Eerste keer keuring

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Svenniepennie

Eerste keer keuring

Bericht door Svenniepennie » ma 24 sep 2012, 18:58

Ik ben misschien van plan om keuring te gaan doen.
Nu is mijn vraag hoe het op een keuring te werk gaat?
Wanneer je ABOP enz moet doen.
En wat het best gereden fjordenpaard inhoud?
moet je daar eerste keuringen doen of mag je daar meteen aan doen?

Groetjes
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
Viv

Re: Eerste keer keuring

Bericht door Viv » wo 26 sep 2012, 04:58

Het keuringsseizoen is net afgelopen, dus als je beetje zoekt bij fokkerij en stel je vraag dan kom je een heel eind. Verder komt in het voorjaarsboekje van het stamboek weer het eea te staan en dat kun je ook op de stamboeksite terugvinden.

Als je naar de CK komt (zonder paard uiteraard, want die mag alleen mee als je naar een regionale keuring bent geweest) krijg je alvast een indruk hoe een keuring in zn werk gaat.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 26 sep 2012, 07:07

8)7 vraagt ze terwijl de laatste premiekeuring nét achter de rug is....je had zo meegekund Joyce!

vr1 - Zoek als je in Wanneperveen bent even een oud keuringsboekje op, liggen er vást nog wel in het werkplaatsje, daar staat in beschreven hoe je je paard moet voorstellen. (maar is hier vást ook de nodige topics over te vinden)

vr2 - ABOP kun je doen als je paard in het hoofdstamboek is ingeschreven (de eerste keuring waarop een paard komt als ie drie jaar of ouder is, gaat ie voor de stamboekkeuring, dan worden ze gemeten, haarwervels bekeken en verder of ze voldoen aan de Fjordenkenmerken etc, kortom, ze worden dan al dan niet opgenomen in het hoofdstamboek). Na een keuring waarop je 35 punten of meer haalt krijgt je paard de titel 'voorlopig model'. Dit is een voorlopige titel die sinds dit jaar slechts 1 jaar geldig is. Doe je dat najaar de ABOP proef (men/trek/rijden) en haal je daar minimaal een B-certificaat dan wordt het paard Model. Maar je mag ook zonder die 35 punten wel aan de ABOP meedoen. Mocht je dan een goede ABOP rijden dan krijgt het paard, mits hij/zij deze 35 punten haalt op de keuring, op het moment dat die keuring gelopen is direct de titel Model (en Modelpaarden krijgen bij minimaal een A-certificaat ABOP en 37 punten op de keuring hun Sterschap) en slaan dus de voorlopige titel dan over.

vr 3. Best gereden Fjordenpaard is op de premiekeuringen vaak vrij toegankelijk (mits je paard maar in het hoofdstamboek staat volgens mij) en wordt, afhankelijk van de deelname, ingedeeld naar recreatie (zonder A-cert/AA-cert zadelproef of L fjordsport??) en sport (met een van de certificaten onder het zadel) . Op de Centrale Keuring daarentegen moet je paard minimaal een A-certificaat zadelproef gelopen hebben of Fjordsport in bepaalde categorie (sorry ben zelf in de Fjordsport niet zo thuis).
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 26 sep 2012, 09:51

Even een paar kleine correcties op het verhaal van Annabel.
Bij vraag 2: ABOP mag ook als je paard nog in het veulenboek staat, enige eis is dat hij geregistreerd moet staan bij het Fjordenstamboek, in welk onderdeel (veulenboek, hulpboek, hulpveulenboek, hoofdboek) maakt niet uit.
@Annabel: Engvabu werd bijv. zaterdag in Roden model verklaart omdat ze al een B voor de zadelproef had staan en afgelopen zaterdag is opgenomen in het hoofdstamboek).

Bij vraag 2: De titel voorlopig model is nog steeds 2 jaar geldig alleen de rubriek voorlopig model zal er vanaf volgend jaar niet meer zijn op de keuring.
Wil je in het jaar nadat je paard voorlopig model is geworden toch meedoen op de keuring dan loopt je paard gewoon in de leeftijdsrubriek. Je loopt dan wel kans dat je paard zijn voorlopig modelschap kwijtraakt als je paard met een 2e premie wordt beoordeeld. Haalt ie gewoon weer een 1e premie dan is er niks aan de hand en blijft hij voorlopig model tot het einde van dat 2e jaar.
Ga je in het jaar na het behalen van voorlopig model niet naar de keuring dan blijft die 1e premie van het jaar daarvoor gewoon staan en kun je nog tot in najaar van het 2e jaar proberen een proef met voldoende resultaat te behalen zodat je paard definitief model wordt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 26 sep 2012, 10:24

@Anita: Oeps, dacht dat ie in het hoofdstamboek moest staan, leek me ook meest logisch, maar niet dus...maakt het alweer makkelijker.

Voorlopig model is toch maar 1 jaar meer geldig, dacht dat dát juist de verandering werd. Dat heb ik écht altijd zo meegekregen :? (Of is dat uiteindelijk vanwege te weinig bijval niet doorgegaan? Als het alsnog twee jaar geldig is is wel makkelijker, maar anderzijds wel krom dat je wel een primering kunt verliezen als je toch wél gaat...kortom: Daarmee stimuleer je nóg minder komst naar de keuring O:) ...want dan ga je dus mensen vragen risico's te nemen.)
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 26 sep 2012, 10:52

Voorlopig model blijft echt gewoon 2 jaar geldig. De verandering bestaat er uit dat de rubriek voorlopig model verdwijnt en dat je dus als je met je voorlopige model naar de keuring gaat hij in de leeftijdsrubriek loopt en je dus het risico loopt een 2e premie te behalen en dan is het 'dag voorlopig modelschap'.
Mensen met paarden die maar net die 1e premie hebben behaald, zoals ik nu met Ferro, zullen dan idd niet het risico gaan lopen, als ze verstandig zijn, door niet te gaan in het volgende jaar. En idd, dan krijg je nog minder deelnemers.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » do 27 sep 2012, 19:47

Dus als ik het goed begrijp is het verstandiger om dit jaar nog een proef met emy te doen..Zij is nu voorlopig model...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » vr 28 sep 2012, 07:41

Of volgend jaar niet naar de keuring maar wel de abop doen.
Verstandig is wel dit jaar, mocht het niet lukken heb je volgend jaar nog een kans. Daarna zul je voor het modelschap opnieuw 35 punten of meer moeten halen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » za 29 sep 2012, 15:11

En waar kunnen we dat terugvinden Anita, want daar heeft nog niks over in het boekje gestaan en als dat doorgaat worden het wel hele kleine keuringkjes, ik weet niet of het stamboek daar nou goed aan doet. Dan blijf ik volgend jaar ook weer lekker thuis. En of ik dan nog lid blijf van het stamboek ....... Scheelt weer ABOP-stress ;)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 29 sep 2012, 20:43

Nou Esther vandaag met Emy gemend maar dat ging niet zo goed voor de vierwieler dus of het nou wel zo'n goed idee is om dit jaar al te gaan hihi. Maar das wel een puntje om over na te denken of we gaan volgend jaar zou wel jammer zijn als dat door gaat. En net wat Viv zegt zo blijft er helemaal niemand meer over voor de keuringen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » zo 30 sep 2012, 08:43

Het is ook helemaal geen moeten, als het nog niet goed lukt, niet doen! Als het nu wel goed zou gaan dan zou ik dat proberen.
Fjella gaat dit jaar ook nog geen abop proef doen hoewel ze nu voorlopig model is.

Ach het abop resultaat blijft altijd staan, dus je kunt altijd eerst de proef doen en dat verzilveren op de keuring.
Maar ik zou ook het risico niet nemen om je voorlopig modelschap kwijt te raken en ik denk meerderen met mij, zeker als ze rond de 35 punten hangen. Dus dan inderdaad minder deelname.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 30 sep 2012, 12:01

Of deze nieuwe regels al ergens op schrift staan weet ik niet maar het is de hele zomer verkondigd op de diverse keuringen.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 01 okt 2012, 05:06

Nou niet op Barendrecht hoor. Zal me niks verbazen als zoiets pas na december bekend gemaakt wordt (zit je nog een jaar aan je lidmaatschap vast) als het al doorgaat.
Afbeelding
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » ma 01 okt 2012, 11:30

Ik weet wel dat ze het in de vergadering van gewest west erover gehad hebben, om
de twee jaar eraf te halen. Het zal waarschijnlijk een idee zijn en nog niet officieel...
Jilly

Bericht door Jilly » ma 01 okt 2012, 12:45

:wave: Op de laatste gewestvergadering waar ik aanwezig was (juni ofzo?) hadden ze het er al over dat het in NL zou veranderen. Ik denk dat de plannen al wel concreter zijn dan 'een idee'.

Bij ons doe je vanaf dit jaar 2 jaar over 1 predicaat 8)7
Als je een 1ste premie + proef hebt gehaald ben je nog steeds maar voorlopig model. Als je het jaar daarop weer een 1ste premie haalt ben je pas definitief model.
De reden daarvoor is dat ze dan zekerder zijn van de kwaliteit (geen momentopname) en zo de predikaten opwaarderen.
Heel leuk als je dan rond de 35 scoort. Kan goed zijn dat je volgend jaar 34 haalt en weer opnieuw kan beginnen. Goeie manier om nog minder deelnemers te trekken :wave:
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Plaats reactie