Voerschema. Hulp/ervaringen gevraagd

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Love_Jordy

Voerschema. Hulp/ervaringen gevraagd

Bericht door Love_Jordy » ma 24 sep 2012, 14:35

Dag allemaal

Op onze stal is er e.e.a. veranderd wbt de stalling/pakketten etc.
Voor de geintereseerde een linkje in het verkooptopic B-)
To the point:
Ik kan dus mijn eigen voer klaarzetten en geheel naar eigen weg aanpassen en voeren wat ik wil.
Op advies van de DA ben ik Jordy sportbrok bij gaan voeren omdat hij te weinig binnen kreeg in vergelijking met wat ik met hem doe wat resulteerde in bloedarmoede. Dit is nu allemaal stabiel.
Ter info, het gaat om Jordy, 15 jarige fjord, l1/L2 dressuur en soms een buitenritje.
Het voerschema zoals hetop dit moment nog is:
half kilo onderhoudsbiks smorgens + halve plak kuil
half kilo onderhoudsbiksom 17.00 + halve plak kuil om 21.00 uur.
Als ik gereden heb ong.3 kwartier/uurtje, geef ik hem nog een halve kilo sportbrok.
Op de dagen dat hij vrij heeft(2/3 keer per week) krijgt hij een klein maatbekertje Vitamines van treurniet.

Het voerschema vanaf volgende week wat mijn idee is:
Trainingen van een half uur/3kwartier5 tot 6 keer per week.
smorgens een halve kilo sportbrok + anderhalf / 2 plak hooi.
smiddags (17.00) halve kilo sportbrok.
avonds om 21.00 2 plakken hooi.
en als ik gereden heb een halve kilo sportbrok (deze betwijfel ik, Wordt dit niet teveel?)
Op de dagen dat hij gereden wordt dus anderhalf kilo sportbrok. de dagen dat hij niet gereden wordt 1 kilo sportbrok...

Graag hoor ik ervaringen. Ik ben altijd vij voorzichtig met vanalles erin te 'proppen'
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Thessa Keizer

Re: Voerschema. Hulp/ervaringen gevraagd

Bericht door Thessa Keizer » ma 24 sep 2012, 14:54

Wat mij meteen opvalt is de lange tijd die tussen de twee ruwvoer beurten zit! Ik zou daar wat in veranderen, ochtend kuil of hooi, middag kuil of hooi en avond kuil of hooi. Een paard heeft zijn ruwvoer meer nodig dan krachtvoer.
Zelf zou ik geen sportbrok voeren maar basisbrok en dat aanvullen met een goede muesli ofzo, maar als het op aanraden van de dierenarts is dan zo houden. Google eens op soalmate, dat is een voedingssupplement maar daar geven ze ook gratis en onafhankelijk een voedingsadvies, je kunt gewoon een mail sturen naar haar.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » ma 24 sep 2012, 14:57

Thessa Keizer schreef:Wat mij meteen opvalt is de lange tijd die tussen de twee ruwvoer beurten zit! Ik zou daar wat in veranderen, ochtend kuil of hooi, middag kuil of hooi en avond kuil of hooi. Een paard heeft zijn ruwvoer meer nodig dan krachtvoer.
Zelf zou ik geen sportbrok voeren maar basisbrok en dat aanvullen met een goede muesli ofzo, maar als het op aanraden van de dierenarts is dan zo houden. Google eens op soalmate, dat is een voedingssupplement maar daar geven ze ook gratis en onafhankelijk een voedingsadvies, je kunt gewoon een mail sturen naar haar.
O super, Ga ik even doen!
Hooi smiddags had ik inderdaad ook in gedachten!

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

sunhild

Bericht door sunhild » ma 24 sep 2012, 15:10

Hoeveel kilo zijn de plakken die gevoerd worden. Minimaal 3x hooi zou ik aanbevelen is beter voor de darmen. Is je paard te schraal - te dik. Weet je het gewicht van je paard hou dus 1,5/2 procent aan van lichaamgewicht te voeren van hooi (minimaal).
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » ma 24 sep 2012, 15:16

Hij is zeker niet niet dun hhaha, maar ook zeker niet te Vet.
Hij is stevig. jij bedoelt 3 x daags hooi?
Dat had ik inderdaad ook in gedachten. Hooi is geen dikmaker, kuil daarintegen wel.
Met hooi wil ik best wel gul zijn.

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 24 sep 2012, 15:41

ik las laatst dat een paard minimaal elke vier uur een portie ruwvoer moet krijgen :)*
bij mij krijgen ze dan ook hooi over de hele dag verdeeld en om elf uur in de avond twee plakken hooi.
Ze staan hier op vlas en kunnen dan ook niet tussendoor aan een stro-tje knabbelen.
Ik geef twee maal daags een kwart havens sportbrok en ze hebben een mineralenblok, en tussen door wat peen.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » ma 24 sep 2012, 15:53

Mariël schreef:ik las laatst dat een paard minimaal elke vier uur een portie ruwvoer moet krijgen :)*
bij mij krijgen ze dan ook hooi over de hele dag verdeeld en om elf uur in de avond twee plakken hooi.
Ze staan hier op vlas en kunnen dan ook niet tussendoor aan een stro-tje knabbelen.
Ik geef twee maal daags een kwart havens sportbrok en ze hebben een mineralenblok, en tussen door wat peen.
En wat doe jij met ze? dresuur, springen, recreatie? :)

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 24 sep 2012, 17:46

Ik rij een dag les.......een dag dressuur in de bak voor mezelf......een dag longeren en twee dagen naar buiten[minstens twee uur]
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 24 sep 2012, 18:24

@Mariel: 'Moet krijgen' of 'hebben liggen' komt wel op hetzelfde neer denk ik zoals jij het stelt. Hier staan de stalpaarden vaak ook groot deel van de dag eigenlijk wel te snuffelen in hun stal tussen het stro en restanten kuil. Maar zou vooral inderdaad het ruwvoer lekker aanhouden en de sportbrok mondjesmaat vermeerderen. Dan zou ik het bijvoorbeeld houden op een kwart 's ochtends sportbrok (al doet hij het nu ook goed op basisbrok, toch? Kun je ook denken..ik verander niet waar hij het goed op doet!). Maar ga je meer sportbrok voeren, dan moet je dat niet 1 op 1 doen met de hoeveelheid basisbrok die je gaf...leg desnoods even de voedingswaarden naast elkaar zoals ze in de oude situatie waren en ga dan met het nieuwe rantsoen rekenen tot je op ongeveer hetzelfde komt.

Muesli zou ik zelf nog niet snel aan beginnen, brok is dezelfde en misschien nog wel betere voedingswaarde en relatief goedkoper én minder suikers (die mooie glanslaag die het voor ons mensen nóg smakelijker doet ogen...)
Geluk is de vrucht van intens werk
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 24 sep 2012, 18:43

Hebben liggen is natuurlijk ook goed! een betere verdeling van ruwvoer is belangrijk, hoe vaak zie je niet dat paarden twee maal per dag eten krijgen daar is het darmstelsel niet op gebouwd.
Daarom zijn er ook veel paarden met een maagzweer.
een halfje sportbrok vind ik niet zo veel, zo krijgen ze alle vitaminen en mineralen binnen.
Ik heb overigens lang stengelig hooi, waar ze lekker lang op kauwen.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 24 sep 2012, 18:57

Staat ie op.stal, of staat ie tussen het ruwvoer in de wei? Als hij het qua energie goed doet op je basisbrok hoeveelheid, zou ik kiezen voor een vitaminekorrel van marstall. Zuinig in gebruik.

Als hij tussen de ruwvoer beurten in op de wei staat, en hij is goes op gewicht, zou ik dat zo laten. Als hij hele dag op stal staat, en tussen de ruwvoerbeurten niets aan gras of stro te eten heeft, zou ik het ruwvoer over meerdere porties per dag geven. Om de 4 uur zoy mooi zijn. Hier krijgen ze in de winter bijv 6 kg op een dag, om 8, 11, 15, 18, 22 uur. Zo hou je ze de hele dag bezig, en het is veel beter.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » di 25 sep 2012, 17:08

Thanx voor alle antwoorden :-)
Hij staat halve dagen buiten,in een zand paddock, halfuur/3kwartier intensieve training,en in een buitenbox strostal.
Ruwvoer ga ik hem om te beginnen 3keer per dag geven, Kan ik altijd nogwat opbouwen en meerdere keren per dag geven.
In de sportbrok zit inderdaad meer dan in de onderhoudsbrok. En muesli geef ik niet. Ben al vrij voorzichtig met voeren haha.

Na het rijden laat ik de halve kilo sportbrok zitten, en dat wordt dan Of een appel,peen oid,OF een maatbekertje Vitamines van Treurniet.
Dus 1 kilo sportbrok per dag. Hij is bekend met bloedarmoede wat ik regelmatig laat ckecken, (* ik denk toch doordat er in de onderhoudsbrok te weinig zit, en ik best veelmet hem train) daarom denk ik dat de sportbrok niet minder zal moeten dan 2 keer per dag een halve kilo. ?
De site van Soul-mate is erg snel met antwoorden! Daar heb ik ook veel aan gehad!

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

sunhild

Bericht door sunhild » di 25 sep 2012, 17:31

Love_Jordy schreef:Hij is zeker niet niet dun hhaha, maar ook zeker niet te Vet.
Hij is stevig. jij bedoelt 3 x daags hooi?
Dat had ik inderdaad ook in gedachten. Hooi is geen dikmaker, kuil daarintegen wel.
Met hooi wil ik best wel gul zijn.
Ja minimaal 3x per dag hooi eventueel door middel van een slowfeeder.

En dat geen dikmaker kijk er toch mee uit, want dit is allemaal afhankelijk van de kwaliteit van het hooi. Is het eerste snee dan kan het behoorlijk rijk zijn. In tweede snee zit bv. weer minder. Hoe vaak is het voor het maaien gemest en waarmee. Maar droogtijd en wat voor een weer er voor die tijd is geweest. Uitgebloeid hooi zit het minste in (graszaad hooi). En daarbij is ook het type gras van belang (engels raai=koeiengras of anders).
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » di 25 sep 2012, 19:24

Yvonne van Soulmate weet echt veel :D en kan je ook een goed advies geven.
TE veel hooi hoeft niet, maar een goede verdeling is wel belangrijk.........je zit op de goede weg toch? succes *o/*
Plaats reactie