Mentuig enkelspan

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ilona

Mentuig enkelspan

Bericht door Ilona » vr 08 apr 2011, 06:49

Voor de menners onder ons.

Ik ben op zoek naar een nieuw/2de hands, degelijk tuig voor Castor.
Hebben jullie tips of suggesties (of nog iets te koop)?

Ik wil in ieder geval een beetje stevig, grof materiaal. Brede borst en schoftje zegmaar. En een broek.

Welke maat gebruiken jullie voor je fjord? Ik heb nu een tuig dat is denk ik maat cob en alles kan net vast. Op de lamoen die nu gebruikt wordt past de broek niet eens. Maat full zou beter passen lijkt mij zo.
Hoe zit dat met de fjorden? Passen zij in alles dan maat full of worden er ook wel combinaties in de maten gebruikt?
En het schoftje, let je daar ook op dat deze wijder moet zijn?

Ik hoor graag jullie ervaringen.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Esther

Re: Mentuig enkelspan

Bericht door Esther » vr 08 apr 2011, 08:56

Poe, ik weet niet zo goed welke maat ik heb, Jeskim, mijn ukkie, past het met alle sop het kortst, Tea, groter en breder past het ook. Zal een kleine full zijn ofzo..
Maar als alles net past zou ik voor Full gaan, heb je iets meer speling, je kunt er soms wel gaatje bij in maken, maar voor het langer maken lukt dat natuurlijk niet, hihi.. Dan moet je er eerst een stuk leer bij aan zetten.

Ik heb zelf een donkerbruin Lessingh tuig, is een duits merk en ik ben er slim wijs mee!! Maar daar ben ik echt toevallig tweedehands tegenaan gelopen!
Ik heb zelf wel de persoonlijke voorkeur voor antislipleidsels, die zijn wat dunner en wat soepeler dan die dikke leren dingen, dat ment niet naar mijn gevoel.. Maar dat is ook maar net wat je erbij kunt kopen, ik heb ze los bij een winkel gehaald.

Verder zou ik niet te goedkoop kopen, dat is vaak rommel met de kwaliteit van karton, denk dat je voor een mooie kwaliteit tweedehands wel rond de 400 euro zit, zo niet meer, (of niet dames??) maar dat is het dan ook waard!!

Edit: Let ook goed op wat er aan het uiteinde van je strengen zit, stroppen of van die metalen ogen voor snelsluitingen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » vr 08 apr 2011, 10:06

Ik zweer bij mn Zilco tedex tuig. Tjo (1.40) had maatje cob en Cadiz heeft maatje Full met hoofdstel extra Full :=
Strengen had ik bij beide extra full (dan heb je nog wat over voor als je eens een andere kar leent).

Voordeel van dit tuig vind ik dat ik de kussen onder het schoftje kan verplaatsen dus kan op elk paard passend gemaakt worden. Dat is voor een mentuig net zo belangrijk als voor een zadel, de kamerbreedte bij de schoft.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 08 apr 2011, 10:11

Ik heb voor Cos cob en moest gaatjes bijprikken (vooral staartriem/broek) maar hij is natuurlijk ook maar een ukje. Ik heb een Ideal tuig waar ik met geluk op marktplaats tegenaan liep, helemaal gelukkig omdat het ook nog bruin was. Ik was heel bewust op zoek naar tweedehands (vaak al lekker soepel) van een beter merk.

Ik heb met de shetlanders in het begin wel de fout gemaakt om een goedkoop nieuw tuig te kopen en dat was echt vreselijk (zoals Esther zegt...echt kartonleer heb je dan en zo voelt het ook aan). Dan veel liever tweedehands.

Ik heb trouwens ook anti-slip leidsels maar heb zelf liever van die dikke leren :P

kwam deze net tegen: http://link.marktplaats.nl/435810852
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 08 apr 2011, 11:34

Voor Pablo had ik Zilco Tedex(maatje Xtra full :D )
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Ilona

Bericht door Ilona » vr 08 apr 2011, 16:24

Bedankt al voor alle reacties!

Degene die een nieuw tuig aangeschaft hebben, hebben jullie iemand langs laten komen om te passen?
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » vr 08 apr 2011, 17:20

Nee heb eerst de maat gepast van iemand anders met dat tuig (zowizo eerst peerd beleerd voor we alles aan gingen schaffen) dus dat was makkelijk. Op maat maken hebben we zelf gedaan.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 08 apr 2011, 18:54

Hier ook t zelfde, tedex maat fulltime paste niet dus maat xfull gekocht. Met Det heb ik een handgemaakt tuig, dus dat heb ik op voorbehoud van passen gekocht.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Lisa

Bericht door Lisa » za 09 apr 2011, 19:33

Alinde heeft maat Cob en dan zit alles op of halverwege, maar het hoofdstel zelfs op zijn kleinst.
Het is een Ideal Eqeustrian (of hoe je het ook maar schrijft).
Super mooi en goede kwaliteit. Ik heb hem tweede hands dus dan is hij wel te betalen (nieuw is hij best duur)
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 09 apr 2011, 20:09

Hoi Ilona, wij hebben net een nieuw tuig gekocht en willen ons oude tuig verkopen. Het is zware kwaliteit leer. Wij hebben er altijd marathon mee gereden en het past ook op mijn Zortin van 1.50 en op Mindy van 1.39m. Het hoeft niet voor de hoofdprijs weg en je kunt het passen als je wil. Laat maar horen als je interesse hebt.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie