Overschrijven op naam: waarom? wel of niet lid stamboek?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Nathalie

Overschrijven op naam: waarom? wel of niet lid stamboek?

Bericht door Nathalie » za 09 jun 2012, 07:34

Ik kreeg een mailtje van de fokker van Cos waarin stond dat hij bericht had gekregen van het stamboek dat Cos nog op zijn naam staat en dat, door veranderde regelgeving in Nederland, dit consequenties voor hem heeft. Verder geen info over wat die veranderde regelgeving inhoudt (heb ik nu net naar gevraagd) maar wel "voor overschrijven hoef je geen lid te worden"

Het eerste wat ik uiteraard denk is "chips, dit gaat weer geld kosten" het tweede dat ik denk is "waarom moet dit eigenlijk?" (voor mij nodeloos geld uitgeven is uiteraard niet iets dat ik vandaagdedag (of welke dag dan ooit trouwens) graag doe.)

In afwachting van een antwoord ben ik dus op de site gaan kijken en daar vond ik op deze pagina: http://www.fjordstudbook.com/index.php? ... 2&Itemid=7 o.a. het volgende:
Het is niet verplicht om lid te worden van het Ned. Fj.P. Stb. alleen als u van plan bent het paard op uw naam te laten zetten, mee te doen aan keuringen, wedstrijden, verrichtingsproeven, een veulen aan te melden of een dekking te laten registreren is het wel verplicht.
Hoe moet ik mijn paard overschrijven op mijn naam?
Om een paard over te laten schrijven op uw naam moet u lid zijn van het Ned. Fj.P. Stb......
Uit de 2 bovenstaande quotes zou dus blijken dat je wel degelijk lid moet zijn om te kunnen onverschrijven.

Dan lees ik ook nog dit (en ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste zin erg gecompliceerd vind (m.a.w. "snap er niks van")
Paarden welke in uw bezit zijn geweest of waarvan u de fokker bent en niet zijn overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar, daar U in de toekomst verantwoordelijk voor wordt gehouden, dient u het volgende te doen:
Mocht u uw paard verkopen dan is het belangerijk dat het paard overgeschreven wordt op de nieuwe eigenaar. Dit kan met en zonder lidmaatschap van de vereniging
Volgens dit stukje is er dan blijkbaar de keuze om wel/niet lid te zijn als het op overschrijven aankomt? En waarvoor wordt de fokker of vorige eigenaar in de toekomst verantwoordelijk gehouden?

Is dit weer iets typisch van het Fjordenstamboek? Nu wist de fokker dat ik hier op FW te vinden ben, maar moeten alle Fjordenfokkers nu op zoek naar de huidige eigenaren van door hun gefokte Fjorden (die nog op hun naam staan)
Geen van onze pony's staan op onze naam aangezien ik dat zonde van het geld vind want het voegt (voor ons) niets toe. We gaan niet naar keuringen, het is geen eigendomsbewijs dus ik zie het nut niet.

Ik heb dus weinig zin om zo rond de 100 euro (contributie, overschrijven, 2 keer aangetekend verzenden, entreegeld) uit te geven door veranderde regelgeving van het Fjordenstamboek.

Is er iemand die meer "licht" hierop kan werpen?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
nina1993

Re: Overschrijven op naam: waarom? wel of niet lid stamboek?

Bericht door nina1993 » za 09 jun 2012, 08:38

Het is me al vaker opgevallen dat het stamboek de regelgeving in hun voordeel weet in te kleuren. Zo ook in de periode dat er nog een chipontheffing bestond en je je paard naast de chip ook met DNA kon laten registreren. Het stamboek gaf toen o.a. op de website aan dat alléén door middel van een chip een paard wettelijke geregistreerd zou kunnen worden terwijl dat dus echt niet waar was.

Als ik deze (EU) regelgeving goed heb begrepen moeten alle paarden inderdaad op de naam van de huidige eigenaar staan. Voor de stamboeken is hier wel de consequentie aan verbonden dat ze geen lidmaatschap af kunnen dwingen alleen voor het overschrijven. Veel stamboeken (waaronder het fjordenstamboek) zijn nu zo slim het overschrijven zodanig prijzig te maken dat je veelal goedkoper of bijna goedkoper uit bent als je wel een lidmaatschap af sluit. Zo hebben ze je toch te pakken en omzeilen ze de regelgeving.

Overigens vind ik dit wel weer een zorgwekkende maatregel. Zodra ze dit allemaal in kaart hebben is het een fluitje van een cent om belastingmaatregelen of ruimingsplannen bij ziekteuitbraken te realiseren.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Esther

Bericht door Esther » za 09 jun 2012, 09:49

Is dit een nieuwe EU regelgeving dan en wat zijn de consequenties als je paardedn op naam hebt staan die niet in je eigendom zijn??

Ik zie het nut er niet zo van, het heeft niets met eigendomsbewijs te maken en het is ook nooit bewijs dat een paard van jou is. Kan ik anders al mijn oude paarden gewoon terug gaan vorderen? hihi..

Volgens mij hoef je inderdaad geen lid te zijn van het stamboek om over te schrijven, maar betaal je dubbele kosten ofzo..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 09 jun 2012, 16:19

Blijkbaar gaat het erom dat er mogelijk op korte termijn nieuwe regelgeving komt en dat je (vanuit de overheid en vanuit het oogpunt "volksgezondheid") verantwoordelijk gehouden kunt worden voor paarden die op jouw naam staan. Welke verantwoordelijkheden en waarvoor dit zijn, is mij niet duidelijk...gaat dit dan inderdaad om mogelijke ziekteuitbraken?

@nina1993 - heb jij misschien ook een link met meer informatie over deze regelgeving? Gaat iedereen binnen onafzienbare tijd massaal verplicht gesteld worden om zijn/haar paard(en) op eigen naam over te schrijven?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 09 jun 2012, 16:27

Ben dan wel benieuwd wat de consequenties zijn voor de 'in dit geval fokker van Cos', behalve dan dat hij aangekeken kan worden voor dus eventuele voor de volksgezondheid aanwezige problemen?

Snap namelijk heel goed dat het op dit moment voor jou helemaal niets toevoegt Nathalie.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 09 jun 2012, 16:57

het is toch haast een onmogelijke opgave voor een grote fokker m de paarden die nog op zjn naam staan, maar niet meer in bezit zijn, te traceren?

ben ook wel benieuwd wat de gevolgen zijn voor de oude eigenaar?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 09 jun 2012, 17:05

Heb hier wel eens een gedachtengang over meegekregen en de conclusie was toen dat het gerechtelijk niet te realiseren was en ook niet qua regelgeving inderdaad o.a. ook vanwege wat Esther al aanhaalt, een paspoort is dier-eigen maar niet eigenaar-eigen en die I&R database van welk paard waar staat is al jaren een discussiepunt, maar of het ook gaat komen...in Belgie hebben ze het wel al jaren, misschien willen ze die achterna?? Maar dan nog..is een gepaste introductie voor heel de paardensector wel op zijn plaats. Heb er ook nog niks definitiefs over vernomen vooralsnog...
Maar we gaan het zien.....of ze echt die genadeslag aan de paardensector gaan geven die het nu al moeilijk heeft O:) Kunnen we met zijn allen gaan schaken...

Als kortste klap op je vraag Nathalie zou ik dus het stamboek even vragen om opheldering hieromtrent.

@Janna: Helemaal niks, pas als blijkt dat Cos een grote bedreiging is voor de volksgezondheid (zéér besmettelijke ziekte heeft die bedreigend is voor de mens d.m.v. overdracht óf middels zijn vlees. Dat laatste is al uit te sluiten, aangezien hij niet voor menselijke consumptie is en het eerste geval is in de afgelopen decennia nog niet in ons land voorgekomen en nu doen ze alsof die kans ineens dusdanig dicht bij 100% komt..maar ga je verder kijken dan blijkt dat de ziekten die veelal genoemd worden, niet eens besmettelijk zijn voor de mens of is het paard niet de aanleiding..dus dan spreek je niet meer over de VOLKSgezondheid). Kortom? Mmh...vooralsnog veel luchtledig. (wacht nog steeds op tegenreactie, d.m.v. een heldere duidelijke argumentatie tegen dit)

Conclusie? Weer een goede manier om geld te vangen.
Hoe? Via overschrijven, maar uiteindelijk ook wat Yvonne al aanhaalt, de belasting.
Risico? Paarden als luxe-dier verliezen hun charme door al deze regels, men gaat minder paarden houden/fokken/etc, wat nu vanwege de crisis ook al dramatisch gedaald is.
Eindresultaat? Bijna paardloos Nederland
Geluk is de vrucht van intens werk
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 09 jun 2012, 17:30

Dit is het enige dat ik heb kunnen vinden aan aanvullende info (eerste post bevat de informatie maar ik vond de reacties ook wel interessant ;) ):

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1604104&

Het artikel in de eerste post vond ik via google terug op menig stamboeksite met kreten als "uw medewerking verzocht". De nadruk in het artikel ligt bij de ziekten en ik ben misschien een doemdenker maar, net als nina1993, denk ik stiekem meteen aan 'belastingen?' :o

Het is dus (nog?) niet verplicht maar 'gewenst'. Ik zou verwachten dat, als het verplicht wordt, de verplichting van de overschrijving bij de huidige eigenaar komt te liggen en niet bij een vorige eigenaar of de fokker? Lijkt me een vreemde constructie anders.
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 09 jun 2012, 19:20

Intressant onderwerp. Ik heb nml ook geen zin om lid te worden van het stamboek enkel en alleen maar om Emy op mn naam te zetten. Keuringen loop ik niet (heb geen vervoer) het is zoals je zei al geen eigendomsbewijs en verder doe ik ook niks met haar papieren. Kijk word het verplicht dan moet het maar tot op heden hou ik tot ik misschien wel een keertje een keuring wil gaan lopen lekker mn centjes in mn zak en ben ik geen lid ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
rowenna

Bericht door rowenna » za 09 jun 2012, 19:41

Geloof niet dat dit zo'n vaart loopt, weet je wel hoeveel paarden er zijn die niet van de eigenaar zijn die in het paspoort staat, geloof nooit dat ze het voor elkaar gaan krijgen dat iedereen zijn paard laat over schrijven, zeker niet als de prijzen ook nog zo hoog liggen.

Maar als ik jou was zou ik voor de zekerheid gewoon even aan het stamboek vragen.
Al hoewel ik denk dat ze daar wel zeggen dat je meteen moet overschrijven, al gaat het dan alleen maar om geld.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
foss

Bericht door foss » za 09 jun 2012, 19:52

Er zijn zoveel aarden die niet op naam staan of als paarden overlijden wordt het ook niet altijd gemeld.

Ik weet wel dat het stamboek wel overschrijft zonder dat je lid bent maar dan betaal je wel een ander tarief was altijd € 75 euro naar mijn mening.
Ach ze zeggen ook dat een paspoort geen eigendoms bewijs is dus moet je dan laten overschrijven dan staat het paard op naam maar dat wil dus niks zeggen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
rowenna

Bericht door rowenna » za 09 jun 2012, 19:57

Nathalie schreef:Dit is het enige dat ik heb kunnen vinden aan aanvullende info (eerste post bevat de informatie maar ik vond de reacties ook wel interessant ;) ):

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1604104&

Het artikel in de eerste post vond ik via google terug op menig stamboeksite met kreten als "uw medewerking verzocht". De nadruk in het artikel ligt bij de ziekten en ik ben misschien een doemdenker maar, net als nina1993, denk ik stiekem meteen aan 'belastingen?' :o

Het is dus (nog?) niet verplicht maar 'gewenst'. Ik zou verwachten dat, als het verplicht wordt, de verplichting van de overschrijving bij de huidige eigenaar komt te liggen en niet bij een vorige eigenaar of de fokker? Lijkt me een vreemde constructie anders.
En als je nu even bij bokt op pagina 3 kijkt, daar heeft iemand een reactie gehad van het KWPN[ want daar kwam het namelijk vandaan.] En dan word alles duidelijk. Het is dus [nog] niet verplicht om je paard op jou naam te hebben staan, en ik denk dat het fjordenstamboek dit met dezelfde reden doet als het KWPN.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Joram

Bericht door Joram » za 09 jun 2012, 20:18

Wat ik mij dan weer afvraag, hoe kan stamboek weten dat dat de Fjord Cos verkocht is aan een nieuwe eigenaar?
Viv

Bericht door Viv » zo 10 jun 2012, 06:25

Dat weet het stamboek niet, tenzij de vorige eigenaar dit gemeld heeft. Verder heeft dit voor de vorige eigenaar geen consequenties en veranderde regelgeving????? Leuk bedacht en voor een onwetende paardenhouder wellicht een angstaanjagend bericht. Maar iemand die een beetje in de paarden zit weet dat er geen regelgeving is of komt die consequenties voor hem heeft.

Overigens vind ik het niet meer dan netjes om een paard over te laten schrijven als je er een koopt. Ongeacht of je wel/geen lid bent van het stamboek.

En wat Karin al zegt, het paspoort is geen eigendomsbewijs meer (was het wel). Dus op wie zn naam het paspoort staat doet niet ter zake.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 10 jun 2012, 07:53

Denk ook niet dat ze het er door krijgen dat ieder paard overgeschreven moet worden kijk eens naar de handel op de markt die verschillen soms in een week wel van drie eigenaren...
En Viv wat maakt het uit als iemand zn paard niet over laat schrijven. Ik doe voor het geld wat het me gaat kosten liever iets leuks MET mn paardje :)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Joram

Bericht door Joram » zo 10 jun 2012, 08:08

Hier zelfde, vind ook zonde van geld.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » zo 10 jun 2012, 08:23

Hier ook, 75€ zijn best wat pakken hooi....
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Esther

Bericht door Esther » zo 10 jun 2012, 09:54

Willen ze echt strikt bij gaan houden van wie welk paard is dan zouden ze gewoon 5 euro moeten vragen voor overschrijven ongeacht of de eigenaar lid is of niet, met dit soort bedragen gaan mensen toch niet snel even overschrijven..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 10 jun 2012, 10:00

Joram schreef:Wat ik mij dan weer afvraag, hoe kan stamboek weten dat dat de Fjord Cos verkocht is aan een nieuwe eigenaar?
Internet is je beste vriend. ;)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Viv

Bericht door Viv » ma 11 jun 2012, 04:20

Nou als ze dat moeten bijhouden dan hebben ze aan FW al een dagtaak _O-

Nancy, als ik een paard zou verkopen zou ik het zelf niet fijn vinden als hij op mijn naam blijft staan (hij is immers niet meer van mij en je weet maar nooit wat voor rare regeltjes ze nog gaan bedenken in Den Haag), maar zou dan als verkoper zelf de overschrijvingskosten betalen.
Al vraag ik me af of ik mn paard wel zou verkopen aan iemand die de overschrijvingskosten al niet kan/wil betalen, maargoed dat is puur persoonlijk.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie