Glucosamine bijgeven, ja of nee.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Love_Jordy

Glucosamine bijgeven, ja of nee.

Bericht door Love_Jordy » za 24 aug 2013, 12:35

Beste fjordenvrienden.

Jordy staat nu zo'n 3 maanden stil ivm een peesblessure. Over 2 weken gaan we weer terug, maar nu verwacht ik niet dat we dan al mogen opbouwen, alhoewel er de laatste keer bij controle erg veel verbetering te zien was.
Ik ben nooit zo van suppelmenten bij geven voor ditjes en datjes, Maar na (vooral hier op FW) Informatie te hebben gezocht, geef ik hem nu alleen zwavel bij voor zijn peesblessure.

Joortje is niet echt de jongste meer, maar we gaan zeker weer lekker opbouwen en rijden als we weer mogen! Hij wordt zo suf van alleen maar wandelen en stilstaan... :\ Op de foto's zagen alle 4 zijn benen er keurig uit voor zijn leeftijd (16) en was er alleen een lichte vorm van artrose te zien. Maar dit is normaal voor een dier van zijn leeftijd.
Nu denk ik eraan om wanneer we weer mogen opbouwen met rijden, Toch glucosamine bij te gaan geven. Is dit zinvol? Of zou ik er mee moeten wachten. Ik denk graag preventief ;).
Ik hoor graag wat jullie ervaringen/meningen zijn.

Greetz! :wave:
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Erpel

Re: Glucosamine bijgeven, ja of nee.

Bericht door Erpel » za 24 aug 2013, 13:29

Ik merkte bij mijn Kwpner met toch wat ergere spat en atrose geen verschil met glucosamine. Toch een aantal maanden uitgeprobeerd en twee soorten, poeder en vloeibare dacht ik. Uiteindelijk dus toch maar mee gestopt, vond het te duur .. en merkte zelf geen resultaat.

Uiteindelijk heeft verhuizing van stal wel geholpen. Ze staat nu 24/7 buiten met een schuilstal. Dat heeft haar echt goed gedaan! Als ik op stal was blijven staan waar ze in de winter 's avonds op stal stond.. weet ik niet of ze er nog was geweest. Ze doet het nu erg goed! :D
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » za 24 aug 2013, 13:45

Erpel schreef:Ik merkte bij mijn Kwpner met toch wat ergere spat en atrose geen verschil met glucosamine. Toch een aantal maanden uitgeprobeerd en twee soorten, poeder en vloeibare dacht ik. Uiteindelijk dus toch maar mee gestopt, vond het te duur .. en merkte zelf geen resultaat.

Uiteindelijk heeft verhuizing van stal wel geholpen. Ze staat nu 24/7 buiten met een schuilstal. Dat heeft haar echt goed gedaan! Als ik op stal was blijven staan waar ze in de winter 's avonds op stal stond.. weet ik niet of ze er nog was geweest. Ze doet het nu erg goed! :D
Bedankt !!
Beweging is en blijft natuurlijk de beste oplossing! En als Joor weer 100% is, gaat hij uiteraard de hele dag naar buiten. (paddock) Dag en nacht kan niet. Als hij geen blessure had, had hij wel dag en nacht op het land gestaan. Alleen deze mogelijkheid heb ik alleen s'zomers. :).
En rijden deden we vaak, en gaan we ook weer doen zodra hij beter is :).
Ik denk ook dat het per paard verschilt of een suppelment z'n werk doet?

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

claudia

Bericht door claudia » za 24 aug 2013, 15:17

Grappig dat je het vraagt. Ik was vorige week bij mijn eigen arts en omdat er
aktieve artrose in mijn rug zit vroeg ik ook of ik wat glucosamine moest gaan gebruiken.
Hij lachte me nog net niet uit. Hij zegt dat het wetenschappelijk niet is bewezen dat het echt werkt.
Bij sommige pakt het positief uit maar bij een hele hoop ook helemaal niet.
Zijn antwoord was dus nee.

Maar wij merken wel bij artrosehonden die op voer staan met gluco dat ze er wel baad bij hebben.
Dus blijft toch gissen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 24 aug 2013, 16:57

Iwan krijgt equilin motion en hij doet het daar heel goed op, hij heeft ook atrose en spat...
Op dochorse.nl is het verkrijgbaar en op equilin.nl ook natuurlijk
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » za 24 aug 2013, 18:45

Fayah heeft natuurlijk ook haar pees en elke keer als ik het wel gaf waren de scans verbeterd en als ik stopte ging ze achteruit
Of het daaraan ligt is niet te zeggen maar zelf wel het idee dat het helpt bij fayah
Ilona

Bericht door Ilona » za 24 aug 2013, 19:13

Castor is een jaar lang met vlagen steeds kreupel geweest.
Na foto's bleek hij verbening van het hoefkraakbeen en een klein puntje artrose in de knie te hebben.
Ik gaf het een half jaar voor mezelf om aan te kijken hoe vaak hij kreupel zou zijn. Hij had echt pijn in zijn kreupele periodes, erg sneu. Al duurde dit vaak maar een week. Hij deed verder niet veel en haalde hem dan al kreupel uit de wei.
Vooruitzichten waren erg onzeker.
Ik ben toen ook glucosamine bij gaan geven.
Erg bijzonder is dat we nu 5 mnd verder zijn en ik hem geen pas kreupel meer heb zien lopen.
Kan gewoon toeval zijn, maar ik blijf lekker die glucosamine geven ;) (moet nu gelijk aan het filmpje van Nathalie denken bij het topic links :P ).

Al heeft het maar geholpen de verbening te remmen of te stoppen.
Ik zal nooit weten of de glucosamine geholpen heeft, maar als laten inslapen al door je gedachten gaan en het gaat vervolgens zo... Ik klaag maar niet!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 24 aug 2013, 19:43

Karev heeft ook verbeend kraakbeen en ik voer glissando van marstall. Is niet heel duur. Ik doe met een emmrr van 40 euro ong 3 mnd. Ik ben er nog niet mee gestopt maar ze beweegt weer fijn
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » za 24 aug 2013, 20:30

Dank allemaal voor de reacties!
Het gaat mij er inderdaad om dat wanneer we weer aan de slag kunnen, het gewoon 'lekker' blijft gaan.
Lichte vorm van atrose hebben alle paarden denk ik wel.Zolang Joor maar lekker soepeltjes blijft :)
Dus het is voor hem dan echt meer preventief.
Dit is Joor zn eerste blessure in de 16 jaar haha! T is een taaie.
Ik blijf nog even volgen! :)

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Mieke

Bericht door Mieke » za 24 aug 2013, 20:52

Ik heb alleen ervaring bij honden met Gelatinaat van Primeval maar aangezien hetzelfde middel voor paarden bestaat heb je er misschien wat aan.

De ervaringen zijn wisselend. De ene hond loopt na 2 weken weer als een jonge hond terwijl de andere weinig verbetering ziet. Wel valt me op dat er altijd iets verbetering aangegeven wordt door de klanten, maar dan niet genoeg om ermee verder te gaan.

Preventief wordt dit niet gebruikt, alleen bij klachten.
Ctje :)
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 25 aug 2013, 07:25

Even een vraagje. Is glucosamine homeopathisch?
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Mieke

Bericht door Mieke » zo 25 aug 2013, 07:35

Ja. Het is ook niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Dan zou ik nog eerder fytotherapie aanraden. Zelfde idee als homeopathie maar dan wel wetenschappelijk onderzocht.
Ctje :)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 25 aug 2013, 10:15

Nicole schreef:Iwan krijgt equilin motion en hij doet het daar heel goed op, hij heeft ook atrose en spat...
Op dochorse.nl is het verkrijgbaar en op equilin.nl ook natuurlijk
N.a.v Iwan zijn opvallende verbetering heb ik dit ook besteld voor Anton die ook duidelijk een dagje ouder wordt. Was wel benieuwd in hoeverre het zou aanslaan. Paar maand gegeven, maar vond bij hem de verandering te minimaal t.o.v. de kosten. Nu staat hij al een aantal weken weer zonder en hij is niet meer verslechterd. Dus vooralsnog ben ik er weer mee gestopt. Zou hij nu weer achteruit gaan, dan denk ik wel dat ik het als kuur nog eens voor hem aanschaf. Maar voor langdurig gebruik denk ik dat het voor hem geen extra verbetering meer oplevert, daarvoor is hij dan denk ik lichamelijk toch al te bejaard/te versleten.
Geluk is de vrucht van intens werk
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » zo 25 aug 2013, 11:48

Fayah krijgt ook glissando van marstall
Plaats reactie