Ik loop met Jimmy tegen een probleem aan en hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
Jimmy heb ik dus vanaf September. Beestje had 0,0 respect en daar heb ik een paar maanden flink de tijd in gestoken. Dat leverde zeker resultaat op en alles ging de afgelopen maanden super. Jimmy had respect, deed braaf wat er gevraagd werd etc.
Tot vorige week Vrijdag.
We gingen naar de Veluwe en ik haalde hem uit de wei.
Ging allemaal goed en we liepen naar de trailer.
Jimmy liep er altijd zo op, maar nu rukte hij zich keihard los voor de klep en vloog terug naar de wei. Meteen gehaald en en even duidelijk gemaakt dat hij mee moest komen. Uiteindelijk bijna een uur bezig geweest om hem erop te krijgen. Dit was niet wat wij kenden van Jimmy.
Met de terugweg van de camping precies hetzelfde. Gelukkig kreeg hij niet de kans om terug te rennen tot de wei (maar wel steeds losrukken) en stond hij er nu met 10 minuten op.
Gisteren wilde ik hem van de wei halen voor de zadelpasservice.
3x rukt meneer zich los in de wei en zet het op een lopen.
Kortom, hij gaat dus streken krijgen. Iemand tips die ik mee kan nemen in dit probleem?
Brengt mij meteen op het 2e probleem nu ik hier toch ben

Het buitenrijden... Jimmy doet het super en is echt een heerlijk beestje om mee buiten te rijden. Nergens van onder de indruk en kachelt lekker door.
Tot we alleen willen gaan.
Hij draait zich dan op een gegeven moment om (dit is geen vast moment, kan al na 10 meter zijn, kan zijn nadat we al een half uur onderweg zijn) en trekt zich keihard terug richting huis. Tot nu toe is het me wel gelukt om hem dan een andere route te laten lopen zodat hij niet meteen direct terug kan naar huis, maar evengoed blijft dit heel vervelend. Je krijgt hem ook echt niet mee en hem vooruit vragen (vriendelijk, onvriendelijk of een tik op z'n kont) het zorgt er alleen maar voor dat ie in z'n achteruit schiet en daarbij maakt het hem ook niet uit of er nou een sloot achter hem ligt of iets anders.
Maar ik kan dus niet lekker op tempo rijden omdat hij dit dus uit het niks doet. Gisteren ook met het zadel testen, ben niet verder gekomen dan halverwege het zandpad (en dan is echt niet ver).
Dus als jullie toch bezig zijn met tips geven voor het eerste probleem, zou ik het erg waarderen om ook tips te krijgen voor het buitenrij probleem aangezien ik toch wel op tempo moet gaan rijden om te trainen voor o.a. de paarden 4 daagse in Epe in Juni.
Alvast bedankt voor jullie tijd.