Spierpijn

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Spierpijn

Bericht door Annemarie » vr 08 mar 2013, 15:44

Ik had een aantal vragen mbt tot spierpijn bij paarden.

Als eerst hoe merk je dat je paard spierpijn heeft? Ik merk zelden wat aan Anka, ook niet na een zware training. Nou moet ik er direct bij zeggen dat ik niet elke dag rijd en het dus misschien ook kan missen.

Ik kom op die vraag omdat ik gisteravond les had. Het wilde met de aanleuning niet helemaal vlotten, voor het oog wel mooi voor mijn gevoel ongelijk. Dus mijn instructrice erop en ja dan is Anka de pineut. Ze heeft veel gegaloppeerd en is echt een poosje hoog opgericht in aanleuning gereden. Ze had goed gezweet en ik heb 10-15 minuten uitgestapt en toen is ze daarna op stal gekomen. Vandaag loopt ze al sinds vanmorgen 7 uur buiten.

Mijn instructrice zei dat ik haar vandaag beter even rustig na kon rijden tegen spierpijn. Dat doe ik normaal gesproken even buiten. Maar het is nu 4 graden en steenkoud buiten. Als Anka al spierpijn heeft lijkt die koude wind in combi met een rustig ritje me niet echt wat. Laat staan als het weer gaat regenen.

Mijn instructrice van de rijvereniging denkt heel anders over het spierpijn issue. Die zegt omdat Anka zo lang buiten loopt en de wei groot is dat narijden echt niet per se hoeft omdat ze het melkzuur er zelf wel uitloopt/rent. Wei is echt groot.

Tsja, ik wil nu best even rijden hoor vandaag maar aangezien ik geen bak heb moet ik dan naar de manege voor "even" narijden. Ik weet gewoon niet precies wat nou noodzakelijk is en wat niet. Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Door gebrek aan bak kan ik in de winter of met slecht weer simpelweg niet altijd plannen wanneer ik wel en niet kan rijden.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Kelly

Re: Spierpijn

Bericht door Kelly » vr 08 mar 2013, 15:53

Het ligt compleet aan je paard.
Met Taco merkte ik ook nooit wat.
Dor kan echt spierpijnerig zijn.
Wil dan zijn lijf niet mooi bollen en blijft knikkerig in de aanleuning.
Vaak krijg je overigens spierpijn bij paarden als je ze niet goed uitdraaft met dressuur.
Dor heeft het vaak juist na een vrije dag.
Die krijgt hij dus ook niet meer, hij moet iedere dag zijn spieren warmen.

Als je nooit wat gevoeld hebt aan Anka zou ik me er niet zo druk om maken.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Fran

Bericht door Fran » vr 08 mar 2013, 16:08

Spierpijn komt vaak pas 2 dagen later. Ik heb altijd als advies gekregen om 2 dagen rustig aan te doen.
Weidegang of even aan de longeerlijn is voldoende.

Kun je geen fleecedeken onder je zadel leggen? dan heeft ze geen last van de kou. (al is het hier hartstikke lekker weer).
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Krista

Bericht door Krista » vr 08 mar 2013, 17:46

Als je nooit wat merkt zoals Kelly zegt zou ik me er niet heel veel zorgen om maken. Idd met hele dagen buiten lopen helpen ze zichzelf door gedoseerde beweging er wel vanaf. Het is vaak de beste "genezing" voor het lichaam.
Als onze paarden gekoerst hebben gaan ze daarna 3 dagen hele dagen naar buiten, verder niks. Worden niet aangespannen niet gelongeerd niks. zijn de 4 de dag weer zo fris als een hoentje. Overigens bijna alle trainers werken zo. Ze worden na de koers uiteraard wel ter plaatse met warm water gewassen en aan de hand droog gestapt.
Ik laat de rijpaarden de dag na pittig werk ook altijd met rust.
Toevallig heb ik gisteravond bij iemand getraind hij heeft goed gewerkt. Ik doe hem dan thuis nog aan de molen. Vanmorgen is hij 4 uur in de wei geweest en vanmiddag nog 20 min aan de molen. Morgen is ie weer fit.
Van 15 min galloppeerwerk raken ze ook niet zo snel stijf hoor. Tenzij je dat zelf echt nooit doet.

De tip van de uitrijdeken van Francis is ook een goede. De plek achter je zadel en de billen zijn het belangrijkste om warm te houden.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 08 mar 2013, 18:45

kunnen fjorden daar, net als met andere pijnreacties,ook niet harder in zijn?

en als ik als mens spierpijn heb is dat meestal de volgende dag niet over maar juist erger de 2e sag. is dat bij paarden niet zo?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Krista

Bericht door Krista » vr 08 mar 2013, 19:07

Geen idee het ene paard is het andere niet ongeacht ras. Ik heb Oos indertijd ook nooit anders behandeld dan de rijpaarden en dravers en die werkte ook flink zes dagen per week M/Z niveau hij heeft nooit strak gestaan van de spierpijn of wat dan ook.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 08 mar 2013, 20:45

Nou, ik merk dus ook nooit wat aan Anka. Soms is ze de dag na een wedstrijd met 2 proeven wel wat mat, maar als de wedstrijd op zondag is rijd ik de dag erna vrijwel nooit.

Ik heb vandaag braaf gewandeld met haar maar na een hele dag in de wei is dat paard kakelfris en niks aan de hand. Ze deed niets anders dan hoofdschudden en dribbelen en vond het het leukst als we samen gingen hardlopen. Zij lekker met het koppie omlaag en ik hijgend met de tong op de schoenen 8)7 .

Nou ik blijf dan maar bij wat ik normaal doe na zware inspanning, of een dag gewoon weidegang of ff een rustig stap/drafritje buiten. En ik zal me maar niet te veel zorgen maken als ik een dag na inspanning niet kan rijden. Buiten komt ze sowieso elke dag minimaal 8-10 uur.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 08 mar 2013, 22:10

Fjordy kreeg na een SGW wedstrijd of training altijd een dag vrij. Op aanraden van mijn cross instructeur. Het is altijd vrij pittig en je moet paarden tegen zichzelf beschermen. Maar dan wel rust op de weide, 24/7.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie