De weidegenoot

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

De weidegenoot

Bericht door Annemarie » ma 15 nov 2010, 20:43

Nis en Anka hebben nu ze verhuisd zijn een weidegenoot. Da's natuurlijk prima. Die merrie is het grootst en het oudst en de baas. Maar nu komt ie. Dat paard wordt niet veel gereden en is gewend om geroepen te worden en dan naar de uitgang van de wei te racen en dan naar stal. Ik heb al gezegd dat ik dat met die van mij niet wil, die mogen mooi wachten aan de draad en dan netjes 1 voor 1 naar binnen. Zo doe ik ze ook naar buiten, netjes aan het halster en geen gerace.

En vandaag weet ik weer waarom. Ik wilde vanmiddag rijden en liep dus de wei in. Ik had Anka net aan het halster toen die draver dus dacht o, er is iemand in de wei dus ik ga op stal en sjeest naar voren. Nis huppelde daar wat achteraan en guess what ik skide nog net niet. Anka wilde natuurlijk ook wel meedoen. Morgenavond heb ik les en ik zie er nu al tegenop om Anka in het donker uit de wei te halen. Zal je zien dat die knol dan helemaal gaat rennen. Maar wat doe ik daar nou aan? Beest is niet anders gewend en kan het ook niet helpen maar ik vind dit dus een rotgewoonte en voor mij niet helemaal ongevaarlijk. Ben bang dat er niks anders op zit dan mijn paarden te proberen te overtuigen dat als ik ze vast heb meerennen out of the question is.

Maar als iemand anders nog tips heeft?? :)*
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Bailey

Re: De weidegenoot

Bericht door Bailey » ma 15 nov 2010, 21:16

Tjah, ik ben ook van het netjes meelopen zonder racen hoor.

Bailey staat in een groep van 11 paarden en afentoe gebeurd het ook dat terwijl ik hem uit de wei haal een aantal anderen sprintjes gaan lopen trekken langs ons, of dat iemand ongewenst een hapje uit hem wil nemen als we langslopen.
Zeker als het tijd is om naar stal te gaan (Bailey en 5 anderen staan 24/7 buiten maar de andere helft gaat wel naar stal voor de nacht) staat de hele boel te dringen voor het draadje.

Heb Bailey er, net als jij al aangeeft, gewoon verteld dat hij niet mee mag rennen en niet in mag gaan op andere paarden die iets van hem willen zodra het halster om is.
In het geval dat de hele kudde langs komt denderen ga ik meestal gewoon wat aan de kant staan zodat ze ruimte zat hebben en desnoods wacht ik even tot ze voorbij zijn.
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 15 nov 2010, 21:34

Ik heb hier een rantsoendraad staan. Hier is hij voornamelijk bedoeld om de modder bij het hek weg te houden, maar het is ook een mooie afzetting om een paard tegen te kunnen houden (betrekkelijk uiteraard O:) ).

Ik heb het zo gedaan dat de doorgang vrij smal is. Als je nu 1 van je eigen paarden moet hebben neem je die mee naar de rantsoendraad en laat je haar vast doorlopen. Ondertussen heb jij je handen vrij om de ander op afstand te houden.
Is misschien een idee om het voor jezelf wat makkelijker te maken. Niemand heeft er verder last van, maar het verhoogt wel de veiligheid.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Viv

Bericht door Viv » di 16 nov 2010, 08:17

Als jij gewoon je paard bij je houdt hebben ze dat na 3x wel door hoor dat meeracen geen optie is. Heb je ze zo aangeleerd hoor.
Paard van een ander kun je helaas niet veranderen dus daar zul je mee moeten leren leven.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » di 16 nov 2010, 08:34

Was in het begin ook mijn probleem, maar dat went idd heel snel. Er werden voor ik kwam niet zo vaak paarden uit de wei gehaald zonder dat ze allemaal binnen moesten, dus als ik Hay ging halen stormde alles mee. Na een paar keer keek er geen een nog op en nu haal ik Hay zonder probs uit een groep van 10 :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 16 nov 2010, 09:26

@Jilly en Viv: ik had uiteindelijk idd dezelfde conclusie als jullie getrokken. Zal niks anders opzitten dan de dames strak africhten ~~}> . Nisko verwacht ik eigenlijk geen problemen maar Anka is nog wat onzekerder en die denkt dat als er ergens brand is ze mee moet met de rest. Maar het zal wel een kwestie van wennen zijn.

We gaan deze week gewoon nog ff een keer op herhaling.

@Jilly: voorheen stonden bij deze merrie 2 andere ponies. Die werden niet of nauwelijk gereden en alles ging dus altijd samen naar buiten en naar binnen. En that was all for the day.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Esther

Bericht door Esther » di 16 nov 2010, 11:08

Moet gewoon even wennen Annemarie, dat leert vanzelf.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 16 nov 2010, 15:29

smalle doorgang is dan wel fijn. is er weinig ruimte om mee te vliegen. een soort van sluisje maken. zodat je niet meteen uit het land bent. Zelfde als nina het over had
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Elvis

Bericht door Elvis » wo 17 nov 2010, 12:24

Of het helemaal af te leren is weet ik niet Imka van 22 heeft ook erge moeite om netjes naast je te blijven,en die kent haar kracht helaas.Dus word zij met een ketting naar het land gebracht,bij ons is de ellende juist andersom niet uit het land maar naar het land.

Die 2 kleintjes weten donders goed dat ze netjes moeten blijven wachten en niet mogen rennen of gek doen voor ze los geklikt zijn.En moet zeggen dat hebben we ze aardig goed geleerd want ondanks dat ze erg heet zijn soms om na een paar dagen je benen te strekken in het land halen ze het niet in dr hoofd om over je heen te denderen.
Imka is zo verpest in haar jonge levesjaren daar krijg je echt bijna geen grip meer op.(Nancy kocht haar pas met 11 jaar).
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » wo 17 nov 2010, 17:04

Misschien helpt het om je eigen paardje afleiden, haar aandacht bij jou proberen te houden. Snoepje, worteltje? Dat hebben ze zo door. Even de andere kant op als ze mee wil gaan rennen, of een bochtje.

Eventueel kun je het race-paard eerst pakken, halster om en meenemen. Dan (met dat paard bij je) je eigen paard, en dan met hun 2 naar de uitgang stappen. Daar de racer weer loslaten en met je eigen paard verder gaan.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 17 nov 2010, 18:41

smalle doorgang vind ik eng. Als ze per ongeluk met zijn 2en er in komen, of 1 raakt in paniek, dan word het wel heel spannend
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 17 nov 2010, 20:51

Dat vind ik ook wel heel spannend. Ik ga er gewoon voor om de meiden (nou ja, Anka dan) wijs te maken om op mij te letten. Tips van Jowien (echt naam ben ik ff kwijt :o ) zal ik ook onthouden.
Fran

Bericht door Fran » do 18 nov 2010, 08:38

Olaf staat in een koppel van drie, maar gelukkig lopen de paarden niet met hem mee. Maar bij de haflinger loopt het grote paard wel mee, en die willen dan ouwehoeren. Als ik de haflinger er uit haal mag hij van mij niet losrukken, want ik heb geen zin in pijnlijke handen en een kwartier achter paarden lopen te vangen. Dus dan neem ik een zweepje mee en als hij mij te ver vooruit loopt dan krijgttie een tikje op de voorkant zeg maar.
En dan blijfttie mooi op zn plaats, gaat trouwens steeds beter, denk dat het een kwestie van wennen is.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Plaats reactie