Weiland kopen
Weiland kopen
Vandaag waren we aan het brainstormen of het niet een goed idee is om zelf een weiland te kopen. Er ligt hier vlakbij een leuk perceel van 5600 vierkante meter met een stalletje en elektriciteit. Ik heb een afspraak gemaakt om zaterdag te gaan kijken. Echter ik ben hier compleet een leek in qua praktische zaken. Heb je te maken met overdrachtsbelasting, moet dit via de notaris, hoe weet je wat er in de toekomst mee kan gebeuren, wat je er zelf op mag bouwen enz enz...
Zijn er hier mensen die zelf wei gekocht hebben en dus weten hoe of wat?
Zijn er hier mensen die zelf wei gekocht hebben en dus weten hoe of wat?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Re: Weiland kopen
Navragen bij gemeente wat er in het bestemmingsplan staat en daar kun je ook meteen vragen wat er mogelijk is qua bouwen, ja je moet overdrachtsbelasting betalen voor zover ik weet en ja dat gaat ook via de notaris.
Goed navragen bij de gemeente aant er staan veel ilegale bouw werken.
Er komt nog aardig wat bij kijken ook kosten voor het kadaster je gaat over het land elk jaar belasting betaling ook eventueel waterschaps belasting.
Eventueel verzekering stal.
Dit is wat even in mijnop komt.
Ik heb in 1993 een stuk grond gekocht dit is via de notaris gegaan. in al die jaren is mijn land nu 10x zoveel waard geworden.
Leuk voor de oude dag.
Er komt nog aardig wat bij kijken ook kosten voor het kadaster je gaat over het land elk jaar belasting betaling ook eventueel waterschaps belasting.
Eventueel verzekering stal.
Dit is wat even in mijnop komt.
Ik heb in 1993 een stuk grond gekocht dit is via de notaris gegaan. in al die jaren is mijn land nu 10x zoveel waard geworden.
Leuk voor de oude dag.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
Je zou aan de oude eigenaar kunnen vragen of ze de vergunning kunnen laten zien van de oude stal. Soms is de stal ook al zo oud, dat het word toegestaan.
Ik zou idd wel gaan kijken in het bestemmingsplan, is het een plek waar je verwacht dat er in de toekomst gebouwd kan gaan worden? (dicht bij de dorpskern).
Ik zou ook kijken naar de faciliteiten. Electricititeit schrijf je, is er ook een watervoorziening (leidingwater/put).
Als er een put is moet je rekening houden met de aanschaf van een pomp. Jaarlijkse controles van het grondwater (wordt geadviseerd) en dan kun je ook nadenken over het sproeien van het land, of je dat zou willen in de toekomst en hoe.
Van het kadaster en de notaris weet ik weinig van, daar heb ik toen weinig van meegekregen toen mijn ouders een stuk land kochten.
Ik zou idd wel gaan kijken in het bestemmingsplan, is het een plek waar je verwacht dat er in de toekomst gebouwd kan gaan worden? (dicht bij de dorpskern).
Ik zou ook kijken naar de faciliteiten. Electricititeit schrijf je, is er ook een watervoorziening (leidingwater/put).
Als er een put is moet je rekening houden met de aanschaf van een pomp. Jaarlijkse controles van het grondwater (wordt geadviseerd) en dan kun je ook nadenken over het sproeien van het land, of je dat zou willen in de toekomst en hoe.
Van het kadaster en de notaris weet ik weinig van, daar heb ik toen weinig van meegekregen toen mijn ouders een stuk land kochten.
wij hebben het stuk 4 jaar geleden gekocht, en dat ging wel via de notaris, die ook mooi wat koste, verder betalen we alleen een klein bedrag per jaar aan het waterschap volgens mij.
Dat er elektrisch is is wel heel fijn.
Dat er elektrisch is is wel heel fijn.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ik zou sowieso ook even navragen of dat stalletje wat er op staat met vergunning is gebouwd, het nadeel is anders dat als jij het koopt je het waarschijnlijk af moet breken, omdat het dus ilegaal gebouwd is. En als je dan vervolgens niks meer mag bouwen, heb je en geen stallen en je komt voor een hoop kosten te staan omdat je de bestaande stallen moet afbreken.
Wel leuk iets voor jezelf.En grond blijft altijd waarde houden.Dus een goede investering
Wel leuk iets voor jezelf.En grond blijft altijd waarde houden.Dus een goede investering
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
- Cindy+Uniek
hier ook eerst bij gemeente geweest voor bestemming
en (ver)koop ook via notaris
en (ver)koop ook via notaris

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
wij betalen nog 170 euro onroerendgoed belasting per jaar (iets minder dan 1,5 hectare) en daar overheen ook nog eens waterschapbelasting.
Komen ook nog besmestingskosten overheen, en als de riggel kapot is moet je dat zelf maken/betalen. Maar je bent wel lekker eigen baas
Komen ook nog besmestingskosten overheen, en als de riggel kapot is moet je dat zelf maken/betalen. Maar je bent wel lekker eigen baas
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Wij hebben in 2007 een weiland gekocht van 4900 m2 en deze kosten zijn op jaarbasis voor ons 27 euro dus dat zijn de kosten niet.foss schreef:Goed navragen bij de gemeente aant er staan veel ilegale bouw werken.
Onderhoud gaat soms nog wel een aardig centje in zitten. Palen en draad die kapot gaan. Wij hebben er meteen een gaashekwerk om laten zetten om voorlopig overal vanaf te zijn. Verder ook veel snoeiwerk van omliggende struiken. Wij gebruiken de wei echter sinds een jaar of 2 alleen nog als hooigrond omdat wij nog een ander weiland gebruiken wat meer dan groot genoeg is. Echter is dat niet van ons, dus wel heel handig om iets achter de hand te hebben. Heb je daar ook hooiopslag? Als je de kans krijgt zeker doen Dennis. Het is zo fijn iets voor jezelf te hebben.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Wat ik zo heb gezien is het rondom met gaas afgezet en ik heb nu al veel stroomdraad en palen voor mezelf die ik nu voor Geke gebruik. Hoe groot de stal precies is weet ik niet maar of het groot genoeg voor hooiopslag is weet ik niet maar dat zie ik zaterdag wel. Ik ben wel heel benieuwd
ook of het financieel haalbare kaart is enz enz

Ik ben vandaag wezen kijken, zowel stal als omheining is netjes in orde. Het geheel is met gaas omheind en in de stal is ruimte genoeg voor mijn hooivoorraad. Er is wel wat werk om het netjes te maken maar niet in die hoedanigheid dat het meteen een kapitaal kost om het bruikbaar te maken. Ik ga me hier maar eens in verdiepen
wat is er finaniceel mogelijk, hoe zit het met bestemmingsplan en de weg ernaar toe enz enz. Stal was volgens de eigenaar legaal gebouwd

Wat spannend! Leuk je eigen stuk land.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
- nobbygaard
Wat spannend. Een eigen stukje is toch altijd het fijnste als je dat kan hebben en onderhouden. Veel succes met brainstormen en ik hoop dat je er snel uit bent wat je gaat doen.
Als de eigenaar zegt dat het legaal, wil het nog niet zeggen dat het echt zo is, vraag om papier.
Ben benieuwd, heerlijk hoor een plekkie voor jezelf.
Ben benieuwd, heerlijk hoor een plekkie voor jezelf.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Even een korte update en vraag. Met de vergunning is het wel in orde, er is destijds een vergunning gegeven alleen zijn deze gegevens waarschijnlijk met de ruilverkaveling niet goed bij de gemeente verwerkt. Dat is de gemeente nu aan het uitzoeken.
Kopen gaan we het niet. We kunnen het wel betalen maar dan moeten we zoveel in de maand meer gaan betalen dat alles financieel straks om mijn hobby draait en dat willen we niet. Ik wil wel dat we nog leuke dingen kunnen doen enz. enz.
Nu kwam de verkoper met het idee om het dan te huren. Het staat al vrij lang te koop en ze zullen het ook echt niet snel verkocht hebben. Als er goede afspraken gemaakt worden heb ik daar wel interesse in maar wat is dan een redelijke huurprijs? het stuk is 5600 meter groot, er staat een stal op met elektriciteit en is volledig afgezet met gaas.
Kopen gaan we het niet. We kunnen het wel betalen maar dan moeten we zoveel in de maand meer gaan betalen dat alles financieel straks om mijn hobby draait en dat willen we niet. Ik wil wel dat we nog leuke dingen kunnen doen enz. enz.
Nu kwam de verkoper met het idee om het dan te huren. Het staat al vrij lang te koop en ze zullen het ook echt niet snel verkocht hebben. Als er goede afspraken gemaakt worden heb ik daar wel interesse in maar wat is dan een redelijke huurprijs? het stuk is 5600 meter groot, er staat een stal op met elektriciteit en is volledig afgezet met gaas.
De boer die bij ons 2 ha huurt (ook omheind, incl. stroom op de draden) betaald hiervoor 1200 euro per jaar voor gebruik tussen 1 april en 31 oktober. Eigenlijk huurt hij het land niet maar koopt het gras, dat is ook nog een optie die ik even zou bekijken. Daar zitten weer andere (soepelere) regels aan vast dan aan land huren.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ik ben ook aan rond kijken voor een stuk land hier. Ik ben dan tussen 150 / 250 per maand kwijt.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ik betaal voor een iets groter stuk 90 euro per maand.
Ik hoef niet zelf de mest af te voeren en het land wordt in het voorjaar bemest.
Ik hoef niet zelf de mest af te voeren en het land wordt in het voorjaar bemest.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
- kristelhans
Wat is dit allemaal leerzaam! Ik heb geen advies maar vind het wel interessant om mee te lezen. 

- Cindy+Uniek
mijn stuk (3300 m2) huurden wij eerst voor 400,- per maand kaal
(toen was alles nog weiland en alleen een stal met 6 kleine stalletjes erin)
het is natuurlijk heel afhankelijk van waar je woont, grond in het noorden is natuurlijk veel goedkoper dan in/om randstad en vlak bij het bos durven mensen ook flinke prijzen te vragen
houd er in ieder geval rekening mee dat je nog zit met:
-mestafvoer (bij ons ongeveer 400 per jaar)
-gas/water/elektra (bij ons ongeveer 30 euro per maand)
-hooi
-bodembedekking
-rijbak in de buurt? of moet je daar ook voor betalen? (al is dat bij jou nog niet aan de orde geloof ik he?)
(toen was alles nog weiland en alleen een stal met 6 kleine stalletjes erin)
het is natuurlijk heel afhankelijk van waar je woont, grond in het noorden is natuurlijk veel goedkoper dan in/om randstad en vlak bij het bos durven mensen ook flinke prijzen te vragen
houd er in ieder geval rekening mee dat je nog zit met:
-mestafvoer (bij ons ongeveer 400 per jaar)
-gas/water/elektra (bij ons ongeveer 30 euro per maand)
-hooi
-bodembedekking
-rijbak in de buurt? of moet je daar ook voor betalen? (al is dat bij jou nog niet aan de orde geloof ik he?)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥