Winter. Regendeken?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bailey

Winter. Regendeken?

Bericht door Bailey » di 25 sep 2012, 22:38

Bailey staat 24/7 buiten. Wel met schuilmogelijkheid onder bomen en uit de wind/regen d.m.v. gebouwen, maar geen totale stal zeg maar.

Vorige winter is hij flink afgevallen. Teveel eigenlijk, maar door zijn bizar dikke wintervacht viel het niet direct op als problematisch. Een beetje een sportlijntje mag er natuurlijk best aanzitten, maar het is en blijft een fjord en hij is op z'n best als hij lekker stoer en stevig is. Op het moment vind ik hem perfect, wil hem het liefst zo houden en voorkomen dat hij dit jaar weer afvalt.

Kreeg laatst de tip om hem een 0 grams regendeken om te doen bij slecht weer, om hem droog te houden waardoor hij niet zoveel hoefde te verbranden om warm te blijven, en vroeg me af hoe jullie hierover dachten.

Idee is natuurlijk goed; z'n vacht is dik genoeg bij droog weer, dan heeft hij het eerder te warm dan te koud tot ver in de -temperaturen aan toe. Maar nat weer is toch iets anders.
Maar mij lijkt het dat je met een 0 grams juist de vacht daaronder plat duwt, waardoor je geen isolatielaagje meer hebt. Of valt dat wel mee met zóveel wintervacht? En is dat dan te verkiezen boven een natte pony?
Pablo
Contacteer:

Re: Winter. Regendeken?

Bericht door Pablo » wo 26 sep 2012, 07:05

Ik doe het wel zo met Pablo. Die staat momenteel 24/7 buiten zonder schuilplek. En staat met regendeken op (al een week of 2) Dit weekend gaat hij verhuizen, dan komt hij 's nachts op stal en blijft de deken af.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 26 sep 2012, 07:43

Doe ik ook hoor!
Ik gebruik weliswaar alleen maar Bucas en Rambo, ik heb een goed ademende deken nodig zodat deze op een nat paard kan. Mijn voorkeur bij een nat paard is dan ook de Bucas omdat deze een fleece voering heeft.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jilly

Bericht door Jilly » wo 26 sep 2012, 08:03

Als ik gepland heb om de volgende dag te rijden en het regent durf ik avond van te voren ook wel eens een regendeken op doen zodat ik niet met een vies paard zit, daar heb ik nooit problemen mee gehad.

De pensionbaas heeft Hay (al een tijd geleden hoor, toen was hij 2) eens rillend uit het weiland gevist na een dag non-stop regen in oktober. Ze heeft hem even laten opdrogen en een 0-grams deken opgedaan. Ondanks dat het deken zijn isolatielaagje zou platduwen was hij heel snel weer de oude.

Ik zou eens kijken naar een deken met fleece. Een keer opdoen en kijken hoe hij er onder is, dat zie je snel genoeg.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » wo 26 sep 2012, 11:51

De regen is inderdaad de boosdoener :( Als je paard nat is, EN er komt een fris windje bij, Is dat volgens mij ook niet lekker voor ze. Ik zou ook een regendeken opdoen alleen als het nat weer is. als het dan wat fris wordt, is hij tenminste wel droog.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Bailey

Bericht door Bailey » wo 26 sep 2012, 11:55

Dank voor jullie meedenken, duidelijk!
Ga ik dat eens uitproberen :)
Lisa

Bericht door Lisa » wo 26 sep 2012, 17:30

Als je een lichte regendeken hebt dat zie je vaak dat ze de haren daaronder wel degelijk op kunnen zetten. Wordt de deken te zwaar gaat dat helaas niet meer.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 26 sep 2012, 18:46

Toch deel ik je mening dat ik een 0 niet fijn vind... Juist omdat ze niks op kunnen zetten. Daarom deed ik dan een 100 gram op. Maar waarom zou je niet zowiezo een 100 gram op leggen dan ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 26 sep 2012, 19:15

Heb sinds dit weekeind zwartje in regendeken met fleecevoering gestopt, want was al megahaarbal aan het worden.
En ik vind hem geschoren spuuglelijk (sorry ventje... , maar zwart ben je mooier)
Sinds vandaag Sjol ook (ben vrij dus kan overdag als het warmer (zon) is deken er af halen), ook regendeken met fleece erin.
Maar daar zal na de keuring wel tondeuze overheen gaan.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ingele

Bericht door Ingele » wo 26 sep 2012, 20:05

Ik zweer bij Bucas dekens, helemaal als ze 24/7 buiten staan, ze zijn echt waterdicht en ademen erg goed!
Bailey

Bericht door Bailey » wo 26 sep 2012, 20:27

Amber, haha, nu maak je het me lastig ;) Ik ging puur op mijn eerste gevoel af, maar ik heb écht geen verstand van dekens. Heb maar 1 keer een deken gekocht en dat was omdat Bailey een kostuum nodig had voor een festival :+

Lisa, dat klinkt wel logisch.

Ik wil hem sowieso niet continue onder de deken stoppen, eigenlijk alleen als ik weet dat het echt slecht weer gaat worden, dat ik hem dan een dagje om doe. Ik kan niet vaker dan 1x per dag naar stal, tussendoor op en af is helaas niet te doen.
Dikke vacht is niet echt altijd handig met rijden, geef ik toe, maar over de hele dag bekeken is hij het merendeel van de dag gewoon buitenpaard, en dan is die berenvacht wel een mooi en handig ding. Die mag hij dus houden.
Heb hem vorige jaren niet erop kunnen betrappen dat hij het echt koud had trouwens. Het is wel echt een herfst/winterpaard.

Heb even zitten oriënteren. Maar wat een keuze zeg! En wat een prijsverschillen!
Hoe belangrijk is die fleecevoering? Zie ook nylon, katoen voorbijkomen bijvoorbeeld. Is dat dan slecht? Minder prettig of fijn? Of kan dat ook wel?
Wil niet meteen een klap geld uitgeven als het even kan, eerst een winter kijken of het überhaupt bevalt.
Ingele

Bericht door Ingele » wo 26 sep 2012, 20:34

Deken op- en af zou ik niet doen, ik zou kiezen voor een fleece gevoerde deken, vind ik zelf het fijnst én dat de deken goed ademd!
Bailey

Bericht door Bailey » wo 26 sep 2012, 20:41

Oei, maar helemaal onder de dekens was niet echt mijn idee. Blijf je dan niet rommelen met al die gramsen de hele dag omwisselen? Lijkt me echt vreselijk moeilijk om te kiezen (ik ken mezelf, zou er de hele dag over na kunnen denken :o? ), en meneer maakt een wintervacht als een geboren Noorman.

Da's het stomme. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben, maar hij verbrandt meer dan erin gaat en valt dan teveel af. Hoeveelheid gras/hooi dat ze krijgen heb ik helaas geen invloed op, dus dan ben ik echt aangewezen op dat ene moment per dag dat ik er ben qua voeren. Da's best lastig.
Vandaar dat ik me afvroeg of een deken voor de natte druildagen zou kunnen helpen.

Als het trouwens écht heel slecht is in de winter (hele dag regen en daarna dikke vrieskou bijvoorbeeld) slaapt hij in de groepsstal met de andere buitenpaarden, dat is meestal zo'n 4 nachtjes per jaar.
Ingele

Bericht door Ingele » wo 26 sep 2012, 20:43

Buddy heeft chronisch last van zijn spieren, ik heb een hekel aan dekens wisselen, heb een Bucas smartex rain, voldoet de hele winter :j
Overigens krijgt hij alsnog een mega beren vacht!
De deken isoleert gewoon erg goed, hij heeft geen koude spieren gehad afgelopen winter! Hij staat overigens in een buitenstal, bijna buiten :')

Ze zijn wel duur in aanschaf, maar ik heb een bucas die al 8 jaar oud is en nog steeds waterdicht en niet kapot :=
Laatst gewijzigd door Ingele op wo 26 sep 2012, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 26 sep 2012, 20:43

Welnee.. Ik kom ook maar 1x per dag bij mijn Pferdjes :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ingele

Bericht door Ingele » wo 26 sep 2012, 20:46

Ilonka

Bericht door Ilonka » do 27 sep 2012, 05:45

Op en af doen vind ik geen enkel probleem. Ik heb jaren alleen een deken bij erg slecht weer gebruikt of als ze erg nat was na een flinke training. Dan deed ik de deken de dag er na gewoon weer af, geen centje pijn. Gebruik daar altijd de Bucas Smartex Rain voor (tegenwoordig in meerdere diktes te verkrijgen, toen heette de deken ongevoerd maar later 'bleek het 220 oid te zijn' ) en heb als je de deken ook voor een bezweet paard wil gebruiken een hele sterke voorkeur voor fleece. Dat nylon dat bijvoorbeeld Rambo heeft wordt toch wat klammig, katoen lijkt me een drama dat droogt niet meer.
Investeer bij een paard als Bailey die 24/7/365 buiten staat aub in een goede deken, je wordt gek als hij onder een natte deken staat als je aankomt. Jij komt net als ik maar één keer per dag dus moet je kunnen vertrouwen op de kwaliteit van je deken.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Lisa

Bericht door Lisa » do 27 sep 2012, 07:59

Ik doe het wel op en af. Een regendeken is alleen maar een regenjas. En als ik in de middag wil rijden en ik wil een droog paard. Knikker ik in de ochtend regendekentje op 0gram en hij is absoluut niet zwaar en dan na het rijden blijft hij gewoon weer af.
Als je dit nou bij een dikkere deken doet zou ik daar wel mijn twijfels bij hebben, maar kan me niet indenken wat hier niet goed aan is voor je paardje. Hier had ik het ook met annabel over en die zei ook: in de winter met de vacht zie je bij lichte deken dat ze weldegelijk hun haren nog op kunnen zetten. Ze zullen altijd platter liggen dan zonder, maar als je mooie lichte deken hebt dan zie ik het probleem niet.
Bezweet paard onder deken zetten heb ik geen ervaring mee.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » vr 28 sep 2012, 15:47

Ik zou gewoon lekker alleen een dekentje opdoen als het regent en wind tegelijk.
Kou en droog maakt niets uit. De vacht doet verder zn werk wel.

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Wiesje

Bericht door Wiesje » vr 28 sep 2012, 17:45

En zelfs een gewone natte vacht lijden ze niks van hoor!! Alleen als het echt een hele tijd lang achter elkaar regent en ze dus
geen enkele kans hebben om op te drogen, dan wordt het pas gevaarlijk voor ze.
Maar als je er mee werkt is het wel gewoon handiger om iets van dekens te gebruiken zodat je de warme spieren kunt beschermen en
ze droog/schoon kunt houden en minder dik in hun vacht. Voor het paard op zich (dus hele winter buiten) is het echt geen probleem zonder.

Mits ze uiteraard hun voedsel bij elkaar kunnen krijgen.
Plaats reactie