ervaring Hartog Compact Gras en/of Subli ruwvoermix?
- nobbygaard
ervaring Hartog Compact Gras en/of Subli ruwvoermix?
Ik hoop dit jaar weer met Crystal naar Epe te kunnen gaan om aan de vierdaagse mee te kunnen doen. Maar durf haar geen hooi meer van iemand anders te geven vanwege het feit dat haar lever altijd wat aangetast blijft door de jacobskruiskruid en ik bang ben dat het bij een ander in het hooi kan zitten. Nu deed ik dus voorheen altijd 's avond wat hooi extra in de wei leggen in Epe om haar wat bij te voeren, maar dat durf ik dus niet meer. Maar aangezien ik haar wel wat extra te knabbelen wil geven in de wei ben ik op zoek naar alternatieve. Ik heb zelf al goede ervaringen met luzerne, maar ontdekte nu ook de hartog compact gras en de subli ruwvoermix wat ik dus eventueel zou kunnen gaan geven. Nu ben ik vanmiddag bij de welkoop langs geweest en daar hadden ze de subli ruwvoermix zodat ik die kon bekijken. Maar ik vond het er in de verpakking eigenlijk tegenvallend uitzien. Had verwacht het echt hooi zou zijn wat verpakt is, maar vond het er meer uit zien als stro en weet dus niet zo goed wat ik er van moet verwachten.
Wie heeft er ervaring mee en is er tevreden over. Word het goed gegeten door de paarden?
Wie heeft er ervaring mee en is er tevreden over. Word het goed gegeten door de paarden?
- rocky&moby
Re: ervaring Hartog Compact Gras en/of Subli ruwvoermix?
Ik zou niet tijdens inspanning voor vier dagen iets anders gaan voeren.
Stel dat ze er diarree van krijgen dan loopt je paardje ook niet comfortabel.
Ik zou er eerder voor kiezen hooi van thuis mee te nemen.
Ik geef op de vierdaagse me gewone voer en evt een keer extra hooi.
Ik voer wel pavo dailyplus mee ook thuis dat lijkt meer op lucerne en verlengt
de tijd van het eten.
de tijd van het eten.
- nobbygaard
Daarom ben ik nu al aan het orienteren. Zodat ik haar er van te voren aan kan laten wennen. Hooi meenemen van thuis is voor ons onpractisch. Mijn vriend wil onder geen voorwaarden hooi in zijn auto (ook niet in een vuilniszak omdat hij bang is dat daar toch een gat in komt en zijn auto is hem heilig) en in de trailer gaat het niet omdat we daar vanwege de zadelkamer geen ruimte voor hebben. Ik ben dus echt op zoek naar iets goed verpakt en waar ik haar de komende maanden al aan vast kan laten wennen. Moet toch ook van te voren weten of ze het lekker vind.rocky&moby schreef:Ik zou niet tijdens inspanning voor vier dagen iets anders gaan voeren.
de tijd van het eten.
Ben het met bovenstaande eens nooit kort tevoren van voer wisselen zeker niet bij inspanningen.
Als wij naar Berlijn of Hamburg gaan nemen we ook altijd alles zelf mee hooi en krachtvoer. Ze kunnen op een wisseling echt wel reageren en dan loopt je hele week of weekend in de soep.
Maar om op je vraag terug te komen een stalgenoot van mij heeft een tijd het compactgras gevoerd. Het zit in hele grote pakken van Hartog en is heel erg samengeperst het is er bijna niet uit te krijgen. Het is niet zo los van structuur als lucerne bijvoorbeeld. Haar paard vond het wel erg lekker. Maar ik denk dat dat vooral geschikt is om in die feeders te stoppen die ze van Hartog ook verkopen want om zo uit de zak te halen en in de bak te doen ben je wel even aan het bikken enkele keren per dag.
Als wij naar Berlijn of Hamburg gaan nemen we ook altijd alles zelf mee hooi en krachtvoer. Ze kunnen op een wisseling echt wel reageren en dan loopt je hele week of weekend in de soep.
Maar om op je vraag terug te komen een stalgenoot van mij heeft een tijd het compactgras gevoerd. Het zit in hele grote pakken van Hartog en is heel erg samengeperst het is er bijna niet uit te krijgen. Het is niet zo los van structuur als lucerne bijvoorbeeld. Haar paard vond het wel erg lekker. Maar ik denk dat dat vooral geschikt is om in die feeders te stoppen die ze van Hartog ook verkopen want om zo uit de zak te halen en in de bak te doen ben je wel even aan het bikken enkele keren per dag.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

- rocky&moby
ken je de hooitassen? daar kan je gemakkelijk hooi in doen en dat knoeit niet, zo neem ik het altijd mee.
desnoods gooi je er even een dekentje om, lijkt me stuk minder lastig allemaal.
desnoods gooi je er even een dekentje om, lijkt me stuk minder lastig allemaal.
Ik voer nu nog de subli ruwvoermix en word door de mijne goed gegeten. Maar ga toch verder kijken want 4% suiker vind ik toch nog te hoog.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
kan je niet gewoon een pak van je eigen hooi mee nemen dan? als je een pak subli mer kunt nemen kun jr als je een beetje crea bent ook wel een pakje hooi kwijt?
subli rvm heb ik gehad maar ik vond er enorme klonten melasse in en ook vaak stenen. en dan geen kleine kiezeltjes..
subli rvm heb ik gehad maar ik vond er enorme klonten melasse in en ook vaak stenen. en dan geen kleine kiezeltjes..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ruwvoermix heb ik dezelfde ervaring mee. Grote klonten melasse. Ik heb het ook gemaild naar subli maar kreeg een onzinnig antwoord terug.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Die van Hartog stond op een van de vorige stallen ook ter beschikking. De laatste weken dat ik er stond was er heel vaak geen hooi meer en dan gaf ik dit bij. Hay at het zonder problemen, maar ook hier merkte ik dat het wel héél erg samen geperst was. Het was soms echt moeilijk om er een stuk uit te krijgen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Is er in de trailer geen plek bij haar voorbenen dan eet ze er misschien wel van maar als je de balen vast kan maken dan kunnen ze niet door de trailer heen gaan.
Wisselen van voer lijkt mij geen goed idee.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
- nobbygaard
Door de zadelkamer is er voorin geen ruimte om wat hooi mee te nemen. Er het daarboven op leggen is bij Crystal geen goed idee. Ze heeft al eens de voorstang afgebroken omdat ze met alle geweld de borstel moest hebben die ik er op had laten liggen. Crystal is geen gemakkelijke in de trailer. Regelmatig gaat ze ook doordat ze wild doet onderuit. Dus ik durf geen zak of iets bij haar in de buurt te doen. Want ondanks een camera is onze ervaring al dat als er wat gebeurt en je ziet het, je ook niet altijd direct kan stoppen vanwege de veiligheid. Dus ik wil dat absoluut uitsluiten.foss schreef:Is er in de trailer geen plek bij haar voorbenen dan eet ze er misschien wel van maar als je de balen vast kan maken dan kunnen ze niet door de trailer heen gaan.
- nobbygaard
Ik heb een mail gestuurd naar mijn dierenarts met dezelfde vraag. Hij kan mij waarschijnlijk het beste antwoord geven wat goed is voor Crystal. Ben dus benieuwd wat hij adviseerd. Ik heb nog tijd genoeg om haar langzaam over te laten schakelen naar ander voer als dat zou moeten.
Ik voer Hartog grasmix. Dat is meer gras dan hooi. Misschien is dat voor jou een idee? Het lijkt dan behoorlijk op de rest van haar voer (nl gras in de wei), eet alleen sneller/ meer in kortere tijd.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Oke jammer wij hebben de luxe van een zadelkamer niet.
Je zou natuurlijk ook eerder ermee kunnen beginnen en kijken hoe ze erop reageerd.
Dierenarts zal het wel weten.
Je zou natuurlijk ook eerder ermee kunnen beginnen en kijken hoe ze erop reageerd.
Dierenarts zal het wel weten.
http://www.fjorkahoeve.nl
- Thessa Keizer
Manlief heeeeeeel lief aankijken en gewoon je eigen hooi meenemen 

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
- nobbygaard
Kreeg gisteren dit antwoord van de dierenarts: Mijn voorkeur gaat uit naar ruwvoermix om Christal te laten knabbelen. Na een inspanning zou je evt. wat extra electrolyten door wat drinkwater kunnen doen.
Dus van het weekend maar eens ruwvoermix halen en het langzaam gaan opbouwen.
Dus van het weekend maar eens ruwvoermix halen en het langzaam gaan opbouwen.
Hier bevalt de ruwvoermix heel goed. De luzerne was te grof en werd niet meer gegeten. De kwaliteit van de Daily plus vind ik dit jaar slecht (hebben ze zelf ook aangegeven) veel te fijn. De Hartog is fijn maar idd lastig uit de verpakking te halen.