Wond steeds open..
Wond steeds open..
Een week of 4 geleden heeft Castor ruzie gehad met een los stuk prikkeldraad. Dit resulteerde in een wond aan zijn been.
Gelukkig geen pees geraakt (echt op de milimeter..), maar het was wel vrij diep en aan de maat.
Zie C'tjes topic voor een foto.
Castor heeft 3 weken met verband om gestaan (elke 2 dagen verschoond). De wond was toen weer aardig dicht gegroeid met nieuw vlees. Het verband mocht eraf.
De wond zit aan zijn achterbeen op een lekker lastig beweeglijk stuk.
Soms gaat het een dag goed en zit er een soort korst op en is het een dagje dicht gebleven. Een andere dag, zoals vandaag, is de korst weer los en de wond weer wat bloederig.
Ik spoel de wond schoon en smeer er honingzalf op (Dermiel).
Ik weet niet precies hoe het steeds komt dat de plek weer open gaat. Door beweging of misschien door stoten met zijn andere hoef ertegen?
Hoe zou ik deze plek nou eens beter dicht kunnen krijgen en houden?
Toch weer een poosje verband eromheen? Ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van omdar dit niet goed ademt en de boel wat week blijft.
Kan ik er bijvoorbeeld een laag groene klei op smeren? Of verstikt zit ook?
Iemand de gouden tip?
Ik wordt er een beetje moedeloos van.. Zo lijkt de wond dicht en ben ik blij...volgende dag is het weer open...
Gelukkig geen pees geraakt (echt op de milimeter..), maar het was wel vrij diep en aan de maat.
Zie C'tjes topic voor een foto.
Castor heeft 3 weken met verband om gestaan (elke 2 dagen verschoond). De wond was toen weer aardig dicht gegroeid met nieuw vlees. Het verband mocht eraf.
De wond zit aan zijn achterbeen op een lekker lastig beweeglijk stuk.
Soms gaat het een dag goed en zit er een soort korst op en is het een dagje dicht gebleven. Een andere dag, zoals vandaag, is de korst weer los en de wond weer wat bloederig.
Ik spoel de wond schoon en smeer er honingzalf op (Dermiel).
Ik weet niet precies hoe het steeds komt dat de plek weer open gaat. Door beweging of misschien door stoten met zijn andere hoef ertegen?
Hoe zou ik deze plek nou eens beter dicht kunnen krijgen en houden?
Toch weer een poosje verband eromheen? Ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van omdar dit niet goed ademt en de boel wat week blijft.
Kan ik er bijvoorbeeld een laag groene klei op smeren? Of verstikt zit ook?
Iemand de gouden tip?
Ik wordt er een beetje moedeloos van.. Zo lijkt de wond dicht en ben ik blij...volgende dag is het weer open...
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Re: Wond steeds open..
Een wond duurt gewoon lang voordat het echt mooi dicht is gegroeid.
Het is ook geen probleem dat het soms weer een beetje open gaat, het moet vanuit de randen dicht gaan groeien dus het gaat echt van buiten naar binnen. Duurt lang maar komt wel goed. Je smeert nu Dermiel dus ik zou er zeker niets anders overheen doen (wij zijn helemaal niet voor groeien klei)
Zolang hij er zelf niet aan bijt zou ik gewoon zo doorgaan, af en toe schoonmaken en goed smeren.
Verder niet te veel aan doen.
Het is ook geen probleem dat het soms weer een beetje open gaat, het moet vanuit de randen dicht gaan groeien dus het gaat echt van buiten naar binnen. Duurt lang maar komt wel goed. Je smeert nu Dermiel dus ik zou er zeker niets anders overheen doen (wij zijn helemaal niet voor groeien klei)
Zolang hij er zelf niet aan bijt zou ik gewoon zo doorgaan, af en toe schoonmaken en goed smeren.
Verder niet te veel aan doen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Thanks Claudia!
Ik heb ook niet echt het idee dat het al goed dicht trekt vanaf de randen, maar kan ook aan mij liggen dat ik de boel 'dicht probeer te kijken'.
Dermiel is bijna op, maar dus wel aan te raden om vd week even een nieuwe tube te halen bij de DA.
En verder vooral geduld hebben dan maar..
Castor zijn mond zit niet onder het bloed
dus kan er wel vanuit gaan dat hij er zelf niet aan zit te plukken. Zie hem er ook nooit aanstalten toe maken.
Ik heb ook niet echt het idee dat het al goed dicht trekt vanaf de randen, maar kan ook aan mij liggen dat ik de boel 'dicht probeer te kijken'.
Dermiel is bijna op, maar dus wel aan te raden om vd week even een nieuwe tube te halen bij de DA.
En verder vooral geduld hebben dan maar..
Castor zijn mond zit niet onder het bloed

Castor

Tsja wat ik al eerder zei: beenwonden duren heel lang. Door het bewegen duurt het lang voor ze goed genezen zijn. Nieuwe tube halen idd en geduld hebben. Misschien kijken of je er een springschoentje over kunt doen tegen het stoten of jeuken.
Smeer ook zeker niet teveel, want dan blijft de wond zacht en vlot het ook niet want dan gaat het ook telkens weer open.
Hoe ziet het er nu uit?
Smeer ook zeker niet teveel, want dan blijft de wond zacht en vlot het ook niet want dan gaat het ook telkens weer open.
Hoe ziet het er nu uit?
Ik zal vanavond een nieuwe foto maken als ik er erg in heb.
Ziet er op zich niet verkeerd uit. Mooi glad zegmaar, geen uitstulpende wildvleesgroei. Hopelijk blijft dat in ieder geval wel zo en groeit het netjes dicht vanaf hier.
Springschoen lijkt me wat eng. Als deze maar iets naar boven schuift schuurt deze over de wond.
Heb wel gedacht om een 3-in-1 beschermer erover te doen (met gaasje met zalf eronder) maar dat ademt niet goed genoeg denk ik.
Ik houd het maar even zo voorlopig en ga komende dagen maar even kijken wat het doet.
Krijg hopelijk vd week van een nicht nog wat handige spulletjes voor verzorging. Eens kijken wat ik daarmee kan doen.
Ziet er op zich niet verkeerd uit. Mooi glad zegmaar, geen uitstulpende wildvleesgroei. Hopelijk blijft dat in ieder geval wel zo en groeit het netjes dicht vanaf hier.
Springschoen lijkt me wat eng. Als deze maar iets naar boven schuift schuurt deze over de wond.
Heb wel gedacht om een 3-in-1 beschermer erover te doen (met gaasje met zalf eronder) maar dat ademt niet goed genoeg denk ik.
Ik houd het maar even zo voorlopig en ga komende dagen maar even kijken wat het doet.
Krijg hopelijk vd week van een nicht nog wat handige spulletjes voor verzorging. Eens kijken wat ik daarmee kan doen.
Castor

Nee bedoel dat je soort van springschoen erboven doet zodat die flap over de wond valt zeg maar.
3-1 valt precies op de wond en gaat zweten.
3-1 valt precies op de wond en gaat zweten.
Niks erover doen
, aan de lucht laten genezen.

Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
En geduld....claudia schreef:Niks erover doen, aan de lucht laten genezen.

Gelukkig is het nu geen vliegenweer! Alleen de regen helpt nu ook niet echt mee om het te laten drogen..
Vanavond kan ik pas weer gaan kijken, schoonmaken en smeren..
Castor

Langzaamaan lijkt het beter te gaan met de wond.
De ene dag is het mooi droog en de volgende dag wel weer open, maar ziet er niet rot uit.
Tot eergisteren toe nauwelijks wildvleesgroei (gisteren niet geweest en vandaag moet ik nog die kant op).
Zo zag het er een maand geleden uit (net verband eraf en schoongemaakt. Was na de eerste 2 dagen verband):

2 juni
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JSVJXDIR-D.jpg
12 juni (net zalf op wond gesmeerd. Dat is dat wittige spul op de wond)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L66YTIRW-D.jpg
En zo zag het er 4 dagen geleden uit (17 juni)

Dat donkere is opgedroogd bloed (korst). Hier mooi droog maar dag later was het weer open. Zo gaat het nog steeds.
Gaat niet heel heftig open, net de korst die eraf gaat zegmaar.
Ik smeer nu om de dag met honingzalf.
Voor Vulketan is het nog steeds te vroeg. Merk dat de korst daar erg week van wordt waardoor het zeker een dag erna weer open is. Tussendoor steeds een dag om verder te drogen.
Honingzalf is na vandaag wel op. Zal ik toch nog een nieuwe tube halen en door blijven smeren hiermee?
De ene dag is het mooi droog en de volgende dag wel weer open, maar ziet er niet rot uit.
Tot eergisteren toe nauwelijks wildvleesgroei (gisteren niet geweest en vandaag moet ik nog die kant op).
Zo zag het er een maand geleden uit (net verband eraf en schoongemaakt. Was na de eerste 2 dagen verband):

2 juni
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JSVJXDIR-D.jpg
12 juni (net zalf op wond gesmeerd. Dat is dat wittige spul op de wond)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L66YTIRW-D.jpg
En zo zag het er 4 dagen geleden uit (17 juni)

Dat donkere is opgedroogd bloed (korst). Hier mooi droog maar dag later was het weer open. Zo gaat het nog steeds.
Gaat niet heel heftig open, net de korst die eraf gaat zegmaar.
Ik smeer nu om de dag met honingzalf.
Voor Vulketan is het nog steeds te vroeg. Merk dat de korst daar erg week van wordt waardoor het zeker een dag erna weer open is. Tussendoor steeds een dag om verder te drogen.
Honingzalf is na vandaag wel op. Zal ik toch nog een nieuwe tube halen en door blijven smeren hiermee?
Castor

Het ziet er naar omstandigheden wel mooi en rustig uit. Heb altijd geleerd dat dit soort wonden juist bij voorkeur open blijft tot het allerlaatste deel, omdat het van binnenuit moet genezen. Is dat niet zo dan houd je altijd kans op ontstekingen en geneest het ook minder mooi (bobbelig).
Wat me hier nog eens opgevallen is bij een merrie die ook eens (wel veel hoger en minder diep, jaren geleden) een wond had, die hield m zelf open...slikte er steeds overheen, daardoor hield ze de wond mooi schoon en dusdanig open dat het eigenlijk heel mooi weer genas. Zit Castor er zelf ook aan?
Kreeg later ook eens te horen van een oudere arts, geheel tegen de meningen van vele DA's van nu in, dat het juist heel erg goed was dat de merrie er aan zat en ze daarmee met haar eigen bacterien de wond gezond en schoon hield om te genezen.
Wat me hier nog eens opgevallen is bij een merrie die ook eens (wel veel hoger en minder diep, jaren geleden) een wond had, die hield m zelf open...slikte er steeds overheen, daardoor hield ze de wond mooi schoon en dusdanig open dat het eigenlijk heel mooi weer genas. Zit Castor er zelf ook aan?
Kreeg later ook eens te horen van een oudere arts, geheel tegen de meningen van vele DA's van nu in, dat het juist heel erg goed was dat de merrie er aan zat en ze daarmee met haar eigen bacterien de wond gezond en schoon hield om te genezen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Als je dermiel op is, kan je ook grote pot honing zalf halen bij de reform winkel.
(ook niet goedkoop, maar zit in grotere pot, kan je lekker mee smeren, schijnt overigens heel smerig te smaken.)
(ook niet goedkoop, maar zit in grotere pot, kan je lekker mee smeren, schijnt overigens heel smerig te smaken.)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!