Eerste keer endurance
Eerste keer endurance
Hallo allemaal,
Wij, Brigit en ik, gaan in mei mee doen met een kennismaking endurance rit.
We hebben dit dus nog nooit gedaan en vroegen ons een paar dingen af:
Krijg je een starttijd toegewezen ?
Hoe weet je de route ?
Weet je waar de plekken zijn waar de dierenarts zit voor een controle ?
Groetjes
Saskia
Wij, Brigit en ik, gaan in mei mee doen met een kennismaking endurance rit.
We hebben dit dus nog nooit gedaan en vroegen ons een paar dingen af:
Krijg je een starttijd toegewezen ?
Hoe weet je de route ?
Weet je waar de plekken zijn waar de dierenarts zit voor een controle ?
Groetjes
Saskia
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
M1 + 8 WP --> Nu lekker met Pré pensioen!
Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
v. Bjorgard m. Sidelia

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
- kristelhans
Re: Eerste keer endurance
Wat leuk! We hebben een endurance-topic en op http://www.endurancevereniging.nl/ kun je ook heeeeeel veel informatie vinden!
Je krijgt een starttijd en startnummer, het nummer staat ook op je hesje. Meestal komen de startlijsten een week voor de wedstrijd online en soms krijg je ze opgestuurd.
De route is met gekleurd tape uitgezet; Rood is Rechts, wit is links en geel is dat je goedzit/rechtdoor. Je moet ALTIJD de lintjes aan je rechterkant volgen. Soms zitten ze ook links maar dat is dan voor de terugweg of een andere route die dan tegemoetkomen en dan is jouw links dus hun rechts.. haha
Volg je 'm nog? Ook zijn er kaarten met routes online die je kunt printen en meenemen. Er is een voorbespreking (verplicht) waar de route nog eens wordt doorgenomen..speciale dingen worden dan even besproken, bijvoorbeeld wildroosters, oversteekpunten, groompunten, etc.
De dierenartsen zie je voor de start, je paard moet eerst goedgekeurd worden..entingen worden bekeken (zorg dat je BASISenting ook in orde is), je moet voordraven, hartslag, turgor (vochtgehalte) en spierconditie worden ook bekeken, darmgeluiden beluisterd en de algehele conditie van je paard wordt bekeken. Dit wordt op een VETkaart opgeschreven en die moet je de hele rit bij je hebben...en daarna mag je pas starten. Paspoort enzo moet dus mee.
Dan ga je starten en net over de helft van de route kom je op de P/A en daar wordt de hartslag van je paard weer beluisterd. Zijn algehele conditie wordt daar ook bekeken. Je geeft je VETkaart daar af en neemt hem weer in als alles erop geschreven is.
Bij de finish wordt je weer gekeurd, weer de kaart afgeven en innemen.
Dan is er, heel belangrijk, een nakeuring. 30 minuten na je finishtijd moet je weer terugkomen bij de dierenartsen en wordt je paard weer helemaal gekeurd zoals bij de voorkeuring. Daarna lever je je VETkaart in, die krijg je pas na de prijsuitreiking terug of je kunt 'm op laten sturen. (1 euro mee voor post).
Zooo, dat was endurance in een notendop! Beetje duidelijk zo? Ga je in Leersum starten?
Groetjes Kristel
Je krijgt een starttijd en startnummer, het nummer staat ook op je hesje. Meestal komen de startlijsten een week voor de wedstrijd online en soms krijg je ze opgestuurd.
De route is met gekleurd tape uitgezet; Rood is Rechts, wit is links en geel is dat je goedzit/rechtdoor. Je moet ALTIJD de lintjes aan je rechterkant volgen. Soms zitten ze ook links maar dat is dan voor de terugweg of een andere route die dan tegemoetkomen en dan is jouw links dus hun rechts.. haha

De dierenartsen zie je voor de start, je paard moet eerst goedgekeurd worden..entingen worden bekeken (zorg dat je BASISenting ook in orde is), je moet voordraven, hartslag, turgor (vochtgehalte) en spierconditie worden ook bekeken, darmgeluiden beluisterd en de algehele conditie van je paard wordt bekeken. Dit wordt op een VETkaart opgeschreven en die moet je de hele rit bij je hebben...en daarna mag je pas starten. Paspoort enzo moet dus mee.
Dan ga je starten en net over de helft van de route kom je op de P/A en daar wordt de hartslag van je paard weer beluisterd. Zijn algehele conditie wordt daar ook bekeken. Je geeft je VETkaart daar af en neemt hem weer in als alles erop geschreven is.
Bij de finish wordt je weer gekeurd, weer de kaart afgeven en innemen.
Dan is er, heel belangrijk, een nakeuring. 30 minuten na je finishtijd moet je weer terugkomen bij de dierenartsen en wordt je paard weer helemaal gekeurd zoals bij de voorkeuring. Daarna lever je je VETkaart in, die krijg je pas na de prijsuitreiking terug of je kunt 'm op laten sturen. (1 euro mee voor post).
Zooo, dat was endurance in een notendop! Beetje duidelijk zo? Ga je in Leersum starten?
Groetjes Kristel
Laatst gewijzigd door kristelhans op zo 06 mei 2012, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Saskia.
Welke wedstrijd wordt het?
Welke wedstrijd wordt het?
Je hebt ook wedstrijden waar je na het voorkeuren een starttijd aan moet vragen. Maar dat lees je vanzelf in het programmaboekje.
Let er in ieder geval op dat je hele entingen-historie geen gaten bevat (dus nergens enting vergeten of dagje te laat) want je kunt dan helaas linearecta weer huiswaarts.
Verder nog handige tips:
- schoenen met hak als je open beugels hebt (dus geen gympies of bergschoenen met doorlopende zool)

zo'n hakje dus
- niet te lange zweep
- tshirt met korte mouw (mouwloos is niet toegestaan)
- stevig heuptasje of zak met rits waar je je VETkaart en telefoon in kunt doen.
- doe je VETkaart in afsluitbaar waterdicht zakje, dan is hij bij aankomst ook nog leesbaar
Verder kun je inderdaad veel lezen in het grote endurancetopic hier en op http://endurancevereniging.nl/
en http://www.endurance-forum.nl/forum/index.php
veel plezier!!!!
Let er in ieder geval op dat je hele entingen-historie geen gaten bevat (dus nergens enting vergeten of dagje te laat) want je kunt dan helaas linearecta weer huiswaarts.
Verder nog handige tips:
- schoenen met hak als je open beugels hebt (dus geen gympies of bergschoenen met doorlopende zool)

zo'n hakje dus
- niet te lange zweep
- tshirt met korte mouw (mouwloos is niet toegestaan)
- stevig heuptasje of zak met rits waar je je VETkaart en telefoon in kunt doen.
- doe je VETkaart in afsluitbaar waterdicht zakje, dan is hij bij aankomst ook nog leesbaar

Verder kun je inderdaad veel lezen in het grote endurancetopic hier en op http://endurancevereniging.nl/
en http://www.endurance-forum.nl/forum/index.php
veel plezier!!!!
Super bedankt voor alle informatie !
Wij gaan in Hengelo gld rijden dus dat is dichtbij voor ons!
Rijden jullie hier ook?
Zo'n keuring , worden er wel eens paarden afgekeurd obv conditie oid?
Wij zijn natuurlijk hard aan het trainen !
Heb er super zin in, hopelijk is het weer goed weer die dag!
Ga mrg meteen even in m'n pastpoort kijken of al zijn entingen aansluiten haha
Wij gaan in Hengelo gld rijden dus dat is dichtbij voor ons!
Rijden jullie hier ook?
Zo'n keuring , worden er wel eens paarden afgekeurd obv conditie oid?
Wij zijn natuurlijk hard aan het trainen !
Heb er super zin in, hopelijk is het weer goed weer die dag!
Ga mrg meteen even in m'n pastpoort kijken of al zijn entingen aansluiten haha
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
v. Bjorgard m. Sidelia

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
- kristelhans
Die wedstrijd ken ik niet...weet je zeker dat dat een endurance wedstrijd is? Op de site van de endurancevereniging staat geen wedstrijd in Hengelo Gld... is het geen Enjoy The Ride rit?
Paarden worden wel afgekeurd..kreupel, entingen niet in orde, te hoge hartslag, niet te druk over maken hoor..
Paarden worden wel afgekeurd..kreupel, entingen niet in orde, te hoge hartslag, niet te druk over maken hoor..

Oké ik denk ga even zoeken op startlijsten! Nergens te bekennen die wedstrijd!
Kom ik op de site staat er dat de wedstrijd om organisatorische reden is afgelast! Hè wat balen!
Had er net zo zin in!
Heb er ook niet even een mail van gehad ofzo...
We gaan nog wel een 25 km rit doen dat heet de paardenmeerdaagse dus we hebben niet helemaal voor niets getraind!
Hè balen zeg! Maar goed dat je erover begon anders had ik me over 2 weken afgevraagd waar de startlijst bleef haha
Kom ik op de site staat er dat de wedstrijd om organisatorische reden is afgelast! Hè wat balen!
Had er net zo zin in!
Heb er ook niet even een mail van gehad ofzo...
We gaan nog wel een 25 km rit doen dat heet de paardenmeerdaagse dus we hebben niet helemaal voor niets getraind!
Hè balen zeg! Maar goed dat je erover begon anders had ik me over 2 weken afgevraagd waar de startlijst bleef haha
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
v. Bjorgard m. Sidelia

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
- kristelhans
Ohh, was dat Zelhem? Die is inderdaad afgelast..aah jammer voor je joh..geen andere opties op de kalender?
Oh je bedoeld Zelhem? Die is inderdaad afgelast. Niet netjes dat ze de deelnemers niet op hoogte hebben gesteld.
Kun je wellicht in Holten meedoen, alleen is die wel pas in september.
Kun je wellicht in Holten meedoen, alleen is die wel pas in september.
Oké holten ga ik eens even kijken of dat een optie is! Bedankt!
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
v. Bjorgard m. Sidelia

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
- kristelhans
Ik zag op het Endurance Forum wel dat ze 16 juni klasse 0 (KK) en klasse I ergens door willen laten gaan..misschien de moeite om dat topic even in de gaten te houden daar?
Ok dat ga ik zeker doen!
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
v. Bjorgard m. Sidelia

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
- Love_Jordy
dit lijkt mij ook echt zo leuk he,endurance!
Jammer dat t voor mij niet mogelijk is:(, geen trailer etc.
Zou wel heel gaaf vinden!
Jammer dat t voor mij niet mogelijk is:(, geen trailer etc.
Zou wel heel gaaf vinden!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
@ sasssies84 en Love-Jordy: ga een keer mee als groom (verzorger/hulp) met iemand, of geef je op als vrijwilliger bij een endurancewedstrijd! Is erg gezellig, en je leert dan op een heel leuke manier hoe het werkt, zonder stress voor jezelf. Is echt een aanrader! In ons enduracetopci bij Fjord in de Sport kun je lezen en vragen wie bij welke wedstrijd is.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.