Oudere merrie die stijf is.
Oudere merrie die stijf is.
Haila is 24 jaar oud en momenteel erg stijf in haar rug het is net een plank zo recht houdt ze haar rug.
Naar mijn mening heeft ze met rijden niet echt last want ze gaat nog steeds graag mee.
Mijn vraag is wat zouden jullie eraan doen ik zie het zelf niet zo zitten om een oudere merrie te laten kraken ofzo.
Moet ik gewoon genoegen nemen met haar stijfheid want voor de rest ziet ze er super uit komt nog altijd goed door haar vacht heen.
Het is trouwens nooit een paard geweest met super beweging altijd erg kort van achteren.
Naar mijn mening heeft ze met rijden niet echt last want ze gaat nog steeds graag mee.
Mijn vraag is wat zouden jullie eraan doen ik zie het zelf niet zo zitten om een oudere merrie te laten kraken ofzo.
Moet ik gewoon genoegen nemen met haar stijfheid want voor de rest ziet ze er super uit komt nog altijd goed door haar vacht heen.
Het is trouwens nooit een paard geweest met super beweging altijd erg kort van achteren.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Re: Oudere merrie die stijf is.
Je hoeft haar toch niet meteen laten kraken? Een sportmasseur kraakt niet hoor, de meeste fysio's ook niet. En mijn osteopaat heeft ook nog nooit iets gedaan waar ik niet achter stond...
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
-
ik heb ook goede ervaringen met sportmassage, dat zou ik zeker proberen als ik jou was.
Danc gaat ook wel eens naar de fysio, maar het belangrijkste is regelmatige arbeid.
Had het er gisteren tijdens de les met Danc nog over. Hij wordt echt stijf(25 jaar)maar met regelmatige arbeid blijft hij nog fit en vitaal.Stilzetten zou verkeerd aflopen.
Het hoeft geen hoge dressuur te zijn, maar wel netjes bijhouden.
Had het er gisteren tijdens de les met Danc nog over. Hij wordt echt stijf(25 jaar)maar met regelmatige arbeid blijft hij nog fit en vitaal.Stilzetten zou verkeerd aflopen.
Het hoeft geen hoge dressuur te zijn, maar wel netjes bijhouden.
Ik zou even een goede osteo/fysio (1 persoon die het allebei is/doet) erbij halen. Osteopathie werkt meer op de organen en fysiotherapie gaat voornamelijk over de spieren. Krakers zoeken de oplossing voornamelijk in de wervels.
Losmaken kan ieder paard goed helpen, jong of oud. Zhellie en Nina zijn eergisteren weer gedaan en je ziet gewoon de opluchting en daarna de ontspanning. Degene die dit doet is erg goed (ook verbonden aan de kliniek van Hellendoorn), maar zit (uiteraard
) een eind uit je buurt. Ze woont in Holten (direct aan de A1). Haar website is http://www.dierfysio-menalda.nl/
Losmaken kan ieder paard goed helpen, jong of oud. Zhellie en Nina zijn eergisteren weer gedaan en je ziet gewoon de opluchting en daarna de ontspanning. Degene die dit doet is erg goed (ook verbonden aan de kliniek van Hellendoorn), maar zit (uiteraard

Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ja een osteopaat heb ik wel aan gedacht maar kan dat voor een oud paard geen kwaad?
Ga er van de week een bellen en overleggen.
Ga er van de week een bellen en overleggen.
Trix is vorig jaar gemasseerd door een sportmasseuse, nadat ze gevallen was in de wei. Zij kwam
dus eigenlijk puur voor de plek waar de blessure zat, maar heeft ook meteen haar rug en kont
meegenomen. Ze knapte er enorm van op, en heeft vrijwel geen spierpijn gehad na de tijd. Echt
een aanrader
.
dus eigenlijk puur voor de plek waar de blessure zat, maar heeft ook meteen haar rug en kont
meegenomen. Ze knapte er enorm van op, en heeft vrijwel geen spierpijn gehad na de tijd. Echt
een aanrader

Dag lieve, lieve Trix... 

Ik ga het allemaal eens overwegen een vriendin van mij doet paarden massage wie weet is dat wat om mee te beginnen.
- rocky&moby
Regelmatig bewegen is denk ik het belangrijkste.
Al longeer je even om de dag een half uurtje.
Een massage of fysio kan wellicht even een extra hulpje zijn.
Iwan 23 is een poos terug bij de osteopaat geweest. Hij kwam van achter vrij slecht mee.
En ik kan zeggen hij is er heel erg van opgeknapt.
Over enkele weken moet hij nog een keer.
Verder beweging en longeren?
En ik kan zeggen hij is er heel erg van opgeknapt.
Over enkele weken moet hij nog een keer.
Verder beweging en longeren?
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
rocky&moby schreef:Regelmatig bewegen is denk ik het belangrijkste.

Dat was ook mijn eerste gedachte, lekker longeren.
Misschien met een pessoa op de laagste stand, lang en laag laten lopen, in ontspanning
Misschien met een pessoa op de laagste stand, lang en laag laten lopen, in ontspanning

...You can't know me in the way I do...
Officieel benoemd tot OpperKneus van FW 

- Ilonka
Ik heb een fijne osteopaat die zit voor jou ook in de buurt ze komt uit Bilthoven. Bianka van der Klomp.
Heeft Ilonk ook eens gedaan, alleen bleek Ilonk debiel soepel voor een oud paard en er hoefde er maar een werveltje ietsje recht gezet.
Verder is Ilonk ook altijd even stijf aan het begin, de eerste 10 minuten in draf kraakt, piept, steunt en kreunt alles. Daarna is ze opgewarmd en gaat het prima. Ilonk geef ik zo'n 3 keer in de week beweging, ik kan goed zien dat ze ouder is geworden. Ze heeft een ander looppatroon dan vroeger en staat achter overkoot. Maar na het eerste opwarmen is ze niet meer stijf.
Heeft Ilonk ook eens gedaan, alleen bleek Ilonk debiel soepel voor een oud paard en er hoefde er maar een werveltje ietsje recht gezet.
Verder is Ilonk ook altijd even stijf aan het begin, de eerste 10 minuten in draf kraakt, piept, steunt en kreunt alles. Daarna is ze opgewarmd en gaat het prima. Ilonk geef ik zo'n 3 keer in de week beweging, ik kan goed zien dat ze ouder is geworden. Ze heeft een ander looppatroon dan vroeger en staat achter overkoot. Maar na het eerste opwarmen is ze niet meer stijf.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Een oud vriendin van mijn zus is osteopaat en die ga ik bellen, longeren wil ik haar eerst nog niet aan doen eerst weten wat ze heeft want ze is echt een plank haar rug ik ben bang met longeren dat ik het alleen maar erger maak.
Ja ouder worden heeft zo zijn gebreken maar ik wil echt niet dat ze pijn heeft.
Ja ouder worden heeft zo zijn gebreken maar ik wil echt niet dat ze pijn heeft.
- nancy imka
Imka is een tijdje heel scheef geweest heb haar toen ook laten masseren. Op een gegeven moment weer mee gestopt maar had wel oefeningen mee gekregen van haar. En die vond Imka super leuk om te doen. Bij iedere beweging kreeg ze een snoepje
Ze deed het dan ook erg graag! Dus buigen naar haar lenden om een snoepje te pakken beide kanten op. Met haar hoofd tussen haar voorbenen om haar rugspier op te rekken vond ze ook erg leuk! En verder kan je natuurlijk zelf ook lekker rossen op dr rug ook lekker voor dr spieren. En veel laten bewegen... Ik heb altijd wel veel met Imka gewandeld is toch het beste wat er is. Geen gewicht maar wel beweging. En verder veel in de paddock/wei

- Ilonka
Natuurlijk wil je niet dat ze pijn heeft. Daarom heb ik Ilonk toen ook laten bekijken maar daar hoefde dus eigenlijk niets aan te gebeuren.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Nee ik wil dat echt niet ze mag geen pijn hebben maar af en toe als ik haar pak kreunt ze en dat is niet goed ze is vrolijk wil graag rijden maar misschien is haar pijngrens wel erg hoog.
Haar vader was ook zo'n harde zelfs de dierenarts onderschatte hem af en toe ik wil gewoon het beste voor haar.
Haar vader was ook zo'n harde zelfs de dierenarts onderschatte hem af en toe ik wil gewoon het beste voor haar.
Heb ooit een DA gehad en die zei; fjorden zijn doodlopers. Daar bedoelde hij mee dat de meeste fjorden een hoge pijngrens hebben
Nou dat klopt zeker.
Ik heb net een afspraak gemaakt met de orsteopaat, waarschijnlijk is het de ouderdom omdat het rustig aan zo geworden is en niet ineens volgens haar heeft ze geen pijn want dan worden ze vaak anders in gedrag.
Ze komt 27 juli ben benieuwd.
Ze komt 27 juli ben benieuwd.