verschil tussen vlas en hennep
verschil tussen vlas en hennep
zijn hier mensen die vlas en hemparade beide hebben gebruikt? wat vond je fijner in gebruik en wat zijn de verschillen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: verschil tussen vlas en hennep
bij ons op stal hebben we hennep en vlas. Per staat op vlas omdat we in het begin van het seizoen in bulk ingekocht hebben. Ik mest ook wel eens uit voor de stalgenoot met hennep. Wat me opvalt is dat vlas sneller verzadigd en de natte plekken er eerder uit moeten. Hennep heeft een grote opname vermogen en zet veel meer uit. Vlas gaat daarom ook eerder stinken. Bij de hennep stal heb ik dit nog niet gemerkt. Hennep kun je ook langer laten liggen, het gaat zo te zien ook langer mee, en je kunt meer oppotten en het is ook beter om bv. op je tuin te gooien.
De pakken vlas zijn groter (meer) dan die van hennep (bijna de helft), maar hennep lijkt bijna vacuum verpakt. De pakken vlas kosten ons 7.00 euro en de hennep is 5.00 (die worden via/via ingekocht). De kosten zijn voor het hennepgebruik iets lager. Ik zou nu voor hennep kiezen maar het hangt ook helemaal van het paard af. Een KWPN-er bij ons maakt een zooitje van het vlas en die kosten kunnen echt niet uit omdat het verbruik veel hoger is en die zou waarschijnlijk op stro minder kosten.
De pakken vlas zijn groter (meer) dan die van hennep (bijna de helft), maar hennep lijkt bijna vacuum verpakt. De pakken vlas kosten ons 7.00 euro en de hennep is 5.00 (die worden via/via ingekocht). De kosten zijn voor het hennepgebruik iets lager. Ik zou nu voor hennep kiezen maar het hangt ook helemaal van het paard af. Een KWPN-er bij ons maakt een zooitje van het vlas en die kosten kunnen echt niet uit omdat het verbruik veel hoger is en die zou waarschijnlijk op stro minder kosten.
vlas heb ik nog nooit gebruikt. Lijkt me zo glad en stekelig. Hennep heb ik een paar seizoenen in de stal gehad. Heel makkelijk uitmesten
echt fluitje van een cent. Het is wat Monne ook zegt niet snel verzadigd en je kunt het gebruiken voor een potstal, of 1x in de zoveel tijd de verzadigde plekken eruit halen. Het verteert heel snel, waardoor je een kleine mesthoop hebt die snel composteert. Ik vond het grote nadeel dat Dorinn en Zero, ondanks dat ik dagelijks de mest en 1 tot 2 x per week de natte plekken weghaalde, hoefproblemen kregen. Doordat het zoveel vocht op kan nemen en snel vergaat, wordt het ook snel broeierig. Anderen hier op FW hadden daar geen last van. Het ligt misschien ook aan de bodem van je stal. Ik ben nu weer overgestapt op houtvezel en heb nergens meer last van. Gewoon een paar pakken proberen!

Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ik ga helemaal met Megan mee wat betreft Hemperade. Alleen hier geen hoefproblemen. Ik pot het ook op, uitmesten gaat supersnel en het neemt veel vocht op. En met name voor Anka belangrijk, ik heb echt veel, maar dan ook veel minder stank dan met stro. Stallen ruiken gewoon lekker fris. Als je uitmest kun je daarna met dezelfde kleren ergens heen (als je dat dan zou willen he? hihi).
Heb de hoefsmid laatste keer gevraagd hoe hij de conditie van de hoeven vond en die was prima. Ik kon gerust blijven oppotten. Dit doe ik nu al sinds oktober/november. Je mag altijd even komen kijken uiteraard om het te bekijken.
Heb de hoefsmid laatste keer gevraagd hoe hij de conditie van de hoeven vond en die was prima. Ik kon gerust blijven oppotten. Dit doe ik nu al sinds oktober/november. Je mag altijd even komen kijken uiteraard om het te bekijken.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
lees ook even mee, zit ook te twijfelen om op vlas/hennep over te gaan, in elk geval deze zomer. Maar is hennep hetzelfde al hemparade, of is dat gewoon het merk?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Dit blijft toch een interessant onderwerp. Volgens Jeroen is Hemparade een merknaam en is het produkt dus hennep.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

En ik lees ook even mee. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met hennep-ervaring. Onze poownen gaan binnenkort verhuizen en wil ze dan liever niet op stro omdat de mesthoop daar te snel vol van raakt. Vlas heb ik eerder gebruikt dus leek me de logische keuze maar hennep klinkt zo dan eigenlijk beter??
Annemarie hoe werkt dat oppotten bij jou precies? Ben je begonnen met een basislaag van een X-aantal pakken? en dan elke dag drollen en 1 keer in de week natte plekken en een nieuwe laag of doe je het anders?
Annemarie hoe werkt dat oppotten bij jou precies? Ben je begonnen met een basislaag van een X-aantal pakken? en dan elke dag drollen en 1 keer in de week natte plekken en een nieuwe laag of doe je het anders?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Volgens mij heeft Jeroen hier gelijk.Anita schreef:Dit blijft toch een interessant onderwerp. Volgens Jeroen is Hemparade een merknaam en is het produkt dus hennep.
@Nathalie: in het begin heb ik 4 pakken in de stal gedaan als basis. Vervolgens steeds 1 pak per week. In het begin af en toe nog een pakje extra om snel voldoende bodem te krijgen. In het begin deed ik 2x per week het natte eruit scheppen (toen was de bodem nog vrij dun), maar daarna alleen nog maar de drollen. De laag is nu dusdanig dat alles makkelijk door de bovenlaag heenzakt naar beneden. Het bovenste blijft relatief erg droog. Als ik op woensdag een nieuw pak erbij gooi, gooi ik dat in de hoek waarin ze niet plast. Elke dag trek ik over de helestaal dan weer een dun laagje schoon en droog spul. Werkt als een tierelier dit en is snel, schoon en makkelijk.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
lees even mee hier, heb al een behoorlijke tijd vlas, maar merk vooral bij Udo dat de stal toch best snel gaat stinken, hij is niet de schoonste op stal namelijk, heb best veel vlas nodig op zijn stal schoon te houden.Valt me alleen wel op dat hennep een stukkie duurder is dan vlas, hier wel tenminste.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
kennis van me heeft de paarden op vlas, maar dat stinkt toch beduidend minder dan stro. Hij mest soms uit met de schoenen waar hij ook mee naar het werk gaat
Nou, mijn uitmestlaarzen wil niemand in de buurt hebben hoor, daar stap ik ook niet mee in de auto
Als Hennep dan nog minder ruikt, lijkt me dat ideaal en minder werk en minder mesthoop...hik alleen nog even tegen de prijs aan, wij hebben nog stro voor 2,50, dat is véél goedkoper dan vlas/hennep. Maar het lokt me ook wel aan wat minder werk te hebben

Baranna 13-5-2006
De prijs is hier ook een punt dat ons tegenhoudt. Stro was hier vorig jaar €2,00 per pak. Deze winter geen nieuw stro gehad, wel besteld maar niet gekregen maar we hadden nog genoeg over van vorig jaar.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

het is hennepvezel wat het product is. hemparade is de merknaam. wat is dat spul met eucalyptus erdoor dan?
karev heeft een bovenluik en als ze naar buiten kijkt poept ze ook op die plek. daardoor stampt ze dus de poep helemaal in de vlas. ik vind geen mestbollen maar plakaten en overal kleine snippers.
hennep is wat groffer dacht ik en zodoende leek me dat fijner.
karev heeft een bovenluik en als ze naar buiten kijkt poept ze ook op die plek. daardoor stampt ze dus de poep helemaal in de vlas. ik vind geen mestbollen maar plakaten en overal kleine snippers.
hennep is wat groffer dacht ik en zodoende leek me dat fijner.
ik zal even vragen welk merk hennep men op stal gebruikt. Nog een nadeel van vlas is, als je het in je laarzen krijgt, dan prikt het, en ben je de hele dag dat spul uit je sokken aan het plukken. Ben ik nu ook mee bezig! Erg lastig als je direct door naar je werk moet.
Hempbed is dus met eucalyptus erdoor. Isiets goedkoper dan vlas! vlas 7.50 per 21 kg ,hempbed 5.85 per 15 kg
Hemparade is een merk. Je hebt ook Hempbed en daar zit eucalyptus-olie door. Ik vond dat soms te sterk ruiken. Dat verschilde wel eens. Ook heb ik eens gehad dat er volgens mij geen eucalyptusolie maar citronella-olie door zat. Foutje van de fabrikant denk ik. Ze gaven het niet toe maar dat verschil ruik je direct. Zelfs Greving was het al opgevallen. De pakken met eucalyptusolie zijn goedkoper. http://www.hempbed.eu/nl/index.php
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
volgens mij is ie naar verhouding dan ongeveer net zo duur, want in vlas zit meer kilo inhoud.Tamara schreef:Hempbed is dus met eucalyptus erdoor. Isiets goedkoper dan vlas! vlas 7.50 per 21 kg ,hempbed 5.85 per 15 kg
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Ik heb eerst vlas gehad, maar vond dat inderdaad snel gaan stinken. Ben toen overgestapt op strokorrels, maar nadeel daarvan is dat mijn mini's dat gaan eten en dat vind ik toch wel eng. Nu Hemparade met eucalyptus en dat werkt echt heel fijn. Die lucht is even wennen, maar niet vervelend vind ik en het werkt heel fijn, ook omdat Kjeld nu geen kuil meer kan maken (wat hij wel met vlas deed)....
gaan de ogen van de paarden niet iriteren van die eucalyptus?
Lijkt me wel lekker fris ruiken op stal.
Lijkt me wel lekker fris ruiken op stal.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Nee, die lucht blijft meestal maar een dag, max. 2 dagen hangen en is niet zo zwaar dat het irriteert (tenminste bij mij)....
omgerekend is hempbed een 20 cent goedkoper dacht ik, dus iets goedkoper,hihi. Tenminste, hier, ik heb een adres hier in de buurt die de balen voor 5,85 verkoopt