Regendeken of niet?
Regendeken of niet?
Is het een optie om een fjord met wintervacht de nacht voor de les onder een regendeken te zetten? Als ik hem de nacht voor de lesdag op stal zet is hij de volgende dag nat van het zweten. Maar als ik hem 's nachts als het regent op de wei laat staan dan is hij de volgende dag ook kledder. Ik laat soms de les om die reden niet doorgaan en dat vind ik jammer.
Volgens sommigen krijgt het paard het met regendeken te koud omdat hij dan zijn haren niet uit kan zetten door de druk van de deken.
Wat is jullie mening?
Volgens sommigen krijgt het paard het met regendeken te koud omdat hij dan zijn haren niet uit kan zetten door de druk van de deken.
Wat is jullie mening?
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
All that we seem
- kristelhans
Re: Regendeken of niet?
Volgens mij kun je dat prima doen, een regendeken is doorgaans licht genoeg voor een paard met wat vacht om de haren overeind te zetten. Ik had Beerke ook onder een regendekentje afgelopen weken, puur voor mijn eigen comfort want hij is echt een varken in de wei en op stal! Altijd overal kak en blubber. Gras in de oren, je kent het vast.. 

- Thessa Keizer
Ik sluit me aan bij Kristel. Sommige regendekens zijn zo licht dus kan hij gewoon zijn haren overeind zetten. Wel even op zoek gaan naar zo'n lichte dan, je hebt er ook die zijn een stuk zwaarder.
Ik heb ze zelf van global, masta en br en die zijn wel wat zwaarder qua gewicht, volgens mij zijn die ongevoerde regendekens van rambo en amigo vrij licht. Die van pfiff is ook heel licht maar met flinke regen is die niet geschikt, gaat erdoor helaas.
Ik heb ze zelf van global, masta en br en die zijn wel wat zwaarder qua gewicht, volgens mij zijn die ongevoerde regendekens van rambo en amigo vrij licht. Die van pfiff is ook heel licht maar met flinke regen is die niet geschikt, gaat erdoor helaas.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
- kristelhans
Ik heb ze van Amigo, erg licht, supergoed en qua pasvorm ook erg 'fjords'. 

Kan prima hoor Janneke. Ik heb voor yuur ook een lichte, ik heb de Horseware Amigo inderdaad.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Heb ik ook altijd zo gedaan. Nooit problemen mee gehad.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ik zal er dan toch eens over gaan denken. Want door een nat paard je les niet door te laten gaan vind ik toch wel jammer. Verwen ik hen daar dan niet mee, ik bedoel, als ik de deken de volgende nacht niet op doe heeft hij daar dan geen last van. Vlin is een echt buitenpaard en ik ben echt geen dekenmens. Hij staat in weer en wind buiten, al jaren.
All that we see
All that we seem
All that we seem
Maar waarom zou je je les niet door laten gaan door een nat paard?
Als er veel zand op zat, maakte ik dat gewoon schoon met een beetje extra water en het zadel erop. Of je dekje nou nat wordt van zweet of van water... Ik zadelde gewoon op voor mijn clubles, nat of niet.
Als er veel zand op zat, maakte ik dat gewoon schoon met een beetje extra water en het zadel erop. Of je dekje nou nat wordt van zweet of van water... Ik zadelde gewoon op voor mijn clubles, nat of niet.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Het zal een beetje van paard tot paard afhangen denk ik Janneke.
Met Hay heb ik het altijd zo gedaan en die is er nooit ziek van geworden of zo...
Nat paard op zich maakt me nog niet zo heel veel uit, maar vies paard vind ik toch echt wel lastig. Hay zit soms onder de blubber tot in z'n oren en neusgaten. Dan ben ik 'm eigenlijk aan het wassen als ik dat wat toonbaar en bruikbaar wil maken, dat vind ik ook niks in de winter.
Met Hay heb ik het altijd zo gedaan en die is er nooit ziek van geworden of zo...
Nat paard op zich maakt me nog niet zo heel veel uit, maar vies paard vind ik toch echt wel lastig. Hay zit soms onder de blubber tot in z'n oren en neusgaten. Dan ben ik 'm eigenlijk aan het wassen als ik dat wat toonbaar en bruikbaar wil maken, dat vind ik ook niks in de winter.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Hier idemRoosjuh schreef:Maar waarom zou je je les niet door laten gaan door een nat paard?

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Ik geef toe dat we regelmatig de vraag kregen of dat we onze pony's niet hadden geborsteld. Maar Janneke geeft aan dat zij geen deken mens is en Vlin een buiten paard. Dan kies je toch gewoon voor het 'makkelijkste' (voor Janneke en Vlin op dat moment) nat opzadelen?
En ik vind het ook niet fijn als ze eronder vies zijn, maar realistisch gezien zijn ze altijd vies onder je zadel. Kijk maar eens naar je dekje als je gereden hebt ook al waren de paarden droog voor het opzadelen...
Maar ik geef ook toe dat toen ik ze geschoren had onder een deken, het allemaal makkelijker schoon te houden was, en ze waren veel eerder droog. Maar als dat niet bij je past, gaat het vies en met wintervacht ook wel
.
Helemaal ontopic: hier hadden ze het veels te warm met regen deken op, maar die van mij hebben het gauw te warm met iets op. Ik denk dat het echt in de winter wel gaat, ik heb ook amigo dekens en ik vind ze heel fijn ook qua pasvorm.
En ik vind het ook niet fijn als ze eronder vies zijn, maar realistisch gezien zijn ze altijd vies onder je zadel. Kijk maar eens naar je dekje als je gereden hebt ook al waren de paarden droog voor het opzadelen...
Maar ik geef ook toe dat toen ik ze geschoren had onder een deken, het allemaal makkelijker schoon te houden was, en ze waren veel eerder droog. Maar als dat niet bij je past, gaat het vies en met wintervacht ook wel

Helemaal ontopic: hier hadden ze het veels te warm met regen deken op, maar die van mij hebben het gauw te warm met iets op. Ik denk dat het echt in de winter wel gaat, ik heb ook amigo dekens en ik vind ze heel fijn ook qua pasvorm.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
Roosjuh, Marijke@Vlin zit idd als het geregend heeft tot aan zijn oren onder de blubber. Op zijn rug ligt soms wel 2 cm modder/zand. ik ben bang dat, ook na grondig poetsen, het zadel gaat schuren. En ik vind het ook niks om in de winterkou met water aan de gang te gaan (als we al water hebben en de boel niet afgesloten is). Daarbij heeft hij altijd een mega wintervacht. Hij staat altijd al te zweten als ik hem een nachtje op stal zet. Daarom wil ik het eens gaan proberen met een regendeken.
Welke maat zou hij moeten hebben? Zijn fleece (zweetdeken) is maat 185 en past goed.
Welke maat zou hij moeten hebben? Zijn fleece (zweetdeken) is maat 185 en past goed.
All that we see
All that we seem
All that we seem
Die van mij hebben nooit ergens last van gehad. Moet ook heel eerlijk zeggen dat ik het niet vaak deed alleen als het niet anders kan. Beetje water maakt niet uit als het regent worden ze ook nat en het regent hier helaas ook geen warm water. Met alleen water tast je ook de vetlaag niet aan. Een deken op een vies paard schuurt ook trouwens
.

Morgan!! 

Moeilijk he... Fjordy ging ook regelmatig nat en vies mee naar de clubles
. Maar als je het wit met deken, gewoon proberen. Het ligt echt aan het merk, welke maat je nodig hebt. Ik zou 185 kopen, passen of goed is. Ik doe dat op een droog paard zodat de deken niet te vies is met omruilen 

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
bedankt voor die tip Amber!
ik mag die van Zortin zaterdag passen van Claudia. dan weet ik meer.
ik mag die van Zortin zaterdag passen van Claudia. dan weet ik meer.
All that we see
All that we seem
All that we seem
- Thessa Keizer
Zortin heeft toch 175?
Hier hebben zowel, Blaze als Aike als Elegant 185 erop liggen, dat heeft Vlin denk ik ook nodig
Hier hebben zowel, Blaze als Aike als Elegant 185 erop liggen, dat heeft Vlin denk ik ook nodig

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Ja? Ook met die brede boeg van hem?
Toot had 195, omdat hij voor heel breed was
Toot had 195, omdat hij voor heel breed was

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Om het matenlijstje aan te vullen: Bailey heeft 175 (tenminste, fleecedeken die maat) maar rest van 'stevige ponypaarden' die ik ken hebben toch echt vanaf 185.
Bailey is 1.40 en geen buffelbreedte. Beetje breed en je zit een maat groter denk ik zo.
Bailey is 1.40 en geen buffelbreedte. Beetje breed en je zit een maat groter denk ik zo.
Een dunne tegenwerken zou zeker een optie zijn. Begrijp goed dat je er geen zadel op wilt doen als hij onder de modder zit.
Nou gewoon passen.
Nou gewoon passen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Gewoon passen Janneke. We zien zaterdag wel weer welke maat hij moet hebben 

Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.