Kleuren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Anne&Wendie
Contacteer:

Kleuren?

Bericht door Anne&Wendie » di 05 feb 2013, 16:19

Wie heeft er verstand van kleuren en zou ons willen helpen?

We willen Trees graag laten dekken dit voorjaar maar hebben nog geen idee met welk hengstje.
Nu weet ik wel dat je niet echt op kleur kan fokken, maar het is toch wel leuk om het in iedergeval te proberen :D

Trees is creme dun met een geweldige aalstreep die door loopt in haar staart.
Zou geweldig zijn als dat in het veulen behouden blijft.

Gaan we nu dekken met valk (mini fjord) of zwart :o?
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
rocky&moby

Re: Kleuren?

Bericht door rocky&moby » di 05 feb 2013, 16:42

Er zijn websites voor waar je de kleurkans en kruising
tussen kleuren kunt zien/bereken. Zal even kijken of ik hem
nog kan vinden.

Wil je met een shet of evt ook nmprs fokken. 6 april is van
de nmprs de hengsten keuring, zijn ook genoeg mensen die
je info kunnen geven.
foss

Bericht door foss » di 05 feb 2013, 17:30

Er zijn op Bokt heel veel kleuren kenners.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 05 feb 2013, 19:37

Heb je enig idee wat voor kleur Trees haar ouders hebben? De grote vraag is namelijk betreft het behoud van de wildkleur of ze dat homozygoot (fjorden) of heterozygoot is.
Gebruik je een valk hengst dan heb je bijvoorbeeld die dun-kleur niet mee (hengstje geeft geen dun door, Trees afhankelijk - is ze heterozygoot dan geeft ze het wel door, is ze homozygoot dan geeft ze het met kans van 50% door). Gebruik je een wildkleurhengstje dan is de kans weer groter (en dan geld ook: Is hij homo- of heterozygoot wildkleur).

Maar Trees is vos-dun toch? Niet creme-dun? (dat is palomino-wildkleur of bruin-wildkleur)
In combinatie met een valk of palomino hengstje heb je wel weer een kleine kans op het cremegen en dan dus ook palomino of valk (afhankelijk van de basiskleur die doorgegeven wordt). De voskleur in Trees betekend wel dat ze geen zwart-gen bezit, want vos moet homozygoot aanwezig zijn om zichtbaar te zijn. De agouti kan wel verborgen zitten (ofwel, met een zwart hengstje krijg je kans op een zwart veulen, tenzij Trees de bruinkleurende Agouti bezit die niet zichtbaar is op vos).

Mijn tip wat betreft kleurfokkerij: Ga zoeken naar een aantal hengstjes die je van type/beweging/karakter aanstaan en ga vervolgens selectie maken op kleur(mogelijkheden) in je definitieve keuze. Een correct gebouwd veulen is namelijk prioriteit 1 om een goed leven te krijgen, de kleur is als volgende prioriteit heel erg mooi meegenomen ;)

De kleurcalculator in het engels is hier te vinden: http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Zou je dus een mini-fjord (bruin-wildkleur, onbekend of die de vosfactor draagt of hetero/homozygoot op wildkleur) op Trees zetten (vos-wildkleur, onbekend of ze agouti draagt of hetero/homozygoot-wildkleur) dan krijg je de volgende kansen:
43.75% - Bay Dun (bruin wildkleur)
25.00% - Red Dun (rood wildkleur)
14.58% - Bay (bruin)
8.33% - Chestnut (vos)
6.25% - Grullo (grijs wildkleur)
2.08% - Black (zwart)

Met kennis van de ouders van de hengst/merrie is alweer meer zekerheid te krijgen over de percentagemogelijkheden qua kleur!
Geluk is de vrucht van intens werk
rowenna

Bericht door rowenna » wo 06 feb 2013, 08:40

Annabel ik denk dat Anne de kleur valk als wildkleur ziet.
Dat is namelijk het nadeel bij shetten en mini's die wild kleur word vaak als valk gezien.
James staat ook als valk, zijn vader Wesley ook valk terwijl het eigenlijk wild kleur is en je krijgt dat het stamboek ook niet aan het verstand.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 06 feb 2013, 09:17

@Rowenna: Oke haha, dat is genetisch gezien wel handig om te weten dat het niet zo is...anders kom je er zo beteuterd vanaf als je ineens een prachtige valk fokt, maar de aalstreep mist :=

Maar haha qua kleuren zijn er stamboeken die nog het nodige onderwijs over genetica kunnen krijgen := (net als jou 'albino-factor-paard' *kuch kuch right*).
rowenna

Bericht door rowenna » wo 06 feb 2013, 19:34

haha, ja en kan me ook nog, ik geloof 2 jaar geleden in belgie een hengstje herinneren, geloof van Louis, dat was een gulblakke maar stond als kvit op papier.
Tja soms he >;)
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Jilly

Bericht door Jilly » wo 06 feb 2013, 19:50

rowenna schreef:haha, ja en kan me ook nog, ik geloof 2 jaar geleden in belgie een hengstje herinneren, geloof van Louis, dat was een gulblakke maar stond als kvit op papier.
Tja soms he >;)
Die was niet van Louis hoor. De moeder van dat hengstje was wel hier geboren.
Hij stond trouwens eerst wel in he boekje als gulblakke, maar toen ze hem zagen hebben ze hun oordeel bijgesteld naar 'kvit'. 8)7

Maar goed, ik ken verder niks qua kleuren dus mijn post is niet echt een nuttige bijdrage in het topic :o
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 07 feb 2013, 15:29

Het is Wendie :D

Dank je wel Annabel voor de uitgebreide uitleg.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik er nog niets van snap.

Wat ik dan wel wist is dat valk zonder aalstreep is!

Natuurlijk kijken we ook naar beweging en karakter, maar een kleurtje is gewoon zo leuk.
En al wordt het veulentje paars met groene stippen ook dan zijn we er blij mee.
Scheelt ook dat we in principe niet voor de verkoop fokken, plek zat :D

Trees is creme dun (al staat er nu in wintervacht een vosje in de wei)
Mam is, Elson Golde Girl Golden Dun
Pap is, Ollie vd Slikploder Bruinbont
Verder komt er in de afstamming van alles voor, golden dun, creme dun, moorkop schimmel bont, vos en bruin (hoeveel kleuren willen we nog meer :+

Vorig jaar had ze een prachtig kampioens appaloosa hengst veulen.
dat paars met stippen kan dus maar zo gebeuren :o
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

foss

Bericht door foss » do 07 feb 2013, 16:57

Kleuren is moeilijk te zeggen als ze niet getest zijn.
Kijk gewoon welke hengst je aanspreekt.
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 07 feb 2013, 18:22

@Wendie: mmh...even denken hoe dat genetisch dan in elkaar steekt. Even gezocht en ze is inderdaad een verlichte vos qua kleur, maar ook weer niet helemaal zo palomino van kleur. Zal mijn brein even aan het werk zetten hoe dat dan precies zit.

Zonder kleurtesten is het inderdaad een kwestie van kansen uitselecteren. Zal eens zien hoe ver ik kom zometeen...eerst die mini's hier eens even wat maaltijd voorschotelen ;)
foss

Bericht door foss » do 07 feb 2013, 20:35

Ookal heb je alle kleuren blijft het nog moeilijk.
Vorig jaar een test gedaan met de kleurencalculator maar zelf die zat er helemaal naast en beide ouders waren getest.
Rehtse

Bericht door Rehtse » do 07 feb 2013, 20:40

Huisje, Beestjes, paardjes :L
Linda v. Sverre Vjenna v. Jars Dyvana v. Anton Gemma v. Ansgar. Hjordis v. Cikaro & Gussdi v. Myklemann

Iniminies: Kaida, Nevada& Anzalique <3
.
Trotse mamma van; Jerôme& Jente :L)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 08 feb 2013, 08:41

Dat is inderdaad een handige Esther voor de Fjorden. Bij Trees zit er echter nog meer kleurfactoren doorheen en ben je niet zeker of de wildkleur twee-delig aanwezig is (zoals bij Fjorden wel), dus moet je aanvullende informatie hebben op de link.

Ik ga even in de pen...je hoort zo van me, hopelijk kan ik het je ook wat duidelijker maken qua verhaal.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 08 feb 2013, 17:31

Oke, reactie part 1 (gaat allemaal in uit-vogel-stadia)

Even gezocht op het cream dun/golden dun etc verhaal...de cream en golden zeggen niks over de genetica, maar over de uitingsvorm waarin de dun ofwel wildkleur zich toont dat door met name de Shetlanderhouders zo genoemd wordt.
Kortom, ze is in Fjordentermen gewoon een 'rodblakke' :D alleen een vale versie.
Daarbij is het mogelijk dat ze sterker pangare heeft (oplichting van buik, meelsnuit, etc wat ook gepaard kan gaan met wildkleur) waardoor de kleur bleker toont. Maar de verdunning zit er dus niet door de creamfactor in, ondanks dat de naam dat wel doet vermoeden. Of ze heeft nog een extra factor, alleen dat moet ik nog even uitpluizen of dat überhaupt mogelijk is.
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » za 09 feb 2013, 20:30

Wat een moeite doe je voor ons *o/*

We zijn de afstamming van Trees aan het na pluizen en zijn zo in contact gekomen met een hele aardige man.
Zij zijn in het bezit van de dekhengst Orlando van Stal Westerwolde (Golden dun), Trees is een half zusje van hem.

Toch wel leuk dat hele shetland gebeuren :D
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » zo 10 feb 2013, 09:16

Dit kreeg ik via de mail.
Is dit ook hoe jij er over denkt Annabel?

Er zijn 3 basiskleuren vos, bruin en zwart. En er zijn verdunningsfactoren zoals: grijs (schimmel), bont en wildkleur (dun). Deze zijn “dominant”.

Treesje heeft de basiskleur vos met de verdunningsfactor wildkleur.

Om nu een kleur te krijgen zoals Victoria, heb je een hengst nodig die bruin of zwart is.

In de meeste gevallen geeft een combi met bruin: een vos, een bruine of een zwarte.

In combinatie met een zwarte: een bruine of een zwarte.

De “streep” (wildkleur) komt altijd in de helft van de gevallen terug, tenzij je een hengst gebruikt die zelf al die kleur heeft (bijv. Zegmar van de Zandkamp). Dan wordt de kans 75%.

Je moet dus een beetje geluk hebben, om met een bruine (met of zonder aalstreep) of een zwarte, een wildkleur bruine te krijgen.

Groet,
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Esther

Bericht door Esther » zo 10 feb 2013, 09:37

Volgens mij is bruin geen basiskleur, maar een afgeleide van zwart. Het agouti-gen verlicht de zwarte haren met uitzondering van de haren aan de uiteindes, dus de manen, staart, soms oorpunten e.d. blijven zwart.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 10 feb 2013, 20:54

Graag gedaan hoor Wendie, heb het altijd interessant gevonden, dus dan is het wel leuk om uit te zoeken (al moet ik mijn kop er altijd even helder bij houden haha).

Maar wat Esther zegt klopt, bruin is geen basiskleur, maar wordt vaak wel tot basiskleur gerekend. Alleen ga je het genetisch bekijken, is het inderdaad het aanvullende agoutigen dat bepaald of je paard al dan niet bruin kan worden.

Naast de genoemde verdunningsfactor (ik zou ze niet allemaal zo benoemen maar ieder zijn eigen benaming), zijn er nog een aantal factoren. Die kun je o.a. vinden op de bokt-wiki over kleuren.
In de meeste gevallen geeft een combi met bruin: een vos, een bruine of een zwarte.
Dit kan ook ja hahaha, het kan vriezen en het kan dooien...het kan regenen en de zon kan schijnen...ofwel, alles is mogelijk!

Afhankelijk wat Trees genetisch dus heeft evenals de hengst is te bepalen wat de kansen zijn op de kleur van een nakomeling.
Trees is vos wildkleur. Dat wil zeggen dat zij als basiskleur áltijd vos meegeeft, want dit is recessief! Een zwarte hengst daarentegen kan ook onzichtbaar vos meedragen, omdat het zwarte allel dominant is over vos. (vos is bijvoorbeeld code vv, en puur zwart is code ZZ, maar er zijn ook zwarte pony's die de code Zv dragen. Zij hebben dus wel vos (een vos vader of moeder), maar de zwart is dominant dus bepaald hun kleur.

Het bruine allel Agouti is weer zichtbaar op zwart. Draagt een paard dit met slechts 1 allel, dan is het zichtbaar op zwart. Daarentegen is het niét zichtbaar op vos, maar kan het genetisch wel dragen. Heeft een paard van zowel zijn vader als moeder het agouti-allel meegekregen, dan zal deze ook altijd 1 allel meegeven aan zijn nakomeling. Draagt een paard slechts 1 agouti-allel dan is de kans dat ie het doorgeeft slechts 50:50.

De wildkleur geldt dit op dezelfde manier als het zwarte gen voor. Heeft Trees het van beide ouders meegekregen, dan geeft ze het in alle gevallen door. Nu is het bekend dat Trees haar vader bruin-bont was, maar geen wildkleur droeg. De wildkleur heeft ze dus enkel van haar moeder meegekregen. De kans dat ze dat aan haar nakomeling meegeeft is dus weer 50:50.

Een veulen van Trees krijg dus mee:
100% allel voor recessieve vos (Let op! Dit is slechts 50% van de kleur die de nakomeling krijgt, bekijk het nu alleen vanuit Trees haar situatie, niet de nakomeling...vader bepaald andere 50%)
50% allel voor dominante wildkleur
?? % allel voor agouti (wel mogelijk 1x aanwezig via vader! Héél misschien ook via oma van moederskant...maar daarvoor nog niet genoeg nakomelingen van oma/moeder kunnen uitpluizen.)

Weet niet precies welke kleur Victoria heeft?? Wildkleur bruin of zwart?!

Een hengst waarvan alle nakomelingen (met minimum van meer dan twee of drie) wildkleur zijn is van aan te nemen dat hij dubbele allelen heeft voor wildkleur en dit dus zeker weten doorgeeft aan zijn nakomelingen. Maar het klopt inderdaad dat een hengst met enkel allel wildkleur icm trees 75% kans op wildkleur geeft. Hengst met dubbel allel wildkleur geeft 100% kans.

Voor een bruine of zwarte kleur is het van belang een hengst te zoeken die bij voorkeur geen vos-gen draagt. (meerdere lijnen zwarte/bruine voorouders)
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » wo 27 feb 2013, 12:59

Ik ben er uit!

We gaan in april naar de hengstenshow bij Kramp,
En gaan daar gewoon voor de meest leuke, mooie en lieve hengst die we zien.
(alleen geen vos of bonte)

Annabel, Victoria is een echte 'mini fjord'
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Plaats reactie