Wanneer vinden jullie een pony te oud?
Wanneer vinden jullie een pony te oud?
Eigenlijk was ik altijd vrij stellig hierin, maar ik merk toch dat het steeds wat dichter bij komt. Hoewel het gelukkig nog niet aan de orde is, ben ik wel benieuwd naar jullie meningen.
Ik weet dat soortgelijke topics al geweest zijn, maar die gingen meer over het principe als een paard nog wat kan of door bijvoorbeeld blessures niks meer kan.
Dis gaat voor mij echt om leeftijd. Wanneer is het genoeg?
Ik heb zoals de meesten weten een shetlander staan die volgende maand 24 wordt. Hij is ook al vanaf veulen van ons, dus al bijna 24 jaar. Destijds gered van een bestemming als slachtpony (papierloze shethengst)
Flash was vroeger een ongelofelijk ondeugende pony met een heel spreken karakter. Hij was echt een grote boef. Brak uit wanneer een hekje maar een stukje open stond, liet zichzelf opsluiten in voerhokken, vrat zichzelf door omheiningen, nou ja je kan het niet bedenken, een echte donder dus. Door zijn chronische bronchitis is hij vrij snel benauwd en om die reden werkt hij al jaren niet meer. Ik denk dat hij hooguit tot zijn 10e echt gereden is.
Daarna met verdiend pensioen en een enkele keer wat rondjes stappen met een klein kindje.
Met de jaren is ie rustiger geworden, wat braver en minder ondeugend. Op zich niks mis mee.
MAar het laatste jaar vind ik hem veranderen. Ik kom nog maar 4x per week op stal omdat het vaker niet lukt door werk en gezin. Mijn moeder voert en checkt ze de andere 3 dagen. Wat me opvalt is dat Flash de laatste maanden veel meer staat te staan. Ik zie hem niet echt meer rondscharrelen of een keer spelen.
Hij is dit jaar ook voor het eerst echt afgevallen in de winter, wel nog acceptabel maar dat komt meer door zijn grote reservevoorraad die hij had.
Ik merk ook dat het eten wat moeizamer verloopt, nu komt daar de tandarts voor volgende week dus dat is hopelijk zo verholpen.
Ik merk aan mezelf dat ik hem echt als oude opa ga zien, en toen ik laatste gebeld werd of ik hem wilde uitlenen als gezelschapspony heb ik hier bewust niet voor gekozen, ik ga dat hem op zijn oude dag niet meer aandoen, terwijl ik vroeger graag zo'n plek voor hem had gezocht.
Wanneer vinden jullie nu dat een dier oud genoeg is?
Zelf had ik altijd zoiets van, geen pijn, nog vrolijk, zelf kunnen eten en drinken, staan en liggen.
Kortom de 'basis' nog oke. Ik zal een pony nooit laten lopen tot hij zelf niet meer op kan staan bijvoorbeeld, dat vind ik dieronterend. MAar tussen zover oud zijn en ouder worden zit heel veel ruimte merk ik.
Maar ik merk dat zijn karakter verandert, en dat vind ik lastig in te schatten. Ik vind dat zelf een heel moeilijke graadmeter, is hij nou gewoon oud, of begint hij toch kwaaltjes te krijgen die hij niet laat zien? En daarom wat humeuriger wellicht?
Hij heeft altijd een enorme vechtlust en pijngrens gehad.
De meeste oudere pony's die ik heb gekend hielden ook hun karakter in grote mate, ook al werden ze stram en mager, ze gingen soms toch nog in galop de stal uit bij wijze van.
Voor deze zomer ga ik er trouwens vanuit dat het sowieso nog niet aan de orde is hoor, ik hoop dat hij na de winter weer bijtrekt. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe men over dit soort dingen denkt en hoe je dit afweegt.
Ik weet dat soortgelijke topics al geweest zijn, maar die gingen meer over het principe als een paard nog wat kan of door bijvoorbeeld blessures niks meer kan.
Dis gaat voor mij echt om leeftijd. Wanneer is het genoeg?
Ik heb zoals de meesten weten een shetlander staan die volgende maand 24 wordt. Hij is ook al vanaf veulen van ons, dus al bijna 24 jaar. Destijds gered van een bestemming als slachtpony (papierloze shethengst)
Flash was vroeger een ongelofelijk ondeugende pony met een heel spreken karakter. Hij was echt een grote boef. Brak uit wanneer een hekje maar een stukje open stond, liet zichzelf opsluiten in voerhokken, vrat zichzelf door omheiningen, nou ja je kan het niet bedenken, een echte donder dus. Door zijn chronische bronchitis is hij vrij snel benauwd en om die reden werkt hij al jaren niet meer. Ik denk dat hij hooguit tot zijn 10e echt gereden is.
Daarna met verdiend pensioen en een enkele keer wat rondjes stappen met een klein kindje.
Met de jaren is ie rustiger geworden, wat braver en minder ondeugend. Op zich niks mis mee.
MAar het laatste jaar vind ik hem veranderen. Ik kom nog maar 4x per week op stal omdat het vaker niet lukt door werk en gezin. Mijn moeder voert en checkt ze de andere 3 dagen. Wat me opvalt is dat Flash de laatste maanden veel meer staat te staan. Ik zie hem niet echt meer rondscharrelen of een keer spelen.
Hij is dit jaar ook voor het eerst echt afgevallen in de winter, wel nog acceptabel maar dat komt meer door zijn grote reservevoorraad die hij had.
Ik merk ook dat het eten wat moeizamer verloopt, nu komt daar de tandarts voor volgende week dus dat is hopelijk zo verholpen.
Ik merk aan mezelf dat ik hem echt als oude opa ga zien, en toen ik laatste gebeld werd of ik hem wilde uitlenen als gezelschapspony heb ik hier bewust niet voor gekozen, ik ga dat hem op zijn oude dag niet meer aandoen, terwijl ik vroeger graag zo'n plek voor hem had gezocht.
Wanneer vinden jullie nu dat een dier oud genoeg is?
Zelf had ik altijd zoiets van, geen pijn, nog vrolijk, zelf kunnen eten en drinken, staan en liggen.
Kortom de 'basis' nog oke. Ik zal een pony nooit laten lopen tot hij zelf niet meer op kan staan bijvoorbeeld, dat vind ik dieronterend. MAar tussen zover oud zijn en ouder worden zit heel veel ruimte merk ik.
Maar ik merk dat zijn karakter verandert, en dat vind ik lastig in te schatten. Ik vind dat zelf een heel moeilijke graadmeter, is hij nou gewoon oud, of begint hij toch kwaaltjes te krijgen die hij niet laat zien? En daarom wat humeuriger wellicht?
Hij heeft altijd een enorme vechtlust en pijngrens gehad.
De meeste oudere pony's die ik heb gekend hielden ook hun karakter in grote mate, ook al werden ze stram en mager, ze gingen soms toch nog in galop de stal uit bij wijze van.
Voor deze zomer ga ik er trouwens vanuit dat het sowieso nog niet aan de orde is hoor, ik hoop dat hij na de winter weer bijtrekt. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe men over dit soort dingen denkt en hoe je dit afweegt.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
-
Re: Wanneer vinden jullie een pony te oud?
De basis die je beschrijft is denk ik een hele goede:
Geen pijn, nog vrolijk, zelf kunnen eten en drinken, staan en liggen.
Oudere paarden gaan ook minder actie opzoeken, staan langer te slapen etc. Artrose komt veel voor, net als bij oude mensen.
In de zomer komen ze vaak weer wat meer tot actie. Hoorde van de DA dat paarden niet meer gaan liggen als ze dat niet meer kunnen. Als je merkt dat hij dat bijv. niet meer doet op stal of buiten dan kun je altijd de DA inschakelen.
Misschien dat hij idd wat kwaaltjes krijgt, maar kleine kwaaltjes is misschien goed mee te leven.
Vindt hij het wel leuk als je met hem een stukje gaat wandelen of als je hem poetst? Heb namelijk het idee hoe ouder ze worden, hoe meer ze er van gaan genieten.
Geen pijn, nog vrolijk, zelf kunnen eten en drinken, staan en liggen.
Oudere paarden gaan ook minder actie opzoeken, staan langer te slapen etc. Artrose komt veel voor, net als bij oude mensen.
In de zomer komen ze vaak weer wat meer tot actie. Hoorde van de DA dat paarden niet meer gaan liggen als ze dat niet meer kunnen. Als je merkt dat hij dat bijv. niet meer doet op stal of buiten dan kun je altijd de DA inschakelen.
Misschien dat hij idd wat kwaaltjes krijgt, maar kleine kwaaltjes is misschien goed mee te leven.
Vindt hij het wel leuk als je met hem een stukje gaat wandelen of als je hem poetst? Heb namelijk het idee hoe ouder ze worden, hoe meer ze er van gaan genieten.
ja dat op zich nog wel, lastige is alleen dat ik dat maar een keer in de 2 weken doe bij hem ofzo.
Liggen doet hij al nooit. Hooguit zomers in een zonnetje.
Ik hoop ook echt dat ie nog lekker even mee kan hoor, en zie voor nu ook nog geen redenen.
Maar moet zeggen dat ik hem wel echt bejaard vind, alle pony's die ik vroeger kende op leeftijd hadden dit toch minder.
Maar het is dus wel herkenbaar, dat suffen.
Liggen doet hij al nooit. Hooguit zomers in een zonnetje.
Ik hoop ook echt dat ie nog lekker even mee kan hoor, en zie voor nu ook nog geen redenen.
Maar moet zeggen dat ik hem wel echt bejaard vind, alle pony's die ik vroeger kende op leeftijd hadden dit toch minder.
Maar het is dus wel herkenbaar, dat suffen.
Hmm lastig, denk dat als er echt serieuze ouderdomskwaaltjes naar boven komen het voor mij snel gedaan is. Net als was Yvette zegt, als ze nog vrolijk en pijnloos door het leven kunnen gaan en zich zelfstandig nog kunnen redden zit er nog voldoende in om door te gaan. Maar komt het moment dat ze hulp nodig gaan hebben bij bijvoorbeeld het opstaan of hebben ze pijn, dan laat ik ze liever gaan om verder lijden te besparen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ik denk dat het een kwestie van aanvoelen is. Flash verandert in karakter en is niet meer zichzelf. Op zich niet erg als hij nog wel vrolijk is, maar dat vraag je je dus af. Ik denk dat je deze zomer even aan kunt kijken en dan wellicht is de winter niet meer 'leuk' voor hem. Dus wanneer jij denkt dat het genoeg is, is het ook genoeg. Waarom wachten tot het echt niet meer gaat?
Morris, mijn superfjord!
Dat suffen ken ik idd ook wel van Iwan en soms kan hij tijdens het en in de weide ook zo doelloos kijken, maar zodra ik er op zit dan is niets meer van opa te merken. En atrose kan wel verminderen door glucosamine, daar heeft Iwan veel baat bij. Zolang als ze nog kunnen eten drinken en lopen zonder pijn dan is het paardwaardig vind ik.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Moeilijk als je een gedetailleerdere omschrijving wil dan de basis. Denk dat een dier ook best nog tevreden kan zijn als hij wat slomer wordt. Denk dat dat echt een kwestie is van je gevoel erbij als eigenaar. Als ze echt zurig worden is dat wel een teken dat het niet meer lekker zit, maar ouderdomsrust kan geen kwaad.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Ik kijk altijd naar de ogen. Zit daar nog genoeg spirit/vuur/twinkeling in? Dat is vaak mijn graadmeter.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik heb moet ineens erg denken aan oude mensen, sommige vinden het allemaal niks meer en de andere heeft nog wel zin om iets te ondernemen al kost het allemaal veel meer energie.
Mijn oude shetlander was echt helemaal op, het vuur was uit haar ogen, ze liet niks meer zien. En toen was het echt genoeg. Nu moet ik ook wel eerlijk toegeven dat ik me verschrikkelijk schuldig heb gevoeld omdat lang mijn idee is geweest dat het vuur uit haar ogen ging toen ik me meer in de fjorden ben gaan interesseren.
Maar zij was echt verschrikkelijk oud, niemand wist ook hoe oud. Ze had ook aan het suf makende spuitje al genoeg om in te slapen, ze heeft wel alles gehad maar dat was niet nodig. Dus soms hebben ze meer onder de leden als ze laten zien. En deze winter is ook nog eens een hele zware! Zelfs mijn fjorden hebben moeite om zich warm te houden buiten!
Mijn oude shetlander was echt helemaal op, het vuur was uit haar ogen, ze liet niks meer zien. En toen was het echt genoeg. Nu moet ik ook wel eerlijk toegeven dat ik me verschrikkelijk schuldig heb gevoeld omdat lang mijn idee is geweest dat het vuur uit haar ogen ging toen ik me meer in de fjorden ben gaan interesseren.
Maar zij was echt verschrikkelijk oud, niemand wist ook hoe oud. Ze had ook aan het suf makende spuitje al genoeg om in te slapen, ze heeft wel alles gehad maar dat was niet nodig. Dus soms hebben ze meer onder de leden als ze laten zien. En deze winter is ook nog eens een hele zware! Zelfs mijn fjorden hebben moeite om zich warm te houden buiten!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
- rocky&moby
Mijn eerste shet is 42 geworden, tot de laatste dag altijd smorgens de wei
ingedraafd. Oké zijn tanden werden minder maar op hooi en slobber deed hij
het goed, hij werd alleen stijf maar een 80 jarige loopt ook niet
zo soepel meer.
Zolang je denkt dat hij er nog zin in heeft geen pijn heeft zou ik het
van de zomer even afwachten. Ik merk met al mijn oudere dat er ineens een
punt is waarop ze anders op het voer moeten, hun gebitje minder is en er net
wat vaker even bewogen moet worden om ze flexibel te houden.
ingedraafd. Oké zijn tanden werden minder maar op hooi en slobber deed hij
het goed, hij werd alleen stijf maar een 80 jarige loopt ook niet
zo soepel meer.
Zolang je denkt dat hij er nog zin in heeft geen pijn heeft zou ik het
van de zomer even afwachten. Ik merk met al mijn oudere dat er ineens een
punt is waarop ze anders op het voer moeten, hun gebitje minder is en er net
wat vaker even bewogen moet worden om ze flexibel te houden.
- nancy imka
Ik merk aan Imka ook soms wel eens dat ik denk heb je het nog wel naar je zin meisje...? Maar als ik dan het lijntje open doe dat ze even haar beentjes mag strekken dan gaat ze toch af... Het is denk ik ook maar net waar en hoe je ze houdt. Bij ons staan ze met slecht weer in de paddock te hangen. En het is dat je die jonkie's dan wel eens gek ziet doen want anders staan ze ook maar te hangen hoor. nou komen we heel zelden nog wel eens op een pension stal waar ze ook buiten komen en je raadt het al ze staan allemaal zo te hangen. Komt hij wel eens in de wei? En neemt hij dan ook geen sprintje meer? Imka is dampig, chronische bevangen en heeft denk ik ook wel wat artrose maar krijgt daar glucosamine voor. En daarnaast heb ik haar de hele winter lucerne bij gevoerd en ze is wel iets afgevallen maar niet veel hoor. Ik vind haar netjes zo...
Maar ik zou op een gegeven moment me ook vervelen in de paddock/bak dus weet niet of ze ook op de wei komen en of hij dan ook down is?
Maar ik zou op een gegeven moment me ook vervelen in de paddock/bak dus weet niet of ze ook op de wei komen en of hij dan ook down is?
Hij staat alweer 4 weken 24-7 op het land. Maar van de zomer zag ik dit gedrag ook al meer.
Ga het gewoon maar eens goed in de gaten houden.
Ga het gewoon maar eens goed in de gaten houden.
Als je puur een antwoord wil hebben wat ik qua leeftijd oud vind .... die kan ik je niet geven, een paard is zo oud als hij zich voelt. De een rijd rond zn 30e nog wedstrijden, de ander is met 15 al hoogbejaard qua gestel.
Blijft toch een gevoelskwestie en kijken en luisteren naar je paard.
Blijft toch een gevoelskwestie en kijken en luisteren naar je paard.
heel herkenbaar, Hurby is ook al bijna 29 jaar
Ja elk paard is natuurlijk anders.
Foss merk je aandacht hij ouder wordt hij speelt minder staat vaker gewoon in de bak terwijl hij vroeger altijd bezig was.
Onder het zadel merk je het nog niet maar wel in zijn gedrag .
Een paard geeft vaak zelf wel aan als hij/zij het genoeg vind als eigenaar merk je dat wel.
Foss merk je aandacht hij ouder wordt hij speelt minder staat vaker gewoon in de bak terwijl hij vroeger altijd bezig was.
Onder het zadel merk je het nog niet maar wel in zijn gedrag .
Een paard geeft vaak zelf wel aan als hij/zij het genoeg vind als eigenaar merk je dat wel.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Tja wat is te oud, wij hebben een shetje gehad op stal wat 40 is geworden.
Maar als je ziet dat hij het niet meer naar zn zin heeft door allerlei kwaaltjes en kijkt niet meer helder uit zn ogen dan weet je genoeg.
Maar als je ziet dat hij het niet meer naar zn zin heeft door allerlei kwaaltjes en kijkt niet meer helder uit zn ogen dan weet je genoeg.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Dicky wordt dit jaar 25 (al zou het de DA niet verbazen als ze misschien nog wel wat ouder zou zijn
). Zij staat ook gewoon liever op haar "gemakkie" te staan, en als de anderen "los" gaan in paddock of wei, vlucht ze naar een hoekje en kijkt eens meewarig naar "dat idiote gedoe" van de rest (je ziet het haar gewoon denken
)
Ik heb haar wel apart staan nu de rest in de paddock staat, ze heeft haar eigen plateau'tje, stukje zand en een rondje gras rondom de trampoline. Als ik haar bij de rest zou zetten, krijgt ze namelijk helemaal geen hooi omdat zij steeds een paar hapjes neemt, en dan wat gaat staan soezen (de rest eet door tot het op is
)
Ze staat dus eigenlijk sinds een paar maanden ook veel zomaar te staan maar ik heb niet het idee dat ze zich op haar manier niet happy voelt. Vacht is mooi, ogen glanzen en ze gaat nog erg graag mee op een buitenritje (beperken we nu wel tot een half uurtje en niet te intensief want heb wel het idee dat we haar tegen zichzelf moeten beschermen (ze is wel het type "doodloper" namelijk).
Ik heb me de exact zelfde vraag toch ook gesteld, ik hoop (en vertrouw) er maar gewoon op dat ik het zal weten als de tijd daar is

Ik heb haar wel apart staan nu de rest in de paddock staat, ze heeft haar eigen plateau'tje, stukje zand en een rondje gras rondom de trampoline. Als ik haar bij de rest zou zetten, krijgt ze namelijk helemaal geen hooi omdat zij steeds een paar hapjes neemt, en dan wat gaat staan soezen (de rest eet door tot het op is

Ze staat dus eigenlijk sinds een paar maanden ook veel zomaar te staan maar ik heb niet het idee dat ze zich op haar manier niet happy voelt. Vacht is mooi, ogen glanzen en ze gaat nog erg graag mee op een buitenritje (beperken we nu wel tot een half uurtje en niet te intensief want heb wel het idee dat we haar tegen zichzelf moeten beschermen (ze is wel het type "doodloper" namelijk).
Ik heb me de exact zelfde vraag toch ook gesteld, ik hoop (en vertrouw) er maar gewoon op dat ik het zal weten als de tijd daar is

Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Wat een leeftijden worden hier genoemd zeg! De meiden van ons vinden Mickey al oud worden en die is 'nog maar' 17, net als Pasja trouwens.
Ik denk zelf ook dat het een gevoelskwestie is. Je kent Flash zo goed en weet gewoon als er iets niet in orde is. Misschien heeft hij wat extra's nodig (vitamines oid?). Bij twijfel zou ik toch de DA vragen.
Ik denk zelf ook dat het een gevoelskwestie is. Je kent Flash zo goed en weet gewoon als er iets niet in orde is. Misschien heeft hij wat extra's nodig (vitamines oid?). Bij twijfel zou ik toch de DA vragen.
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Tja, niet alle paarden/fjorden halen de leeftijd van 10+, laat staan 20+...Als je alleen al hier op FW kijkt, er gaan veel te veel jonge paarden naar de eeuwige weiden....Pasja schreef:Wat een leeftijden worden hier genoemd zeg! De meiden van ons vinden Mickey al oud worden en die is 'nog maar' 17, net als Pasja trouwens.

Wat ik wel van harte hoop, dat ik met Iwan niet aan de sukkel kom. Ik hoop dat hij een keer dood in het land ligt, dat zou ik het fijnste vinden..
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Dat hoop ik ook hoor Nicole!
Vandaag was hij zowaar weer vrolijk, dus hoop dat dit doorzet
Vandaag was hij zowaar weer vrolijk, dus hoop dat dit doorzet