Verschil vlas / hemparade?
Verschil vlas / hemparade?
aangezien de prijs van hooi en stro hier bijna verdubbeld is in een jaar tijd, zit ik er toch aan te denken van stro over te gaan op vlas. Scheelt een hoop werk en mestbult en je hoeft niet meteen een hele voorraad voor de winter aan te schaffen. Maar wat is nu eigenlijk het verschil in gebruik tussen hemparade en vlas? Wat si jullie ervaring en wat is het prijsverschil?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: Verschil vlas / hemparade?
Ik heb alleen ervaring met Hemparade. Bevalt voor Anka (=schoon paard) heel goed. Kost 7 euro per pak bij Greving. Ik begon dan met 3 pakken en per 3 weken strooide ik 1 pak bij. Uitmesten is echt fijn met dit spul. Vlas geen ervaring mee. Wij gaan dit jaar misschien ook wel allemaal over op Hemperade. Stro is idd enorm in prijs gestegen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Hoorde van Jannes (die ooit marathons met Marga reed) dat hij vlas heeft van Udding (Jumper) uit Assen, voor 4,25 per pak, ze bezorgen ook pallets aan huis
Baranna 13-5-2006
Hmm, dan is vlas aardig goedkoper zeg dan Hemperade. Benieuwd of zich hier nog mensen met vlas ervaringen melden.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ik gebruik ook vlas 

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
en bevalt het???Amber_ schreef:Ik gebruik ook vlas

Baranna 13-5-2006
Zat net te denken.. Zinvolle reactie hahaha.
Jaa bevalt goed, het word ook vaak gebruikt bij Oppot stallen.
Omdat het goed opneemt, en dan 1x per week helemaal leeg halen.
Jaa bevalt goed, het word ook vaak gebruikt bij Oppot stallen.
Omdat het goed opneemt, en dan 1x per week helemaal leeg halen.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ik wissel stro en vlas af. Maar vlas is echt fijn hoor! Alleen wat anmemarie schrijft na 3 weken 1 pak erbij dat zou ik ook wel willen, maar dat red ik echt niet (iets te kleine stal, met een draaikont erin).
Helemaal leeghalen doe ik eens in de 3 maanden ofzo. Elke dag drollen eruit, vlak trekken. En 1 of 2 x per week de natte plekken.
Helemaal leeghalen doe ik eens in de 3 maanden ofzo. Elke dag drollen eruit, vlak trekken. En 1 of 2 x per week de natte plekken.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Met Nisko ben ik ook bang dat ik lang zo zuinig niet kan Roos
. Nisko smeert haar stro ook altijd helemaal door elkaar. Voor Nisko zou ik liever stro houden omdat hemperade denk ik best duur wordt
.

Hier vlas, hemperade vind ik niet fijn.
Ik moet alleen wel iedere dag de natte plekken scheppen. Eerder met alleen Yessie erop was het heel netjes, kon ik gewoon oppotten en 1 x in de zoveel maanden haalde ik de stal leeg. Weinig af te voeren, Syl eet niet de hele stal leeg, neemt goed op! Uitmesten is ideaal als je de slag te pakken hebt!
Ik moet alleen wel iedere dag de natte plekken scheppen. Eerder met alleen Yessie erop was het heel netjes, kon ik gewoon oppotten en 1 x in de zoveel maanden haalde ik de stal leeg. Weinig af te voeren, Syl eet niet de hele stal leeg, neemt goed op! Uitmesten is ideaal als je de slag te pakken hebt!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Hemparade heb ik geen ervaring mee.
Vlas vindt ik erg fijn omdat het zoveel vocht opneemt en makkelijk mest.
Vlas vindt ik erg fijn omdat het zoveel vocht opneemt en makkelijk mest.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Wij gebruiken ook vlas, ik vind het wel ideaal spul! Wij gebruiken het ook omdat je relatief weinig af te voeren hebt. De eerste keer gooi je er 3 pakken in, daarna haal ik elke dag de drollen eruit. 1 keer per week haal ik de natte plekken weg, wat er over blijft verspreid ik weer door de stal. Daarna gaat er 1 nieuwe baal overheen. Ik vind het wel handig om dat wat overblijft als onderbed te houden, omdat nieuw vlas heel glad is. Om de paarden ´s nachts toch wat te "rommelen" te geven krijgen ze er een paar keer per week een plakje stro bij die ik in een hoek gooi.
Casper, aka Sven (Fjordenman)
Sydney (KWPN'er)
Cody (C-pony)
Sydney (KWPN'er)
Cody (C-pony)
- kristelhans
Beer stond altijd op stro op onze oude stal en nu staat hij op vlas. Hij is echt een VIES paard wat poepen en piesen betreft.. maar met vlas is het toch een stuk minder erg dan met stro... In mijn hoofd vind ik het minder fijn qua liggen enzo voor hem maar Beer zelf lijkt er geen last van te hebben.. ligt net zo graag in de stal. Voordeel is dat hij het niet meer eet en geen bolle buik meer heeft.
- Machteld&Falco
Hemparade is twee keer zo duur als vlas, althans hier. Aan beide betaal je je hier blauw, maar dat terzijde.
Ik heb de indruk dat hemparade wat grover is en meer vocht opneemt dan vlas. Maar of het nou dat prijsverschil waard is...
Ik heb de indruk dat hemparade wat grover is en meer vocht opneemt dan vlas. Maar of het nou dat prijsverschil waard is...
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
4.25 per baal vlas ik ga verhuizen denk ik!
Hier ook vlas, 2 a 3 balen erin en 1 keer per week nieuwe baal erbij. Danc doet wat langer, Ekdal meestal 5 a 6 dagen. Die is echt goor. Haal zowel drollen als pies eruit, zeker bij Ekdal anders staat ie binnen 2 dagen in de gorigheid.
Overigens Ekdal loopt alles door elkaar, dus daar gaan de drollen eruit en het natte vieze. Het vieze wat komt door het door elkaar lopen, blijft liggen, anders moet ik een geldboom gaan zoeken.
Hier ook vlas, 2 a 3 balen erin en 1 keer per week nieuwe baal erbij. Danc doet wat langer, Ekdal meestal 5 a 6 dagen. Die is echt goor. Haal zowel drollen als pies eruit, zeker bij Ekdal anders staat ie binnen 2 dagen in de gorigheid.
Overigens Ekdal loopt alles door elkaar, dus daar gaan de drollen eruit en het natte vieze. Het vieze wat komt door het door elkaar lopen, blijft liggen, anders moet ik een geldboom gaan zoeken.
vlas kost bij de jumper krap 7 euro toen wij het ebruikten. Ik moest elke week een volle baal bij gebruiken, ben gestart bij 3 balen. Onze stal was net te krapjes voor een schone stal.
En ik hou niet van een vies uitziende stal, dus dat oppotten werkt niet voor mij. Je moet het we kunnen, het is niet zo dat je ale viezigheid er dagelijks uit haalt. Natte plekken moet je dus laten liggen, en pas verwijderen als ze donker zijn.
Ik hoop voor je dat het voordeliger is. Ik vind van niet.
Als jij wekelijks voor elk paard een baal moet verstrooien, en er van uit gaande dat je ze koopt voor 5 euro( is wel vrij goedkoop) dan kost je dat al 20 euro.
Hoeveel stro was je nodig in een week? 2 pakken toch?
dat komt danneer op 6 euro in een week, scheelt toch weer 14 euro
En vergeet niet dat als stro duurder word, word vlas dat ws ook. Die zullen ook een beperkte oogst hebben gehad door deze zomer!
En ik hou niet van een vies uitziende stal, dus dat oppotten werkt niet voor mij. Je moet het we kunnen, het is niet zo dat je ale viezigheid er dagelijks uit haalt. Natte plekken moet je dus laten liggen, en pas verwijderen als ze donker zijn.
Ik hoop voor je dat het voordeliger is. Ik vind van niet.
Als jij wekelijks voor elk paard een baal moet verstrooien, en er van uit gaande dat je ze koopt voor 5 euro( is wel vrij goedkoop) dan kost je dat al 20 euro.
Hoeveel stro was je nodig in een week? 2 pakken toch?
dat komt danneer op 6 euro in een week, scheelt toch weer 14 euro
En vergeet niet dat als stro duurder word, word vlas dat ws ook. Die zullen ook een beperkte oogst hebben gehad door deze zomer!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Oppotten werkt hier bij Ekdal ook niet, en ik vind het slecht voor de luchtwegen/hoeven, dus als ie schoon zou zijn zou ik het ook niet doen 

Ik ben juist weer overgegaan op houtkrullen.
Hemparade neemt wel goed vocht op en verteert snel maar heeft ook het nadeel dat het snel broeierig wordt. Mijn paarden kregen hoefproblemen, terwijl ik iedere dag de drollen en iedere week de natte plekken eruit haalde. Maar ja, dan gaat er eens een emmer om en staat er binnen een paar dagen paddenstoeltjes in de stal ... Oppotten vind ik maar niets. Dan vliegt de ammoniak lucht je om de oren als je de deur open doet (terwijl ik open stallen heb).
Trouwens bij Greving hebben ze ook Hempbed. Dat is wat goedkoper dan Hemparade, maar daar zitten Eucalyptus korrels in en is wat groffer van structuur.
Met vlas heb ik geen ervaring, maar dat valt te proberen als ik hoor wat een pakje kost
Voor diegenen die vlas gebruiken; is het niet heel glad in de stal?
Hemparade neemt wel goed vocht op en verteert snel maar heeft ook het nadeel dat het snel broeierig wordt. Mijn paarden kregen hoefproblemen, terwijl ik iedere dag de drollen en iedere week de natte plekken eruit haalde. Maar ja, dan gaat er eens een emmer om en staat er binnen een paar dagen paddenstoeltjes in de stal ... Oppotten vind ik maar niets. Dan vliegt de ammoniak lucht je om de oren als je de deur open doet (terwijl ik open stallen heb).
Trouwens bij Greving hebben ze ook Hempbed. Dat is wat goedkoper dan Hemparade, maar daar zitten Eucalyptus korrels in en is wat groffer van structuur.
Met vlas heb ik geen ervaring, maar dat valt te proberen als ik hoor wat een pakje kost

Voor diegenen die vlas gebruiken; is het niet heel glad in de stal?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ik gebruik al jaren vlas en ben echt dik tevreden.
Ik ben ook begonnen met 3 pakken en nu gemid. 1 pak per week erbij (soms iets meer dna een week)
Mijn hengsten zijn heel schoon op stal, doen alles op 1 plaats.
Ik mest elke dag uit, ook de natte plekken.
Vlas is bij mij €5.50 per baal maar ik verwacht wel dat dat ook el in prijs zal gaan stijgen.
Ik ben ook begonnen met 3 pakken en nu gemid. 1 pak per week erbij (soms iets meer dna een week)
Mijn hengsten zijn heel schoon op stal, doen alles op 1 plaats.
Ik mest elke dag uit, ook de natte plekken.
Vlas is bij mij €5.50 per baal maar ik verwacht wel dat dat ook el in prijs zal gaan stijgen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
vlas is wel erg glad ja, vooral de nieuwe schone pakken! En het prikt enorm in je sokken,hihi
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!