Welke sporen gebruik jij?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Welke sporen gebruik jij?

Bericht door Annemarie » zo 23 jun 2013, 17:07

Ik rijd met stompe sporen van ik denk 30 mm oid. Nu overweeg ik zwanehalssporen aan te schaffen met een wieltje met grove tanden zodat ik er iets makkelijker bij kan "prikken" indien nodig. Ik aarzel nogal om een wieltje aan te schaffen aangezien het voor mijn gevoel wat grof geschut is. Maar heb dus van veel mensen te horen gekregen, tis maar net hoe je ze gebruikt. Ja, dat is dan wel weer zo maar toch.

Daarom was ik wel benieuwd wie waar mee rijdt en waarom wel of waarom niet.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Mieke

Re: Welke sporen gebruik jij?

Bericht door Mieke » zo 23 jun 2013, 17:09

Ik heb altijd begrepen dat wieltjes zachter zijn omdat ze kunnen draaien als je prikt in tegenstelling tot een vaste spoor.
Ctje :)
claudia

Bericht door claudia » zo 23 jun 2013, 18:42

Ik rij met gladde wieltjes.
Zortin reageert er super fijn op.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » zo 23 jun 2013, 18:46

Mieke schreef:Ik heb altijd begrepen dat wieltjes zachter zijn omdat ze kunnen draaien als je prikt in tegenstelling tot een vaste spoor.
Ja dit heb ik ook altijd zo begrepen hoor!
Ik rijd ook met stompe sporen, geen ervaring met wieltjes.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Charret

Bericht door Charret » zo 23 jun 2013, 19:55

Afbeelding
Ik rijd met de bovenste sporen.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Anouska

Bericht door Anouska » zo 23 jun 2013, 20:46

Nu met stomp 25mm maar ook wel met stompe zwanenhals.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
sassies84

Bericht door sassies84 » zo 23 jun 2013, 21:42

Ik heb geen zwanenhals maar wel een wieltje.
Gebruik ze alleen maar met wedstrijden en dan zijn ze super!
Het is idd maar net hoe je ze gebruikt, volgens mij zijn wieltjes wel wat scherper.
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
M1 + 8 WP --> Nu lekker met Pré pensioen! :D

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
Krista

Bericht door Krista » zo 23 jun 2013, 22:05

Ik rij altijd met sporen en nooit met zweep indien mogelijk ik heb een hekel aan overpakken en heb liever alleen de teugels in de handen. Thuis rij ik alles met stompe sporen met een rond uiteinde. Jonkies met hele kleintjes, 15 mm denk ik?
Ouderen met 40 mm ook stomp met bol uiteinde en op concours altijd een wieltje. Heb die van Sprenger met spoorbeschermers eraan met een klein wat fijner wieltje. Hele fijne sporen en ze hebben er net iets meer ontzag voor als je iets inkomt dan op waar je thuis mee rijdt.
Mijn vos werd er een jaar of twee geleden nog echt kriegelig van maar doet het er nu heel fijn op.

Je moet wel opletten dat je je wielsporen altijd goed schoonmaakt na het rijden zand eruit zodat je wieltjes altijd draaien. Als dat niet zo is kunnen ze heel scherp zijn namelijk.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Freek

Bericht door Freek » zo 23 jun 2013, 23:22

ik heb ook altijd gehoord en gezien dat sporen met wieltjes de zachtste sporen zijn die ik ken omdat ze niet op 1 plek vast kunnen blijven zitten op de huid. maar ik zelf rij niet met sporen of een zweep wegens dat ik het niet durf met sporen en een zweep onnodig vindt omdat het niet nodig is
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal :P hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever :L)
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 24 jun 2013, 06:19

Charret schreef:Afbeelding
Ik rijd met de bovenste sporen.
Ik met de tweede van boven. Maar wel een interessant topic, wieltjes wil ik wel een keer gaan proberen. Vooral links valt ze makkelijk door m'n been heen.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 24 jun 2013, 06:37

Deze lijken mij ook wel heel vriendelijk overigens:

Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 24 jun 2013, 17:10

eum nooit .....

Vroeger met Tjo wel spoortje gereden met getand wieltje. En westernsporen die toen nog verplicht waren.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » di 25 jun 2013, 17:10

De spoor is zo vriendelijk als je been is denk ik overigens.
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 25 jun 2013, 17:20

Idd, dat denk ik ook. daarom denk ik ook dat andere sporen mijn probleem in de ring niet gaan oplossen. Ik krijg allerlei uiteenlopende adviezen om Anka eens goed haar best te laten doen tussen de bordjes, oa andere sporen. Maar ik merk tot nu toe niks geen verschil wat ik ook om heb (stompe spoor, spoor met glad wieltje). Dus of ik weet die dingen niet te gebruiken of ???

Wat me dus veel geadviseerd wordt is een wieltje met stompe tanden en dan alleen voor de wedstrijden. Maar op een of andere manier denk ik niet dat dat het probleem gaat oplossen :n .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 25 jun 2013, 18:46

zou les van een ander iemand niet eens kunnen helpen? een andere kijk?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » wo 26 jun 2013, 08:31

Hier ook geen sporen in gebruik, heb het niet nodig bij Nan. Ze reageert super als je haar maar goed instrueert +:)+

Nan vindt dit overigens ook want die gooit je er echt af :+
(ooit moest het eens tijdens een les bij een nieuw iemand, dat wat de eerste en de laatste les haha)
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Krista

Bericht door Krista » do 27 jun 2013, 09:30

Is Anka met rijden thuis echt zoveel anders dan in de ring?
Is ze op concours echt veel minder voorwaarts ?
Want idd dan zijn sporen misschien helemaal niet de oplossing.
Je kunt ook in een vicieuze cirkel terecht gekomen zijn.
Kijk als een paard al niet zo loperig of scherp is dan kun je natuurlijk op concours altijd nog iets inleveren door een stukje spanning of het onbekende, dat ze net iets de boot afhouden. Daar moet je doorheen zien te trainen.
Maar kan het niet zo zijn dat je inmiddels met een mindset de ring ingaat van daar gaan we weer wat wordt weer zwoegen even kort door de bocht? Want ook dat voelen ze aan.
Laat ik het zo zeggen die grote bruine die ik had was geen vlug paard. Ja op weg naar de wei of de voorbak, haha.
Maar zowel in training als op concours was het altijd weer scherp maken en scherp zien te houden. Iedere keer opnieuw, het boeide hem niet. Omdat je hoe hoger je komt ook meer impuls nodig hebt om ze mooi bovenin te laten lopen en te scoren werd dat steeds lastiger en ik reed me bijna een astma aanval op dat beest op concours.
Je gaat er op anticiperen en naar rijden maar het word er niet anders van. Bij hem leverde het zelfs wat extra spanning op waardoor hij eigenlijk nog meer dichtklapte.
Kon hem flink de broek warm maken met m'n sporen maar ook dat effect ebde weg met een paard minuten.
Maar om een lang verhaal kort te maken hij was eigenlijk thuis als ik er kritisch naar keek niet veel anders. Alleen heb je dan de kans om een impulsloze oefening opnieuw te doen tot het goed is.
Ik weet er ook geen oplossing voor hoor en eerlijk gezegd kan ik er ook niet tegen, zulke trekjes hij viel in het Z helemaal door de mand vandaar dat ik hem verkocht heb. Maar ik zie wel bij zijn nieuwe eigenaresse, die de druk er dus niet zo op legt, veel sneller tevreden is en hem naar de ogen kijkt, dat die spanning en het dichtklappen er veel minder is. Ze rijdt inmiddels M1 met hem en ook nette punten en prijzen. Achteraf denk ik dan wel het heeft niet veel zin gehad hem zo aan de veren te zitten, je scoort misschien iets meer punten maar bij hun straalt het plezier er iets meer af. Dus misschien zit de oplossing daar wel in. Stukje ontspanning en we zien wel bij wijze van.
Het is maar een idee maar iig mijn ervaring misschien herken je er iets in....
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 27 jun 2013, 12:14

Als Dani niet voorwaarts is doe ik het volgende: 10 passen draf lichtrijden, 10 passen draf doorzitten, 5 passen middendraf doorzitten en daarna halt. Je maakt een soort energie aan die ze willen gaan gebruiken, maar op dat moment hou je in (niet te vaak, 2 of 3 keer is meestal voldoende om ze scherp te maken). En wat ik ook vaak doe is van draf naar stap en meteen weg, reageert ze niet scherp, terug naar stap en meteen weg, reageert ze weer niet scherp dan opnieuw en opnieuw. Uiteindelijk wil ze niet meer terug naar stap zo voorwaarts is ze.

Maar over de sporen, ik trek mijn benen wel een beetje op. Daarom ga ik zwanenhals proberen. Weet nog niet of ik daar een wieltje op neem.. wat is het grote voordeel/nadeel ervan?
Charret

Bericht door Charret » vr 28 jun 2013, 10:48

@Anna de reactie verschilt per paard. Gewoon uitproberen hoe Dani erop reageert.

Om actiever te maken maak ik ook veel overgangen en schijnovergangen. En vooruit en gelijk reageren pats boem! Heerlijk zo'n vlot achterbeen.
Ik denk dat ik Anka echt eens moet zien lopen bij jou thuis en op wedstrijd om te zeggen wat ik denk dat het kan zijn. Is zo lastig oordelen via internet.

Wat Krista zegt kan ook. Hier hebben we een paard gehad die ging plassen tijdens ELKE proef. Dat was zijn manier.
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 28 jun 2013, 14:41

@Krista: helaas herken ik je verhaal van de bruine maar al te goed. Ook thuis moet Anka er elke keer weer heel scherp aangezet worden. Ze is van zichzelf heel makkelijk. Daar zitten voor en nadelen aan :D .

Voorbeeld wat voor mij alles zegt: als ik Nisko en Anka roep in de wei gaat Nisko vanuit 0 naar 100 in 1 seconde en komt in galop aanscheuren. Komt met een stofwolk voor mij tot stilstand. Anka denkt oh als het rustig kan is dat ook prima. En komt als een prima donna met een parmantig drafje aantokkelen als Nisko al lang bij me staat. Ze is heel zuinig op zichzelf 8)7 :+ . |En ze heeft zoveel capaciteiten....

Ik heb al veel dingen geprobeerd. Anka is met zweep tikken op de billen (zacht maar ritmisch) heel heet te maken. Helaas werkt dit het beste tot nu toe... Echt zodra je de zweep weglegt ebt het effect snel weg. Ik heb zonder zweep losgereden op wedstrijd. De ring in en je begint al met te weining impuls. Zweep vlak voor bordje A laten vallen, 3 onderdelen impuls daarna is het weg. Instructeur al meegehad op wedstrijd, die zag niet dat ik heel gek reed. Misschien iets strakker maar daar zou Anka niet zo erg van in moeten kakken. Zij zag de impuls ook wegvloeien waarna ik ga zitten werken en de impuls nog verder wegvloeit. Vicieuze cirkel dus. Met trainen gaat het wel veel beter maar dat scherp aan het been houden en de impuls erin is toch best een lastig iets. Wij denken dat ze gewoon weet dat ik compromissen sluit in de ring en ik geen sanctiemiddel heb (zweep). Sporen is ze minder gevoelig voor of ik gebruik ze niet goed :? .

Ja Charret, ik wil ook nog eens kijken of een andere gevorderde Fjorden-ruiter Anka eens wil rijden en kijken wat die ervan vindt. Dit is er door werkdrukte nog niet van gekomen maar iets wat ik zeker van plan ben.
Plaats reactie