bit probleem !!!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
ujord

bit probleem !!!

Bericht door ujord » di 02 aug 2011, 13:03

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje. Ujord gooit de laatste maanden gigantisch vaak haar tong over het bit.
Medische klachten zijn inmiddels uitgesloten, maar ze doet dit niet voor niets.
Doet haar oude bit pijn? werk ik teveel met mijn handen in? Ik ben druk bezig met dit uit te zoeken. Hoe dan ook ik wil niet dat mijn paarden pijn hebben wanneer ik met ze werk.

Ik kan 2 dingen doen tonglepelbit er in en klaar is kees, maar ik wil het probleem liever bij de kern aanpakken.
Ik wil een bit wat niet in haar gehemelte prikt en niet teveel druk geeft op de lagen. Ik wil niet scherper, maar juist minder scherp.
Heb nu een simpel enkel gebroken bitje.
Ik speur me suf, maar ik kom er niet uit.

Wie heeft er serieus verstand van en kan mij helpen met een goed advies.
Ik heb ook naar Sprenger en Myler bitten gekeken ivm de anatomische vormgeving van dit bit. Ervaringen met deze bitten?

Groetjes Anne
Ujord (v. Tunar) :+:
M1 + 12 eindstand

Dessa (v. Kventin) :+:
L1+ 6

Eefje :+:
Onze kleine grote draak
Kelly

Re: bit probleem !!!

Bericht door Kelly » di 02 aug 2011, 13:05

Het duidt vaak op een aanleuningsprobleem.
Ben je met een nieuw iets bezig met de training?
Ze gooide voorheen ook haar tong er niet overheen toch?

Zit je bit nog wel op goede hoogte?

Met wat voor bit rij je nu?
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
ujord

Bericht door ujord » di 02 aug 2011, 13:13

Hey Kelly,

Nee ik ben niet met iets nieuws bezig.
Ze heeft er altijd wel een handje van gehad om haar tong er over te gooien.
Ik ben er van overtuigd dat het een probleem in de aanleuning is (al is deze het laatste jaar sinds mijn nieuwe instructrice enorm verbeterd) en wil dit ook bij de kern aanpakken, maar wil er ook zeker van zijn dat haar bit niet mede voor de problemen zorgt.

Heb nu een simpel enkel gebroken bitje van HH.
M1 + 12 eindstand

L1+ 6

Onze kleine grote draak
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 02 aug 2011, 13:26

Het zou kunnen dat het scharnierpunt van je trens in haar gehemelte prikt. Dat kan soms gebeuren wanneer je inwerkt op een enkelgebroken bit, zeker als je je handen wat lager houdt. Veel paarden ervaren dit als pijnlijk. Misschien eens een dubbelgebroken of een ongebroken trensje proberen?

(edit: klein foutje)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 02 aug 2011, 13:35

Hoe reageert ze op een ongebroken bitje met lichte boog voor tongvrijheid? Het kan zijn dat ze de druk op haar tong onprettig vind en m er vervolgens overheen legt om die druk dan kwijt te zijn. Met een ongebroken bit met lichte boog kan je deze druk op het midden van de tong beperken. Daarnaast is door het gebrek aan scharnierpunt het bit ook erg rustig in de mond.
Geluk is de vrucht van intens werk
ujord

Bericht door ujord » di 02 aug 2011, 13:57

Ze doet het denk ik ook echt omdat ze het niet prettig vind.
Daarom wil ik een ander soort bitje proberen, maar je hoort zoveel verschillende verhalen.
Ik wil niet iets dat scherper is. Ik wil eigenlijk iets wat voor haar lekker in de mond ligt.

Bij ongebroken vind ik het nadeel dat je als je aan je linker of rechter teugel komt het bit scheef trekt. Dat voorkom je weer met een mylerbit.
M1 + 12 eindstand

L1+ 6

Onze kleine grote draak
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 02 aug 2011, 14:06

;) bij ongebroken moet je dus heel goed het paard naar je hand blijven rijden en voorzichtig zijn met onafhankelijk sturen (oftewel liefst druk gelijk houden en door te geven en te nemen vraag je het paard achter het bit aan te lopen ipv hem de bocht om te trekken). Beetje Achenbach aanhouden en dan lukt het vaak goed, maar het paard moet inderdaad wel vrij scherp aan de bithulp staan, wil het je begrijpen, omdat je geen hele grote onafhankelijk inwerking kunt hebben *kan natuurlijk wel, maar dan kantelt ie*. Wij gebruiken het veel ook bij jonge paarden, om vertrouwen te krijgen in het bit. Heb je alleen een paard wat wel iets brutaler durft te zijn op een bit, dan is ongebroken misschien niet zo verstandig...
Geluk is de vrucht van intens werk
Nathalie

Bericht door Nathalie » di 02 aug 2011, 15:53

Bij mij staat bitloos bovenaan mijn lijstje maar als het op bitten aankomt ben ik van de Myler bitten. Zowel P.C. als Cos hebben er 1 (en dan allebei een Mullen met uiteraard scharnierpunt...alle voordelen van ongebroken zonder de nadelen (door de onafhankelijke links/rechts werking)

Cos pakt echter het bitloos zo goed op en ik had het bit voornamelijk voor mijn eigen 'angsthazerij' op buitenrit (en ik lijk daar eindelijk overheen 'gegroeid' te zijn) dus binnenkort komt het bit wel te koop, maar dus niet omdat ik het niet een prettig bit vond, integendeel!
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
claudia

Bericht door claudia » di 02 aug 2011, 20:04

Ik heb (had) met Alco het probleem dat hij juist zijn toch eruit gooide.
Ik heb meerdere mylerbitten geprobeerd maar ik vond dat juist niet de oplossing.
Ik heb hem toen even met een ongebroken met een lichte tongboog gereden en dat pakt hij super op.
Later ben ik hem op een aurigan dubbel gebroken gaan rijden.

Als je een ongebroken met tong boog wil uitproberen, die heb ik nog wel 2 liggen. (beide aurigan)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
fjordido

Bericht door fjordido » wo 03 aug 2011, 07:52

dubbelgebroken bitje proberen en als het probleem dan nog bestaat paardentandarts ook eens laten kijken.
ujord

Bericht door ujord » wo 03 aug 2011, 08:36

Tandarts is 2 weken geleden nog geweest :)
Twijfel nu tussen een ongebroken bitje met lichte tongboog of een dubbel gebroken bitje.
M1 + 12 eindstand

L1+ 6

Onze kleine grote draak
fjordido

Bericht door fjordido » wo 03 aug 2011, 08:51

ujord schreef:Tandarts is 2 weken geleden nog geweest :)
Twijfel nu tussen een ongebroken bitje met lichte tongboog of een dubbel gebroken bitje.
ik heb toen beiden bij ido uitgeprobeerd. Ik had een K&K correctiebit, dat is dus ook met een boog, en een dubbelgebroken K&K aurigian en die laatste die was het helemaal. Het was wel zo dat dat ook een veel dunner bit was. ido heeft een hele grote bakkes dus je zou denken dat daar een lekker dik bit in past, maar hij heeft een dikke tong en dus de ruimte niet voor een dik bit. Dat zijn dingen waar ik voor die tijd nooit bij stilstond.
Viv

Bericht door Viv » wo 03 aug 2011, 15:54

Kijk ook goed naar de vorm van de mond en de dikte van de tong, een tongboog werkt ook niet altijd (handige harrie hier krijgt zelfs DAAR zijn tong over bij het mennen). Verder zelfde probleem als Ido, grote bakkes maar weinig ruimte door dikke tong.
Dubbelgebroken en ongebroken met boogje moet je zeker beide even proberen van Clau, even paar keer met beide rijden en kijken waar ze lekker mee loopt.
Mylerbitten ben ik ook van teruggekomen, vond het absoluut geen giga verbetering voor die prijs (140 euro ofzo).

Ik rij nu met dubbelgebroken bustrensje van HH (augerian) en met de western met een Billy Allen dubbelgebroken snaffle met koperstreepjes op het mondstuk (zelfde als de mylers alleen kost deze 24,95 _O-).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 03 aug 2011, 16:00

Ik heb Rocky die zijn tong er tijdens het rijden altijd uitgooide. Probleem zat ik de aanleuning maar hij deed het ook gewoon als gewoonte.
Je merkte dan het verschil of hij hem er gewoon uit deed of ook tegen het bit drukte met ze tong.

Een africhtingsbitje van K&K ( stang die wat gebogen is ) deed hij het het fijnste op, later op dubbel gebroken overgestapt.
Misschien mag je het eens van iemand lenen en kan je beide een tijdje uitproberen ( zeker even 3 tot 5 keer mee rijden ).

Myler heb ik aan huis gehad na ze op een beurs te hebben gesproken, zouden de oplossing kunnen bieden.
3 bitten en bijna 400 euro verder geen verschil alleen een paard dat ze mond niet meer open deed..
claudia

Bericht door claudia » wo 03 aug 2011, 18:17

rocky&moby schreef:Ik heb Rocky die zijn tong er tijdens het rijden altijd uitgooide. Probleem zat ik de aanleuning maar hij deed het ook gewoon als gewoonte.
Je merkte dan het verschil of hij hem er gewoon uit deed of ook tegen het bit drukte met ze tong.

Een africhtingsbitje van K&K ( stang die wat gebogen is ) deed hij het het fijnste op, later op dubbel gebroken overgestapt.
Misschien mag je het eens van iemand lenen en kan je beide een tijdje uitproberen ( zeker even 3 tot 5 keer mee rijden ).

Myler heb ik aan huis gehad na ze op een beurs te hebben gesproken, zouden de oplossing kunnen bieden.
3 bitten en bijna 400 euro verder geen verschil alleen een paard dat ze mond niet meer open deed..
Wat onwijs grappig om dit zo te lezen. Dit was precies wat Alco ook deed.
Ik heb me ook over laten halen op een beurs om een Myler te proberen. (zelfs met omruil en geldterug garantie) ik heb er drie geprobeerd maar vond het zeker geen verbetering.
Ik was blij met mijn korrectiebitje en later met mijn dubbel gebroken.
(Zortin en Coen lopen beide op dubbel gebroken)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie