Wat voeren jullie je Fjord?
- MarcellaBalou
Wat voeren jullie je Fjord?
Ik ben benieuwd wat jullie je fjord voeren, i.v.m. snel dik worden, gevoelig voor hoefbevangeheid.
op mijn stal voeren ze kuilgras en sport brok, mijn fjord krijgt alleen kuilgras omdat hij van de sport brok veel energie krijgt en hij nog maar 3 jaar is en ik daarom nog niet zo veel met hem rij. Ik wou hem dus wat bij voeren voor een extratje, welke voer of iets anders zouden jullie aanraden?
Groetjes Marcella
op mijn stal voeren ze kuilgras en sport brok, mijn fjord krijgt alleen kuilgras omdat hij van de sport brok veel energie krijgt en hij nog maar 3 jaar is en ik daarom nog niet zo veel met hem rij. Ik wou hem dus wat bij voeren voor een extratje, welke voer of iets anders zouden jullie aanraden?
Groetjes Marcella
Dolfin (Stedjeblakken X Zara vm.Manus)
Reserve Ruinenkampioen Rolde 2012
Ruinenkampioen en Dagkampioen Rolde 2013
Nationaal Kampioen 2013
&Baloutje Mijn Kleintje
Reserve Ruinenkampioen Rolde 2012
Ruinenkampioen en Dagkampioen Rolde 2013
Nationaal Kampioen 2013
&Baloutje Mijn Kleintje
- nancy imka
Re: Wat voeren jullie je Fjord?
Ik voer Imka 2x per dag kuilgras, en als we komen tussen de middag krijgen ze ook een klein plukje maar dat is niet noemenswaardig. Verder krijgen ze ook een keer per dag krachtvoer. Imka krijgt dan safe and sound dat is speciaal voor hoefbevangen paarden. En Emy krijgt 3/4 pavo podo grow drie. Verder hebben ze een liksteen en als het even kan gaan ze het land nog op smiddags
Fjordy krijgt 0,5 kilo brok per dag, en (nu nog) 3 plakken hooi per dag.
Toot 2,5 kilo sport brok en 2 kilo maismeel, en onbepert Kuil.
Verdeeld over 2 keer op een dag.
Toot 2,5 kilo sport brok en 2 kilo maismeel, en onbepert Kuil.
Verdeeld over 2 keer op een dag.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Taco krijgt 4 plakken hooi op een dag.
1kg biks, halve kg Nature's best en een halve kg slobber
1kg biks, halve kg Nature's best en een halve kg slobber

Niets, ze zijn al te dik
Geintje
Bij ons op stal krijgen ze 2x per dag kuil en 3x per dag hard voer.
Kuil voeren ze eigenlijk teveel van, zodat ik 's avonds niet meer veel bij kan voeren (en ik wil graag dat ze nog wat ruw voer krijgen, omdat ze op vlas staan).
Hard voer nu ca. 1 kilo graan per dag over 3 voerbeurten, en dan 's avonds nog iets van wortelen of wat graan bij hard werk.

Geintje

Bij ons op stal krijgen ze 2x per dag kuil en 3x per dag hard voer.
Kuil voeren ze eigenlijk teveel van, zodat ik 's avonds niet meer veel bij kan voeren (en ik wil graag dat ze nog wat ruw voer krijgen, omdat ze op vlas staan).
Hard voer nu ca. 1 kilo graan per dag over 3 voerbeurten, en dan 's avonds nog iets van wortelen of wat graan bij hard werk.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
- Thessa Keizer
Die van mij krijgen beide 2x per dag 1/4 schep biks, basisbrok, 1x per dag 1/4 kruidenmelange muesli, 2x per dag kuil 1x per dag een plak hooi en dat geef ik 's avonds ook nog wel als ik wegga. Verder krijgen ze peen voor het lekkere.
Groetjes Thessa
Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
De jonkies, 0,5 en 1,5 krijgen momenteel nog wat gras en verder hooi of hele droge kuil. Verder zo'n twee keer per week een halve schep ponybrok. Ik val in herhaling maar voor jou zou het misschien ook wel wat zijn. Ponybrok heeft een hoger gehalte aan vit. en min. en daar hoef je dus verhoudingsgewijs minder van te voeren, voor een fjord ideaal. Lekker is het wel!!
Tea krijgt vaak na het werk een halve schep, loopt zo'n 4 keer per week aangespannen of onder het zadel. Tea is een volwassen merrie van 12 en halverwege de dracht, dus die mag ook wel wat bij hebben. Verder net als de jonkies wat gras en hooi of droge kuil.
Alle drie de paarden zien er weldoorvoed uit, hihi..
Tea krijgt vaak na het werk een halve schep, loopt zo'n 4 keer per week aangespannen of onder het zadel. Tea is een volwassen merrie van 12 en halverwege de dracht, dus die mag ook wel wat bij hebben. Verder net als de jonkies wat gras en hooi of droge kuil.
Alle drie de paarden zien er weldoorvoed uit, hihi..
Laatst gewijzigd door Esther op do 11 nov 2010, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Hier krijgen ze afhankelijk van het weer 2 a 3 plakken hooi 2x per dag. Pablo krijgt afhankelijk van of hij gewerkt heeft of niet een halfje tot een kwart granenmix net als de twee merries, Joris krijgt een kilo granenmix, mijn veulen krijgt een pavokoek en het andere veulen 2x per dag 1 kg merriebrok (dat wil de eigenaresse).
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
bij mij krijgen ze 2 keer per dag 4 plakken hooi (samen) en ieder 1 grote schep muesli
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

Bij ons staat altijd een baal voordroog in de wei waar ze onbeperkt van kunnen eten (gaan normaal vroeg buiten en tegen een uur of 16/17 binnen) bij het binnen komen krijgen ze een handje voer, in Hay's geval is dat een muesli voor allergiegevoelde paarden.
Een beetje later krijgen ze een biet en daarna een grop voordroog.
Als ik 's avonds kom krijgt hij na het werk nog een halfje muesli met vit. E er door en voor ik weg ga nog een gevuld net voordroog.
Op dagen zoals nu blijven ze binnen of komen ze maar heel kort buiten en dan krijgen ze 's ochtends ook nog flink wat voordroog.
Een beetje later krijgen ze een biet en daarna een grop voordroog.
Als ik 's avonds kom krijgt hij na het werk nog een halfje muesli met vit. E er door en voor ik weg ga nog een gevuld net voordroog.
Op dagen zoals nu blijven ze binnen of komen ze maar heel kort buiten en dan krijgen ze 's ochtends ook nog flink wat voordroog.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ik heb geen vaste hoeveelheid hooi.. Zoals nu krijgen ze ook gras bij, maar ik voer een beetje op behoefte en dat lees ik af aan de paarden. Als ze kribbig worden met voeren, dus elkaar weg jagen, of lelijk doen dan krijgen ze meer.. Is voor mij een teken dat ze hongerig zijn en dus meer nodig zijn.
Beetje simpele beredenatie, maar het werkt wel..
Als ze niet zo hongerig zijn dan laten ze het wel weer liggen of gaan ze het vermotten, dan minder ik weer wat..
Ze hoeven van mij, wat ruwvoer aangaat, geen honger te hebben..
Beetje simpele beredenatie, maar het werkt wel..
Als ze niet zo hongerig zijn dan laten ze het wel weer liggen of gaan ze het vermotten, dan minder ik weer wat..
Ze hoeven van mij, wat ruwvoer aangaat, geen honger te hebben..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bjørn krijgt 4 (dikke)plakken hooi, 2 handjes besterly vitalic brok en 2 handjes naturell muesli van marstal per dag. Dit wordt verdeeld over 3x. En hij loopt nu nog buiten. Maar staat bijna geen gras meer en zit niks meer in.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Hier krijgen alleen de shetten momenteel bijgevoerd ivm het voeren van glucosamine. Fokke was wat mager dus samen krijgen ze nu een halve kg (droge stof) seniores priores.
De fjorden staan nu 1 dag in de winterweide en de andere dag kaal met 1 baal hooi. Normaal lopen er vanaf oktober nog pinken in de winterweide, maar dit jaar lukte dat niet dus nu hebben ze een compleet vreetparadijs. Ik had nooit gedacht dat ik nog blij zou zijn met een te dikke fjord, maar nu is Zhellie het
.
De fjorden staan nu 1 dag in de winterweide en de andere dag kaal met 1 baal hooi. Normaal lopen er vanaf oktober nog pinken in de winterweide, maar dit jaar lukte dat niet dus nu hebben ze een compleet vreetparadijs. Ik had nooit gedacht dat ik nog blij zou zijn met een te dikke fjord, maar nu is Zhellie het

Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Mijn boys & girls doen weinig en krijgen alleen (redelijk onbeperkt) hooi en een paar voederbietjes. Er hangt wel een vitamineblok bij ze, maar die is nog niet interessant....
Keer of 5 per dag flinke mand kuilgras, maar dit is echt net hooi heel fijn spul! Verder sporadisch halve schep cavalor ponymix. En ze zijn mooi slank, met weinig arbeid.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
- Brittlover
kuil (wat bijna hooi is)
en sportbrok iets minder dan een halve kilo per keer (2x per dag)
verder krijgt ze na het rijden muesli van havens voor koudbloeden.
uhm oja bij goede bui van de baas mag ze in het gras. maar meestal vind de baas het gras iets te grassig.
zal hier verder uitleg in geven. sinds ze bij haar huidige stal staat schuurt ze bijna niet meer.
bij al haar vorige stallen schuurde ze vrij veel. ik heb daar vanalles geprobeerd van azijn tot middelen van de paardendrogist
maar hier stond ze in het begin dus niet op gras omdat ze kreupel was en de paarden niet kende. het schuren was na een paar week over.
en sportbrok iets minder dan een halve kilo per keer (2x per dag)
verder krijgt ze na het rijden muesli van havens voor koudbloeden.
uhm oja bij goede bui van de baas mag ze in het gras. maar meestal vind de baas het gras iets te grassig.
zal hier verder uitleg in geven. sinds ze bij haar huidige stal staat schuurt ze bijna niet meer.
bij al haar vorige stallen schuurde ze vrij veel. ik heb daar vanalles geprobeerd van azijn tot middelen van de paardendrogist
maar hier stond ze in het begin dus niet op gras omdat ze kreupel was en de paarden niet kende. het schuren was na een paar week over.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
een kiloschep muesli van natures best, en eenkwart basis brok van pavo, dis samen verdeeld over 2 x.
s´ochtends in de wei met 2 paarden 3 dikke plakken hooi, afhankelijk van het weer s´middags nog een dikke plak samen.
s´avonds krijgt karev nog 2 plakken hooi, en een halve emmer peen
s´ochtends in de wei met 2 paarden 3 dikke plakken hooi, afhankelijk van het weer s´middags nog een dikke plak samen.
s´avonds krijgt karev nog 2 plakken hooi, en een halve emmer peen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Ilonka
Momenteel:
's Ochtends zo'n 8 kg hooi/voordroog met zijn tweetjes en 's avonds ook.
Daarnaast 1/2 kg sportbrok per pony één keer per dag.
Van de winter krijgen ze zo'n 10 kg hooi/voordroog per pony per dag.
Toen Ilonk nog heel fanatiek meeliep in de endurance kreeg ze 1 kg brok en 1 kg haver in rust en 2 kg brok en 2 kg haver met trainen. Op een wedstrijddag (80+ km) kon dit oplopen tot 4 kg brok en 4 kg haver... those good old days...
's Ochtends zo'n 8 kg hooi/voordroog met zijn tweetjes en 's avonds ook.
Daarnaast 1/2 kg sportbrok per pony één keer per dag.
Van de winter krijgen ze zo'n 10 kg hooi/voordroog per pony per dag.
Toen Ilonk nog heel fanatiek meeliep in de endurance kreeg ze 1 kg brok en 1 kg haver in rust en 2 kg brok en 2 kg haver met trainen. Op een wedstrijddag (80+ km) kon dit oplopen tot 4 kg brok en 4 kg haver... those good old days...
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- kristelhans
Beer krijgt 2 keer per dag een flinke berg kuil en een kilo Pavo (semi)sport brok verdeeld over 2 keer. 's Middags krijgt hij voor de vorm ook nog wat te knagen (pluk) en afgelopen zomer stond hij af en toe even op gras. Nu niet meer. Na het rijden krijgt hij van mij regelmatig wat muesli van Havens..voor de lekker en voor zijn luchtwegen..zitten kruiden in en soms doe ik nog een schepje fenegriek over de muesli. Toen ik hem net had ging er 3 kilo brok op een dag in en nog meer kuil..hij is nu zo'n 80 kilo aangekomen (schatting van de stalbaas) en ik vind zijn lijntje mooi. Als hij nu (van t zomer dan...24/7 op gras zou staan zou hij denk ik ontploffen! Ging opeens heel hard 

Alco krijgt 2x daags 1/2 havens speciale mix voor huidgevoelige paarden , coen krijgt 2x daags 1/2 havens basis brok, Guuske krijgt 1 x daags 1 kilo Veulenbrok, Fayah krijgt 1 x daags 1 kilo opfokbrok.
Alco en Coen krijgen de hele dag door voordroog en de kleintjes staan in het gras.
Alco en Coen krijgen de hele dag door voordroog en de kleintjes staan in het gras.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.