Mensen met (niet luisterende) honden!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annne

Mensen met (niet luisterende) honden!

Bericht door Annne » wo 11 jul 2012, 16:43

:wave:

Hebben jullie ook wel eens last van honden tijdens buitenritten?

Vanmiddag heb ik een rit van 15,4km gemaakt met Do langs de hunnenbedden, heerlijk!
Omdat het weer wat opklaarde dacht ik dat het wel leuk was om nog een rondje door de genieput (meertje) te rijden.
En toen kwamen we een onwijs mens tegen, met twee honden die duidelijk NIET luisterden.
Ik kwam het ''terrein'' op en was van plan om even door het water te draven met Do (nat geregend was ik toch al (; ), die vrouw lette enkel alleen om haar jackrussel welke braaf met een balletje aan het spelen was. Toen ik bijna bij het water was kwam er opeens een tweede hond (zwarte labrador) uit de bosjes het water in gerend. Do schrok zich een ongeluk en ging opeens heeul hard terug naar waar we vandaag kwamen.
Die vrouw kreeg het eindelijk door, wij werden inmiddels achtervolgd door dat beest, en zei; ''Ojee, een paard!''
Waarop ik dacht; ''Waar? Het paard waar jij het over hebt is al bijna thuis met jou hond in der hak!''
Ben gelukkig net blijven zitten en heb rustig naar huis kunnen rijden. En de hond? Die besloot in een moment van verstandsverbijstering terug te rennen naar het water om zn bal op te halen om vervolgens ergens het bos in te rennen; succes met hem terug roepen!

Hoe lossen jullie dit soort dingen op?
Op deze vrouw (en hond) ben ik vrij boos geworden, wat ik anders moest doen wist ik niet.
Vond het best jammer om zo te reageren, ik kom ook heel veel mensen tegen die hun hond laten zitten of aanlijnen als ik langs kom. Do is honden gewend, wat ik altijd even zeg als een hond (zittend) blaft, maar dat vind ik heel aardig :)
Do, mijn eerste eigen paard!
Mieke

Re: Mensen met (niet luisterende) honden!

Bericht door Mieke » wo 11 jul 2012, 16:48

Ik heb ooit eens een vrouw gruwelijk de huid volgescholden omdat ze dr hond niet aangelijnd op een ruiterpad had lopen en die hond keidhard op ons afgerend kwam. Niet netjes, maar is verder weinig aan te doen en ik was van mn frustratie af haha.. Die vrouw ging overigens na haar zeggen de boswachter informeren over mijn gedrag. Heb dr succes gewenst aangezien zij dr hond niet aangelijnd had ;)
Ctje :)
Annne

Bericht door Annne » wo 11 jul 2012, 16:52

Hmm.. Die snapte het ook neit helemaal.
Los lopende honden snap ik helemaal, ik zou mijn hond ook lekker laten race en spelen in het water. Maar wel als ik hem terug kan roepen ;)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 11 jul 2012, 18:24

ik begin meestal met stemverheffing tegen de hond te roepen van Vooruit, ga weg. En als dat niet helpt rij ik er op aan, kare is er niet bang voor, dat scheelt. Als er echt een brutaal exemplaar op ons af komt stap ik af, en krijgt ie de zweep. Die heb ik puur voor dit soort dingen bij me. Misschien knullig voor de hond, maar in dat geval verdedig ik mijn paard, en mezelf. Ik roep de eigenaar dan toe, dat als mijn paard trapt, ik de rekening van de dierenarts of crematie niet betaal, omdat ik geen fout bega bij een loslopende hond. Meestal binden ze dan wel in!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
lientje

Bericht door lientje » wo 11 jul 2012, 18:38

Het hangt ervan af. Ik heb zelf ook een hond en vind ook wel dat we een beetje met elkaar moeten kunnen samenleven.
Ik hoor buiten mijn paard onder controle te kunnen houden, ook als er een loslopende hond op afvliegt.Overigens wel geheel voor risico vanhondeneigenaar als paardje uithaalt. Zeker in een natuur gebied waar veel honden loslopen.
Dus dat je paard ervandoor gaat van een rennende speelse hond vind ik niet de verantwoordelijkheid van die vrouw eigenlijk, ook een hond is een dier, mijne luistert meestal goed maar soms... ook niet :+
Ik zou in dit geval dus denk ik niet heel boos geworden zijn. Wel om mensen die vervolgens geen enkele moeite nemen om hun hond terug te roepen, dat irriteert e dan wel weer mateloos ik voel me dan ook niet geroepen om te wachten tot ze hun hond hebben en vervolg mij weg, vak met hond in de kielzog O:)

Ik vind het altijd lastig, probeer vriendelijk te b lijven en als ik Sharon mee heb als handpaardje waarschuw ik die mensen wel want die wil nog wel eens uithalen.
Ik rijd ook altijd op de hond af, of in ieder hgeval het hoofd van het paard richting hond. Verder blijf ik op de plaats, liefst volledig halt. Dan is het zeker mijn pakkie aan niet als paardjelief op de hond gaat staan ofzo.

Als ik een zweep heb gebruik ik hem indien nodig.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Annne

Bericht door Annne » wo 11 jul 2012, 18:54

Tamara Dat zeg ik inderdaad ook vaak, dat het kan zijn dat Do uithaalt (eens moet de eerste keer zijn ;) ).
Zweep heb ik ook altijd bij me, vooral om hard rijdend verkeer te signaleren om zachter te gaan rijden maar ook voor het geval dat met dit soort dingen.
Ideaal dat je paard niet bang is voor honden! Do ook niet maar die houd wel even in, zelf ben ik ook niet bang voor honden gelukkig :)

Lientje Precies, dat is denk ik ook de rede dat ik vanmiddag tegen die vrouw uitviel; ze ziet dat haar hond losloopt (geen probleem), ziet dat haar hond grommend en blaffend op mij afkomt, ze ziet dat haar hond de bossen in raced en zegt; niks! Grrr...
Dat was ook de rede dat ik dacht ajuuu, succes met je hond zoeken!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 11 jul 2012, 19:48

Ik ben eigenlijk altijd wel vriendelijk de laatste jaren, want het zou mij ook kunnen overkomen. Je bent daar lekker van je dier aan het genieten, beide, en het blijven daarbij beesten met eigen reacties. Schrikt mijn paard dan probeer ik deze zo snel mogelijk tot stilstand te krijgen om hem te laten kijken evenals de hond of als de hond geen reactie geeft...gewoon weer in het gareel en doorrijden. Kwaad worden is vaak je eigen reactie op je schrik, maar eigenlijk niet nodig. De honden die écht niet te vertrouwen zijn lopen vaak al niet los (en dat heb ik ook eens meegemaakt...een hond die mijn paard aanviel, ondanks aangelijnd. Die man schrok er toen even hard van als ik en we reageerden beide hetzelfde...de hond straffen...ik met zweep, hij met ketting en lijn). Heb ik een paard waarvan ik niet weet wat die gaat doen naar een hond, dan meld ik dat even naar de eigenaar met oog op de risico's. Rust brengt je vaak verder dan woede, schelden, vloeken en tieren.

Komt de hond wel achter me aan, dan rijd ik vaak nog liever even de richting van de eigenaar op zodat ze de hond makkelijker weer kunnen pakken. We hebben allemaal beesten en we weten allemaal hoe ze onverwachts kunnen reageren en soms écht niet luisteren (die labrador luisterde niet, maar Do dus ook daarna niet meer), hoe goed afgericht ze ook zijn..toch?

Vroeger ook wel eens gevloekt en gedaan, maar later kwam ik wel tot het besef dat het vooral woede om je eigen schrik is en je daarmee eigenlijk de situatie voor jou, je paard én de hond alleen maar erger maakt. Door de woede versterk je de angst van je paard die dan misschien nog harder begint te rennen en de hond het nóg leuker vind om er achteraan te rennen....en eigenlijk geef ik die hond dan ook wel gelijk, het blijft een 'jachtdier'.

@Anne: Zit je verhaal nog eens te lezen en bedenk me...Was het wel echt haar hond? :=
Geluk is de vrucht van intens werk
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » wo 11 jul 2012, 20:16

Vriendin heeft zo haar paard verloren. Was een zalige buitenrit in het bos aan het maken. Toen er opeens een loslopende hond uit de bosjes tussen de achterbenen van haar paard schoot. Haar paard ging er vandoor. Ze zijn onderuit gegaan. Vriendin lag onder haar paard. Paard overeind en stokkreupel. Baas van hond kwam eraan heeft snel zijn hond aan de lijn genomen en is weg gelopen. Zonder hulp aan te bieden of wat dan ook! Deze hond stond al bekent dat hij achter paarden aanging. Omstanders hebben haar geholpen. Helaas had het paard zijn spronggewricht kapot.

Vind het prima dat je je hond ook zijn vrijheid gunt. Maar als je al weet dat je hond achter paarden aangaat dan moet je hond gewoon aan de riem lopen.
Mieke

Bericht door Mieke » wo 11 jul 2012, 21:04

Ik was toen trouwens niet degene die begon met onaardig zijn hoor haha, was gewoon n heel raar mens. Ben het verder wel met je eens Annabel.
Ik weet van Celin dat ze het eng vind, dus dan zit je ook wel anders. Dat incidentje destijds was met Tim, die nergens van opkeek normaliter maar deze hond toch wel heul eng vond.
Ctje :)
Doortje
Contacteer:

Bericht door Doortje » do 12 jul 2012, 06:09

Mijn moeder heeft het ook meegemaakt in de winter op het strand, daar liep ook iemand met een herder die er geen baas over kon! Helaas greep hij Nartist bij zijn bil en die had dus echt een hele winkelhaak ervan, hij schrok er zo van dat die er ook vandoor vloog en mijn moeder eraf viel alleen ging hij het water in en zwom tot voorbij de paalhoofden en ging kopje onder... De mede ruiters waarmee mijn moeder was zeiden: die zie je niet meer terug, die verdrinkt.... Gelukkig kwam hij na een poosje terug gezwommen maar met honden is het nooit meer wat geworden.... Die man met de herder was hem intussen al gepeerd dus daar sta je dan met je paard, veearts erbij, hechtingen erin, al je spullen onder het zoutewater en een paard dat bang is voor honden! En bedankt!

Wat ik ook vaak hoor als ik aan het rijden ben en er komt een loslopende hond naar ons toe "hij is paarden gewent hoor" vervolgens hangt het dier in de staart van shirley... Nou daar ben ik dan ook niet echt blij mee en dat laat ik dan wel weten ook.
Shirley mijn gele draakje!!!
Dennis

Bericht door Dennis » do 12 jul 2012, 07:07

Ik zou ook niet boos geworden zijn, samenloop van omstandigheden. Zowel baas van hond als jij genieten van het buiten zijn met je dier en dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, de hond luisterde waarschijnlijk niet uit enthousiasme en Do gaat er vandoor. Twee dieren die het dan even niet "perfect" doen.

Diesel luisterd perfect, alleen als ze een poes ziet gaat ze erop af als ze de kans krijgt. Ben ik dan direct een slechte baas met een slecht luisterende hond? nee, dat is ook gewoon een momentopname met een reactie.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Annne

Bericht door Annne » do 12 jul 2012, 07:49

Annabel Klopt helemaal, mijn boze reactie was een reactie op mijn eigen schrik! Ik had mn hart in mn keel en er kramp van in mn buik, oeps!
En inderdaad, ook Do is nog alles behalve volledig afgericht (en blijft een vluchtdier) dus dat ze schrikt kwam denk ik meer om mijn schrik dan om de hond.
Haha, dat was ook het eerste wat vriendlief vroeg, of het wel haar hond was. Volgens mij wel, een vrouw die bij haar was (misschien haar moeder?) klonk bezorgd en riep de hond één keer bij naam.

Senna&Cajra Pffoeh, dat is schrikken!

Esther Nee, een hond in de staart van je paard is ook niet wat. Dat zou ik ook niet op prijs stellen.
En het verhaal over je moeder, jemig he ! Volgens mij sta je dan wel trillend op je benen..

Dennis Inderdaad, het is een moment opname en dat kan altijd gebeuren. Wat mij gister stoorde was haar slome reactie, dat Do er vandoor gaat maakt me niet zoveel uit maar dat ze haar hond niet terug roept dat vond ik vervelend.

Het kan iedereen overkomen dat zijn of haar dier (hond, paard, maakt niet uit) niet luisterd als er dan in ieder geval maar wat geprobeerd word ;)
Do heeft een tijd geleden ook los gelopen, ik was haar aan het longeren en mevrouw dacht doei! dus rende de bak uit, over het pad naar voren daar door het prikkeldraad bij de schapen in het land. Ze heeft daar een kwartier lopen showen en ho maar dat we haar konden vangen. Toen ben ik ook heel boos geworden maar heeft het zin, hmm nee! Ook dat was mijn reactie op de situatie.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 12 jul 2012, 08:27

Als er een hond om me komt afgerend, blijf ik stil staan. Ze lopen een rondje om me heen en dan is het niet meer leuk. Mochten ze gaan aanvallen -gelukkig nog nooit meegemaakt - weet ik niet hoe ik zou reageren.. Ik vertrouw op Dani dat ze weet hoe ze moet handelen. En daarna voer ik wel een gesprekje met de eigenaar van de hond hoe we dit gaan oplossen (maw: wat is je adres, dan stuur ik je de rekening).
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 12 jul 2012, 08:58

Mieke schreef:Ik was toen trouwens niet degene die begon met onaardig zijn hoor haha, was gewoon n heel raar mens. Ben het verder wel met je eens Annabel.
Ik weet van Celin dat ze het eng vind, dus dan zit je ook wel anders. Dat incidentje destijds was met Tim, die nergens van opkeek normaliter maar deze hond toch wel heul eng vond.
In Tuk is wel vaker inderdaad woorden gewisseld met hondeneigenaren en ben ik ook geregeld 180 graden de andere kant op gegaan (volgens mij was ik hier toen ook wel bij), maar later *ouder/wijzer* realiseer je je dat je eigenlijk misschien ook wel wat te snel was met je woede.
Daarnaast is het misschien ook wel dat ik nu natuurlijk een paard rijdt die zelfs een stel hangende dekens aan een bakrand al als moordlustig ziet O:), dus dan ben en blijf je altijd alert op datgene wat mogelijk komen kan....heb je een paard die dat niet heeft, dan zit je al snel meer ontspannen op je paard en schrik je zelf even hard van die onopgemerkte dieren die ineens aan komen stuiven en ben je dus te laat in het indammen van het vluchtgedrag.

En kwaad worden mag best, als je het maar zo doet dat je er zelf de minste hinder van ondervindt en anderen er niet onnodig mee beledigd...toch?
Annne

Bericht door Annne » do 12 jul 2012, 09:24

Anna Fijn dat het met Dani en honden altijd zo goed gaat :)

Annabel Of een koeienvel op het gras := De blik van Do toen vergeet ik ook niet snel, Bink schrikt en Do kijkt met een blijk van ''Juist 8)7 ''
Precies, volgens mij heeft die vrouw niks mee gekregen van mijn kwade uitspraken ;)
Ootje

Bericht door Ootje » do 12 jul 2012, 11:39

Hier gebeurt het ook regelmatig dat er honden op de paarden af komen.
Meestal gaan we stilstaan en dan kunnen de meeste eigenaren hun hond wel weer pakken.
Ik heb gelukkig nog nooit mee gemaakt dat een hond een paard greep, of dat de paarden er vandoor gingen.
Odette&Fenna
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 12 jul 2012, 14:26

@Anne: Mmh ja inderdaad die dode horizontale koe had hem ook bij-na te pakken toen ja, scheelde een..eh..haartje....gerend voor zijn leven 8)7 Als we allemaal toch eens zo'n gevaarlijk leven als Bink hadden...konden we zo het leger in, zo getraind :=
Esther

Bericht door Esther » do 12 jul 2012, 17:15

Timber heeft het ook wel eens gedaan, heb hem terug geroepen, maar hij kwam niet meteen. Heb hem wel meteen bij de kladden gegrepen uiteraard.
Maar mensen maken allemaal gebruik van het bos en water en beide partijen hebben blijkbaar weinig ervaring met elkaar. Dan delf je wel het onderspit omdat je paard een vluchtdier is, maar is het dan de schuld van de hondeneigenaar?
Net wat ik in het D'tjes topic schreef, mijn paard luistert niet altijd, als een hond dan een keer in zijn enthousiasme niet luistert dan kan ik dat iemand niet kwalijk nemen. Het blijven beesten.
Wil je dit soort situaties liever niet dan heb je zelf ook de verantwoordelijkheid om je paard er actief aan te laten wennen, net zoals de persoon met de hond dit zou moeten doen. Maar de meeste mensen met paarden doen dit niet, ik ook niet, maar dan moet je ook niet gek kijken dat mensen met honden dit niet doen.. Was destijds wel een leuk initiatief van Lisa om daar een lesprogramma voor te maken.
Maar ook al laat je je paard aan honden wennen, dan zullen ze nog wel een keer schrikken van een loslopende hond, maar ook van een kat kunnen ze schrikken, van bladeren, containers, paarse bloemetjes, wilde dekens. Daar blijven het vluchtdieren voor.

Ik vind het wel een ander verhaal als de eigenaar weet dat het niet vertrouwd is, hem wel los laat lopen op openbare plaatsen en de hond ook echt in de aanval gaat. Even blaffen of druk doen is normaal, maar echt er achteraan racen, grommen en zelfs bijten is natuurlijk Not Done!! Moet je met kinderen hebben!!

Boos worden is vaak inderdaad je eigen schrik, en helpt beide partijen niet. Je paard voelt het aan en leert dat die hond zeker weten eng was!! De hond reageert erop, die zal ook niets positiefs leren en de eigenaar van de hond jaag je alleen tegen je in het harnas. Maar ja, soms is het gewoon ook erg moeilijk om niet boos te worden hoor, dat heb ik ook nog niet altijd onder controle op zulke momenten..

Het enige wat je dus kunt doen aan mensen met loslopende honden is je paard ermee om leren gaan en jezelf er mee om leren gaan, want die mensen zul je altijd weer opnieuw tegen komen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
sunhild

Bericht door sunhild » do 12 jul 2012, 17:28

Klink heel bekend. Heb gelukkig een fjord die honden over het algemeen heel leuk vind ook al doen ze druk. Als ze maar niet in staart of hakken gaan happen dan krijgen ze vliegles van hero. Als ik op het gegeven moment zat word geef ik een brul richting hond dat hij naar zijn baas moet gaan. En 9 van de 10 luisteren gelijk naar mij en dat terwijl de baas maar aan het roepen is. En luisteren ho maar naar de baas. :n

Meestal wijs ik de eigenaar van de hond wel op de gevaren en dat niet ieder paard zo reageer als die van mij.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 15 jul 2012, 17:16

Tamara schreef:ik begin meestal met stemverheffing tegen de hond te roepen van Vooruit, ga weg. En als dat niet helpt rij ik er op aan, kare is er niet bang voor, dat scheelt. Als er echt een brutaal exemplaar op ons af komt stap ik af, en krijgt ie de zweep. Die heb ik puur voor dit soort dingen bij me. Misschien knullig voor de hond, maar in dat geval verdedig ik mijn paard, en mezelf. Ik roep de eigenaar dan toe, dat als mijn paard trapt, ik de rekening van de dierenarts of crematie niet betaal, omdat ik geen fout bega bij een loslopende hond. Meestal binden ze dan wel in!
Ik doe het net zo als Tamara, en inderdaad eigen risico als ze hun hond niet onder controle hebben. Vaak zeggen ze dan, hij doet niks hoor, en dan zeg ik weer, ja maar mijn paard misschien wel!!!
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Plaats reactie