fijne manier om een paard te stoppen omdat je door de abrupte draai best wat kan verreken. Ik ken een paard dat (hij kwam van IJsland, was nogal heet en ze hebben hem die stop geleerd en ook een aantal keren fullspeed uitgevoerd) er zijn voorvoet mee heeft verknoeid is niet meer goed gekomen... Maar dat is een andere discussie.

Wat spieren betreft een endurance paard heeft heel andere spieren dan een dressuur-, of springpaard. Het zijn de marathon lopers, ze hebben wel degelijk spieren maar ze zijn langgelijnd en niet bol. Dat oogt heel anders dan een dressuurpaard.
Belangrijkste is goed ruwvoer, mijn paarden eten in de winter zo tussen de 7 en 10 kg hooi per dag per paard afhankelijk van het type weer. Daarnaast krijgt Ilonk (24 met pensioen maar loopt nog 2 a 3 keer per week een uur of twee draf) 1 kg brok als en 2 kg subli seniores priores geweekt en met rijden een halve tot hele extra kg brok. Brass die getrained wordt voor klasse III doet het op 1/2 kg brok en 2 kg subli sp en als we rijden 1 kg brok, wedstrijden krijgt ze meer krachtvoer, brok of musli/granen etc. Het valt dus enorm mee wat ze van krachtvoer krijgen, ze hebben wel wat nodig voor spieropbouw maar ze hebben vooral goed ruwvoer nodig.

Kan je een standfoto van Zolmar maken?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 25 feb 2012, 12:04

Wat vervelend! Beer heeft vorig jaar in ons endurance-seizoen ook een tijdje wat extra gekregen maar na 2 wedstrijden als een dolle door mijn hand heen trekken ben ik daar mee gestopt. Bij hem lag het wel aan overtollig energie. Hij krijgt nu ook een paar kg kuil/hooi, hele dagen weidegang (niet dat er nu wat in het gras zit haha) en 2x per dag 1 kilo (dus 2 kilo elke dag) brok. Geloof dat het basisbrok is met een klein beetje extra. Met de vorst stond hij wat meer binnen en is zijn brok gehalveerd omdat hij ook echt een stuiterbal werd. Sommige paarden zijn er echt gevoelig voor. Straks met wedstrijden krijgt Beer voor en na de wedstrijden wat extra maar verder niet..wij lopen dan ook geen klasse III maar I.

Beer is ook niet bol bespierd..moet zeggen dat door het springen en dressuren hij wel iets anders is dan vorig jaar maar ik denk dat hij een goede combi is nu. Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van Zolmar. Hij klinkt niet 'ziek'. Soms is het gewoon puzzelen waar ze het beste op reageren. En de one rein stop vind ik ook heftig..heb het bij Beer ook wel eens moeten doen, helemaal in het begin maar goed lijkt het me niet.. Nu is ie poepie-gehoorzaam dus misschien is het een fase bij Zolmar? Enthousiasme?
monne

Bericht door monne » za 25 feb 2012, 19:33

one-rein stop is ook niet altijd mogelijk en zeker niet zoals jij die paadjes beschrijft bij jou in de buurt. Veel overgangen en dressuur onderweg (dus even niet focussen op de km-stand), halt, schouderbinnenwaarts, achteruit, om bomen/struiken heen slalommen met al dan niet een drafje/galopje heuvelopwaarts in mul zand. Eventueel een ander rondje uitkiezen, dan maar schouderbinnenwaarts door de woonwijk of langs een saaie landweg ipv die leuke duinen (wil ik ook!!).
Suus

Bericht door Suus » za 25 feb 2012, 19:47

Lastig zeg en ook wel gevaarlijk. Ik denk dat je voor klasse I niet echt extra krachtvoer hoeft te geven, heb ik iig nooit gedaan. Later kreeg ie haver om hem wat feller te maken, was geen goed plan, want in de wedstrijden liepen natuurlijk overal paarden voor en achter hem (vooral voor hem) en hij wilde mee!
Hij zal eerst gehoorzaam moeten worden voor je een wedstrijd veilig kunt starten lijkt me. Hoe, moeilijk. Dressuur-oefeningen zoals monne beschrijft lijkt me de enige mogelijkheid.
Morris, mijn superfjord!
Jowien

Bericht door Jowien » zo 26 feb 2012, 11:24

Stoute Zolmar!
Misschien ligt het er ook aan dat ie meer conditie heeft, zich goed en sterk voelt. Daar moet hij mee leren omgaan. En dan misschien ook al wat voorjaarskriebels... Orlinde wordt ook een stuk heter als ze betere conditie heeft, die kan ook lopen stuiteren. Maar zij is 90% van de tijd wel heel gehoorzaam. Ik ben dan ook wel streng hoor, en als zij lomp en ongevoelig bezig is ben ik ook wel eens niet-subtiel.
Streng zijn, echt consequent, en altijd, ook in de bak en in het dorp, overal. Stemhulpen erbij kunnen ook helpen misschien, om zijn aandacht ook meer bij jou te houden. Een duidelijk 'nee' met strenge stem als ie harder wil, tegelijk met terugnemen op zit en teugels.
En wat ook kan helpen, is juist doorgalopperen (tenminste, als je een lang stuk voor je hebt waar dat kan). En dan ook echt lang doorgaan... tot hij wil stoppen, en dan nog een stukje langer. Orlinde luistert behoorlijk naar mij, maar met mij vorige bijrijdster heeft ze een periode gehad dat ze er ook zo ongecontroleerd hard vandoor ging in het duin, een beetje hetzelfde als jouw verhaal klinkt. Zij heeft toen een aantal keer echt flink doorgezet, galopperen tot Orlinde het niet meer leuk vond, en dan nog iets langer. Daarna had Orlinde toch iets meer respect voor haar, en wist zij er 'stoerder' mee om te gaan, en gebeurde dit niet meer.

Qua spieren: wat Annlynn zegt, marathonspieren zijn veel langer en vlakker dan body-builderpsieren! En bij fjorden verhult de dikke huid en de wintervacht ook veel van de spiervormen. Bij Orlinde zie je ook nauwelijks spieren.

Krachtvoer: is per paard verschillend. Ruwvoer en vitamines zijn het belangrijkst. Krachtvoer nauwelijks. Orlinde heeft haar eerste jaar klasse 1 getraind en wedstrijden gelopen op alleen ruwvoer + 1 summerfitkoek per dag. Nu krijgt ze 200gr pavo liga per dag, en als ze zwaar getraind heeft wat meer, afhankelijk van de training. Maximaal 1kg, meestal 500-800 gr na een training.
Ze krijgt in een trainingsperiode en een paar dagen erna ook een beetje magnesiumcitraat (poeder) over haar brokjes. Dat helpt de spieren herstellen, werkt tegen stijfheid, en brengt wat rust in het hoofd. Toen Orlinde een spierblessure had en 6 weken rust moest houden op de wei vond de dierenarts dat een heel geschikt supplement, goed voor spierherstel en voor rust in de kop (zonder qua beweging sloom te worden). Nu gebruik ik het dus rond trainingsblokken en wedstrijden.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » zo 26 feb 2012, 20:33

Bedankt voor alle tips. Van de one-rain-stop ben ik ook geen fan, maar soms moet je wat. In het bos liepen veel mensen met honden en kinderen rond en dan moet ik wel aan de veiligheid van de andere denken.

Ik ben gisteren met Elisa (daar rijd Lana vaak mee) naar Spaarnwoude geweest. Daar begon hij dus op sommige plekken spontaan heel snel te draven. Ben er nu wel achter dat het steeds op de stukken is waar Lana en Elisa ook altijd draven, het is dus een gewoonte geworden (hier gaan we altijd draven). Na een goed gesprek met Lana hebben we afgesproken dat ze niet voorspelbaar moet worden en ook op de goede draf plekken eens moet stappen. Ook vertelde ze dat als Zolmar op eigen initiatief harder gaat draven ze dit soms toe staat. Dat mag ze dus niet meer doen. Ik ben eigenlijk twee weken geleden weer begonnen met het buiten rijden (ik reed wel 2x per week met hem in de bak, heb na mijn 3de zwangerschap bekken instabiliteit gekregen en heb daar de laatste paar maanden weer veel last van gekregen) en merkte deze problemen op. Ik heb er wel vertrouwen in dat we dit snel kunnen oplossen.als zij ook weer consequent is.

Het ritje verliep uiteindelijk wel goed. Ik kreeg hem wel steeds goed terug (geen noodstop hoeven te gebruiken). Ik heb hem voor de rit lekker hooi laten eten, geen krachtvoer, ik vond hem wel minder hyper, ik blijf dit even vol houden om te kijken of dit uitmaakt, want het kan natuurlijk ook toeval zijn. De rit door Spaarnwoude ging een stuk beter dan in de duinen. Ik vond wel dat de draf in het begin een te snel tempo had, een beetje gehaast. Na een tijdje draven merkte ik dat hij een constanter/rustiger tempo ging draven.

Lana heeft trouwens elke week een dressuurles of springles, met "huiswerk" dat ze moet oefenen. In de bak is hij wel altijd braaf, ondanks dat hij de dressuur oefeningen best moeilijk vindt.

Morgen gaat ze met Linde en Orlinde naar de duinen en gaat ze doen wat we hebben afgesproken, dus wordt vervolgd.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 26 feb 2012, 20:42

Ah, als ik het zo lees heb je het probleem al gevonden, niet het voer, maar inconsequent rijden,
paard laten bepalen hoe snel en op dezelfde plekken hard.
Als Lana zich daar ook aan gaat houden en jij, zou het probleem op te lossen moeten zijn, maar zal
wel even doorbijten worden.
En zou zeker even uitkijken met het voer.

Ben benieuwd of het gaat werken.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » di 28 feb 2012, 18:06

Hier een up-date.
Zolmar heeft weer voor het rijden alleen maar hooi gekregen. We hebben dit nu 3 keer gedaan en we merken wel verschil. Het krachtvoer geven vooraf maakt hem wel drukker/ wiebeliger. Ook is Lana consequent gebleven (ik ben niet mee geweest, maar zij heeft me de rit beschreven). Hij wilde wel weer harder, maar ze heeft hem weer terug gehaald en het tempo bepaald, daarna heeft zij aangegeven dat hij harder mocht draven. Hij heeft het natuurlijk wel een aantal keer geprobeerd tijdens het rijden, maar ze heeft niet toegegeven. We zullen nog wel even moeten doorzetten, maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik ken Lana, zij houdt van racen en als Zolmar gaat vind ze dit natuurlijk wel leuk en ziet ze er niet zoveel kwaad in (12 jaar, lenig, flexibel, blijft gewoon zitten in alle vreemde houdingen). Ik daarintegen vind het niet leuk als hij gaat (42, beetje stijf, wil na een vreemde beweging er nog wel eens naast liggen), ben wel consequent, maar ja als hij het van de ene wel mag probeert hij het bij de andere ook. Ik stuur nog een paar foto's van zijn figuur.
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-KZ7V8ZAV-D.jpg][/img]
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-CKGNKWFI-D.jpg][/img]
[imhttp://www.mijnalbum.nl/Foto-WMLHW6F7-D.jpgg][/img]
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 28 feb 2012, 18:08

helaas zijn de foto's niet te zien
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » di 28 feb 2012, 18:09

Kwam er ook al achter, ben nog even aan het kijken hoe ik dit moet veranderen
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » di 28 feb 2012, 18:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » di 28 feb 2012, 18:54

Fijn dat het al wat beter lijkt te gaan. Ik hoop dat het dit was, dan is de oplossing gevonden.
Ik vind 'm er niet slecht uitzien, ook wetende dat hij zo vol energie is. Voor een fjord misschien wat slank, maar voor endurance niet gek hoor.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
ujord

Bericht door ujord » di 28 feb 2012, 20:04

Zolmar is nooit stevig geweest.
Toen hij hier kwam was hij erg smal.Toen is hij ingereden en heeft weer hele poos weinig gedaan, maar goed dat is een verhaal apart en toen ben ik hem gaan rijden om hem klaar te maken voor de verkoop. Toen zag je wel wat meer spieren komen, maar hij bleef altijd wat schraal.

Als je wil heb ik ook nog foto`s van de vorige vorige eigenaar. Arm dier -> wat heeft hij veel baasjes gehad in n korte tijd. Gelukkig heeft hij het getroffen met jullie. Zal ze eens op zoeken. Als je me een pb`tje stuurt mail ik je die door. Dan heb je een idee hoe hij daar was.
Ujord (v. Tunar) :+:
M1 + 12 eindstand

Dessa (v. Kventin) :+:
L1+ 6

Eefje :+:
Onze kleine grote draak
Viv

Bericht door Viv » wo 29 feb 2012, 10:41

Ach en sommige fjorden worden nooit een tank, moet je eigenlijk alleen maar blij mee zijn. Zit veel lekkerder zo'n smalletje (zei zij met 2 bijna uitgescheurde liezen na elke endurance _O-). Tjo was ook nooit dik te krijgen, maar die reed er geen meter minder om.

Marstal voer ben ik geen fan van, werkt bij Tjo ook niet. Die deed het super op hippostar basisbrok, zit veel olie in en daar kreeg ze lekker rond figuurtje van.
En hooi, véél hooi.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie