Vliegen, Vliegen, Vliegen, Ten einde raad!!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Love_Jordy

Vliegen, Vliegen, Vliegen, Ten einde raad!!

Bericht door Love_Jordy » za 04 aug 2012, 06:41

Nee, Niet echt 'vliegen' :+
Maar ik bedoel die vreselijk vervelende vliegende vliegen!
Jordy wordt er echt letterlijk he-le-maa knetter gek van! Ik kan niet normaal met hem aan de hand stappen
of mn arm wordt weer eens uit de kom getrokken omdat hij met zn hoofd aan het slaan is. Het is gewoon hartsikke zielig.
Op dit moment moet ik (ik overdrijf niet) elkeweek een nieuwe vleigenspray kopen en het werkt gewoon niet. En het trekt alleen maar je portomonee leeg. Heb echt een halve fles nodig wil het een beetje werken...En ja, zo gaat je vleigenspraysnel op.
Met rijden is het een ramp voor hem. Hij heeft er iedere jaar weer last van en niet een beetje, nee echt heel extreem. Hij is ook het enige paard op stal die erzo veel last van heeft. Ws ruikt hij gewoon aantrekkelijk voor de beestjes ofzo...
Nu zei een stalgenootje van mij dat knoflookpoeder misschien een idee kan zijn. (ik ben nooit van de poedertjes en dingetjes dus heb mij er nooit in verdiept.) Wie heeft er hier ervaring mee of heeft DE oplossing zodat het voor Jordy wat aangenamer is ...
|(
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Ivonne

Re: Vliegen, Vliegen, Vliegen, Ten einde raad!!

Bericht door Ivonne » za 04 aug 2012, 06:54

knoflook helpt ook niks hoor. Vriendin van me had een haflinger met z.e, zij voerde echt zoveel knoflook dat hij zijn eten er amper meer van lustte, maar het hielp niks, hij had net zo'n last van vliegen als die van mij.
Ik word er hier ook gek van. Bij ons schuilen ze dan wel onder de overkapping voor de stal, daar hebben ze geen last. Maar als ik uitmesten moet stuur ik ze even de wei in. Maar Baranna rent me dan zowat door de omheining, die is helemaal overstuur. Wandelen/rijden is hier ook haast geen doen met die rotbeesten
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jilly

Bericht door Jilly » za 04 aug 2012, 08:09

Ik heb ook mijn bedenkingen bij het gebruik van knoflook... Veel helpt het volgens mij niet.

Denk dat je beter investeert in een goede vliegen- of eczeemdeken als hij er echt zo'n last van heeft.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Erpel

Bericht door Erpel » za 04 aug 2012, 08:54

Ik maak in de wei gebruik van vliegenmaskers. Mijn paarden worden daar al een stuk rustiger van. Daarbij ik ook.. nadat Hilda een paar jaar geleden met een dik oog rond liep en het niet meer open kon doen door zo'n rotbouw daar had gestoken..
Verder met rijden, mennen en wandelen etc. maak ik gebruik van dekens en vliegenspray. Voor het rijden en mennen heb ik daar dekens voor gekocht die daarvoor zijn aangepast. Vind dekens de ideale uitkomst, met vliegenspray is er niet tegen op te spuiten.
Mochten ze er in de wei veel last van hebben gaan ze hier ook in hun schuilstal staan. Desnoods kan ik altijd een vliegendeken opdoen mocht het nodig zijn.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Dennis

Bericht door Dennis » za 04 aug 2012, 08:59

Ik heb ooit eens gelezen dat knoflook helemaal niet goed is voor paarden, zou een giftige werking hebben en paarden eten het in de natuur ook niet. Of het klopt weet ik dus niet.

Omdat Dreams heel erg schuurt en waarschijnlijk ZE heeft heb ik een lotion bij de DA gehaald van TKC. Naast dat het jeukstillend is houd het ook vliegen op afstand. Toen ik haar net ingesmeerd had kwamen er wel dazen en vliegen maar je zag ze letterlijk weer omdraaien of de plekken die niet ingesmeerd zijn mijden. Ik dus heel blij :)
Verder merk ik dat Dreams ook dankbaar gebruik maakt van de schuilstal, daar komen die rotbeesten gelukkig niet.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 04 aug 2012, 10:19

Een vliegendeken..enige remedie
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Viv

Bericht door Viv » za 04 aug 2012, 11:33

Bremse Bremse is het enige wat hier werkt. Maar eigenlijk hebben we bij ons op stal amper last van gevleugeld ongedierte.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Megan

Bericht door Megan » za 04 aug 2012, 12:36

ja hier ook vliegendeken en maskers.

Het helpt ook om die vliegendekens geregeld te wassen. Die dazen komen ook op paardengeur af. Dat merk ik tenminste als ik met de kruiwagen waar mest in gezeten heeft, in het land ben. Daar komen ze direct op af.

Als het héél erg met de dazen is, spuit ik de dekens voor ik ze opdoe even in met vliegenspray met DEET. Is wel rotspul en je moet er mee uitkijken dat er geen hooi / eten etc. in de buurt is. Maar het is het enige middel dat werkt. Hoeft maar een heel klein beetje van op.
Wel trouwens goed uitkijken voor de ogen en andere slijmvliezen, dat het daar niet mee in in aanraking komt. Meestal spuit ik een beetje om mijn hand en smeer het boven op z'n pluk.
Ik spuit voor ik ga rijden de hals, borst, achter het zadel en onder aan de zijkant van z'n edele delen. Daar zitten ze ook altijd te prikken.
Vreselijke beesten vind ik het! -:(-
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 04 aug 2012, 12:49

Vliegen deken! Uitrijdeken, mendeken. Hier hebben we vooral veel dazen! Wat ook werkt zijn die koeien hangers aan het halster doen, die zijn een soort giftig blijven ze ook een beetje mee weg.

Ik heb nu atex daas spray, werkt wel tegen de vliegen, maar niet heel lang tegen de dazen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
claudia

Bericht door claudia » za 04 aug 2012, 12:57

Hier ook veel vliegen.

Ik gebruik ook Bremse Bremse maar is ook niet altijd afdoende.
Ik maak ook zelf een mengsel van lavendel, pepermunt, azijn, lemongrass (en nog wat dingetjes maar die schieten niet zo te binnen)
Alles is op natuurlijke basis. en het werkt eigenlijk net zo goed (soms zelfs nog beter) dan de dure Bremse.

Guus heb ik vandaag voor het eerst een hoofdmasker opgedaan en die laat hij toch goed zitten, zal er wel baad bij hebben.

Maar ik ben die vliegen ook wel zat.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
claudia

Bericht door claudia » za 04 aug 2012, 13:00

Auri plak (de hangers aan de oren van de koeien)doen ook wel wat maar die van ons hebben geen halsters aan op de wei.
(ik heb ze in mijn kliko hangen en daar werken ze best aardig). Auriplak is uit de handel, ze zijn er nu van een ander merk.

Ik denk idd dat een deken de beste oplossing is maar die heb ik Guus nog niet op gedaan, ik geloof niet dat hij die zo makkelijk laat liggen. (een zweetdekentje geprobeerd maar die lag er snel af)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 04 aug 2012, 13:21

Deken, deken, deken, deken.

Hier voor mijn beide paarden, deken voor in de wei en vliegen kappen.
Voor het rijden uitrij vliegen deken.
En als ze tijd bij de stal moeten staan gooi ik er nog wel eens oud dun gewoon vliegen dekentje op.

Sjol wordt stikvervelend met vliegen en gaat slaan en stampen naar haar buik met achterbenen, dus moet je gruwelijk opletten.
Toobs kijkt zielig en ergert zich er ook dood aan.

Naast de dekens ook nog vliegenspray, maar met die dekens staan mijn paarden heelijk rustig in de wei etc.

Ons buitenritje laatst... Zowel mijn als de andere paarden ingepakt en emmer gif erover.
Ik had rijbroek aan en gewoon schoenen, mijn beide enkels waren aan de buitenkanten ook lek geprikt.
L en D duinen, Claudia snapt ook wel waarom, zo lopen Toobs en Sjol als ze daar zijn.
Afbeelding
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
claudia

Bericht door claudia » za 04 aug 2012, 14:09

Ik waag het nog niet eens om de duinen in te gaan, in de bak bij Rien wordt je al lek gestoken laat staan in de bossen (10 meter verder 8)7 )
in oktober ga ik wel weer een rondje stappen maar nu echt niet.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dennis

Bericht door Dennis » za 04 aug 2012, 14:09

Ik heb wel zitten denken om Geke een vliegendeken op te doen, maar dat zou dan zonder hals zijn want een halsstuk gaat niet lukken met haar boog natuurlijk
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Megan

Bericht door Megan » za 04 aug 2012, 14:24

Ik heb Rambo dekens met losse halsstukken. Die halsstukken krijg ik voor geen meter dicht, arme paarden. Nekken zijn te dik :P en dan nog die manen die er ondergepropt moeten worden... Misschien ga ik wel een soort van verlengstukje zoeken/maken. Ze zitten aan de onderkant met klitteband vast. Ze vinden het nl. wel fijn als ik ze even opdoe (zonder vast te snoeren := )

Ik heb Dorinn trouwens het eerste jaar een goedkoop vliegendekentje opgedaan omdat hij aan alles knaagde. Dan maakte ik die vast met van die losse singeltjes van elastiek die je zo los kan klippen. Dat ging redelijk omdat ze ook "gewoon" wel eens losschoten als er druk op kwam. Maar ja, beter dan direct zo'n dure deken aan flarden...
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
rowenna

Bericht door rowenna » za 04 aug 2012, 15:31

Het gekke is, dat Fimke zo goed als geen last heeft van vliegen[ zou dat door haar kleur kunnen komen]. Udo heeft zij koppie helemaal kapot gevreten door de vliegen[heeft nu een kap op] en James tja die heeft zo zijn eigen vliegen verjaag ding, de staart van Uud, overal waar Uud loopt loopt James er achter aan met zijn kop tussen Udo zijn staart, tja wie klein is moet slim zijn haha.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 04 aug 2012, 15:53

Sjol heeft hetzelfde probleem met normale vliegendekens, speknek past niet, vandaar dat die model burka heeft.
Toobs heeft wel een amigo mio, bij hem kan het halsstuk dicht.

En dit is de enigste uitrijdeken die ik ooit gevonden heb (gekocht voor Toobs overigens), waar Sjol haar
nekkie met boog! keurig in past.

Wel jammer dat er geen buik in zit, dat zouden Sjollie en Toobs ook wel waarderen.
Ik geef toe dat ik hoogst verbaasd was, dat spekkie erin paste.
Afbeelding
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » za 04 aug 2012, 16:07

Wowwat een reactie's wahaha! Een vliegendeken zou dus eigenlijk DE oplossing kunnen bieden.
Ga ik daar maar eens voor kijken. Kan nu niet eens mn boogje knippen door die stomme beesten :(
IK zeg: WINTER!!!!!!!!!! haha! Dank voor de reactie's !

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 04 aug 2012, 16:51

Dazen schijnen niet te ruiken. Komen op uitstoot koolstofdioxide af, en kleur. Donker en beweging trekt dazen aan, vandaar de zwarte bal in een dazenval
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
claudia

Bericht door claudia » za 04 aug 2012, 16:56

Tamara schreef:Dazen schijnen niet te ruiken. Komen op uitstoot koolstofdioxide af, en kleur. Donker en beweging trekt dazen aan, vandaar de zwarte bal in een dazenval

Was het juist niet zo dat ze blind zijn en dat ze juist op warmte af komen.
De zwarte bal beweegt door de wind en wordt warm door de zon. Omdat ze niets zien
Kunnen ze alleen recht omhoog wegvliegen en belanden daardoor in de trechter.

Bij ons heten ze ook niet voor niets " blinde dazen"
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie