Tips tegen stalverveling/baldadigheid

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Tips tegen stalverveling/baldadigheid

Bericht door Annemarie » ma 24 sep 2012, 18:58

Tsja, Anka staat nou sinds vrijdag binnen en een dagje wil nog wel, 2 dagen ook maar nu slaat soms de verveling wel toe. De stal ligt telkens overhoop de voerbak midden in de stal en gisteren lag de waterbak om :o . Lekker als je Hemperade hebt en oppot :( . Overigens is ze wel rustig in de stal, ze draait wel eens wat maar niet hupsen, steigeren of met de benen slaan.

Als eerste had ik in gedachten om haar hooi in een slowfeeder te proppen. Iemand hier ervaringen mee? Verder heeft ze een Himalaya liksteen gekregen en komt ze er 3x per dag uit. DA wil dat ze gedurende haar revalidatie zo veel mogelijk binnen staat, dus enig stalvertier komende weken is misschien wel handig.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tamara
Contacteer:

Re: Tips tegen stalverveling/baldadigheid

Bericht door Tamara » ma 24 sep 2012, 19:02

Karev eet als een malle, en slowfeeders houden haar niet tegen haha. Kan je het regelen met stalgenoot dat ze wat vaker per dag kleine portie hooi krijgt?

Jollybal in stal, alhoewel merries meestal niet zo spelerig zijn.
Stuk appelboom wilg, om op te kluiven, ehh, stro om te knabbelen en scharrelen.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 24 sep 2012, 19:17

Stro kan helaas niet ivm stofallergie. Zal eens kijken voor een jollybal. Verder houdt mijn fantasie daarna wel op.

Maar eh, Karev kan net zo snel eten met een slowfeeder? :o :o Degene die ik heb heeft echt maar hele kleine mazen. Gjendra snapte er in Rolde echt niks van en die at echt super langzaam hieruit.

Stalgenoot komt maar 1x per dag. Die voert Anka wel direct om half 7 's morgens en ik kom dan tegen 9 uur. Verder moet ik het zelf doen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 24 sep 2012, 19:22

Ik deed voor Imka ook altijd stukjes wortel en appel in de hooinet verstoppen tussen het hooi. En idd wat Tamara ook al zegt stukken wilgentakken zodat ze lekker kan knagen aan het schors
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 24 sep 2012, 19:32

Dat hooinet die jij hebt heb ik ook. Binnen een uur leeg..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 24 sep 2012, 19:52

Wow, dan doet Anka nog langer over een speciekuip hooi dan Karev over zo'n hooinet 8)7 . Nou, ik heb een suikervrije likkit besteld en een extra hooinet met fijne mazen.

@Nancy: iets verstoppen tussen het hooi is ook een idee ja.
Krista

Bericht door Krista » di 25 sep 2012, 06:34

Heb je een buitenbox of is er misschien een buitenbox beschikbaar? Dan heeft ze wat te kijken overdag.
Stro geven verspreid over de bodembedekking om te knabbelen
Kleinere porties hooi geven verspreid over de dag
Misschien een buurman/vrouw iets vaker binnen doen voor gezelschap

Een dikke tak ofzo als genoemd om op te knabbelen zou ik niet zo snel doen, daar kunnen ze ook op gaan staan zeker als ze zich vervelen en een keer lomp draaien of springen dan ben je nog verder van huis.
En van het krachtvoer afhalen, slechts het minimale voeren voor de basisbehoefte of overschakelen tijdelijk heel sober voer.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 25 sep 2012, 08:13

Likkits hebben ze (de slimmerikken) vaak ook binnen no time op. Zoutblokken als Himalaya valt me op dat vaak doelbewust gebruikt worden maar niet als vermaak.

Vertragend eten is dan denk ik nog de kortste klap inderdaad tegen verveling, maarja...lukt dat. Hier vind ik stro toch altijd ideaal, maar als dat niet kan..blijf je al bij het ruwvoer.

Maar daarnaast is het ook een ritmeproces dat ze moeten doormaken. Ze moeten hun normale ritme vervangen door een stalritme...hun draai vinden zeg maar.

De Jollyballen doen sommige paarden wel wat mee, andere paarden helemaal niet (maar uiteindelijk gaan ze daar vaak ook uit frustratie mee gooien/bonken in de stal). Het omgooien van bakken is ook vaak teken van ongeduld en frustratie uit oogpunt dat ze op zoek zijn naar eten of iets knabbeligs, hun dagelijkse ritme. Een tak of stam zou dan ook nog een oplossing kunnen zijn. (dikkere stammen zijn eventueel te doorboren en ook op te hangen als je het op de bodem niet aandurft)
Geluk is de vrucht van intens werk
Dennis

Bericht door Dennis » di 25 sep 2012, 08:53

Je hebt van die speciale tonnetjes waar je krachtvoer in kunt doen, wat ze dan moeten rollen en er hier en daar wat brokjes uitvallen, zijn ze als het goed is ook een hele tijd mee bezig. Wilgentakken inderdaad om de schors van af te knabbelen.

Op de vorige stal had ik ook een speciekuip in de stal als drinkbak, ik had er onderin tegels liggen zodat ze die niet meer om kon gooien.

Veel stengelig en arm ruwvoer
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 25 sep 2012, 09:25

Annemarie schreef:Wow, dan doet Anka nog langer over een speciekuip hooi dan Karev over zo'n hooinet 8)7 . Nou, ik heb een suikervrije likkit besteld en een extra hooinet met fijne mazen.

@Nancy: iets verstoppen tussen het hooi is ook een idee ja.

Imka vond dat altijd wel leuk idd, en als je geen dikke tak durft te geven kun je ook altijd die dunne takjes geven. Met hier en daar nog wat verse blaadjes eraan vinden ze heerlijk
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
foss

Bericht door foss » di 25 sep 2012, 09:46

Wat ik ook wel eens heb gezien is een oranje pion aan een touw kunnen ze mee spelen en een lekkere goedkope oplossing.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
margalorenz

Bericht door margalorenz » di 25 sep 2012, 10:57

Deze heb ik en die bevalt super!

http://www.paardenkenniscentrum.nl/prod ... tas-8-kilo

Darco is er echt heel druk mee en vindt het nog leuk ook!
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 25 sep 2012, 15:12

Is ie Fjord-proof Marga? Anka kan nogal wat kapot krijgen. Ik weet het ze ziet er erg onschuldig uit maar alles verdwijnt in dat bekkie en wordt getest op scheurvastheid O:) .
Ingele

Bericht door Ingele » di 25 sep 2012, 19:14

ik heb echt nog een enorm groot hooinet, die je aan de stalwand kunt vast maken, Buddy is er bang voor, kan hem wel naar je opsturen?
heb dat net zelf gemaakt (van een aanhangernet)
Kunnen makkelijk 5 plakken hooi in, mazen zijn 3.5.
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 25 sep 2012, 19:20

Heb je er een foto van Ingele? Ik heb 1 wand met spijlen dus kan hem goed bevestigen. Heb wel belangstelling. Kan ze mooi veel eten overnacht :D .
margalorenz

Bericht door margalorenz » wo 26 sep 2012, 07:02

Annemarie, ja hij is 100% sloop/hufter/fjord proof :D
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » wo 26 sep 2012, 11:01

margalorenz schreef:Annemarie, ja hij is 100% sloop/hufter/fjord proof :D
Haha, idd hij is 100% fjordproof, wij hebben hem ook.
Alleen Ukie wordt er erg geirriteerd van als hij half leegggegeten is, want dan wordt het
toch een beetje moeilijker om het hooi eruit te krijgen.
En ze kan me dan toch tekeergaan op dat net.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Jowien

Bericht door Jowien » wo 26 sep 2012, 17:18

Staat Anke normaal met anderen, en nu uit zicht?
Waarom moet ze precies op stal? Als het alleen om het niet bewegen gaat, kun je haar ook een stukje van 4x4m in de paddock of wei bij de anderen geven, dan blijft ze waarschijnlijk een stuk tevredener. Als het echt om de bodem gaat, dan kun je waarschijnlijk niet om de box heen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 26 sep 2012, 20:12

@Ingele: ik durf er niet helemaal op aan met dat mooie net van je. Vandaag klauwde ze uit frustratie al naar mijn eigen fijnmazige hooinet en haakte er met een hoefijzer in :\ . Gelukkig was ik erbij en bleef ze ijzig kalm staan tot ze bevrijd werd.

@Jowien: Anka heeft peesschede/irritatie-ontsteking. Bult op de pees maar de pees is heel. Heel licht onregelmatig op de volte linksom op het harde en buigproef niet helemaal 100%. Ze heeft de anderen niet in zicht maar is een erg makkelijk paard. Per dag staat ze nu 3/4 uur op een klein stukje, maar heb het wel groter dan 4 bij 4 geloof ik. Ze mag niet gek doen-rennen dan kan de ontsteking weer opflakkeren (zie ook ZB)
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 27 sep 2012, 06:23

@ Annemarie, kun je haar overdag niet gewoon lekker op zo'n heel klein stukje zetten? Heb ik met Imka ook gedaan die stond ook met haar peesblessure op een heel klein stukje grasland. Dan kon ze toch lekker knabbelen was ze bij de andere paardjes en buiten! Maar ze kon niet rennen of gek doen. Ik vond het wel een ideale oplossing. Zo alleen op stal vind ik ook weer zowat. Oke als het rot weer is is het niet heel erg maar als er dan een mooie dag is zou ik haar lekker buiten zetten
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie