Ervaringen hiPRO voer

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Jilly

Ervaringen hiPRO voer

Bericht door Jilly » di 02 okt 2012, 12:39

Heeft hier iemand ervaringen met voer van HiPro?

In mijn stalgeld zit krachtvoer inbeprepen en het makkelijkste was dat alles van dezelfde dealer kon komen. Op aanraden van de dealer hebben we een zak HiPro Flexible Move besteld.
Ik heb gelezen dat het voer niet 'officieel' op de markt is omdat de fabrikant denkt dat er geen grote afzetmarkt voor is (berichtje op bokt van 2007), maar verder is er heel weinig over te vinden.

Het voer lijkt me zo op papier meer dan oké en de paar ervaringen die ik kon vinden waren ook goed.
Heel laag in suiker en zetmeel en zonder toevoeging van melasse.
Normaal gezien zou het voer vandaag bij ons geleverd worden, ben heel benieuwd hoe het er uit ziet en wat Hay er van zal vinden.
Ik heb ondertussen al best wat geprobeerd, maar op veel dingen reageert hij echt niet goed. Fingers crossed voor deze dus!

Dit is de samenstelling:

Ruw eiwit 125 g 12.5 %
Ruw vet 134 g 13.4 %
Ruw celstof 212 g 21.2 %
Ruw as 85 g 8.5 %
Suiker 28 g 2.8 %
Zetmeel 58 g 5.8 %

Calcium 10.0 g
Fosfor 4.5 g
Magnesium 3.0 g
Natrium 5.1 g
Lysine 5.5 g
Methionine 2.2 g
Koper 39.1 g
Zink 200 g
Mangaan 80 g
Vitamine A 30.000 IE
Vitamine D 3.000 IE
Vitamine E 200 mg
Biotine 600 mcg

Gebruikte grondstoffen:
Sojaboonschillen
Lucerne
Palmpitschillen
Tarwegries
Pulp
Sojaolie
Lijnolie
Sojabonen
Vetzuren
Gerst
Plantaardig vet
Zout
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bella
Contacteer:

Re: Ervaringen hiPRO voer

Bericht door Bella » di 02 okt 2012, 18:52

Qua ruwe celstof doet deze brok als ruwvoer aan. De weinige koolhydraten maken dat het eigenlijk niet echt een krachtvoer is qua power, meer onderhoudsbrok qua vitamines en mineralen. (Dus eigenlijk beetje ala grasbrok een ruwvoer in brokvorm)

Mocht je het interessant vinden. Op de website van voervergelijk staat ook veel informatie onder de kennisbank over voedingsgrondstoffen. Maar heb ook nog wel een groot tekstdocument die je misschien meer kan vertellen. Als je interesse hebt, roep maar.
Geluk is de vrucht van intens werk
Anouska

Bericht door Anouska » di 02 okt 2012, 19:14

Hhhmmm, morgen maar eens bellen naar Gunnewick of ff langs gaan voor info.
Weet wel dat pavo ook met iets nieuws komt, maar hipro zit nog lager met suiker, zetmeel en eiwit.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 03 okt 2012, 06:25

Subli.dieetmix dan jilly? Is ook erg laag in suiker en zetmeel, en zonder melasse
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Anouska

Bericht door Anouska » wo 03 okt 2012, 08:02

Ik heb een belletje gedaan. De reden dat hij niet op hun site staat is dat de site niet up-to-date is werd verteld.

Heb ook een mail gekregen met info. Even een aanvulling op de lijst van Jilly:

Citaat: Wat ik echter wel bij deze brokken moet melden is dat het een heel bros brokje is omdat wij door het hoge vetgehalte geen harde brok meer kunnen persen. Dit is een bemerking op de brok die u voor lief moet nemen. Verder is het goed mogelijk dat uw paard moet wennen aan de smaak en geur van de brok.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, voor vragen kunt u altijd contact met mij opnemen.

@ Tamara: De dieetmix bevat meer suiker en zetmeel als deze brok.

www.fitenvitaaldier.nl
Jilly

Bericht door Jilly » wo 03 okt 2012, 09:57

@Annabel: ik hoef ook niet per se de extra power van een krachtvoer. Hay staat niet hoog in het werk, hij is wel 'lui', maar dat is echt zijn temperament. Sinds december vorig jaar staat hij zonder krachtvoer (daarvoor een kleine hoeveelheid nova-mix) en ik merk niet dat hij nu anders is dan normaal.
Gezien zijn jeuk wil ik dus zo weinig mogelijk ballast in de zin van suiker en melasse, maar een aanvulling qua vitamines is wel welkom natuurlijk.

@Tamara: die wilde ik eerst gaan voeren, maar bij onze dealer hebben ze geen Subli en aangezien die wel gelijkwaardig lijkt aan de dieetmix is dit makkelijker voor mij. Dit voer komt trouwens op €14,95 voor 25 kg terwijl Subli +/- hetzelfde aanrekent voor een zak van 20 kg.

@Anouska: ik had ook al gelezen dat het een redelijk broze brok was. Ik ben heel benieuwd hoe het er uit ziet. Het zou vanmorgen geleverd worden, maar ik ga pas morgen naar stal. Als het puur een brokje is denk ik dat ik er nog wat lucerne onder doe om wat meer structuur te hebben.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 03 okt 2012, 10:48

@anouska, ik zeg ook niet dat ie lager of gelijk aan suiker zetmeel is, alleen dat ie laag is.
Anouska

Bericht door Anouska » wo 03 okt 2012, 20:37

Klopt dat hij laag is.

www.fitenvitaaldier.nl
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 04 okt 2012, 09:39

Lucerne biedt niet echt structuur, daar is het teveel voor gehakseld. Dan kan je beter wat meer ruwvoer aanbieden voor de structuur. (hihi kreeg ik te horen in mijn voedingslessen)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Jilly

Bericht door Jilly » do 04 okt 2012, 10:36

Dank juf Janna :D

Ik me wel verdiept in voer qua jeukklachten, maar niet in dingen als lucerne etc.
Eerst maar eens kijken hoe het er uit ziet. Ruwvoer krijgt hij sowieso nog voldoende op stal.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 04 okt 2012, 10:51

Vaak bevat lucerne ook melasse. Ik heb nu de lucerne van.aubli, die is zonder melasse, en dat is meer stro als hooi. Ik voer het om kauwen te stimuleren.
Jilly

Bericht door Jilly » do 04 okt 2012, 10:57

Dat er vaak Melasse in zit had ik ook gelezen ja. En in die van Hartog regelmatig ook stenen en andere voorwerpen :=
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 04 okt 2012, 17:33

Maar dat stimuleren van het kauwen geld dus niet echt voor de gehakselde Luzerne, daar is het te klein voor gemalen.... Een gelijk soort verhaal met Muesli, dat is doordat er mini stukjes luzerne in zitten niet langzamer op te nemen als brok. Puur voor het oog.
Luzerne hooi bevat wel weer meer structuur.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 04 okt 2012, 18:30

klopt, de hartog lucerne is vrij fijn. Maar die van subli is een stuk groffer, zeker wel stengels van 10 cm. Dus die vind ik voor het kauwen wel beter! Je hebt ook de ruwvoermix van subli, maar dat is net hooi,dient ook ter vervanging van hooi, alleen met enorme klonten melasse er in..
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 05 okt 2012, 07:47

Luzerne als klare luzerne in zakken is inderdaad vaak met melasse, voor betere opname. Officieel heeft Lucerne die glanskleur niet, maar is gewoon hartstikke dof (en vinden paarden ook een stukje minder smakelijk dan de mooie glanzende luzerne *ze laten het aanzienlijk makkelijker liggen*). Per merk verschilt de hoeveelheid melasse. Maar ik weet bijvoorbeeld ook de blokken luzerne die bijv. via de grasdrogerij te halen zijn (en daar zitten soms ook nog lucernebrok in verwerkt, afhankelijk van wat je wil) dat is echt dof en iets donkerder van kleur dan bijv. de luzerne van Hartog.

Geloof ook dat er trouwens ergens een maatstaf is voor het aantal cm dat een ruwvoer moet hebben om écht ruwvoer genoemd te mogen worden. Meende een cm of 7, maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Is het kleiner, dan is het eigenlijk geen ruwvoer meer (voldoet het niet meer aan de ruwvoereigenschappen van kauwduur, structuur, etc) maar is het mengvoer geworden. Veel luzerne wordt dan ook als mengvoer door mixen heen gedaan.
Geluk is de vrucht van intens werk
Jilly

Bericht door Jilly » vr 05 okt 2012, 08:26

De lucerne van Subli lijkt me wel wat ja :j
De Pre Alpin Aspero van Equifyt is ook zonder melasse, verder niks blijkbaar...

Ik heb gisteren de brokje gezien en ze zijn echt heel klein en broos. Qua grootte komt het wat overeen met de Force van Marstall, iets donkerder en niet zo stevig.
Denk toch dat ik hier iets onder ga doen.

Ze raadden me op stal de DailyPlus aan, maar daar zit (uiteraard, want het is Pavo :+ ) melasse in.
Zelfs met de Force (2% melasse op 80g per dag) begon hij meteen weer te schuren, dus ik wil het echt nergens meer in.
Plaats reactie