Dieter heb ik zowel de pessoa als een longeerhulp (die met een ringetje en twee knipjes aan de voorkant), nou ja die leen ik hihi.
Beiden pakt hij wel goed op, ik kan hem wel zo activeren dat hij van achter er goed bij komt. Dit is voor de longeerhulp wel essentieel dat je dat met het paard kan. Pessoa gaat dan net ff wat makkelijker.... Momenteel gebruik ik eigenlijk alleen de longeerhulp en dan op de aller langste stand, hij kan wel net voor de loodlijn lopen maar doordat ik hem activeer gaat hij van voren naar beneden, dan wordt hij wel gestimuleerd te zakken maar zet ik hem niet met zijn hoofd vast in een houding. Verder ga ik daar helemaal met Kristel mee in haar uitleg, de lange stand moet ruim voldoende stimulering voor het paard zijn.
Maar hoe zit de pessoa bij jou dan annemarie, daarbij beweegt het bit ook mee in de mond. Heb je die dan minder strak staan dat het je opvalt of?
Maar dat ik de pessoa niet zo veel meer gebruik is meer gemak dan voorkeur

. Vind beiden handig als afwisseling, de ene heb je alleen wat meer tijd voor nodig.
Dubbele longe is ook wel een goed middel mits je weet hoe je er efficiënt mee moet om gaan, daar ben je namelijk afhankelijk van je eigen handen qua druk. Dus raak je ff in de knoop dan zul je dat meteen zien bij de mond van het paard.