Tips voor rijden met een berevacht fjord

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nobbygaard

Tips voor rijden met een berevacht fjord

Bericht door nobbygaard » do 27 sep 2012, 07:44

Al 16 jaar lang sinds ik eigen paarden heb scheer ik elke winter en gebruik ik 's winters dekens. Ook Crystal krijgt al vanaf haar 3e jaar een deken om en word geschoren. Alleen dit jaar laat ik op advies van de dierenarts Crystal een wintervacht krijgen. Een wintervacht is namelijk een goede graadmeter om naar de gezondheid te kijken. Zo kunnen we kijken of ze een goede wintervacht ontwikkeld en of straks in het voorjaar ook het verharen goed gaat bij haar. Haar bloedwaarde is nog steeds erg hoog en duidt op spierbevangenheid. Maar omdat er al maanden niets meer aan haar te zien is en ze goed blijft lopen, denkt hij dat ze misschien altijd al een hoge waarde heeft gehad. Maar het kan ook zijn dat ze gewoon erg bikkelhard voor zichzelf is. Omdat ik nu haar conditie mag gaan opbouwen, maar we toch in gedachten houden dat ze nog steeds niet helemaal hersteld hoeft te zijn van haar vergiftiging, wilde de dierenarts ook een andere graadmeter hebben voor haar gezondheid en dat is dus die wintervacht.
Alleen omdat ik al zoveel jaren niet meer op paarden met een wintervacht heb gereden, zie ik daar tegenop. Ik rijd (bijna) altijd 's avonds en weet eigenlijk niet helemaal goed hoe ik dat straks het beste kan gaan doen als ze bezweet raakt tijdens het rijden. Ik zie mezelf namelijk ook niet na het rijden nog uren wachten tot ze droog is onder een zweetdeken. Tot nu toe is er nog niets aan de hand en is ze nog niet bezweet met rijden. Maar nu rijden we momenteel ook nog niet echt fanatiek omdat haar conditie slecht is en haar vacht is natuurlijk ook nog niet zo dik. Maar dat kan natuurlijk over een paar weken wel veranderd zijn.
Wie heeft dus goede tips voor?
Esther

Re: Tips voor rijden met een berevacht fjord

Bericht door Esther » do 27 sep 2012, 07:57

Mag je er ook geen stukje bij de hals afhalen, de rest kan dan toch mooi aangroeien en scheelt alweer een stuk.
Bij Tea wachtte ik ook geen uren om de zweetdeken eraf te halen, is ook helemaal niet de bedoeling geloof ik. De zweet deken wordt op een gegeven moment toch echt te nat en dan moet hij er al af. Daarna liet ik haar dan lekker in de stal staan voor de nacht. Tea ging uit zichzelf lekker rollen en dan hebben ze er echt geen last meer van.
Misschien wat langer uitstappen kan al schelen.
Maar kan ze 's nachts in de box of moet ze dan ook weer naar buiten?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » do 27 sep 2012, 08:00

Esther schreef:Mag je er ook geen stukje bij de hals afhalen, de rest kan dan toch mooi aangroeien en scheelt alweer een stuk.
Bij Tea wachtte ik ook geen uren om de zweetdeken eraf te halen, is ook helemaal niet de bedoeling geloof ik. De zweet deken wordt op een gegeven moment toch echt te nat en dan moet hij er al af. Daarna liet ik haar dan lekker in de stal staan voor de nacht. Tea ging uit zichzelf lekker rollen en dan hebben ze er echt geen last meer van.
Misschien wat langer uitstappen kan al schelen.
Maar kan ze 's nachts in de box of moet ze dan ook weer naar buiten?
Juist de hals kan ik niet scheren omdat daar de plekken van de wonden zitten van de ontstekingen. Daar kan ik niet overheen met het scheerapparaat omdat ik het dan misschien open haal.
Ze gaat 's nachts op stal.
nina1993

Bericht door nina1993 » do 27 sep 2012, 08:07

Wat ik hier zelf altijd doe is goed uitstappen. Het belangrijkste is om de warmte kwijt te raken, het zweet is slechts oppervlakkig, dat is al van de huid af. Om het iets te ondersteunen kun je wel een zweetdekentje opgooien voor een half uurtje/uurtje, dan heb je het ergste alweer gehad. Ondertussen de tijd vullen met spullen opruimen en evt. wat drinken, die tijd is zo om.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Jilly

Bericht door Jilly » do 27 sep 2012, 09:31

Gaat ze na het rijden 's avonds op stal?

Ik weet niet of Crystal een harde zweter is, maar met de mijne is het eigenlijk echt te doen als je niet te intensief rijdt. Aangezien je nog moet opbouwen is het toch veel stappen denk ik?
Ik pas mijn rijden iets aan, stap lang uit zodat hij droog is op de huid (dat beetje klammige vacht worden ze niet ziek van) en na het rijden gaat hij op stal. Zweetdeken heb ik zo zelfs niet nodig.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 27 sep 2012, 15:56

Wat zijn de waarden momenteel?

En scheren, je kan natuurlijk ook gedeeltelijk scheren, dan kan je zien wat haar vacht doet en je paard
stikt niet de moord van de hitte als je lekker aan het rijden bent.
Denk dat je wel bekend bent met mijn belachelijke scheermotieven, maar functioneel zijn ze wel.

Voor de goede orde, modelletje Sjolvir speciaal. (staat in uitloopstal en dus wel onder deken!)
https://lh5.googleusercontent.com/-YpLA ... 520054.JPG
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 27 sep 2012, 18:27

Zo lang jij je paard op adem stapt, en goed af laat koelen door uit te stappen, is.er geen probleem. Du huid droogt nl eerst op, en werkt het zweet via de vacht naar buiten. Vernuftig systeem die vacht! Het is vaak wij mensen die het niet snappen(waaronder ik, het is echt een vermenselijking).
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 28 sep 2012, 08:07

wat tamara zegt. als je echt zwaar rijd dan is het met wintervacht lastig,anders is idd de buitenkant vd vacht nat, terwijl de huid al droog is. IK doe ze soms ook nat, niet kletsnat, maar iewat nog vochtig dan he,
op het land in de kou, wel goed op adem, gaan lekker rollen en daar drogen ze ook van, ff met een handdoek droog rossen scheelt ook al boel vocht in de vacht.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » vr 28 sep 2012, 08:55

Gaat ze na het rijden 's avonds op stal?
Na het rijden gaat ze op stal.
Aangezien je nog moet opbouwen is het toch veel stappen denk ik?
Ik ben nog heel veel aan het stappen vanwege het opbouwen. Haar conditie is momenteel zo slecht dat het nog wel even duurt voor ik echt intensief ga rijden.
Wat zijn de waarden momenteel?
De CK (spierwaarden) zijn nu 650. Hij trekt daar wel wat vanaf omdat ze altijd zeer gespannen is met het bloedtrekken. Maar de waarde mag maar rond de 270 liggen.

Ik lees wel dat ik met gewoon niet te druk erom hoeft te maken en dat het allemaal wel mee valt dat ze snel een kou vatte met een dikke vacht.
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » ma 01 okt 2012, 11:33

Hoi Nathalie,
Ik dacht dat ik al gereageerd had, maar blijkbaar nog niet.. :)
Ik pas mijn rijstijl in de winter ook wel een beetje aan.. De Fjorden worden niet
geschoren, dus zullen weer aardig teddy worden.. Meestal rijd ik automatisch een
kwartiertje korter (kijk naar beneden of ze erg zweten en denk.. klaar!) en stap dan
wat langer uit.. Je kan echt niet voorkomen dat ze wat nat op stal komen, ik heb er
nog nooit eentje verkouden gezien daarvan..
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » vr 12 okt 2012, 11:48

Momenteel vind ik dat de vacht er raar uitziet. Het lijkt of ze bobbels heeft, maar als je er over heen gaat voel je niets. Vanmiddag ga ik er foto's van maken en doormailen naar mijn dierenarts. Kijken wat hij ervan denkt en zegt.

Het rijden gaat goed. Ze is af en toe wel wat warm, maar niet echt bezweet. We stappen lekker lang uit en dan gaat ze daarna op stal.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 12 okt 2012, 13:20

Wat wij vroeger deden (toen we nog heel intensief op de ponyclub reden, wedstrijden etc. zonder de paarden te scheren), was na het rijden een fleece of wollen deken opleggen, daarna de stal op (we hebben een buitenstal met open bovenluiken). En na een half uur/uurtje als je wilde gaan, de deken vervangen door een droge, dunne fleecedeken met een elastische dekensingel om. Die zijn niet te warm voor de nacht en de volgende ochtend kunnen ze droog en zonder deken weer naar buiten.
Was echt ideaal! En prima te rijden met die dikke vacht :)

In het begin zal het wel wennen zijn voor Crystal, dat ze sneller buiten adem raakt en de warmte niet kwijt kan. Maar als je dan wat meer stapt tussendoor went het lichaam daar ook aan.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 12 okt 2012, 16:35

Hier gingen we gewoon naar les, goed uitstappen en dan zo de bak met inloop stal weer in. Ze hebben er nog nooit wat door gemankeerd!

En als je je daar wel zorgen over maakt inderdaad minder intensief rijden, maar dat heb ik nog nooit gedaan vanwege de vacht (Yes wel die komt dan echt niet meer vooruit die heeft het dan veels te warm).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Jowien

Bericht door Jowien » vr 12 okt 2012, 19:04

Als je aan het rijden bent, vaker een kleine stappauze inlassen helpt ook tegen veel zweet. En als het warmer is, rustiger aan, want dan zweten ze toch sneller.
Na het uitstappen (op adem, afgekoeld en huid droog) laten rollen in zand helpt ook, het zand in de vacht zorgt dat de vacht sneller droogt. Gewoon met zand erin met klamme vacht op stal zetten, dat zand valt er vanzelf uit in de loop van de nacht.
Het is goed te doen hoor, als je geen enorme prestaties verlangt. En als je een keer wel wat meer doet en ze meer zweet, dan van te voren incalculeren dat je na het rijden wat langer moet blijven, dat je er nog een uurtje een zweetdeken op gooit. Wat je ook kan doen, is kort uitstappen, dan zadel eraf en zweetdeken erop en dan nog een poosje wandelen en dan op stal.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Plaats reactie