Help! Onze shet ontsnapt!
-
Help! Onze shet ontsnapt!
Onze shet Jasmijn heeft er een handje van dat als het gras op is in de wei, ze ontsnapt onder de draad door. In dit geval staat ze dan op de inrit, maar kan ze nog een heleboel kanten op.
Wat kunnen we doen om haar in de wei te houden? We hebben al 4 draden gespannen, waarvan er 2 met gladdraad en lint, maar ze zet een keer goed aan en loopt er dus tussendoor. Help, wie weet een oplossing?
Wat kunnen we doen om haar in de wei te houden? We hebben al 4 draden gespannen, waarvan er 2 met gladdraad en lint, maar ze zet een keer goed aan en loopt er dus tussendoor. Help, wie weet een oplossing?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Re: Help! Onze shet ontsnapt!
Mmh misschien helpt het een van de lagere draden op een afstandisolator te zetten (zodat 'in één ram' niet meer opgaat). Verder zorgen dat er altijd een goede klap stroom op staat. En tja, anders is het toch een deels planken-verhaal. Maar we kennen deze grappen helaas...en dan zijn ze ook ons nog geregeld te slim af
het is dan echt zaak dat ze 'bang' worden van de omheining,maarja..hoe.

Geluk is de vrucht van intens werk
Ik heb schapengaas aan de buitenkant van de palen en schrikdraad aan de binnen kant van de palen,geen mini die eruit komt.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
ja, schapengaas zou een goede oplossing kunnen zijn en zorg dat er goed stroom op het draad staat.
Vooral met een lekkere wintervacht, voelen ze er niet veel van.
Sinds ik een Callagher-apparaat op netstroom heb, is er geen paard meer uitgebroken. Dat was met een weideklok op batterij wel. Maar ja, die shetlanders zijn wel een stukje kleiner en kunnen natuurlijk snel tussen twee stroomtikken door tussen het draad doorpiepen...
Succes!!
Vooral met een lekkere wintervacht, voelen ze er niet veel van.
Sinds ik een Callagher-apparaat op netstroom heb, is er geen paard meer uitgebroken. Dat was met een weideklok op batterij wel. Maar ja, die shetlanders zijn wel een stukje kleiner en kunnen natuurlijk snel tussen twee stroomtikken door tussen het draad doorpiepen...
Succes!!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ik heb bij mijn minies ook schapengaas en dat werkt super kost wel een hoop maar dan is het wel veilig.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Hoe herkenbaar! Ze moeten inderdaad echt respect leren krijgen voor stroom. Ulvy is wel ontsnappingsmonster, maar die blijft wel achter vier draadjes zolang het onderste draadje maar stroom heeft.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

-
De draadjes hebben wel stroom, maar door omstandigheden waren ze vandaag en gisteren niet strak gespannen. Ze lijkt dan even flink adem te pakken, zet dan een paar keer aan en schiet er ineens tussendoor. Die dikke pak haar en manen maakt dat ze het allemaal niet zo goed voelt.
Wb het schapengaas, dat willen we niet, omdat we regelmatig de draad verzetten. En juist door die draad piept ze vaak onder/tussendoor. De onderste draad zit op zo'n 20 cm van de grond, dan komt die op 40-80 en 120 cm.
Wb het schapengaas, dat willen we niet, omdat we regelmatig de draad verzetten. En juist door die draad piept ze vaak onder/tussendoor. De onderste draad zit op zo'n 20 cm van de grond, dan komt die op 40-80 en 120 cm.
En als je een keer alleen de stroom op de onderste draad zet zodat alle spanning op die draad staat en ze dan misschien een flinke optater krijgt? moeten de andere wel respect voor de draad hebben anders gaan die er misschien doorheen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
-
Volgens Leo kan dat niet, omdat we alle draden aan elkaar hebben verbonden.dendola schreef:En als je een keer alleen de stroom op de onderste draad zet zodat alle spanning op die draad staat en ze dan misschien een flinke optater krijgt? moeten de andere wel respect voor de draad hebben anders gaan die er misschien doorheen
leoensuzanne schreef:De draadjes hebben wel stroom, maar door omstandigheden waren ze vandaag en gisteren niet strak gespannen. Ze lijkt dan even flink adem te pakken, zet dan een paar keer aan en schiet er ineens tussendoor. Die dikke pak haar en manen maakt dat ze het allemaal niet zo goed voelt.
Wij verzetten de shetjes ook regelmatig, we hebben maar een vaste draad om de wei, bij de shetten zetten we dan die kleine prikpaaltjes ertussen van 70 cm, met 2 draden erbij, je kunt de draden er goed strak mee zetten,de laagste draad zit dan ongeveer op 10 cm. En de ruimte tussen de vaste palen maken we er ook een stuk smaller mee.
Er ontsnapt er niet 1 als er stroom opstaat.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
-
Wij hebben nu alleen dan de prikpaaltjes wat we verzetten. De rest is gewoon met weidepalen en koord, lint en gladdraad, zodat de stroom ook goed geleid wordt. Maar ze weet het gewoon, wanneer ze er tussen door kan. Leo heeft alle stroomdraden en palen weer goed gezet en we hopen maar weer dat het goed is. Het is in ieder geval wel een richtlijn, dat de stroomdraden niet goed zijn.
Als het bij die kleintjes in het bloed zit hou je ze moeilijk tegen zelfs stroom maakt niet uit gaan ze gewoon doorheen.
Daarom heb ik schapengaas gedaan met stroom ervoor en dat werkt goed.
In het ergste geval kan je ze ook nog aan de pin zetten maar daar ben ik niet zo voor maar als ze de weg op kunnen is dat gevaarlijk.
Daarom heb ik schapengaas gedaan met stroom ervoor en dat werkt goed.
In het ergste geval kan je ze ook nog aan de pin zetten maar daar ben ik niet zo voor maar als ze de weg op kunnen is dat gevaarlijk.
http://www.fjorkahoeve.nl
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen een ijzerdraadje bij de manen invlochten, komt dat er tegenaan dan krijgt ze in ieder geval een sterkere schok?? Maar hoe ze dat precies deden weet ik niet, misschien even zoeken op Bokt.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Verhaal van Esther doet me aan me trekpaarden tijd herrineren.
Omdat deze paarden nogal een boeg hebben van het trekken deed stroom ze ook niet zo veel.Daarom kregen ze dan een ijzeren ketting om en het paard werd nat gemaakt zodat het stroom wel effect had.
Emy van nancy is ook een ontsnappingsmonster.Ook bij haar hebben we met ketting en nat maken geprobeerd te voorkomen dat ze iedere keer onder het lint door ging.Het heeft wel gehopen opzich maar ze blijft het proberen als ze de kans krijgt.
Omdat deze paarden nogal een boeg hebben van het trekken deed stroom ze ook niet zo veel.Daarom kregen ze dan een ijzeren ketting om en het paard werd nat gemaakt zodat het stroom wel effect had.
Emy van nancy is ook een ontsnappingsmonster.Ook bij haar hebben we met ketting en nat maken geprobeerd te voorkomen dat ze iedere keer onder het lint door ging.Het heeft wel gehopen opzich maar ze blijft het proberen als ze de kans krijgt.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

-
mijn schoonvader heeft ooit een antenne gemaakt op het halster, maar dat wil ik niet. Dat vond ik nogal eng. Vanmorgen zijn ze naar buiten gegaan en bleef ze steeds op en neer lopen voor de draad. Ze 'voelde' met haar tastharen of er stroom op zat en je zag haar steeds aan zetten.
Maar toch staat ze nog gewoon in de wei. Leo wil bij de onderste draad nog een gladdraadje spannen. Dan kan ze in ieder geval niet de weg op.
Maar toch staat ze nog gewoon in de wei. Leo wil bij de onderste draad nog een gladdraadje spannen. Dan kan ze in ieder geval niet de weg op.
Ze staan niet 24/7 hoor met zo'n ketting om puur even voor de eerste tik..Meestal weten ze het daarna wel.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

-
Tja, ik hoop dat ze gewoon in de wei blijft. ik wil geen ongelukken op de weg, voor haar niet, maar ook voor de weggebruikers niet.
Je zou toch in ieder geval om de buitenste grenzen van de wei schapengaas kunnen zetten zodat ze in ieder geval niet de weg op kan. Als je dan een keer van het ene stukje naar het andere ontsnapt is het in ieder geval geen drama zoals bijv. een aangereden paard met alle gevolgen van dien.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ik heb ook alleen schapengaas buitenom,russenheiningen zijn gewoon 2 draadjes,daar blijven ze eigenlijk keurig achter(als er goed stroom opstaat)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
-
Dat is bij ons dus net andersom. Ze blijft niet achter de tussenomheining. Afkloppen, maar het gaat nu weer goed.colunder schreef:Ik heb ook alleen schapengaas buitenom,russenheiningen zijn gewoon 2 draadjes,daar blijven ze eigenlijk keurig achter(als er goed stroom opstaat)
Leo wil geen schapengaas.