Nu gewend aan 5 uur gras, wanneer 24/7?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
ukoldaatje

Nu gewend aan 5 uur gras, wanneer 24/7?

Bericht door ukoldaatje » zo 06 mei 2012, 07:43

Gandhi en de 2 shetters van mij staan inmiddels sinds anderhalve week opbouwen, 5 a 6 uur op de wei.

Nu is er begin april een klein beetje kunstmest de wei opgegaan, er staat best wel gras, maar de wei is al oud. Die zou eigenlijk omgeploegd moeten worden en opnieuw gezaaid moeten worden na al die jaaaaaaaren..(denk al 12 jaar niet gebeurd).

Vorige week was ik zo lomp om tussen 2 paarden in te komen en kreeg toen een paar rake schoppen van Gandhi (linkeronderarm, linkerhand, linkerbovenbeen, en mijn stuit..) (mijn ouders en Patrick deden ze in de wei, maar lieten het hek wagenwijd openstaan.....Ben dr heen gelopen (heb erge bekkeninstabiliteit dus ben niet snel en die trap op mijn stuit heeft het echt verergerd) om dat hek te sluiten, kreeg dus de volle laag van Gandhi.

Gelukkig zat ik in de uiterste strekwijdte van zijn hoeven, dus de ergste kracht was er wel uit.

Stond daar wel met een dikke buik (30 weken nu), en mag dus nu tot na de bevalling van Patrick niet meer bij de paarden in de buurt komen. Ondanks dat het mijn eigen fout was.

Patrick is elke dag van 600 smorgens tot 1900 savonds op pad voor zijn werk. Gandhi neemt een loopje met mijn pa (dat gaat fout binnen nu en heel snel) die sleurt hij alle kanten op..

Ik wil dus dat ze de wei opgaan. Ik zou ze het liefste nu er al 24/7 opgooien, maar 5 uurtjes op een dag naar 24/7 is misschien een te grote overgang?

Denk dan aan hoefbevangheid.

Zat al te denken aan een graasmasker. Maar ik weet dat de shetters die uitwurmen en ik ben bang dat Gandhi in de knoop komt te zitten met zo n ding, of in paniek raakt.

Kan het? Kan ik ze nu gewoon de wei opgooien? Of is dat onverantwoord?

Dan moet mijn pa het toch nog een weekje proberen en dan vanaf volgende week er 24/7 op.

Wat zouden jullie doen?
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
claudia

Re: Nu gewend aan 5 uur gras, wanneer 24/7?

Bericht door claudia » zo 06 mei 2012, 08:06

Het ligt er natuurlijk een klein beetje aan hoeveel er staat maar voor Gandhi zal het geen kwaad kunnen om hem nu 24/7 opo de wei te zetten, die is nog jong en kan het wel hebben maar je shet is iets anders. Die zou ik wel een graasmaskertje om durven geven.

Als het fout gaat met je vader ben je nog verder van huis.
Voor Gandhi zeg ik geen probleem maar voor je shet oppassen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 06 mei 2012, 08:22

Ja joh, ik zie Gandhi nog met mijn vader aan de haal gaan..doodeng..

Als ik hem meeneem loopt ie keurig netjes naast me, bij mijn pa staat ie te hupsen en dansen en wippen op zijn hoeven..en sleurt m zo die wei in.

Als dat zo is dat het voor Gandhi niet zoveel uitmaakt qua hoefbevangenheid, dan zou dat ideaal zijn. DIe kleintjes dan een masker op. Als ze eruit wurmen, dan opnieuw die dingen op.

Gras staat op sommige stukken denk ik 15 cm hoog, andere stukken maar een paar cm.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
claudia

Bericht door claudia » zo 06 mei 2012, 09:29

Het gaat niet zo zeer over de lengt van het gras, de topsjes zijn het meest eiwitrijk.

Maar een tweejarige kan meer hebben dan een volwassenpaard, ze zijn nog zo in de groei.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 06 mei 2012, 11:44

Dat wist ik niet, dat een jonger paard meer kon hebben van dat fructaan.
Weer wat geleerd. Dacht juist dat ze gevoeliger waren.

Dus eigenlijk is het voor Gandhi nu wel mogelijk 24/7 de wei op te gaan, maar voor de shetjes nog te link.
Fran

Bericht door Fran » zo 06 mei 2012, 13:54

Misschien kan je nu een klein stukje afzetten dan met stroken werken? Dan krijgen ze toch minder binnen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 06 mei 2012, 14:07

Ja zou een optie zijn als ik de spullen ervoor had.

En om die nou voor een weekje te kopen..dat doe ik liever niet. (bedoel dat ik ze einde deze week wel zover heb dat ze dag en nacht erop kunnen).

Graasmasker is zo gehaald en aangedaan bij die 2 kleintjes.

Haha anders mag mijn pa ook nog es elke dag de paaltjes gaan verzetten, die man heeft het al zo druk met mijn hobby.

Mijn pa is door zijn rug gegaan van de week, en hij had al moeite met Gandhi, nu is het gewoon link. Het is maar denk ik 50 m lopen naar de wei, maar oh oh oh..Gandhi maakt er een potje van.

Vandaag en gisteren doet/deed Patrick het en dan is het een mak lammetje...
Alleen moet Pat nog even beter naar me luisteren en Gandhi bij het hek omdraaien, er zelf uitkomen en dan pas halster uit. Want als Gandhi eenmaal los is in de wei, is het net een jong lammetje dat heerlijk springt danst en trappelt..en pat laat m nog altijd los in de wei als hij er naast staat.

Lastig hoor afhankelijk zijn. Ik durf ook niet teveel commentaar te geven want dan krijg ik boze gezichten...

Zal blij zijn als ik bevallen ben en zelf weer aan de slag kan met de heren.

Duurt nog een weekje of 8. (wordt rond 37 a 38 weken ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes, zit aan de insuline inmiddels)
Fran

Bericht door Fran » zo 06 mei 2012, 14:12

Ja, om er van alles voor te gaan afschaffen is ook niet nodig. Met de graasmaskers moet het vast goed gaan.
Weer een zorg minder als ze lekker 24/7 in de wei staan.

Spannend allemaal met de zwangerschap, even volhouden en dan genieten!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 06 mei 2012, 14:49

Zou heerlijk zijn als ze nu gewoon lekker 24/7 op de wei staan. Geen gedoetjes meer haha..

Ze zijn er ook wel aan toe na een natte winter in de uitloop.

En mijn pa ook ;) :P

Ga k dat gewoon doen. Grasmaskertjes halen voor die kleine donderstraaltjes.

Kunnen ze vanaf morgen gewoon de wei op. Zal dat lekker zijn zeg!

Verheug me erop, straks gewoon 2 kindertjes in huis..hihi..
colunder

Bericht door colunder » zo 06 mei 2012, 15:06

ik heb ook maskers aangeschaft voor de heren omdat ik ze graag 24 uur op de wei wilde hebben.
In het begin kregen ze ze wel steeds af.
We hebben nu een touwtje eraan gemaakt van bovenkant neus tot boven aan het kopstuk en bij apollo zit hij ook nog vast met een vlecht in de manen.
Aron is 1 keer blijven hangen aan de kraan,en toen schoot het klittenband los,dus ze kunnen zich er niet aan ophangen.
Ik heb de maskers van imperial riding.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 06 mei 2012, 15:15

Bedankt voor de tip. Ik denk, weet in elk geval van 1 shet zeker, dat ze/hij het af kan krijgen. Het lukt hem ook rollend over de grond zijn halster uit te doen namelijk.

Dus zal wel even goochelen worden met die dingen. Maar ga het gewoon doen. Ze hebben geen keus.
saskia
Moderator

Bericht door saskia » ma 07 mei 2012, 08:46

Wij hebben er 1 voor Sjimmie gekocht bij Divoza, die blijft keurig omzitten en is stevig +:)+
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 07 mei 2012, 10:31

Had vannacht opeens een geniaal idee al dacht ik het zelf. :D

Weidepalen hebben we zat. Bedacht me als we in een hoek van de wei even 1 paal erbij slaan en gaas erom heen spannen dat we in die hoek een klein stukje afgezet hebben, kunnen de shetters daar snachts in....Gandhi gewoon op de wei...

Vond het zo n strak plan van mezelf, kon dr niet meer van slapen hahahaha.
colunder

Bericht door colunder » ma 07 mei 2012, 17:49

Ik ben bang dat alleen gaas niet gaat werken, daar hou je een shet niet achter zonder dat er schrikdraad bij zit(spreek uit ervaring).
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 07 mei 2012, 18:43

Staan ze al jaaaaaren achter zonder schrikdraad :D :D

Daarmee is onze wei omheind...komen dr niet uit hoor..(zal je nu zien dat ze nu opeens het licht gaan zien..)
Plaats reactie