Bericht
door Esther » di 15 nov 2011, 17:13
Zolang ze nergens last van heeft is het niet nodig.
Begint ze nu rare dingen te eten, zand/mest e.d, dan zou je verder kunnen kijken.
Ik heb zelf een liksteen hangen, als ze daar veel bij gaan dan is het voor mij een teken dat ze tekorten hebben en voer ik ze wat volledige brok bij.
Ik ben niet zo'n fan van granenmix, je moet goed kijken of het een volledig voer is, of navragen bij de winkel/leverancier. Is het niet volledig dan zou ik overgaan naar een gewone basisbrok of ponybrok, dat laatste voer ik zelf meestal, zit verhoudingsgewijs meer vitamine en mineralen in zodat je wat minder brok kunt geven, fjorden zijn snel te dik. Bij paarden die wat meer mogen hebben voer ik dan basisbork, is meestal afdoende, ook voor mijn drachtige of zogende merries.
Is je granenmix niet volledig dan krijg je scheven verhoudingen en alle risico's van doen. De ideale calcium-fosfor verhouding voor een paard is 2:1 en bij veel granen is dit 1:2, dan zou je dus weer calcium bij moeten geven, onhandig. Calcium tekort kan lijden tot kreupelheid, botontkalking e.d.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'