verbod op vliegensprays?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ootje

verbod op vliegensprays?

Bericht door Ootje » vr 23 mar 2012, 20:07

Op de website van de paardendrogist las ik over een verbod op allerlei soorten vliegenspray en vachtsprays met tea-tree en hertshoornolie.
Weet iemand hoe het precies zit? Wat mag wel en wat mag niet?
Lekker handig als je een paard hebt met ZE :n .
Odette&Fenna
Fran

Re: verbod op vliegensprays?

Bericht door Fran » vr 23 mar 2012, 20:10

Geen idee, heb er niks overgehoord, waarom zou het verboden worden?
Neem aan dat die info er toch wel bij staat?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
monne

Bericht door monne » vr 23 mar 2012, 20:42

hertshoornolie mag al langer niet meer gebruikt worden. Van Tea-tree olie (en lavendelolie) weet ik dat het de hormoonhuishouding verstoort. De olie imiteert het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Oestrogeendominantie in het lichaam (bij mensen) veroorzaakt lichte tot echt ernstige kwalen. Of dat de reden is dat het niet gebruikt mag worden betwijfel ik want er zijn ook zeepjes en andere producten met deze ingredienten. Hertshoornolie wordt ik altijd kotsmisselijk van maar het helpt wel tegen vliegen.
Viv

Bericht door Viv » za 24 mar 2012, 06:29

Hertshoornolie mag wel gebruikt, het was juist citroenzuur ofzo wat niet meer gebruikt mocht worden.
Anders blijft er weinig spray over wat je nog kunt gebruiken als alles wat werkt niet meer gebruikt mag worden.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 24 mar 2012, 08:13

De echte hertshoornolie mocht al voor de citronella al niet meer in NL (duitsland echter wel)....:n dierlijk product he, dus kwam de dierenbescherming tegen in opstand.
Maar begrepen dat de Voedsel en warenautoriteiten (of welke gaat daar over?) weer diverse producten op de schop hebben. Heb ook al wat berichten vernomen van etiketten die aangepast moeten worden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 24 mar 2012, 10:25

En toch kwam ik vorige week in een zelfde soort winkel als de Welkoop een fles pure hertshoornolie tegen. Was verbaast want wist niet beter dat het idd niet meer zo verkocht mocht worden, al jaren niet meer.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » za 24 mar 2012, 10:48

Hertshoorn olie mag officieel ook niet meer, maar word wel op veel plaatsen nog ilegaal verkocht.
Er zijn wel middeltjes waar ook hertshoorn olie in verwerkt is en dat mag geloof ik weer wel op dat dan in mindere mate gebruikt word.
Citronella hebben ze jaren terug toch iets over gezegt, maar is toen weer terug gedraait.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 24 mar 2012, 18:20

Vandaar de doe het zelf club hier..
Citronella olie van de refrom winkel, bus hertshoorn olie van de locale ruiterschop (doe je jaren mee!)
Stinkt als een bunzing, geeft hele lollige ronde spray vlekken op je fjord als het van te dichtbij spuit.

Maar lijkt wel te werken....
(en laten we eerlijk zijn, als iets hier niet mag is Duitsland nou ook weer niet zo ver weg om daar wat in webshop te bestellen.)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Anouska

Bericht door Anouska » za 24 mar 2012, 21:33

Sjolvir schreef:(en laten we eerlijk zijn, als iets hier niet mag is Duitsland nou ook weer niet zo ver weg om daar wat in webshop te bestellen.)
Of je scheurt naar Duitsland en combineerd dat met een bezoekje aan ons ;).

Wat dat betreft eet ik van 2 walletjes, zit een paar 100 meter van de grens (mobiel slaat regelmatig over naar duits netwerk). Binnen 10 minuten sta ik bij de dichtstbijzijnde Raiffeissenmarkt (duitse welkoop/ boerenbond). Wel ideaal! Zo haalt een vriendin (is duits) wel eens wat voor mij en ik voor haar.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 25 mar 2012, 19:46

Anouska schreef:
Sjolvir schreef:(en laten we eerlijk zijn, als iets hier niet mag is Duitsland nou ook weer niet zo ver weg om daar wat in webshop te bestellen.)
Of je scheurt naar Duitsland en combineerd dat met een bezoekje aan ons ;).

Wat dat betreft eet ik van 2 walletjes, zit een paar 100 meter van de grens (mobiel slaat regelmatig over naar duits netwerk). Binnen 10 minuten sta ik bij de dichtstbijzijnde Raiffeissenmarkt (duitse welkoop/ boerenbond). Wel ideaal! Zo haalt een vriendin (is duits) wel eens wat voor mij en ik voor haar.

Het beste van 2 werelden!
Zei een aan chocobanaantjes verslaafde die baalt dat ze niet meer bij de lidl verkocht worden.
(behalve bij acties)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
margalorenz

Bericht door margalorenz » vr 30 mar 2012, 08:55

Het gaat allemaal nog erger worden door de nieuwe regels. Een groot aantal merken mag dan niet meer verkocht worden.
Als je hier kijkt http://www.paardendrogist.nl/productgro ... _wetgeving
en vervolgens op 1 van de sprays klikt zie je recht is het scherm een doorklikmogelijkheid naar wet en regelgeving. Lees dat maar eens (schrik niet, er blijft nog weinig over).
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 30 mar 2012, 11:55

is de goede dan nog wel in duitsland te krijgen? We komen er vrij gereeld, en heb er collega en kennissen wonen. Dus om het uit duitsland te halen moet niet zo'n probleem zijn. Wat balen dat dit alemaal nie tmeer mag. kan je de paarden zomers beter op stal zetten, arme dieren. Ik heb geen stal
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ootje

Bericht door Ootje » vr 30 mar 2012, 13:22

In de dierenwinkel waar ik van de week was voor vliegenspray, wisten ze nog van niks.

Als het verbod niet voor andere landen geldt, moeten we het inderdaad daar maar gaan bestellen. Goede tip!
Odette&Fenna
monne

Bericht door monne » vr 30 mar 2012, 15:26

ik was gisteren bij de Paardendrogist. Er ligt een flyer welke ingredienten (o.a. hertshoornolie) er niet meer gebruikt mogen worden. Naast de stapel flyers stonden de flessen met hersthoornolie te koop?? Nog wel te krijgen dus. Helaas vergeten de verkoopster te vragen hoe dat nou zat.
margalorenz

Bericht door margalorenz » za 31 mar 2012, 07:09

Dat je het nu nog wel kunt kopen komt doordat hertshoorolie en tea tree vanaf juli pas verboden zijn. Je kunt nu dus nog inslaan. Voor de vliegensprays die dus onder de wetgeving "gewasbescherming en biociden" vallen is er nu al een verbod.
Dit is een kopie van een stuk tekst van de paardendrogist.

Wet- en regelgevingBelangrijke wijzigingen voor vliegenmiddelen

Volgens de Nederlandse wetgeving vallen alle producten die bestemd zijn om insecten te bestrijden, af te schrikken, onschadelijk te maken of de gevolgen ervan te voorkomen of te verminderen, onder de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden. Alle producten die bedoeld zijn om vliegen, horzels, dazen en muggen te weren, vallen dus onder deze wet.

Dat betekent dat alleen een product dat geregistreerd is als biocide zich een insectwerend product mag noemen en dit ook op de verpakking mag vermelden. Tot nu toe zijn er slechts een gering aantal producten als biocide geregistreerd.

Niet meer verkrijgbaar
De verkoop van niet-geregistreerde insectwerende producten is dus verboden. Wij hebben de volgende producten dan ook per direct uit ons assortiment gehaald:
•Bremsenbremse
•Bremsenbremse Ultrafresh
•Zedan SP
•Leovet Power Phaser
•Leovet Power Phaser Durativ
•Leovet TamTam
•Horzelspray
•NAF Midge Off
•NAF Off Deet
•Stubben Care Rep Up

Geur- en vachtsprays
Het is algemeen bekend dat (steek)vliegen, dazen en muggen een voorkeur hebben voor warme en zwetende paarden. Het meest voor de hand liggende is dan ook om uw paard schoon en fris te houden met krachtige, frisgeurende en verkoelende vachtsprays of shampoos. Veel gebruikte natuurlijke oliën met een sterke, frisse geur die de lichaamsgeur van uw paard langdurig neutraliseren zijn o.a. citronella, lemongras, ceder, den en pepermunt. Vaak worden aan deze producten huid- en vachtverzorgende oliën toegevoegd zoals walnoot, lavendel, geranium en aloe vera. Zo kan uw paard toch nog volop genieten van de zomer!

Nog meer veranderingen per 1 juli 2012
Helaas mogen vanaf 1 juli 2012 ook geur- en vachtsprays met Tea Tree olie en Hertshoornolie niet meer worden verkocht. Als er geen uitstel- of overgangsregeling komt, betekent dit dat alle producten met Tea Tree olie en/of Hertshoornolie van de markt zullen verdwijnen. Verkoop hiervan zal na 1 juli 2012 illegaal zijn.

Veranderingen per 1 januari 2014: Europese wetgeving
Op dit moment wordt in Europa een Verordening voorbereid, waarin de toelating van biociden wordt geregeld. De verwachting is dat deze verordening per 1 januari 2014 van kracht wordt . Vanaf dat moment dienen biociden voorzien te zijn van een Europees registratienummer. Er zijn al diverse insectwerende producten uit andere Europese landen die over een Europese registratie beschikken. Deze kunnen na 1 januari 2014 in Nederland aangemeld worden en zullen dan pas, na goedkeuring door de Nederlandse overheid, verkocht mogen worden.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 31 mar 2012, 08:01

nou gezellig dan lopen er staks echt geen dieren meer zonder deken in de wei. Of mag dat dan ook niet meer omdat katoen toch ook echt van een beest komt 8)7

Ik gebruik zelf altijd atex daasspray. Daar zit ook hertshoornolie in, maar staat niet op het lijstje bij de paardendrogist als zijnde dat het niet meer verkocht mag worden. Gaat deze er ook uit dan?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 31 mar 2012, 08:04

Oooh, nee, BremseBremse is het enige samen met Atex daasspray wat nog een beetje goed helpt. Maar ff inslaan dan.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Keandra

Bericht door Keandra » za 31 mar 2012, 13:56

hier heb ik er nog niks van gehoord (in BE dan he)

ik blijf trouwens lekker zelf vliegenspray maken, met citronella en teatree (speciaal ervoor gekocht)
anders die van Decathlon is ook wel goed

wel jammer zo, is er altijd wel iets om toch weer geld uit te slagen
Fran

Bericht door Fran » ma 02 apr 2012, 08:14

DeeDee schreef:nou gezellig dan lopen er staks echt geen dieren meer zonder deken in de wei. Of mag dat dan ook niet meer omdat katoen toch ook echt van een beest komt 8)7

Ik gebruik zelf altijd atex daasspray. Daar zit ook hertshoornolie in, maar staat niet op het lijstje bij de paardendrogist als zijnde dat het niet meer verkocht mag worden. Gaat deze er ook uit dan?
Katoen komt toch van de katoenplant/boom? Of ben ik nou :o?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 02 apr 2012, 10:35

Zal de hertshoornolie van jacob hooy van de drogist er dan ook uit gaan. Die is niet specifiek voor dierlijk gebruik
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Plaats reactie