Gladde ijzers op straat, helpen kleine proppen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Gladde ijzers op straat, helpen kleine proppen?

Bericht door Annemarie » ma 06 jun 2011, 14:09

Anka's ijzers beginnen nu na 8 weken wat glad te worden, vooral op straat. Sommige asfalteweggetjes en klinkerweggetjes zijn ronduit eng.

Helpt het om dan van die superkleine proppen met een kleine punt erin te draaien?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ilonka

Re: Gladde ijzers op straat, helpen kleine proppen?

Bericht door Ilonka » ma 06 jun 2011, 14:16

Na 8 weken is het denk ik gewoon tijd voor nieuwe ijzers ;-)
Ik zou nooit proppen in draaien voor een harde ondergrond waarin ze niet kunnen weg zakken. Zeker niet voor het asfalt dus. Van de winter liep Ilonk op sneeuw beslag in de wei toen er sneeuw en ijs lag. Daar kon ze met haar proppen, 5 mm, prima in weg zakken. Toen ik naar de Eifel was en de grond keihard bevroren was, het was min 10, deed ik geen proppen in. Liever glijden dan met die proppen onder op zo'n ondergrond lopen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 06 jun 2011, 14:45

Als je er proppen onder laat zetten belast je de gewrichten veel meer, dus niet doen :n
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Krista

Bericht door Krista » ma 06 jun 2011, 16:46

Nooit doen!
Net zo min als widia puntjes op harde ondergrond. Je overbelast de gewrichten enorm.
Met 8 weken is het de hoogste tijd voor een nieuw paar schoenen voor je paard, daar ligt je oplossing :D
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 06 jun 2011, 18:56

Ik had de ijzers er nog maar 2 weken onder, en toen waren ze al spekglad, en na 8 weken waren ze nog net zo glad,vooral op klinkers en asfalt. Komt door de droogte heb ik vernomen, want nu het iets vochtiger is, is er hier niets aan de hand.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 07 jun 2011, 04:20

Ik dacht meteen nieuwe schoenen
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » di 07 jun 2011, 07:21

Inderdaad nieuwe ijzers.. 1 van mijn paarden glijd altijd iets in draf op straat ze heeft toen
hoefschoenen gekregen. Maar 8 weken is puur slijtage en dan ben je gewoon aan een nieuw paar toe.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 07 jun 2011, 08:30

Had het hier al na een week... Vooral op kasseien... Niet veel tegen beginnen, gewoon rustig doorheen gaan. Maar na 8 weken is het inderdaad denk ik tijd voor nieuwe schoenen :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Suus

Bericht door Suus » di 07 jun 2011, 10:03

Ik had dit ook altijd en heb wel widia puntjes gebruikt. Dat hielp wel iets. Ze zijn maar heel klein, kan me niet voorstellen dat dat de gewrichten erg belast. In ieder geval heeft hij daar nooit last van gehad. Ik rijd nu met hoefschoenen, die glijden nooit!
Morris, mijn superfjord!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 07 jun 2011, 14:09

Suus schreef:Ik had dit ook altijd en heb wel widia puntjes gebruikt. Dat hielp wel iets. Ze zijn maar heel klein, kan me niet voorstellen dat dat de gewrichten erg belast. In ieder geval heeft hij daar nooit last van gehad. Ik rijd nu met hoefschoenen, die glijden nooit!
Die helpen super en je ijzers slijten niet, maar ze belasten de gewrichten zeker wel. Ze landen ermee strak op de grond en kunnen niet glijden of niks. Weet niet zo goed hoe ik de werking uit moet leggen ervan :\ .

Hier glijden ze al met een week op ijzers en zitten ze er wel eens langer onder als 8 weken. Het asfalt hier is oud en erg glad, dus heb je dat gewoon sneller. Al moet ik ook zeggen dat Syl bijna niet glijd en Yessie veel meer dus ook dat verschild.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 07 jun 2011, 14:15

hier zijn de ijzers en voeten na 8 weken nog niet aan een beurt toe hoor. Ikkan er zat 10 weken mee doen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » di 07 jun 2011, 15:54

Die helpen super en je ijzers slijten niet, maar ze belasten de gewrichten zeker wel. Ze landen ermee strak op de grond en kunnen niet glijden of niks. Weet niet zo goed hoe ik de werking uit moet leggen ervan :\ .

Hier glijden ze al met een week op ijzers en zitten ze er wel eens langer onder als 8 weken. Het asfalt hier is oud en erg glad, dus heb je dat gewoon sneller. Al moet ik ook zeggen dat Syl bijna niet glijd en Yessie veel meer dus ook dat verschild.[/quote]

Zo legde mijn hoefsmid het ook uit :)) te grote belasting.
Wammes gleed erg op zijn ijzers en dan deed ik er wel eens 6 weken mee en Olivia tilde d''r benen netjes op en plaatste ze weer recht op de grond en zij kon er tien weken mee doen *o/*
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 07 jun 2011, 16:24

Qua hoefgroei kunnen mijn ijzers er ook langer onder zitten hoor Tamara. Houden ze ook makkelijk 10 weken, aangezien hun voeten echt niet snel groeien, maar Jaldiña's ijzers waren na het laatste hoefsmidbezoek echt "op". Ligt aan het droge weer. De bodem is zo hard dat ze ook sneller slijten. Met 8 weken denk ik dus dat dit waarschijnlijk het probleem is.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 07 jun 2011, 16:35

Ik bedenk me net dat dit je eerste set ijzers is of niet Annemarie? Dan is het gewoon aftasten wanneer je belt om hem te laten komen. Ik wacht iets langer omdat de hoeven van Syl dan net een beetje meer kunnen groeien :).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 09 jun 2011, 07:59

Hier het zelfde probleem, ik moet gewoon na 8 weken ijzers vervangen (ookal is het nog niet nodig) anders gaat
Dakoot echt op zn plaat, die schaatst dan min of meer over het asfalt.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 09 jun 2011, 08:01

Roosjuh schreef:Ik bedenk me net dat dit je eerste set ijzers is of niet Annemarie? Dan is het gewoon aftasten wanneer je belt om hem te laten komen. Ik wacht iets langer omdat de hoeven van Syl dan net een beetje meer kunnen groeien :).
Ja, klopt dit is Anka's eerste set ijzers. Afspraak is gemaakt, helaas pas 6 juli. Maar komende 3 weken rijd ik toch niet ivm vakantie. Nisko doet altijd heeeel lang met de ijzers dus dat ben ik ook wel btje gewend.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Doortje
Contacteer:

Bericht door Doortje » do 09 jun 2011, 11:28

Ik heb daar ook altijd last in de zomer en ik heb het idee dat het komt doordat ik door het droge gras heb gereden, daarna glijd ze altijd uit, is echt doodeng. S'winters nergens last van terwijl ik dan ook door de grasbermen draaf.
Shirley mijn gele draakje!!!
Plaats reactie