Zogende merrie moe?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nina1993

Zogende merrie moe?

Bericht door nina1993 » ma 16 jul 2012, 07:37

Ik maak me een beetje zorgen over Kjaere.

Op de momenten dat wij er zijn en haar aandacht geven staat ze de laatste tijd constant met haar ogen halfdicht. Ze wil er wel bij blijven, maar je ziet die ogen iedere keer wat toe zakken. Bij de hoefsmid viel ze bijna letterlijk om van vermoeidheid en was het een flinke klus om haar voldoende wakker te houden zodat ze zelf haar gewicht kon blijven dragen.

Gisteren ook even wat met haar gewerkt aan de dubbele longe en wat grondwerk. Normaal zit er altijd wel vuur in en meestal wordt er ook wel even jolig gedaan. Nu was ze echter niet vooruit te branden, traag stappen, helemaal niet willen draven.

Isa is natuurlijk haar eerste veulen, kan het zo zijn dat Isa zoveel van haar vraagt dat Kjaere daar echt goed moe van is?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Cajou

Re: Zogende merrie moe?

Bericht door Cajou » ma 16 jul 2012, 07:40

echt natuurlijk is niet niet; in de natuur zou ze het niet overleven als ze zo 'zwak' is...

maar ik mis info:
hoe oud is ze
is dit eerste veulen
wanneer bevallen
hoe zwaar ging de bevalling en hoe was de de 72 uur daarna
staan ze samen en is veulen veel aan het lopen/pesten etc, of ook anderen in koppel
dierenarts erbij geweest al???

etc...

Thirza.
www.paardencoach.nl
gecertificeerd trainer Chris Irwin : www.chrisirwin.com
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 16 jul 2012, 07:52

Veel anderen kennen ons wel aardig en hebben hier wel het e.e.a. van mee gekregen, maar jij zit hier nog niet zo lang natuurlijk.

Merrie is 4 jaar, eerste veulen, 3 mei zelfstandig bevallen, veulen heeft moeite gehad met zoeken naar de speen, heeft een dag flesvoeding gekregen totdat ze de speen op een gegeven moment wel kon vinden en heeft vervolgens bloedplasma toegediend gekregen. Merrie heeft het ontzettend goed opgepakt, ging er voor staan en liet ook de melk schieten zodra het veulen een poging deed om bij de speen te komen.
Merrie en veulen staan nu zo'n 2 weken alleen op de wei en gaan af en toe de bak in bij de andere 2 dames die op dieet staan. Het is een hele rustige groep en Kjaere is in deze groep geboren en getogen. 1 van de 2 merries is ook haar moeder.
Veulen is ook vrij rustig (gewoon van karakter) en merrie loopt er niet continu achteraan te vangen, maar bekijkt zich veel dingen ook wel van een afstandje.
Dierenarts heb ik hiervoor nog niet laten komen, eerst hier maar eens even informeren.
Zhellie Orsta x Briggen
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 16 jul 2012, 08:04

Als ze er verder in de weide geen problemen mee heeft, dan zou ik het zo laten. Je zou een vitamineboost kunnen geven als extra hulp. Maar zolang ze goed op gewicht is, nog eet en drinkt zou ik haar gewoon even met 'rust' laten. Sommige merries hebben het er gewoon wat moeilijker mee dan de anderen......
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Cajou

Bericht door Cajou » ma 16 jul 2012, 09:17

nina1993 schreef:Veel anderen kennen ons wel aardig en hebben hier wel het e.e.a. van mee gekregen, maar jij zit hier nog niet zo lang natuurlijk.
sorry, val er midden in en met ineens 25 personen en zeker 50 paarden namen in 48 uur,.....

ik zou haar 3 dagen temperaturen, op dezelfde momenten en kijken of daar een schommeling in zit.... en wellicht een bloedtest op haar mineralen waardes.
van 3 mei tot nu is ruim 5 weken, dan kan het niet echt een ontsteking zijn.

het volume qua melk kan haar nog niet echt uitputten, maar ze is zelf nog in de (uit)groei en had de dracht en nu het veulen te voeden.
De extra mineralen boost, die janna voorstelt, zou ik doen (na de bloedafname als je dat gaat doen)
gewoon om haar te helpen en verder haar wat verwennen met de voeding; de eiwitten kan ze wel kwijt in de melk :D
www.paardencoach.nl
gecertificeerd trainer Chris Irwin : www.chrisirwin.com
Ydel

Bericht door Ydel » ma 16 jul 2012, 09:59

Ydel is op stal ook altijd wel een beetje moe...
Nu Sylvester(fjordenruin) erbij staat en een deel van de 'opvoeding en zorgtaken' op zich neemt, is ze een stuk kwieker...

Dus denk wel dat het er mee te maken kan hebben!
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
nina1993

Bericht door nina1993 » di 17 jul 2012, 07:27

Jullie herkennen het dus ook wel een beetje.
Dan gaan we wat vitamines geven en houden we haar gewoon even in de gaten. Ze staat inmiddels op 1,5 kg merriebrok dus dat moet ook wel wat gaan doen. Vanaf vandaag gaat ze weer met Zhellie het land op dus dan kan oma mooi wat zorgtaken op zich nemen, die is toch al erg gek op haar kleindochter. Even kijken of er dan wat verbetering in zit.
Zhellie Orsta x Briggen
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 17 jul 2012, 12:18

Ik merk wel aan bella dat die ook meer moe is nu bojoura er is.
Maar echt dat in slaap vallen neit echt.
Succes met haar..
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 19 jul 2012, 06:34

Het klinkt mij als een ijzer gebrek in de oren, als je paard een ijzer gebrek heeft kan het ook de andere vit en min niet goed opnemen .
Ik vind dat het er totaal niet bij hoort hoor
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Esther

Bericht door Esther » vr 20 jul 2012, 20:09

Ik kan niet zeggen dat Tea er sloom van is/wordt. En Icarus neemt zeker zijn deel en Tea krijgt geen brok o.i.d. bij..
Tja, ik schakel meestal op gevoel een DA in, ik ken mijn paard het beste. Het heeft een keer niet goed gezeten bij Tea, er was weinig aan te merken maar het zat me niet lekker, ze viel ineens in en ook wat slomig..
Mijn pa verklaarde me voor gek dat ik naar de DA wilde, maar toch gedaan, baarmoederontsteking..

Jij kunt het beste inschatten als ze echt erg anders is dan anders en of je je zorgen moet maken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 20 jul 2012, 20:25

Ik heb aan Nisko toen ook helemaal niets gemerkt met veulen aan de voet. Nis was helemaal niet sloom, gewoon precies zichzelf. Als je het niet vertrouwt gewoon even na laten kijken.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » di 24 jul 2012, 19:08

Hoe gaat het nu met haar ?
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
nina1993

Bericht door nina1993 » di 24 jul 2012, 20:05

Naar mijn idee gaat het weer wat beter sinds ze weer samen staat met Zhellie. Ben nog niet weer met haar aan het werk geweest, maar bij het vaststaan aan het hek is ze weer ouderwets druk met de knoop in het touw en ze reageert ook vlot. Ik denk dus dat het wel te maken had met het alleen zijn met het veulen.
Zhellie Orsta x Briggen
Ydel

Bericht door Ydel » wo 25 jul 2012, 09:16

Kan maar zo hoor Yvonne...
Fijn dat het weer wat beter gaat..
Elke merrie is weer anders.
Nu er een arabische merrie en fjordenruin bij Ydel staan, staat Ishya eigenlijk nooit meer bij Ydel..

Moeders heeft dan lekker rust haha!
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Mieke

Bericht door Mieke » wo 25 jul 2012, 09:52

Vitaminespuiten doen maar weinig he? Dat geef je meer voor je eigen geruststelling dan dat het paard er ook daadwerkelijk wat aan heeft
Ctje :)
Plaats reactie