moeilijk

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
shesannie

moeilijk

Bericht door shesannie » vr 30 sep 2011, 18:03

allereerst sorry voor de vele vragen ineens

Zit heel erg in twijfel

mijn merrie lindia is 21 jr zou dat te oud zijn om te blijven rijden?
kennis zegt dat ik dr beter gewoon lekker kan laten staan omdat het te zwaar voor haar zou worden.

zou het verdrietig vinden om haar tot het uiterste te gaan rijden, maar wat moet ik dan. .

hoe of wanneer weet je dat een paard niet meer kan.?

vind het moeilijk
claudia

Re: moeilijk

Bericht door claudia » vr 30 sep 2011, 18:07

Wat heb je altijd met haar gedaan???

Als je er altijd lekker mee bezig bent geweest kun je gerust doorblijven gaan, jou paard geeft vanzelf wel aan wat ze wel of niet kan.
Als je nu weer moet gaan oppakken dan zou ik het heel rustig aan doen.

Rust roest zeggen ze wel en dat is met paarden ook zo.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 30 sep 2011, 18:13

doorrijden! Rust roest idd.
Jackie is 33 geworden, ik reed er nog op toen hij 32 was. Kleine staprondjes, zonder zadel. Helaas vond hij het nog té leuk en liep zo overhaast dat hij struikelde en viel. Je moet ze bezig houden, maar niet te fanatiek natuurlijk. Marga is nu 19 en volgens mij is die nu juist in de bloei van haar leven :D
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jowien

Bericht door Jowien » vr 30 sep 2011, 18:23

En 21 ia echt nog niet oud voor een fjord hoor. Misschien dat een sportpaard met 21 oud is, maar een fjord niet echt. Okee, het is geen jonkie meer, en topprestaties moet je misschien niet meer vragen. Maar gewoon recreatief rijden kan prima, is zelfs erg gezond. In beweging blijven, daar worden ze oud mee!
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
shesannie

Bericht door shesannie » vr 30 sep 2011, 18:32

ik rij ook gewoon recreatief buitenritten

heeft iemand advies wat voor voer je het beste zou kunnen geven?
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 30 sep 2011, 18:47

Imka is nu 23 jaar en ik stap ook nog wel eens rondjes op haar zonder zadel. Ze is dampig en is gronische bevangen maar een rondje stappen vind ze zo nu en dan nog helemaal leuk hoor. Vorige week nam ze als "grapje" dan ook nog even het rit aan met mn vriendin die even niet op zat te letten gewoon lekker kijken wat je paardje aan kan. Zolang ze het leuk vinden gewoon lekker blijven doen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 30 sep 2011, 18:52

Tja, voor de ene is 21 oud en kan je niet meer rijden, bij de ander is dat helemaal niet oud en kan je nog lekker samen op stap.

Kijk naar je paard, is hier het enigste zinnige advies.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
shesannie

Bericht door shesannie » vr 30 sep 2011, 19:01

mijn bijrijdster zegt dat ze bij haar flink raced en bokt :P en lekker eigenwijs is

kan dus zijn dat ze mij in de maling neemt :P

Ik ga eerst eens op zoek naar een goed voedingsschema voor haar
Esther

Bericht door Esther » vr 30 sep 2011, 19:43

Dit zijn wel echt vragen waarbij je het paard in kwestie moet zien..
Is ze te oud voor het werk? Hangt van het paard af, vindt ze het nog leuk, loopt ze goed.. Dat moet je zelf in schatten.
Als ze te oud is voor het werk kun je je afvragen of je moet fokken, je hebt een topic bij fokkerij. Een dracht en zeker een bevalling is een topprestatie, onder schat dat niet..

Voeren doe ik zelf op het oog. Hoe zitten ze in het vlees, te dik, te dun, dan moet je kijken naar je aanbod van ruwvoer, meer gras, juist op wat stengelig hooi. Ga je mais bij voeren, luzerne of bietenpulp??
Hebben ze wat afwijkingen, gaan ze rare dingen eten, veel bij de liksteen e.d. dan is het vaak tijd om te kijken naar een toevoeging bij je ruwvoer in de vorm van een complete brok. Dan begin ik zelf bij basisbrok of ponybrok, bevalt dat niet ga dan specifiek kijken naar de speciale brokken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 30 sep 2011, 21:27

Van wat ik van Lindia gezien heb toen ik een hele poos terug bij je was om de bitten op te halen zou ik zeggen die is nog zo fit als een hoentje. Dus lekker doorrijden, die dame van jou gaat nog heel lang mee. Kijk eens naar Trix van Siets hier op FW, 30 jaar en wordt nog steeds met veel plezier van ruiter en paard bereden http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=44803
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
shesannie

Bericht door shesannie » vr 30 sep 2011, 21:34

Anita dank je! mocht je nog eens in de buurt komen :D kom gerust langs :D

Een veulen met haar fokken wil ik toch liever niet meer aan beginnen, zou dan tzt kijken voor een Fjord veulen als opvolgster voor Lindia.
Uiteraard blijft Lindia ook bij mij wonen.

Ben stiekum al aan het rondkijken voor een merrie veulen.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 30 sep 2011, 21:40

A.s. dinsdag ben ik in Groningen, moet naar de tandarts (begin van de middag), brrr.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
shesannie

Bericht door shesannie » vr 30 sep 2011, 22:54

oeh ligt eraan of je in de buurt komt en hoelaat heb namelijk veel afspraken staan dinsdag, maar mocht je hier voor de deur langs moeten ze staat op het weiland voor mn deur haha
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 01 okt 2011, 08:18

Ik zit dan aan de goeie kant van de stad, tandarts zit in Selwerd. Daar moet ik om 13.45 uur zijn. Kan dus rond 14.00 uur weer buiten staan want is alleen controlebeurt en evt. heel klein gaatje mocht dat er zitten en dus rond 14.15 uur bij je zijn. Zeg maar of je dat uitkomt.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
roos

Bericht door roos » za 01 okt 2011, 08:32

Dancer is 25 en wordt nog een aantal keer gereden per week, soms wat meer, soms wat minder. Rust roest dat is zeker waar!
We rijden zo';n 30 min, en geen wilde galop meer maar gewoon spieren los maken en houden.

Voor de rest lekker veel hooi geven, Dancer valt altijd erg in in de herft/winter/
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ootje

Bericht door Ootje » za 01 okt 2011, 10:00

Flora is 26 jaar oud en die loopt nog met veel plezier in de manegelessen, net als shet Udine en die is al 28. Natuurlijk lopen ze geen zware lessen meer. Ik denk dat je het wel merkt, wanneer je paard te oud wordt om te rijden.
Odette&Fenna
monne

Bericht door monne » za 01 okt 2011, 11:04

In je post staat alleen maar dat je paard oud is. Een verreden 10-jarige kan meer gebreken hebben dan een gezonde 20-jarige! Gewoon lekker rijden, hoor! Je merkt het vanzelf als het niet gaat, dat hoeft niemand je te vertellen. En, bewegen is altijd beter dan stilstaan zeker als er helemaal geen gebreken zijn (maar vele gevallen dan ook) en daar hoor ik je niet over!
shesannie

Bericht door shesannie » za 01 okt 2011, 20:03

Nee, echte gebreken heeft ze ook niet. . .
Plaats reactie