Het eerste wat ik uiteraard denk is "chips, dit gaat weer geld kosten" het tweede dat ik denk is "waarom moet dit eigenlijk?" (voor mij nodeloos geld uitgeven is uiteraard niet iets dat ik vandaagdedag (of welke dag dan ooit trouwens) graag doe.)
In afwachting van een antwoord ben ik dus op de site gaan kijken en daar vond ik op deze pagina: http://www.fjordstudbook.com/index.php? ... 2&Itemid=7 o.a. het volgende:
Het is niet verplicht om lid te worden van het Ned. Fj.P. Stb. alleen als u van plan bent het paard op uw naam te laten zetten, mee te doen aan keuringen, wedstrijden, verrichtingsproeven, een veulen aan te melden of een dekking te laten registreren is het wel verplicht.
Uit de 2 bovenstaande quotes zou dus blijken dat je wel degelijk lid moet zijn om te kunnen onverschrijven.Hoe moet ik mijn paard overschrijven op mijn naam?
Om een paard over te laten schrijven op uw naam moet u lid zijn van het Ned. Fj.P. Stb......
Dan lees ik ook nog dit (en ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste zin erg gecompliceerd vind (m.a.w. "snap er niks van")
Volgens dit stukje is er dan blijkbaar de keuze om wel/niet lid te zijn als het op overschrijven aankomt? En waarvoor wordt de fokker of vorige eigenaar in de toekomst verantwoordelijk gehouden?Paarden welke in uw bezit zijn geweest of waarvan u de fokker bent en niet zijn overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar, daar U in de toekomst verantwoordelijk voor wordt gehouden, dient u het volgende te doen:
Mocht u uw paard verkopen dan is het belangerijk dat het paard overgeschreven wordt op de nieuwe eigenaar. Dit kan met en zonder lidmaatschap van de vereniging
Is dit weer iets typisch van het Fjordenstamboek? Nu wist de fokker dat ik hier op FW te vinden ben, maar moeten alle Fjordenfokkers nu op zoek naar de huidige eigenaren van door hun gefokte Fjorden (die nog op hun naam staan)
Geen van onze pony's staan op onze naam aangezien ik dat zonde van het geld vind want het voegt (voor ons) niets toe. We gaan niet naar keuringen, het is geen eigendomsbewijs dus ik zie het nut niet.
Ik heb dus weinig zin om zo rond de 100 euro (contributie, overschrijven, 2 keer aangetekend verzenden, entreegeld) uit te geven door veranderde regelgeving van het Fjordenstamboek.
Is er iemand die meer "licht" hierop kan werpen?