Tong uit de mond tijdens rijden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
brigit83

Tong uit de mond tijdens rijden

Bericht door brigit83 » vr 13 sep 2013, 11:27

Cural doet tijdens het rijden zijn tong constant uit de mond.
Veel mensen zeggen dat dit verzet is, wij zijn met een aantal mensen tot de conclussie gekomen dat hij dit niet doet vanwege verzet maar hebben het idee dat hij het niet prettig vind om schuim om de mond te hebben en zogezegd zijn "lippen aflikt'. Nou heeft hij zich al een aantal keer lelijk op zijn tong gebeten.

Bij het rijden van de wedstrijden heb ik nog nooit commentaar op mijn staatje gehad dat een jurylid het "storend" vond of hier punten aftrek voor geeft.

Ik rijdt hem met een dubbel gebroken watertrens. Iemand toevallig goeiere ervaring met een ander bit? Of eventueel een andere tip??

Het stoort mij verder niet dat hij het doet hij is prima te rijden, maar dat hij zich op zijn tong bijt af en toe vind ik wel vervelend.
Cural: Mn lieve gele vriend!
V. Sven
M. Ura
B Fjordsport

KNHS B+11, L1+10, L2+10, M1+3
RUINENKAMPIOEN 2011 VORDEN 37 PUNTEN!!!
B zadelproef dussssss MODELRUIN!!!
JoyceNan

Re: Tong uit de mond tijdens rijden

Bericht door JoyceNan » vr 13 sep 2013, 11:41

het paard van een vroegere vriendin doet (of deed weet niet of hij nog leeft) dit ook. Zij kreeg er in het Z altijd commentaar op. Ook omdat hij als hij op zn tong beet het ging bloeden. Zij deed de sperriem wel wat strak, maar ook dat hielp niet echt. Was maar een enkele keer dat t hielp.

Hij deed dit voglens mij doordat hij een ontsteking had gehad in zijn mond en kiezen waren getrokken oid.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
brigit83

Bericht door brigit83 » vr 13 sep 2013, 11:43

JoyceNan schreef:het paard van een vroegere vriendin doet (of deed weet niet of hij nog leeft) dit ook. Zij kreeg er in het Z altijd commentaar op. Ook omdat hij als hij op zn tong beet het ging bloeden. Zij deed de sperriem wel wat strak, maar ook dat hielp niet echt. Was maar een enkele keer dat t hielp.

Hij deed dit voglens mij doordat hij een ontsteking had gehad in zijn mond en kiezen waren getrokken oid.
Bedankt voor je reactie, Cural bijt zich met het rijden niet tot bloedens toe op de tong maar krijgt allemaal van die bloedblaren op de tong.

Hij is recent door de tandarts nagekeken en zijn gebit is in orde.
V. Sven
M. Ura
B Fjordsport

Krista

Bericht door Krista » vr 13 sep 2013, 11:56

Tong uitsteken, klapperen met lippen, tikken met voortanden, zijn allemaal uitingen van ongemak of spanning.
Heb je echt vertrouwen in de tandarts die de behandeling heeft uitgevoerd?
Er zijn namelijk zoveel charlatans op dat gebied. Paard van een vriendin van mij was ook behandeld en in orde. En toch blijvend onrustig in de mond of ineens de neus eruit steken. Heeft ze het dier elders bij een kliniek aangeboden voor het gebit bleek dat ze wolfstanden voortdurend in haar prikten en ze allemaal open plekjes op de wangen had van de haken op haar kiezen, ik bedoel maar...

Ik ben zelf nooit zo van het extreem aansnoeren bij zulk soort dingen. Velen trekken de sperriem nog maar strakker maar zelf zou ik naar de oorzaak op zoek gaan.
Eerst het gebit, dan de ligging van het bit. Bit kan ook te dik of te dun zijn, en als je spanning vermoed nagaan doet hij het de hele training, of vanaf een bepaald punt, of bij bepaalde oefeningen? Vaak kan je dan ook nog wel een een relatie leggen met het rijden.
Mijn jonge merrie is snel gespannen bijvoorbeeld en dan gaat ze wat met de lippen lopen klapperen. Vloeit die spanning weg of laat ik haar even iets zakken in de hals dan is ook de mond weer rustig. Dat soort dingen vind ik niet zorgelijk. Dat verdwijnt ook wel weer. Maar een uitgestoken tong zou ik niet blij mee zijn. Paarden doen niets met opzet. Lippen aflikken geloof ik ook niet in. Dat is geen reflex van een paard.

In de hogere klassen wordt je op een uitgestoken tong wel echt afgerekend.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 13 sep 2013, 13:11

Een vrouwtje van de manege waar ik vroeger reed, had een paard die zijn tong altijd rechts uit stak. Hij deed dat bijna altijd. Ook met buitenrijden (en dan een ander bitje erin) en met ik weet niet hoeveel graden vorst, stak hij hem buiten. Die tong was met die vorst bijna blauw. Ze heeft hem ook helemaal na laten kijken, maar daar is niets uit gekomen.
Toen ze in het Z reed, gaf ze hem van te voren een beetje tabak. Daardoor hield hij zijn tong wel binnen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Kelly

Bericht door Kelly » vr 13 sep 2013, 14:09

Krista schreef:Tong uitsteken, klapperen met lippen, tikken met voortanden, zijn allemaal uitingen van ongemak of spanning.
Er zijn namelijk zoveel charlatans op dat gebied. Paard van een vriendin van mij was ook behandeld en in orde. En toch blijvend onrustig in de mond of ineens de neus eruit steken. Heeft ze het dier elders bij een kliniek aangeboden voor het gebit bleek dat ze wolfstanden voortdurend in haar prikten en ze allemaal open plekjes op de wangen had van de haken op haar kiezen, ik bedoel maar...

Ik ben zelf nooit zo van het extreem aansnoeren bij zulk soort dingen. Velen trekken de sperriem nog maar strakker maar zelf zou ik naar de oorzaak op zoek gaan.
Eerst het gebit, dan de ligging van het bit. Bit kan ook te dik of te dun zijn, en als je spanning vermoed nagaan doet hij het de hele training, of vanaf een bepaald punt, of bij bepaalde oefeningen? Vaak kan je dan ook nog wel een een relatie leggen met het rijden.
Mijn jonge merrie is snel gespannen bijvoorbeeld en dan gaat ze wat met de lippen lopen klapperen. Vloeit die spanning weg of laat ik haar even iets zakken in de hals dan is ook de mond weer rustig. Dat soort dingen vind ik niet zorgelijk. Dat verdwijnt ook wel weer. Maar een uitgestoken tong zou ik niet blij mee zijn. Paarden doen niets met opzet. Lippen aflikken geloof ik ook niet in. Dat is geen reflex van een paard.

Ik sluit me bij Krista aan :j

Overigens hoeft het ongemak niet uit de mond te komen he.
Het kan ook pijn in de rug zijn. Of nog elders.

Knabbelt hij niet op het bit?
Hoe is hij in je hand?
Heb je toevallig een rijfilmpje of foto?

Aansnoeren ben ik tegen.
Heb ik nooit gedaan en zal ik ook niet doen.
Eigenlijk zou je zelfs zonder sperriem moeten kunnen rijden vindt ik.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
brigit83

Bericht door brigit83 » vr 13 sep 2013, 14:47

Kelly schreef:
Krista schreef:Tong uitsteken, klapperen met lippen, tikken met voortanden, zijn allemaal uitingen van ongemak of spanning.

Ik sluit me bij Krista aan :j

Overigens hoeft het ongemak niet uit de mond te komen he.
Het kan ook pijn in de rug zijn. Of nog elders.

Knabbelt hij niet op het bit?
Hoe is hij in je hand?
Heb je toevallig een rijfilmpje of foto?

Aansnoeren ben ik tegen.
Heb ik nooit gedaan en zal ik ook niet doen.
Eigenlijk zou je zelfs zonder sperriem moeten kunnen rijden vindt ik.
Tandarts heb ik het volle vertrouwen in, loopt bij de kliniek die bij ons in de buurt goed aangeschreven staat.

Hij is heel licht in de hand.
Hij knabbelt veel op zijn bit en laat zijn tong niet echt uit de mond hangen maar constant net alsof die zijn lippen aflikt zo ziet het er ook uit.

Ik had zelf het idee het eens met een ander bit te proberen, maar de vraag is dan welk bit.
V. Sven
M. Ura
B Fjordsport

Krista

Bericht door Krista » vr 13 sep 2013, 16:15

Kelly ik train Amaretto thuis altijd zonder sperriem dat is ook helemaal mijn gevoel daarover!

Brigit misschien zou je een dunner bit kunnen proberen? Zeker als hij zo licht is en jij een stille hand hebt kan dat geen kwaad hoor. Am van mij rij ik zoals gezegd zonder sperriem en met een dun dubbel gebroken trensje.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Fran

Bericht door Fran » vr 13 sep 2013, 21:39

Een paard van een kennis van mij had dit probleem ook.
Bleek vast te zitten in rug en hals. Een chiropracter heeft dit probleem verholpen.

Doet hij dit ook als je met een ontspannen teugel een buitenritje maakt?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 14 sep 2013, 06:45

Heb je al eens geprobeerd eenmalig zonder bit te rijden?
Bijvoorbeeld in de bak met een bitloos hoofdstel (bij wijze van geleend van iemand anders). Dan zou je goed kunnen kijken naar het verschil. Doet hij het dan ook? Dan ligt het probleem mogelijk niet in de mond, maar elders, of is misschien gedragsmatig al een routine geworden?

Lees anders eens de Pdf's op de site van Paul Versluis, die geven je ook veel info:
http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 16 sep 2013, 06:06

Bij het paard wat ik bedoel was alles nagekeken overigens hoor. En ik praat over wat strakker en niet over aansnoeren! Ik doe hem bij nan altijd los dus dan is het al snel strakker.

Het was het gevolg van bij dit paard, hij had het zichzelf aan gewend helaas.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » ma 16 sep 2013, 08:51

Hoi,

Ik heb tijd terug alles uitgevogeld bij mijn fjord. Deed eerst tong over het bit, daarna ging het een tijd goed en vervolgens liet ze hem uit der mond hangen.. Schaamde me kapot.

Zadelmaker geweest, tandarts, osteo bitten geprobeerd echt alles.

Tongprobleem kan vele redenen hebben. Is wat krista en kelly zeggen vaak uiting van ongemak, spanning of pijn.

Inmiddels ben ik er bij mijn paard achter dat het deels spanning is en deels dat ze bepaalde dingen heel moeilijk vind waardoor ze ook heel zwaar werd in mijn hand en daardoor tong uitstak. Bij mij was het dan ook deels aanleuningsprobleem.

Mijn paard doet het af en toe nog. Ik was op de instructieweek van de KNHS geweest waar ze mij vertelden dat sommige paarden dit ook doen als ze iets heel moeilijk vinden en zwaar. Ik rijd op dit moment M1 dressuur en mijn paard moet leren veel van achteren te doen. Dit vind zij heel moeilijk en haar bouw werkt daarin natuurlijk een beetje tegen, het is eenmaal geen dressuurpaard. Ze vertelden mij daar dus ook dat wanneer een paard het evenwicht van de voorhand naar de achterhand aan het veranderen/verplaatsen is dit zich kan uitten in een 'tongprobleem'. Het ene paard uit dit zo het andere paard op een andere manier.

Ik heb het nu redelijk in de hand en wanneer ik gewoon tussen mijn oefeningen door even een momentje ontspanning opzoek gaat het eigenlijk heel goed. Zodra ik te veel vraag komt de tong weer om de hoek zetten.

Zo zijn er dus vele oorzaken waardoor ze de tong naar buiten kunnen steken. Denk dat je het beste gewoon even jezelf, tuigage en je paard moet analyseren :) zo doe ik dat altijd. Aan de hand daarvan dingen uitproberen, dan vind je vanzelf waar het probleem ligt :)

Hoop dat je het snel vindt!
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
brigit83

Bericht door brigit83 » di 17 sep 2013, 08:51

Bedankt voor de tips allemaal.

Cural wordt zelfs regelmatig behandeld door een osteophaat toevallig is hij gister weer nagekeken maar nog niet nodig. Hij krijgt regelmatig check ups omdat hij zijn lendenen nog wel eens vast heeft zitten.

Ik ga het proberen met een dunner bitje. Neusriem en sperriem snoeren wij ook niet strak aan.
V. Sven
M. Ura
B Fjordsport

Plaats reactie