Ontstoken oog?
-
Ontstoken oog?
Vanmiddag was er nog niks aan de hand, en vanavond kom ik in de wei en het ooglid van Minouk puilde helemaal uit. De onderkant was helemaal dik, echt een kussentje onder haar oog, waarbij haar oog wat diep in haar kas lijkt te liggen. Rechts had ze er ook wat last van, maar links zag er best even eng uit.
De paarden hebben wel eens huilogen, en Gaby soms wat ontstoken door 'pus' in het oog. Maar dat het helemaal dik is, waarbij de roze huid goed zichtbaar is, heb ik nog niet eerder gezien.
Heb afgekookt water mee laten nemen en heb haar getemperatuurd. Het koelen leek ze wel even prettig te vinden en daarna zat er ineens witte rommel in haar ooghoekje. Maar wat nu?
Wanneer bel je de dierenarts? En gewoon met afgekookt water blijven koelen/schoonmaken? Of moet er toch meer gebeuren als het oog helemaal dik is aan de onderkant?
De paarden hebben wel eens huilogen, en Gaby soms wat ontstoken door 'pus' in het oog. Maar dat het helemaal dik is, waarbij de roze huid goed zichtbaar is, heb ik nog niet eerder gezien.
Heb afgekookt water mee laten nemen en heb haar getemperatuurd. Het koelen leek ze wel even prettig te vinden en daarna zat er ineens witte rommel in haar ooghoekje. Maar wat nu?
Wanneer bel je de dierenarts? En gewoon met afgekookt water blijven koelen/schoonmaken? Of moet er toch meer gebeuren als het oog helemaal dik is aan de onderkant?
Re: Ontstoken oog?
Ik persoonlijk (maar ik kan het niet zien, heb je misschien een foto?) zou als ik het het een beetje kan inschatten eerst nog een dag schoonmaken
met afgekookt water inderdaad. Als ze het toelaat ook even een nat washandje er aan de bovenkant ophouden. Als het dan vrijdag nog steeds zo
dik is toch even een dierenarts laten kijken. Als je duidelijk kunt zien dat de zwelling afneemt zou ik dat niet doen.
met afgekookt water inderdaad. Als ze het toelaat ook even een nat washandje er aan de bovenkant ophouden. Als het dan vrijdag nog steeds zo
dik is toch even een dierenarts laten kijken. Als je duidelijk kunt zien dat de zwelling afneemt zou ik dat niet doen.
Ik haalde voor onze shetlander die dit regelmatig had door een oude wond altijd een tubetje zalf bij de DA, kon het zo halen, was rond de 5 euro en dat was het zo over.
Zat wel iets van antibiotica in denk ik
Zat wel iets van antibiotica in denk ik

* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Misschien is er een vliegje onder het oog gekomen of ed,
met gekookte thee,(gewone) of volgens mij ook melk,goed reinigen,
is wel lastig met een paard.
of anders vraag je je da om een zalfje,als je uitlegt wat er aan de hand is,dan weten ze het vaak wel.
met gekookte thee,(gewone) of volgens mij ook melk,goed reinigen,
is wel lastig met een paard.
of anders vraag je je da om een zalfje,als je uitlegt wat er aan de hand is,dan weten ze het vaak wel.
Als het alleen een beetje dik en rood is en wat uitvoeiing dan moet je even bellen en dan zal je waarschijnlijk wel iets van terra oogzalf krijgen maar als je ziet dat er een kleine beschadiging op de oogbol zelf zit zou ik toch even naar het oog laten kijken.
Meestal is het "simpele "infectie en snel verholpen met een zalfje.
Meestal is het "simpele "infectie en snel verholpen met een zalfje.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- ukoldaatje
Meestal behandel ik een irritatie met kamilliethee. Als dat niet aanslaat bel ik even de da of ik een zalfje kan komen halen.
Dat witte wat je beschrijft zal pus of etter hoe je het noemen wil zijn..
Zou gewoon even de da bellen voor advies. Haha ik doe dat ook regelmatig, even een belletje, dan ben ik weer gerustgesteld.
Dat witte wat je beschrijft zal pus of etter hoe je het noemen wil zijn..
Zou gewoon even de da bellen voor advies. Haha ik doe dat ook regelmatig, even een belletje, dan ben ik weer gerustgesteld.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Ik maak het ook schoon met gekookt water en soms met kamille erbij.
Meestal gaat het uit zichzelf wel over. Vliegenkap op en een beetje vettigheid onder het oog zodat dat traanvocht niet gaat irriteren.
Bij Tea werd het een keer steeds erger en die ging echt staan jeuken, resultaat, beschadigde cornea, dus ook weer niet te lang aan kijken..
Meestal gaat het uit zichzelf wel over. Vliegenkap op en een beetje vettigheid onder het oog zodat dat traanvocht niet gaat irriteren.
Bij Tea werd het een keer steeds erger en die ging echt staan jeuken, resultaat, beschadigde cornea, dus ook weer niet te lang aan kijken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Bedankt voor de reacties, ik heb de afgelopen twee dagen afgekookt water met thee gebruikt om het oog te koelen en schoon te maken. En gisteren heb ik een vliegenmasker gekocht voor overdag om die vliegen bij haar oog weg te houden. Het heeft wel geholpen want het oog is al stukken rustiger. De zwelling is weg, er komt wel nog wat wit vloeisel uit.
Ik heb het oog nog gecontroleerd op beschadigingen, voor zover ik iets kon zien. Ze heeft wel een plekje in de iris, maar dat had de DA laatst al opgemerkt.
Vliegenmaskers lijken trouwens niet echt gemaakt voor een hoofd als Minouk. Ik dacht.. die is veel te groot (model L van Harry's Horse) en hij is wat krap bij de oren en onder de kaak had ik maar weinig klittenband over! Maar verder voldoet die prima, fijn zacht afgewerkt met bond en het komt niet tegen het oog (de naad zit wel een stuk hoger, waar ze ruimte hebben voor het oog, dus ook die afmetingen kloppen niet).
Ik heb het oog nog gecontroleerd op beschadigingen, voor zover ik iets kon zien. Ze heeft wel een plekje in de iris, maar dat had de DA laatst al opgemerkt.
Vliegenmaskers lijken trouwens niet echt gemaakt voor een hoofd als Minouk. Ik dacht.. die is veel te groot (model L van Harry's Horse) en hij is wat krap bij de oren en onder de kaak had ik maar weinig klittenband over! Maar verder voldoet die prima, fijn zacht afgewerkt met bond en het komt niet tegen het oog (de naad zit wel een stuk hoger, waar ze ruimte hebben voor het oog, dus ook die afmetingen kloppen niet).
Danc heeft dat ook wel eens.erg irri!
Ik gebruik Dan bright eye, is eigelijk voor het verfraaien van arabieren ogen, maar helpt ook erg goed regen ontstoken ogen!
Ik gebruik Dan bright eye, is eigelijk voor het verfraaien van arabieren ogen, maar helpt ook erg goed regen ontstoken ogen!