Teken, doen jullie er wat tegen?
Teken, doen jullie er wat tegen?
Krijgen jullie paarden veel teken, en doen jullie er iets tegen?
Bailey heeft zelden teken gehad, tot dit jaar ineens. Laatste weken vind ik er regelmatig eentje. Laatst zelfs na het rijden toen ik het zadel eraf haalde; viel er zo'n dikke volgezogen viezerik op de grond. Ieuw! (gauw hard op gestampt, dat was wel effectief, maar natuurlijk maar eentje) Vind het nog steeds gek hoe die daar terecht is gekomen, want ik borstel en check altijd voor het rijden...
Als ik ze tegenkom haal ik ze eruit met tekentang, en zo levend stamp ik ze goed plat, maar verder doe ik eigenlijk niets. Nu hij ze best vaak heeft vraag ik me af of het niet verstandig is om meer te doen.
Hoe doen jullie dat?
Bailey heeft zelden teken gehad, tot dit jaar ineens. Laatste weken vind ik er regelmatig eentje. Laatst zelfs na het rijden toen ik het zadel eraf haalde; viel er zo'n dikke volgezogen viezerik op de grond. Ieuw! (gauw hard op gestampt, dat was wel effectief, maar natuurlijk maar eentje) Vind het nog steeds gek hoe die daar terecht is gekomen, want ik borstel en check altijd voor het rijden...
Als ik ze tegenkom haal ik ze eruit met tekentang, en zo levend stamp ik ze goed plat, maar verder doe ik eigenlijk niets. Nu hij ze best vaak heeft vraag ik me af of het niet verstandig is om meer te doen.
Hoe doen jullie dat?
-
Re: Teken, doen jullie er wat tegen?
Je moet oppassen met het kapotstampen van teken. Mij is altijd verteld dat een zwangere teek haar jongen op dat moment los laat en dat je ze zo rondloopt....
Mijn katten hebben er veel, die haal ik er af met tekentang en druk ze dood in een stukje keukenpapier.
De paardjes hebben er tot nu toe zelden een, gelukkig want ik vind het hele vieze b eesten.
Mijn katten hebben er veel, die haal ik er af met tekentang en druk ze dood in een stukje keukenpapier.
De paardjes hebben er tot nu toe zelden een, gelukkig want ik vind het hele vieze b eesten.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Bij Tobbe controleer ik af toe zijn oksels en zijn achter oksels (of hoe dat heet). Soms vindt ik er wel eentje en ben tot nu toe nog elke keer op tijd bij geweest. Ik kan ze altijd makkelijk vinden door dat hij een grote bult van zo teek krijgt. (ik voel daar precies waar ze zitten).
Geloof wel dat er middelen zijn om teken af te schrikken net als dazen, maar of echt werkt en niet hoop geld kost durf ik niet te zeggen.
Geloof wel dat er middelen zijn om teken af te schrikken net als dazen, maar of echt werkt en niet hoop geld kost durf ik niet te zeggen.
Heb wel eens gehoord dat je voor het buitenrijden de benen kunt inspuiten met frontline, maar wat hiervan waar is??
Verder doe ik er niets aan, ja aftrekken als ze er een keer zitten. Maar bosritten zit er bij mij toch niet echt meer in, dus heb er minder last van.
Voor onze hond hadden we wel altijd een hele goede combinatie van een band en een pipet in de nek, dan had hij er de hele zomer misschien nog een keer een stuk of twee. En onze hond kwam dagelijks los in het bos en altijd over de weilanden te slenteren, eerder had hij er ook best veel!!
Verder doe ik er niets aan, ja aftrekken als ze er een keer zitten. Maar bosritten zit er bij mij toch niet echt meer in, dus heb er minder last van.
Voor onze hond hadden we wel altijd een hele goede combinatie van een band en een pipet in de nek, dan had hij er de hele zomer misschien nog een keer een stuk of twee. En onze hond kwam dagelijks los in het bos en altijd over de weilanden te slenteren, eerder had hij er ook best veel!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dankjullie!
Bloemetje, joh, dat wist ik niet! Wel goed om te weten... dan doe ik dat dus maar niet meer. Zijn inderdaad vieze beesten
Joram, oksels en liezen zijn wel favoriet, maar Bailey heeft ze net zo goed op z'n borst.
Esther, ik zal eens op zoek gaan. Ik ken inderdaad wel frontline voor honden/katten, maar voor paarden niet.
Ik vind de teken gewoon als ik hem uit de wei haal, zelden na ritten.
Bloemetje, joh, dat wist ik niet! Wel goed om te weten... dan doe ik dat dus maar niet meer. Zijn inderdaad vieze beesten
Joram, oksels en liezen zijn wel favoriet, maar Bailey heeft ze net zo goed op z'n borst.
Esther, ik zal eens op zoek gaan. Ik ken inderdaad wel frontline voor honden/katten, maar voor paarden niet.
Ik vind de teken gewoon als ik hem uit de wei haal, zelden na ritten.
Het lijkt mij dat als je de teek goed doodtrapt en er flink op wrijft met je voet dat die evt. jongen dan ook wel dood zijn. Als je de teek laat leven dan wordt hij langzaam weer klein en begint het hele verhaal weer opnieuw.
Wij spuiten onze honden soms zomers wel in met Defendog maar de paarden doen we niets aan. Eerlijk gezegd nog nooit een teek bij ze gezien.
Wij spuiten onze honden soms zomers wel in met Defendog maar de paarden doen we niets aan. Eerlijk gezegd nog nooit een teek bij ze gezien.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Altijd lastig die teken.
uitdraaien en idd goed dooddrukken. (ik verzamel ze in een potje en stuur ze op naar de fac.Utrecht. die doen onderzoek naar welke teken er in welke gebieden voorkomen)
Frontlinespray wordt idd wel gebruikt op de benen , is eigenlijk alleen voor hond en kat maar kan niet veel kwaad bij paarden.
Vrouwtjesteken dragen idd de jongen bij zich.
uitdraaien en idd goed dooddrukken. (ik verzamel ze in een potje en stuur ze op naar de fac.Utrecht. die doen onderzoek naar welke teken er in welke gebieden voorkomen)
Frontlinespray wordt idd wel gebruikt op de benen , is eigenlijk alleen voor hond en kat maar kan niet veel kwaad bij paarden.
Vrouwtjesteken dragen idd de jongen bij zich.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
wij hebben er door het natuurgebied heel veel.. ik draai ze er iedere keer dat ik ben uit en trap ze dood.
wij hebben er ook veeel meer dan vorig jaar!
wij hebben er ook veeel meer dan vorig jaar!
Mij is altijd verteld dat je teken alleen dood door ze onder heet/ kokend water te houden. Anders is het 'volgezogen' lichaam wel kapot maar het beestje zelf (kopje) niet.
Even afkloppen, maar dit jaar heb ik er nog geen gevonden bij Hay. In de voorgaande jaren ook niet zo veel. Dan trok ik ze uit en trapte ze plat tussen een stukje keukenpapier en de vuilbak in.
Toen hij als jaarling op een wei vlakbij een bossig gebied stond had hij er wel meer last van. Dan spoot ik 'm een paar keer in de week in met Biokill.
Onze hond had er vorig jaar veel last van (wij wonen naast een bos) en omdat hij zo'n dikke/lange vacht heeft was het heel moeilijk ze te vinden. Nu heeft hij een halsband om en controleer ik 'm dagelijks goed en nog niks gevonden.
Toen hij als jaarling op een wei vlakbij een bossig gebied stond had hij er wel meer last van. Dan spoot ik 'm een paar keer in de week in met Biokill.
Onze hond had er vorig jaar veel last van (wij wonen naast een bos) en omdat hij zo'n dikke/lange vacht heeft was het heel moeilijk ze te vinden. Nu heeft hij een halsband om en controleer ik 'm dagelijks goed en nog niks gevonden.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
teken kun je volgens mij ook niet doodtrappen of dooddrukken. Ik spoel ze altijd door de wc, maar dat wordt bij de paarden wat lastig
Vroeger staken we ze altijd in de fik, dan weet je iig zeker dat ze dood zijn.
Bestaan er geen speciale anti tekenmiddelen voor paarden?

Bestaan er geen speciale anti tekenmiddelen voor paarden?
Ctje 

Je kunt ze wel dooddrukken maar dan moet je wel de kop echt kapot maken anders heeft het geen nut.
Voor paarden is er volgens mij nog niets speciaals voor ontwikkeld.
Voor paarden is er volgens mij nog niets speciaals voor ontwikkeld.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ik heb altijd tekentang bij mij. rottige dingen zijn het. Zou niet weten wat je er verder tegen kan doen. Hond heeft teken band om, maar das niet voor paarden, best jammer
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
- kristelhans
Beer heeft ze nog nooit gehad maar wat ik me afvraag...kunnen paarden er iets van krijgen? Honden en katten lijken immuun..tis meer dat mensen heel panisch worden omdat je als mens ziek kunt worden maar is dat bij paarden ook zo? *ontwetend*
Paarden spoel je inderdaad niet zo makkelijk door de wcMieke schreef:teken kun je volgens mij ook niet doodtrappen of dooddrukken. Ik spoel ze altijd door de wc, maar dat wordt bij de paarden wat lastig![]()

Paarden kunnen wel lyme krijgen of ..borr..hoe heet het ook alweer?? Evenals honden en katten, die kunnen ook lyme krijgen.
Je merkt de symptomen alleen minder snel op heb ik het idee. Er wordt bij dieren nog niet altijd gelijk aan gedacht bij vage klachten ofzo.
Castor had de eerste jaren misschien hooguit 3 teken op een jaar in de wei waar hij staat. De laatste paar jaar is dit wel toegenomen! Vorig jaar heb ik een periode gehad dat ik bijna dagelijks een teek bij hem vond. Bah bah.. Vieze dingen..
Haal ze er altijd uit met een tekentang en wrijf ze dan met een steen of iets dood. Goed plat en echt dood

Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Ik gebruik niks, haal de teken eraf bij Orlinde als ik ze opmerk (ze krijgt vaak een flinke, harde bult rond de tekenbeet, valt wel op). Eerder heb ik wel frontline gebruikt. Op de benen spuiten en met een washandje op de neus. Omdat die ook de hele dag op de grond hangt
. Teken zitten vooral in lang ruig gras, in de meeste weilanden niet. Maar op een buitenrit kun je ze overal tegen komen.
Voor de kat gebruiken we wel frontline, en dat werkt goed.
Voor jezelf zijn er diverse sprays bij de drogist verkrijgbaar, die je op je huid kunt spuiten. Of, als je dat liever niet doet, spuit het dan op je broek/ sokken, dat helpt ook.
Hier staat informatie over wat Lyme doet bij mensen en verschillende dieren: http://www.keerhoeve.nl/index.php/katte ... e-van-lyme. Bij mensen is het het meest erg zo te lezen.

Voor de kat gebruiken we wel frontline, en dat werkt goed.
Voor jezelf zijn er diverse sprays bij de drogist verkrijgbaar, die je op je huid kunt spuiten. Of, als je dat liever niet doet, spuit het dan op je broek/ sokken, dat helpt ook.
Hier staat informatie over wat Lyme doet bij mensen en verschillende dieren: http://www.keerhoeve.nl/index.php/katte ... e-van-lyme. Bij mensen is het het meest erg zo te lezen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Vlin heeft ze af en toe ook wel eens. Die trek ik er uit en controleer altijd of de kop erbij zit. Daarna vermorzel ik ze met veel plezier! Kleine onontwikkelde teken doen nog geen kwaad want het duurt 24 uur voor ze daadwerkelijk hun viezigheid in de wond spuiten. En is zo'n teek dan daadwerkelijk besmet met Lyme dan kan je paard er erg ziek van worden. Ook honden, en dan vooral de teek uit het zuiden van Frankrijk en katten kunnen er ziek van worden. Honden kunnen er zelfs aan sterven. Voor mensen is het een lijdensweg omdat vaak de besmetting de zenuwen aantast. Met als gevolg arbeidsongeschiktheid of zelfs belanden in rolstoel. Gelukkig zijn er ook minder erge scenario's. Als je bij jezelf een teek ziet dan kun je hem er voorzichtig uithalen en van de huisarts een antibiotica kuur krijgen. Zorg altijd dat de kop er ook uit is! Maar als er binnen 36 uur geen ronde kring is ontstaan rondom 't wondje dan is er bijna zeker geen besmetting. Bij paarden wordt Lyme niet zo vaak opgemerkt maar zij kunnen het wel degelijk krijgen. (Het paard van mijn vroegere instructrice is na 2 jaar tobben ingeslapen). Wees er dus wel voorzichtig mee en gebruik absoluut geen alcohol om het beestje eruit te halen want daarmee verslapt het en spuit het juist de viezigheid in de wond.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Als ik ze bij de honden verwijderd heb plakken we ze altijd tussen plakband. Ze kunnen geen kant meer op! 

Toen ik Djimm uit de opfok haalde had hij ook wat teken, ook vlakbij/op zijn koker. Niet een al te fijne plek om met een tekentang aan de slag te gaan
Ik heb toen bij de dierenarts een bus frontline (dacht ik) gehaald, flink mee gespoten en de teken vielen met bosjes eraf. Daarna nog extra doodgetrapt. Ik moet zeggen dat ik bij mijn paarden nog geen teken ontdekt heb dit jaar, ondanks het feit dat we veel in het bos rijden.

Je bedoelt vast Borrelia, dat is hetzelfde dacht ik..Ilona schreef:Paarden spoel je inderdaad niet zo makkelijk door de wcMieke schreef:teken kun je volgens mij ook niet doodtrappen of dooddrukken. Ik spoel ze altijd door de wc, maar dat wordt bij de paarden wat lastig![]()
Paarden kunnen wel lyme krijgen of ..borr..hoe heet het ook alweer?? Evenals honden en katten, die kunnen ook lyme krijgen.
Je merkt de symptomen alleen minder snel op heb ik het idee. Er wordt bij dieren nog niet altijd gelijk aan gedacht bij vage klachten ofzo.
Castor had de eerste jaren misschien hooguit 3 teken op een jaar in de wei waar hij staat. De laatste paar jaar is dit wel toegenomen! Vorig jaar heb ik een periode gehad dat ik bijna dagelijks een teek bij hem vond. Bah bah.. Vieze dingen..
Haal ze er altijd uit met een tekentang en wrijf ze dan met een steen of iets dood. Goed plat en echt dood
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'