Bericht
door Jowien » zo 26 feb 2012, 11:24
Stoute Zolmar!
Misschien ligt het er ook aan dat ie meer conditie heeft, zich goed en sterk voelt. Daar moet hij mee leren omgaan. En dan misschien ook al wat voorjaarskriebels... Orlinde wordt ook een stuk heter als ze betere conditie heeft, die kan ook lopen stuiteren. Maar zij is 90% van de tijd wel heel gehoorzaam. Ik ben dan ook wel streng hoor, en als zij lomp en ongevoelig bezig is ben ik ook wel eens niet-subtiel.
Streng zijn, echt consequent, en altijd, ook in de bak en in het dorp, overal. Stemhulpen erbij kunnen ook helpen misschien, om zijn aandacht ook meer bij jou te houden. Een duidelijk 'nee' met strenge stem als ie harder wil, tegelijk met terugnemen op zit en teugels.
En wat ook kan helpen, is juist doorgalopperen (tenminste, als je een lang stuk voor je hebt waar dat kan). En dan ook echt lang doorgaan... tot hij wil stoppen, en dan nog een stukje langer. Orlinde luistert behoorlijk naar mij, maar met mij vorige bijrijdster heeft ze een periode gehad dat ze er ook zo ongecontroleerd hard vandoor ging in het duin, een beetje hetzelfde als jouw verhaal klinkt. Zij heeft toen een aantal keer echt flink doorgezet, galopperen tot Orlinde het niet meer leuk vond, en dan nog iets langer. Daarna had Orlinde toch iets meer respect voor haar, en wist zij er 'stoerder' mee om te gaan, en gebeurde dit niet meer.
Qua spieren: wat Annlynn zegt, marathonspieren zijn veel langer en vlakker dan body-builderpsieren! En bij fjorden verhult de dikke huid en de wintervacht ook veel van de spiervormen. Bij Orlinde zie je ook nauwelijks spieren.
Krachtvoer: is per paard verschillend. Ruwvoer en vitamines zijn het belangrijkst. Krachtvoer nauwelijks. Orlinde heeft haar eerste jaar klasse 1 getraind en wedstrijden gelopen op alleen ruwvoer + 1 summerfitkoek per dag. Nu krijgt ze 200gr pavo liga per dag, en als ze zwaar getraind heeft wat meer, afhankelijk van de training. Maximaal 1kg, meestal 500-800 gr na een training.
Ze krijgt in een trainingsperiode en een paar dagen erna ook een beetje magnesiumcitraat (poeder) over haar brokjes. Dat helpt de spieren herstellen, werkt tegen stijfheid, en brengt wat rust in het hoofd. Toen Orlinde een spierblessure had en 6 weken rust moest houden op de wei vond de dierenarts dat een heel geschikt supplement, goed voor spierherstel en voor rust in de kop (zonder qua beweging sloom te worden). Nu gebruik ik het dus rond trainingsblokken en wedstrijden.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.