Longeerhulp of dubbele longe, wat is beter?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Longeerhulp of dubbele longe, wat is beter?

Bericht door Annemarie » zo 08 dec 2013, 21:20

Vandaag Anka voor het eerst gelongeerd. Doen we anders nooit maar ze deed het in die enorme wind kuikenbraaf :+: . Na even alleen aan de lijn heb ik de longeerhulp er aan gehangen. Hoewel Anka mooi doorliep ging ze niet meteen over de rug lopen. Uiteindelijk wel maar het duurde even.

Maar wat ik me eigenlijk vooral afvroeg, is de aanleuning met de longeerhulp nou wel stil genoeg?? :? Anka schuimde mooi en had een mooie rustig hoofdhouding maar toch zie ik een beetje los/vast in de aanleuning doordat de longeerhulp achter de voorbenen ligt en dus flink meebeweegt als het paard loopt. Of ligt dat nou aan mij? :o?

Misschien moet ik hem nog beter afstellen maar vroeg me af of een stillere aanleuning met dubbele longe niet beter is?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ivonne

Re: Longeerhulp of dubbele longe, wat is beter?

Bericht door Ivonne » ma 09 dec 2013, 07:18

als je een dubbele longe wil gebruiken om te proberen, wij hebben nog een nieuwe liggen, nooit gebruikt. Lammert Haanstra
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 09 dec 2013, 07:39

Ik vind de longeerhulp niet ideaal. Meer vanwege hrt niet i kunnen stellen van buiging.

Dl heb ik ook geprobeerd maar dst is me veel te onhandig. Zoveel in de handen.

Pessoa beviel goed of mijn eigen systeem
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » ma 09 dec 2013, 08:32

Ik ben meer fan van de dubbele longe.
Pessoa werkte hier bij Alm heel fijn, maar bij Hay ging het echt niet. Die bleef er vol tegen in gaan...

Nu zijn we een paar maanden bezig met dubbele longe en dat werkt echt fijn.
Het is in het begin wel geklooi. Ik kan niet meer bijhouden hoe vaak ik de lijnen kwijt was of in de knoop zat. Gelukkig heb ik een braaf en vergevingsgezind paard :P
Met wat oefening gaat het wel goed en de mogelijkheden zijn veel breder dan longeren alleen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 09 dec 2013, 09:00

Ik ben fan van de longeerhulp, vooral omdat ik zelf niet handig ben met dubbele lijnen. Wat ik wel veel zie, is dat die dingen vaak te strak staan afgesteld waardoor het dus in de oksels en de mond trekt. Ik stel het zo af dat het alleen 'inwerkt' als Beer in de giraffenmodus gaat. In het topic van het jaaroverzicht van Beer staat een foto met de longeerhulp zoals ik het gebruik.

Edit, 't is niet beter of slechter denk ik..het is maar net wat je zelf ook fijn vindt. Denk dat wanneer mijn stalbaas met de dubbele longe werkt met Beer dat het wel effectief is maar als ik het doe niet. :+
foss

Bericht door foss » ma 09 dec 2013, 10:53

Ik longeer altijd met pessoa heb deze wel aangepast zodat ik buiging en stelling kan vragen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Viv

Bericht door Viv » ma 09 dec 2013, 12:48

Wat bedoel je met longeerhulp eigenlijk? Zo'n touw waarmee je hem vast zet (van de makers van concord leader)?
Als er dan toch iets aan moet dan het Haamstra touwtje of beter nog het Pessoatuig of dubbele lijnen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 09 dec 2013, 17:13

Dieter heb ik zowel de pessoa als een longeerhulp (die met een ringetje en twee knipjes aan de voorkant), nou ja die leen ik hihi.
Beiden pakt hij wel goed op, ik kan hem wel zo activeren dat hij van achter er goed bij komt. Dit is voor de longeerhulp wel essentieel dat je dat met het paard kan. Pessoa gaat dan net ff wat makkelijker.... Momenteel gebruik ik eigenlijk alleen de longeerhulp en dan op de aller langste stand, hij kan wel net voor de loodlijn lopen maar doordat ik hem activeer gaat hij van voren naar beneden, dan wordt hij wel gestimuleerd te zakken maar zet ik hem niet met zijn hoofd vast in een houding. Verder ga ik daar helemaal met Kristel mee in haar uitleg, de lange stand moet ruim voldoende stimulering voor het paard zijn.
Maar hoe zit de pessoa bij jou dan annemarie, daarbij beweegt het bit ook mee in de mond. Heb je die dan minder strak staan dat het je opvalt of?

Maar dat ik de pessoa niet zo veel meer gebruik is meer gemak dan voorkeur ;) . Vind beiden handig als afwisseling, de ene heb je alleen wat meer tijd voor nodig.

Dubbele longe is ook wel een goed middel mits je weet hoe je er efficiënt mee moet om gaan, daar ben je namelijk afhankelijk van je eigen handen qua druk. Dus raak je ff in de knoop dan zul je dat meteen zien bij de mond van het paard.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 09 dec 2013, 17:25

@Viv: Longeerhulp is inderdaad zo'n touw, dat over de rug loopt, tussen de voorbenen door naar het bit/halster.

Heb m hier nu paar keer gebruikt op aanraden van de fysio-kennis bij Bink en Fjella. Heb m dan op zijn aller-aller lost want anders vind ik er veel teveel inwerking zoals jij beschrijft Annemarie in zitten. (nu is me ook opgevallen dat beide paarden relatief lang/grote afstand hebben van rug/borst-breedte, maar als ie te strak zit krijg je gewoon bij elke pas een 'klap'..heb m nu zo los dat het hooguit een zacht rukje is als ze teveel omhoog komen) Aan het begin van de allereerste keer snappen ze m vaak niet, maar door met stem bij te springen kon ik al relatief snel aangeven waar ze wél moeten lopen, waardoor de strijd-tijd met henzelf kort gehouden kon worden. Ik vond m praktisch om de paarden toch via een korte weg relatief snel in een gewenste hoofdhalshouding, met gewenst ruggebruik te krijgen zonder dat ze met jou de strijd aan moeten, maar feitelijk gaan ze die met hun eigen aan. Dat is ook meteen dezelfde reden waarom ik m never te nooit te strak zou doen.

Gebruik m ook niet iedere keer met longeren omdat ik hoop dat ik mijn paarden van nature, met stembeloning, naar de gewenste beweeghouding kan stimuleren. Als paarden fris zijn laat ik m al snel af...gekke sprongen aan een longeerlijn met longeerhulp lijken me niet echt bevorderlijk voor het paard. Overigens maak ik m vrijwel altijd vast aan het halster, niet aan het bit. (bij Bink 1x gedaan, maar dan krijg je mijn inziens veel teveel zaag-bewegingen door de bewegingen van de voorbenen.) Daarnaast is me opgevallen dat je extra scherp moet blijven op het tactmatig actief houden van je paard voor dat prettige ruggebruik met de longeerhulp.

Dubbele longe ben ik zelf niet goed in, loop altijd moeilijk te doen met mijn buitenste longe en heb de boel in de knoop. Mennen is geen probleem, maar die dubbele longe wil op een of andere manier nooit prettig. Pessoa idem dito...

Allerfijnste longeerhulp vind ik nog altijd mijn lichaam en stem. Maar nu ben ik ook erg 'makkelijk' qua longeren in wat ik er mee wil bereiken, als ze laag, tactmatig, ontspannen doch actief voortbewegen en goed luisteren ben ik allang blij.
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » ma 09 dec 2013, 18:55

Ik ben met de longeerhulp altijd een beetje bang dat ze te veel voorover gaan kukelen. Ik houd dan meer van een geslotener systeem zoals de pessoa. Dat is wel altijd even een gepuzzel met omdoen..
Met de longeerhulp zul je er dus scherp op moeten zijn dat je goed het tempo erin houd en ze van achter gaat activeren.

Ik heb de longeerhulp zelf nog niet geprobeert, meestal als ik wil longeren heb ik zo het tuig erop en een kar erachter. Vind ik veel leuker..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 09 dec 2013, 20:38

@Viv: onderstaande ding bedoel ik met de longeerhulp.

Afbeelding

Anka blijft op zich actief genoeg lopwn om met touwtjes te longeren of de longeerhulp te gebruiken. Nisko loopt te veel op de vorohand en die kukelt met lpngeerhulp of touwtjes idd voorover. Nisko deed ik wel met de dubbele longe of pessoa tuigje. Maar pessoa tuigje vond ik ook niet alles, trok vaak scheef.

Anka liep met de longeerhulp absoluut niet scheef. Nou is ze ook redelijk goed recht gericht en longeerde ik in de longeercirkel. Toen ik hem te kort had ging ze kort lopen en toen ik hem wat langer had liep ze een stuk beter maar vaak nog net met het neusje er wat uit en nog niet helemaal over de rug.

@Annabel: ik heb Anka ook met stem beloond en geprobeerd aan te geven wat de juiste houding is van echt er lekker in zakken van voren.

@Ivonne: heb een Lammert Haanstra longeerlijn met zweep liggen. Zal het boekje en de DVD weer eens opsnorren. Met Nisko kon ik er redelijk mee overweg.

@Kristel: zal de foto van Beer eens bekijken. Heb je er toevallig ook een filmpje van? Zal eens kijken of ik een filmpje van Anka met de longeerhulp kan maken.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 09 dec 2013, 20:52

Oooh, die foto vind ik niet fijn zeg... zo gebruik ik dat ding dus niet..dat bedoel ik dus met te strak afstellen, dit vind ik gewoon opknopen en niks met ontspannintg te maken hebben.. Bij Beer zit het veel losser en ik laat hem veel tempowisselingen maken, stelling vraag ik door de longeerlijn af en toe wat te bewerken maar omdat Beer in een cirkel werkt neemt ie vanzelf al stelling aan, voordeel van die bak.

Ik zet de foto van Beer hier even neer, zal zo kijken of ik een filmpje heb, volgens mij wel ooit gemaakt maar geen idee of ik die nog op mijn telefoon heb staan.

Afbeelding
margalorenz

Bericht door margalorenz » di 10 dec 2013, 10:00

Ik gebruik ook de longeerhulp. Hij bevalt mij erg goed, maar inderdaad niet te strak doen! Ik zie het echt als HULP niet als dwangmiddel. Als je hem heel strak zet wordt het echt wel dwang vind ik.
Viv

Bericht door Viv » wo 11 dec 2013, 11:26

Ja dat dacht ik al, ik vind dat helemaal niks. Nageven moet van achteruit komen en niet van voor vast zetten en paard geen mogelijkheid bieden om van achter naar voor te werken. Maargoed dat is mijn beleving erbij. Geen gelul, in de krul.
Nou ben ik zowizo niet van het bijzetten of hulpteugels :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 15 dec 2013, 16:30

Als je de longeerhulp goed afstelt werkt het prima zag ik vandaag. Vandaag de 2e keer en ging super. Anka zakte mooi van voren met neusje op de loodlijn en boeghoogte. En mooi doorlopen van achteruit. Ik vond het beeld erg mooi en met name de bovenlijn spande ze nu mooi aan. Met de juiste houding en aanspanning ligt het bit ook mooi rustig.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 15 dec 2013, 18:38

Fijn dat het werkt voor jullie! Kun je toch nog een beetje effectief actief blijven doen tot je weer kunt rijden! :)
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 15 dec 2013, 20:00

Nou kan niet wachten Kristel tot ik weer kan rijden. Longeren is niet echt mijn ding haha. Maar dit lijkt te werken en op deze manier is het niet rondslingeren maar ook nog gewoon echt werken.
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » vr 03 jan 2014, 11:42

Ik ben echt van de dubbele longe :) Deze zit overigens niet vastgeklikt hoor. Last dat ergens tussen de posts door. Met dubbele longe kan je goede stelling & buiging vragen naar beide kanten, tempo goed bepalen en ze niet op de voorhand laten kletteren.

Zie vaak dat paarden met alle 'hulpmethodes' beetje op de voorhand hangen. Hangt natuurlijk ook af wat en hoe je het doet, maar ik ben echt van de dubbele longe, mijn paard wordt daar echt veel beter door.
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
Plaats reactie