Esdoorn
-
Esdoorn
Zoals het onderwerp al zegt, een 2 tal vragen over de esdoorn. Is de esdoorn ook giftig als paarden de bladeren/takken zo van de boom eten? En als ik op zoek ga naar giftige planten hebben ze het steeds over de rode esdoorn. Op een foto laten ze dan zowel rood blad als groen blad zien. Kan de rode esdoorn ook groen blad hebben of is dit een andere soort?
Dat het in het najaar/winter giftig is dat wist ik wel maar nu zo van de boom dan?
B.v.d
Monique
Dat het in het najaar/winter giftig is dat wist ik wel maar nu zo van de boom dan?
B.v.d
Monique
R.I.P lieve Nirvana ik zal je nooit vergeten
Djimm v.Tsjerk x ramiro
Djimm v.Tsjerk x ramiro
-
Re: Esdoorn
Nee die indruk kreeg ik al hihi, nou dan vragen we het straks gewoon op de kliniek.
R.I.P lieve Nirvana ik zal je nooit vergeten
Djimm v.Tsjerk x ramiro
Djimm v.Tsjerk x ramiro
Ik zou het idd echt niet weten. Die van mij snoeien wel eens een eikenboomtak maar esdoorns hebben wij volgens mij niet om de wei.
Wij hebben wel een heel natte wei. Blegh.
Wij hebben wel een heel natte wei. Blegh.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Een rode esdoorn heeft ook gewoon groen blad. Latijnse naam Acer rubrum.
Meest esdoorns in Nederland zijn de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) en de Noordse esdoorn (Acer Platanoides).
Je zou met een blad (of een paar bladeren) en dan google bijvoorbeeld al aardig ver kunnen komen welke esdoorn je om de wei hebt staan. Het is het makkelijkst de soort te herkennen aan de vorm van het blad denk ik. Het zijn maar kleine verschillen, maar ze zijn er wel.
Qua giftigheid weet ik het niet.
Meest esdoorns in Nederland zijn de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) en de Noordse esdoorn (Acer Platanoides).
Je zou met een blad (of een paar bladeren) en dan google bijvoorbeeld al aardig ver kunnen komen welke esdoorn je om de wei hebt staan. Het is het makkelijkst de soort te herkennen aan de vorm van het blad denk ik. Het zijn maar kleine verschillen, maar ze zijn er wel.
Qua giftigheid weet ik het niet.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Gevallen schimmelende bladen zijn gevaarlijk, maar vers blad is ook zeker niet gied. Vanavond gesnoeid, de paarfen kunnen er nu niet meer bij.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
dat probleem hebben we hier ook. Al die bomen rond het houthok, achter de trailer zijn esdoorns....er valt wel eens een blad in de wei.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bij ons blijkt het lindeboom te zijn, niet giftig gelukkig
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Nou dat scheelt weer dan. Ik zal eens kijken of ik de eiken op moet snoeien. Ze eten er niet echt van geloof ik. Maar ik heb 1 paard wat echt overal aan moet zitten en dus ook aan de eik
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Een paar eikenblaadjes kan volgens mij geen kwaad. Onze paarden begonnen er altijd aan te knabbelen als ze net gegraasd hadden. Er zit looizuur in en dat schijnt te helpen tegen diarree. Of dat nu instinct is ..
Maar dat was af en toe eens een takje. Als ze er de hele dag aan staan te eten, lijkt het me niet goed. Ik heb om de hele wei eikenbomen. Nooit last van de bladeren maar meer van de vallende eikels in het najaar.
Van esdoornsoorten heb ik helemaal geen verstand.

Maar dat was af en toe eens een takje. Als ze er de hele dag aan staan te eten, lijkt het me niet goed. Ik heb om de hele wei eikenbomen. Nooit last van de bladeren maar meer van de vallende eikels in het najaar.
Van esdoornsoorten heb ik helemaal geen verstand.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998