afspuiten na het werk, is dat verstandig?
afspuiten na het werk, is dat verstandig?
Mijn dochter heeft net grondwerk met haar "grote gele liefde" gedaan. Omdat hij het nogal warm had heeft zij hem afgespoten. Daarna heeft hij heerlijk in het zand liggen rollen en daarna is hij in zijn uitloopstal gezet. Nu werd zij door een paar stalmeiden aangesproken dat dit niet verstandig was voor zijn spieren, terwijl een andere vrouw zei dat het geen kwaad kan, het zorgt zelfs voor een goede doorbloeding en voorkomt spierpijn (bij mensen dan, dus dan ook bij dieren volgens haar, zij is ook een echte hardloopster) wat zijn jullie van mening?
Re: afspuiten na het werk, is dat verstandig?
go, als het warm is heb ik altijd geweten dat de benen koelen altijd goed was
ik kan mijn paard niet afspuiten, maar ga er dan met een goed vochtige spons over
ik heb de indruk dat onze paarden het wel kunnen appreciëren
ik kan mijn paard niet afspuiten, maar ga er dan met een goed vochtige spons over
ik heb de indruk dat onze paarden het wel kunnen appreciëren
Ligt er aan hoe hard hij heeft gewerkt, hoe de cooling down (uitstappen) was en hoe warm hij het daarna nog had. Als ie goed uitgestapt is, weer op adem en wat afgekoeld, is afspuiten lekker. Koud water op een heet paard lijkt me niet goed als je 'm daarna stilzet. Ik douche Orlinde gerust met koud water na een flinke rit, het hele lijf, vindt ze lekker en nog nooit iets negatiefs aangemerkt. Dan even zweetmes erover. Als ze dan rollen, droogt het zand de vacht extra.
Benen afspuiten kan nooit kwaad. Schouders en borst kunnen zo in de zomer ook prima. De grote spieren van de achterhand, daar moet je iets voorzichtiger mee zijn (daarom worden endurancepaarden ook bijna nooit op de achterhand gekoeld). Dus als je zijn kont en bovenste deel van de achterbenen niet doet, zit je zeker wel goed. Onderste deel van de achterbenen en met een spons tussen zijn achterbenen is wel lekker verkoelend.
Benen afspuiten kan nooit kwaad. Schouders en borst kunnen zo in de zomer ook prima. De grote spieren van de achterhand, daar moet je iets voorzichtiger mee zijn (daarom worden endurancepaarden ook bijna nooit op de achterhand gekoeld). Dus als je zijn kont en bovenste deel van de achterbenen niet doet, zit je zeker wel goed. Onderste deel van de achterbenen en met een spons tussen zijn achterbenen is wel lekker verkoelend.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Spoel je af met lauw water of koud water?
En wat is de temperatuur buiten en is er veel zon en een koude wind of tocht?
Als ik een buitenrit heb gemaakt of ik heb fanatiek gelest en het is buiten erg warm (zoals de dagen vorige week) dan spoel ik Olaf helemaal af.
En daarna lekker de zon in en rollen maar! Volgens mij kan dat geen kwaad.
Ik vraag me af of ze van grondwerk zo bezweet worden? Of was het erg intensief?
En wat is de temperatuur buiten en is er veel zon en een koude wind of tocht?
Als ik een buitenrit heb gemaakt of ik heb fanatiek gelest en het is buiten erg warm (zoals de dagen vorige week) dan spoel ik Olaf helemaal af.
En daarna lekker de zon in en rollen maar! Volgens mij kan dat geen kwaad.
Ik vraag me af of ze van grondwerk zo bezweet worden? Of was het erg intensief?
Grondwerk en daarna nog wat balkjes gesprongen, dat is voor hem best intensief omdat hij dat best moeilijk vindt.
Kan helemaal geen kwaad, zorgt juist voor betere afvoer van de lichaamswarmte (net als in endurance-land) en doorbloeding idd. Dus lekker blijven afspuiten (tenzij het -10 is natuurlijk). Zorg alleen dat ze daarna niet op de tocht staan.
Ik heb altijd geleerd dat het niet goed was als ze warm zijn na het werk. Dit omdat de bloedvaten dan wijd open staan, ga je het ineens koelen gaan de vaten ineens weer dieper en sluiten. Daar kunnen gevolgen van zijn.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

Helemaal is dit niet waar. Een dier wat juist oververhit is MOET je koelen met koud water. Net wat Viv zegt, in de sport wordt dat juist gedaan.Erpel schreef:Ik heb altijd geleerd dat het niet goed was als ze warm zijn na het werk. Dit omdat de bloedvaten dan wijd open staan, ga je het ineens koelen gaan de vaten ineens weer dieper en sluiten. Daar kunnen gevolgen van zijn.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Waarom denk je dat al die Russen na de sauna de sneeuw of een ijswak in duiken!!
Door de verdamping van water koelen ze lekker af en zijn ze sneller droog dan dat het bezweet is.
Water trekt ook minder ongedierte aan dan zweet.
En lekker rollen als je nat bent, heerlijk toch!! Tenminste zo lees ik het van mijn paard af want ik ga zelf niet zo vaak na een koude douche in het zand rollen, hihi..
Door de verdamping van water koelen ze lekker af en zijn ze sneller droog dan dat het bezweet is.
Water trekt ook minder ongedierte aan dan zweet.
En lekker rollen als je nat bent, heerlijk toch!! Tenminste zo lees ik het van mijn paard af want ik ga zelf niet zo vaak na een koude douche in het zand rollen, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wat Viv al zegt, kan prima!
Ik vind het al mens ook heerlijk om na een warme dag met veel inspanning onder een koude douche te stappen, en voor paarden kan dit ook zeker geen kwaad
Alleen natuurlijk daarna niet op de toch zetten.
Ik vind het al mens ook heerlijk om na een warme dag met veel inspanning onder een koude douche te stappen, en voor paarden kan dit ook zeker geen kwaad

Alleen natuurlijk daarna niet op de toch zetten.
Do, mijn eerste eigen paard! ♥
In de zomer met hele warme dagen en veel gezweet spuit ik ook altijd af hoor. Al dat vieze zweet wat anders alleen maar gaar jeuken is ook niet lekker. En na het afspuiten even zweetmes eroverheen en daarna ff lekker rollen en vervolgens het land in met een lekker zonnetje. Voor je het weet zijn ze weer droog.
Alleen op de wat mindere dagen waarbij de temp nu nog wat lager is en er veel wind staat dan doe ik het niet, maar over het algemeen zweten ze dan ook weer minder
Alleen op de wat mindere dagen waarbij de temp nu nog wat lager is en er veel wind staat dan doe ik het niet, maar over het algemeen zweten ze dan ook weer minder
Ik spuit ook af, em ook gerust de kont. Maar ik stap wel goed uit, totdat ze op adem is, en op temp. is
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
ik spuit ze ook af hoor. Water droogt sneller dan zweet. En zweet jeukt en trekt vliegen aan
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ik spuit / koel Fjordy na een cross altijd af met koud water jj.
Reden is al gezegd hierboven
Reden is al gezegd hierboven

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Als de paarden met warm weer bezweet zijn geweest spuiten we ze helemaal af goed voor de doorbloeding.
Er is mij een keer verteld dat het beter is om met koud water af te spuiten dan met lauw water met koud water snellere doorbloeding eerder droog en met lauw water schijnt het langer te duren.
Er is mij een keer verteld dat het beter is om met koud water af te spuiten dan met lauw water met koud water snellere doorbloeding eerder droog en met lauw water schijnt het langer te duren.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Met warm weer spuit ik ze altijd af. Juist zelfs, om de reden die al genoemd is. Zweetmes eroverheen en even een kwartiertje in de molen en ze zijn lekker droog en fris.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Okay weer wat geleerd.
Maar opzich lijkt mij er toch een kern van waarheid inzitten. Als je te snel teveel afkoelt is dat echt niet goed. Zo kan je ook in een shock raken, al is dat in deze gevallen natuurlijk niet zo extreem. Daarom met je ook altijd bij de benen beginnen.

Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

Juist paarden in een hitteshock moet je snel koelen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
In de uitleg van Erpel zit ook wel waarheid. Als je een bezweet paard helemaal afspuit en dan stil zet zal dat vast niet zo gezond zijn. Maar vermoed dat ook niemand hier dat zo bedoelt 
Eenmaal het paard op adem is, hem onder de douche zetten is alleen maar lekker lijkt me.

Eenmaal het paard op adem is, hem onder de douche zetten is alleen maar lekker lijkt me.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Cindy+Uniek
maar dat is zelfs met mensen zo erpel 
*denkt aan verhaal van een man die op zomervakantie bij heel heet weer in ene in het koele zwembad sprong en een hartaanval kreeg*

*denkt aan verhaal van een man die op zomervakantie bij heel heet weer in ene in het koele zwembad sprong en een hartaanval kreeg*
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥