Gebruik haspel bij strookbegrazing
Gebruik haspel bij strookbegrazing
Ik geef de paarden hier geregeld een stukje gras bij, dan verzet ik de paaltjes met koord. Maar onze wei is scheef. Als het koord vooraan past, is het achteraan véél te lang. Ik knoop het stuk wat ik overhoud dan steeds vast. Maar daar wordt het koord natuurlijk niet beter van, steeds dat geknoop. Nu heb ik vanmiddag 2 haspels gekocht, maar hoe werkt dat nu? Ik wikkel het te lange koord om de haspel en hang de haspel aan het stroomdraad. Maar moet er ook een verbinding van het koord om de haspel naar het koord van de omheining? Die haspel geleidt toch niet? Dan loopt de stroom daar dus niet door, eindigt daar, of zie ik dat verkeerd?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: Gebruik haspel bij strookbegrazing
Volgens mij hoeft stroomdraad niet 'rond' te gaan als je dat bedoelt. Aan 1 kant hangt de draad aan de normale afrastering en aan de andere kant zit het op een haspel?
Als je het draad aan 1 kant aan bestaand stroomdraad gekoppeld hebt gaat de stroom wel gewoon door het gehele draad, ook wat op het haspel zit.
Het enige is dat het haspel (plastic?) verder niet geleidt dus heb je geen lekstroom naar bijvoorbeeld de grond toe als haspel op de grond zou staan.
Ik weet alleen niet of het gevaarlijk is/kwaad kan om stroomdraad zo op te rollen terwijl er dus wel stroom door het gehele draad gaat..
Hebben jullie stroom van een accu of gewoon 220?
Ik zou zelf wat benauwd zijn voor kortsluiting met zoveel draad over elkaar gerold, maar geen idee of dat een logische gedachtengang is met stroomdraad.
Als je het draad aan 1 kant aan bestaand stroomdraad gekoppeld hebt gaat de stroom wel gewoon door het gehele draad, ook wat op het haspel zit.
Het enige is dat het haspel (plastic?) verder niet geleidt dus heb je geen lekstroom naar bijvoorbeeld de grond toe als haspel op de grond zou staan.
Ik weet alleen niet of het gevaarlijk is/kwaad kan om stroomdraad zo op te rollen terwijl er dus wel stroom door het gehele draad gaat..
Ik zou zelf wat benauwd zijn voor kortsluiting met zoveel draad over elkaar gerold, maar geen idee of dat een logische gedachtengang is met stroomdraad.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

het is niet heel veel draad hoor, is maar 3 meter. Ik heb liever wel dat het stroom rondgaat, want nu komt het helemaal vanaf het eind (vanaf accu gezien), of zal dat niks uitmaken? Volgens mij hebben wij aan het begin van het traject wel meer stroom als aan het eind. Draad moet een keer vervangen worden.
Baranna 13-5-2006
Wij hebben ook een scheve wei. Als ik draad aan het eind overhoud laat ik dit gewoon langs het bestaande draad lopen (dus rol het niet op) en zet het dan vast (als het even kan met een poortgreep aan een isolator van de vast afrastering).
Zo heb ik vanaf 2 kanten verbinding met stroom en hoef niets op te knopen (gaat dan ook wel over meer dan 3 meter
).
Je zou aan einde draad wat om haspel gaat ook een poortgreep kunnen doen misschien en deze aan je bestaande draad hangen?
Zo heb ik vanaf 2 kanten verbinding met stroom en hoef niets op te knopen (gaat dan ook wel over meer dan 3 meter

Je zou aan einde draad wat om haspel gaat ook een poortgreep kunnen doen misschien en deze aan je bestaande draad hangen?
Castor

ik heb 2 rollen gekocht en aan die ene zat een ijzeren dingetje geplakt met plakband. Heb het idee dat die verbinding moet maken tussen de draad op de haspel en de omheining, maar iksnap niet hoe
JW moet vanmiddag maar even kijken

Baranna 13-5-2006
Ikke ook nie weet nie...
Maar de man gaat het vast allemaal oplossen!

Maar de man gaat het vast allemaal oplossen!

Castor

Als je aan 1 kant verbinding hebt is het goed.
Wij werken nu al een paar jaar met de haspels vast op een verplaatsbare paal. De poortgreep doe je aan de draad vast en de paal zet je bijna strak tegen de andere kant van de wei.
Zo heb je je draden altijd strak staan en staat er ook altijd stroom op.
Wij werken nu al een paar jaar met de haspels vast op een verplaatsbare paal. De poortgreep doe je aan de draad vast en de paal zet je bijna strak tegen de andere kant van de wei.
Zo heb je je draden altijd strak staan en staat er ook altijd stroom op.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
ik gebruik ook een haspel en er zit best veel draad op, Ideaal, hang het bij een isolator aan het draad en laat aan een kant kontact makne met stroom, vaak niet eens omdat de haspel toch niet buiten de vaste omheining komt, staat er vaak geen stroom op, maar het kan prima dat de draad wel op stroom staat. Zo handig met scheve weide en strook begrazing. Zou niet meer zoder willen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Kun je de draad ook vastzetten op zo'n haspel? Zodat het me een goede windvlaag ofzo niet afrolt en je draad op de grond hangt.
Speciaal schrikdraad haspel?
Speciaal schrikdraad haspel?
Castor

Een hele logische gedachtengang volgens mij, de stroom die op de haspeldraad zit kan niet weg, en blijft circuleren op de haspel.Ilona schreef:
Als je pech hebt, hoopt het heerlijk op met als gevolg een hele verschroeide stroomdraad op de haspel.
Heb het een keer gezien en hier dus geen haspels.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
ik hebniet een hele haspel met draad. Mijn wie is bv vooraan 30 meter en achteraan 26 meter breed. Ik heb een strook lint geknipt van 30 meter, die past vooraan. En achteraan zit er dus 4 meter lint omheen. Kan echt geen kwaad, het is zwakstroom en de draad wordt niet warm hoor. Maar JW heeft de oplossing al: dat ijzeren dingetje moet het lint doorheen en dan aan de omheining hangen, zodat het stroom rondloopt. Maar bij die ene haspel zat dat dingetje niet, moet dus terug naar de winkel. Ik heb liever dat het stroom wel rond loopt, omdat er aan het eind van het traject niet zo heel veel meer op staat bij ons
Baranna 13-5-2006