Rasp!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Rasp!

Bericht door Annemarie » ma 24 sep 2012, 20:32

Jaaa, ik was vrijdag echt gefeliciteerd bij de DA. Bij het scannen moest Anka's sok geschoren worden en de DA zei, hmmm ik vind wat korstjes. Lijkt me rasp. Ik zo wattes???

Is dus blijkbaar een a-typische vorm van mok. Zit op kogel/pijpbeen, maar niet in de kootholte. Ik moet 3 dagen elke dag 1x wassen met betadineshampoo en dit na 2 weken herhalen.

Iemand hier wel eens van gehoord en wat kan je er verder aan doen? Kan ik in die 2 weken van niet wassen ook mokcreme smeren of zou dat niet helpen?

Hoe Anka hier aan komt weet ik niet. Ook nooit eerder gehad. De DA denkt dat het komt vanwege het feit dat Anka's weerstand een flinke opdonder heeft gehad van de luchtweg-infectie en alle medicijnen die erin gegaan zijn. Je gaat zowat het gevoel krijgen dat je niet goed voor je paard zou zorgen :\ .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
kristelhans

Re: Rasp!

Bericht door kristelhans » di 25 sep 2012, 05:02

Jemig Annemarie, kan er ook nog wel bij! Niet zo streng voor jezelf zijn hoor, als iemand goed voor haar paard zorgt ben jij het wel! Je ben zo alert op alles. Hopelijk is dit het laatste, pfff, wat een gedoe zeg. Beterschap voor Anka en een virtuele knuf voor jou!
Zenna

Bericht door Zenna » di 25 sep 2012, 06:54

Dit heeft mijn fjord ook ze denken bij mij fjord dat het een elergische reactie is heb zijn beentjes geschoren en was het met betadine shampoo als alles dan droog is smeer ik er sudo crème op werkt bij Figo goed
Mijn Trots Figo Zortin x Ulga
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 25 sep 2012, 07:24

Vroeger wel geregeld gezien bij de paarden. (die moesten dagelijks door een groot modderig bospad, dus tja, dan bleef het te lang nat)
Altijd vervelend, opgelopen mok zoals het hier ook wel omschreven wordt. Sudocreme is inderdaad heel fijn middel om het tegen te gaan! (maar als ze er eenmaal gevoelig voor/besmet mee zijn...) Het kan wel zijn dat, als ze er eerder nimmernooit last van had, dat ze momenteel een dusdanig lage weerstand heeft dat het toch invloed uitoefent. Aangezien je met Anka momenteel echt drama hebt om de gezondheid optimaal te houden. Dan heb je nog het geluk dat het, als ze straks weer op en top is, dat ze er geen last meer van heeft. Misschien kun je dr nog ondersteunen met een weerstand-boost.

Moet zeggen dat we vroeger ook goede resultaten hadden met 1x goed wassen en daarna deppen met jodiumoplossing (dan hoef je niet zoveel water te gebruiken erbij). Aangezien je dr nu op stal houdt scheelt het al dat er van buitenaf geen vocht meer bij komt, waar je de vettigheid voor smeert.

Sterkte! Maar bedenk maar dat aan het eind van dit gedoe Anka wel een superweerstand moet hebben opgebouwd, dat immuunsysteem krijgt nu zoveel te verwerken.
Geluk is de vrucht van intens werk
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 25 sep 2012, 10:29

Ik mag idd hopen Annebel dat Anka straks een weerstand als een olifant heeft!

Bij ons is elke winter de ingang van de wei ook 1 groot modderballet maar nog nooit last mee gehad. Ja, ze staan dan ook overnacht binnen.

Denk toch dat Anka een weerstandsdipje heeft. Zal eens kijken of ik daar iets voor kan vinden maar er is zo veel te koop dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.

Zou het nog helpen de sokken te scheren of juist beter van niet?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 25 sep 2012, 11:34

Je zou ze kunnen uitdunnen, helemaal scheren zou ik niet doen (dan heeft ze straks in de winter namelijk geen profijt er van). Maar heeft ze erg dikke sokken?

En ken het Annemarie, heb laatst ook eens rondgekeken...maar je kunt er daas van worden wat er wel niet aangeboden wordt en lastige is, de vraag is ook altijd maar in hoeverre de geboden stoffen ook goed bereikbaar zijn voor het paardenlichaam. Heb nu de gok gewaagd en naast de vertrouwde vitaminestoot (sectolin) de Weerstand & Immuunsysteem 400 Gr. van Frama Natural Horse Care eens besteld...eens zien wat dat is.
Geluk is de vrucht van intens werk
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 25 sep 2012, 19:12

Je kan idd wel mal worden van alle soorten supplementen. Laatst bij de epplejeck eens gekeken voor luchtwegondersteunende dingen. Nou, alleen al daarvoor was de keuze zo reuze dat ik het maar gehouden heb bij wat ik al gebruikte 8)7 .

Heb nu 2 dagen met betadineshampoo gewassen en sudocreme gesmeerd. Morgen nog een keer wassen en dan 2 weken niet en dan nog eens 3 dagen achtereen. Korstjes laten nu al los en de huid wordt al egaler. Hoop dat het zo weg gaat. Maar ik heb het meer gehoord, eens je ermee begint.....
Charret

Bericht door Charret » wo 26 sep 2012, 07:50

Jouk heeft dit ook. En ik krijg het niet onder controle. Hij heeft het altijd wel wat. De ene keer erger dan de andere keer. Ik heb echt van alles geprobeerd. Hij is daar gewoon zo gevoelig voor. Ik heb de sok wat uitgedund nu, hopen dat het minder broeit.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » wo 26 sep 2012, 13:04

Tibbe heeft het ook, ene keer erger als de andere keer. Maar die heeft zoveel sok dat het toch een beetje broeit op zijn huid. het enige wat we doen is regelmatig wassen met betadine scrub, goed droog vrijven en smeren met sudocreme. Dat werkt eigen lijk het beste
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Elvis

Bericht door Elvis » wo 26 sep 2012, 16:32

Mijn trekpaard had het maar dit is ook een bekend probleem bij dit ras,zat ook erg in haar bloedlijn..,ik kreeg het ook niet onder controle.De een zegt wassen, de ander zegt juist weer niet doen.Heb van alles geprobeerd...mokzalf met antibiotica,sudocreme,scheren,niet scheren..Het hielp niet..
Hoop dat het bij Anka wel gaat werken...Scheelt natuurlijk al de helft dat ze niet van die onwijze sokken heeft...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Plaats reactie