Ik rijd op dit moment bijna M2 en mis in de zomer altijd dat stukje 'extra' wat ze wel in de winter heeft. Ze is dan altijd lekker vlot en iets kijkerig omdat het koud is. Dit rijdt heel fijn en dan is ze heerlijk voorwaarts. Zoals gisteren heb ik wedstrijd gehad, gaat schijnen en valt ze gewoon heel erg terug. Ik moet er dan zo veel aan rijden omdat ze gewoon echt door de warmte inkakt, met de haver is dit veel minder.
Echter in de zomer wordt ze door de warmte altijd iets wat traag. En met traag bedoel ik dan niet dat ik haar voorruit moet trappen, want ze is altijd goed voorwaarts. Beter gezegd dat ze dan zomers minder snel reageert. Nu dacht ik haver bij te voeren, omdat dit echt een positief effect geeft. Maar nu kreeg ik deze lente daar toch wat problemen mee. Ze liep gewoon goed en verder niets echt ernstigs aan de hand, maar soms als ik op stal kwam stond (beetje hoefbevangenachtig) te leunen. Nadat ik dit een aantal had gezien heb ik gelijk zowel het bix als de haver afgekapt. Nu zie ik het haar ook niet meer doen.
Ik denk dat uiteindelijk de suikers haar te veel zijn, in combinatie met de weidegang. Onze weide is heel rijk, omdat de eigenaar het land heel veel bemest. Meerdere paarden hebben bij ons op stal daar last van. Dit uit zich vaak in staart schuren (wss in combinatie met het voeren van bix etc)(weide wordt met varkensmest bemest

Ik probeer dus al een tijdje naar een oplossing voor in de zomer te zoeken waarbij mijn paard:
- genoeg vitaminen krijgt
- soepel in de spieren blijft
- net iets extra 'power' energie heeft.
Op dit moment krijgt ze dus alleen gras, heel klein beetje hooi als ze op stal staat en 4 handjes luzerne per dag.
In de winter krijgt zij:
- pavo all sports bix (1/4)
- halve schep haver
- 4 handjes luzerne
- veel hooi
Graag zou ik willen weten wat jullie fjorden voeren die redelijke arbeid verzetten of welke tips jullie eventueel hebben