Duitse zadelmakers..... wat te doen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Mrln_
Contacteer:

Duitse zadelmakers..... wat te doen?

Bericht door Mrln_ » do 11 nov 2010, 06:53

...... :o?

Gisteren is (eindelijk!!) de zadelmaker gekomen om te kijken naar het zadel van Benthe.
Probleem: witte haartjes en een zadel dat naar links en rechts schuift.

Zadel leek op eerste gezicht goed te liggen. Boom past, alleen is er wat lucht over onder het zadel, dus zadel wordt nu opgevuld. Maar is dat nu het probleem? Daarom die witte haartjes?
Volgens hem zijn die witte haartjes van het riempje (slotje, hoe heet dat?) bovenaan van de beugelriem..... En daaronder kan hij het niet veel opvullen dus er is 'niets' aan te doen
Hij vertelde er ook bij dat fjorden en haflingers 'aanleg' hebben om snel witte haren te krijgen, dat het dus niet zo'n ramp is. Ik vroeg hem hoeveel pijn Benth er aan heeft en het antwoord was nauwelijks.
Ik weet het niet... Hij vroeg mij ook wat voor dekje ik er onder had, ik zei dat ik tijdelijk met schapenbont er onder rijd. Dat vond hij heel goed omdat dat dan niet zou drukken. Maar ondanks dat bontje waar ik al enige tijd mee rijd, zijn die witte haren er nu!!
??????????????? 8)7

Ik gevraagd over het schuiven van het zadel. Oorzaak: mijn paard heeft 'geen' schoft dus niets waarop het zadel kan blijven hangen.
Klinkt logisch, maar een goed zadel moet toch gewoon kunnen blijven liggen???? Ik heb geen zin om mijn paard constant te strak aan te moeten snoeren omdat het zadel anders schuift -:(-

Pff ik weet het niet hoor... Misschien dat als het zadel is opgevuld dat het toch beter is, maar misschien ook niet. Hij kon het ook niet garanderen.

Het ergste is, deze zadelmaker staat supergoed bekend in de omgeving. We hebben speciaal hem laten komen en niet degene uit de buurt, omdat hij echt beter zou zijn...
Wat vinden jullie? Wat moet ik nu doen? Ik wil echt supergraag jullie mening, misschien hebben jullie een goed idee.
Alvast bedankt!

Deutsche Grüße! :wave:
I wish you were a little smaller, not just small but really really short. So I could put you in my pocket, and carry you around all day.
Viv

Re: Duitse zadelmakers..... wat te doen?

Bericht door Viv » do 11 nov 2010, 07:21

Ook een zadel kan blijven liggen op paard zonder schoft. Belangrijkste is het model van het zadel. Kamer en kussens moeten breed genoeg zijn zodat het zadel over het paard hangt ipv erop ligt.

redenatie bontje en haken vind ik ook vreemd, nee ze heeft er geen last van maar bontje zorgt dat het minder dukt. Conclusie ze kan er dus wel last van hebben (anders had je ook geen witte plekken).

Vreemd verhaal van die man.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » do 11 nov 2010, 07:46

Denk eraan dat een zadelbontje je zadel 1 maat kleiner maakt.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 11 nov 2010, 09:48

Als een goed passend zadel schuift zit je zelf dus nog niet 100% in balans...hard gezegd. Feitelijk moet je zelfs zonder singel op het zadel kunnen zitten op je paard, als je helemaal in balans zit.

Maar waar zitten precies de witte haren? Welk deel van het zadel 'drukt' om die witte haren te veroorzaken? Het kan zijn dat iets voortdurend overmatig drukt, waardoor er een kneuzing van de huid optreed, maar ook wrijving kan kneuzingen veroorzaken.
Slothaakje mág simpelweg geen reden zijn. De houten of harde boom moet onder dit slotje liggen en de druk vanuit de beugel daarop overnemen. Wel kan het, dat vertelde toevallig van de week mijn zadelmaker, dat een goed passend zadel iets meevereert met jezelf (wipt) wanneer je zelf teveel druk uitoefent op de beugels om je balans te houden, dan druk je het midden van het zadel teveel 'in' je paard,....maar daardoor ontstaat natuurlijk wel iets wrijving. Dit is alleen een punt waar een zadelmaker niets aan kan veranderen, maar een rijtechnisch puntje. Door een goede balans verdeel je zelf je gewicht over het volledige draagvlak van het zadel en het zadel verdeelt, bij een goede ligging, dit weer over het volledige draagvlak die hij op de paardenrug heeft.

Het bontje-redenatie is ook grappig. Het vult iets op, maar voorkomt geen drukkingen...verzacht hooguit heeeeel ietsje, maar neemt het probleem niet weg.
Geluk is de vrucht van intens werk
Anouska

Bericht door Anouska » do 11 nov 2010, 10:40

Jeetje Marleen, dat is ook wat! Ik ga met Viv mee, kan me ook niet voorstellen dat Fred (onze zadelmaker) zoiets zou zeggen.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » do 11 nov 2010, 21:29

Precies. Dit was precies wat ik ook dacht.
Annabel, het staat niet duidelijk in het verhaal, maar het zadel schuift bij bijvoorbeeld het opstappen. Het zadel zou stil moeten blijven liggen ('hangen' inderdaad), maar zodra er iets gewicht op komt (en nee dit gebeurt niet alleen bij mij met mijn 75 kilo, maar ook bij mijn 13 jarige buurmeisje van 20 kilo lichter), schuift hij soepeltjes mee. Met mijn zit is een heleboel niet goed, maar mijn balans is echt prima. Ik ben getraind op het rijden op mijn bovenbenen, overmatig gebruik van de beugels is niet het geval. Daarnaast rijd ik ook vaak zonder beugels en/of zadel. Conclusie: zadel ligt niet goed????!

Bontje redernatie sloeg ik nog net niet stijl van achterover..... Ik wil gewoon een goed zadel!! Geen gezeur!
Volgende week kan ik mijn zadel opgevuld en wel ophalen. Ik ga van die beugelriemhoesjes kopen, dan gooi ik die gesp naar onderen. Probleem verholpen zou je zeggen? Dat hij daar zelf niet mee komt vind ik trouwens ook weer iets. :x

Ik ga het hier in de buurt nog even navragen. Zit eigenlijk te denken aan een andere zadelmaker die ik erbij kan halen.
Wil gewoon een second opinion.
-:(-
Laatst gewijzigd door Mrln_ op vr 12 nov 2010, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
I wish you were a little smaller, not just small but really really short. So I could put you in my pocket, and carry you around all day.
Esther

Bericht door Esther » do 11 nov 2010, 22:07

Fjorden zijn nog wel eens wat ronder dan een ander paard, dus opzij schuiven met opstijgen is dan al eerder het geval ook al ligt het zadel wel goed..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » do 11 nov 2010, 22:21

Als je het echt wilt weten kan je ook een afspraak met van Rijs maken. Elke vrijdag is hij in Bodegraven hij kan door middel van apparatuur een meting doen onder het zadel en ook wanneer jij je paard in de weg zit.
Toevallig was hij vorige week hier en hij controleert dan onze zadels ( zonder de apparatuur) elk halfjaar zo doende weet ik dit omdat hij erover vertelde. De meting kost 150 euro zei hij. Er zijn ook fysiotherapeuten en dierenartsen aanwezig om eventuele andere problemen direct op te lossen.

Ik vertrouw van Rijs 100% betreft zijn kennis en vakmanschap, er zijn zoveel mensen tegenwoordig die zich 'zadelmaker' noemen. Maar apparatuur liegt niet en zo verbeterd hij zichzelf ook.
Dus als je het zeker wilt weten zou je er een reisje aan kunnen wagen!

Svenna had ook witte haren paar jaar terug, ze zijn nu bijna weg. Ook als ik niet goed aangesingeld heb ligt me zadel als een huis.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Viv

Bericht door Viv » vr 12 nov 2010, 06:41

Grappig, hier in de buurt is iedereen beetje klaar met vR. Zo'n meting lijkt me wel lollig om te doen maar nog steeds te prijzig.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » vr 12 nov 2010, 11:47

Hey Viv, ben wel benieuwd wat er mis zou zijn met van Rijs!
Mag ook via pb.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
claudia

Bericht door claudia » vr 12 nov 2010, 12:07

Mijn zadel ligt ook als een huis en schuift echt niet , ook niet bij het opstappen.

Het blijft gewoon enorm moeilijk.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » vr 12 nov 2010, 12:27

Precies, zo hoort het ook te zijn dacht ik.
Het is echt moeilijk, zeker weten.

Wat is jullie mening over de witte haren? Hij vertelde mij dus duidelijk dat haflingers en fjorden dit vaker hebben, dat ze er aanleg voor hebben. Wat voor ervaring hebben jullie daarmee? Is het niet zo erg als het lijkt???
claudia

Bericht door claudia » vr 12 nov 2010, 13:13

Ik heb er nog nooit een gehad met witte haren. Alleen Kventin had een klein wit streepje maar dat had hij al toen hij kwam en toen was hij ruim 2.5 jaar.

Ik ga dus niet zeggen dat ze er extra gevoelig voor zijn.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 12 nov 2010, 18:45

@Marleen: Mijn huidige, nieuwe zadel, schuift ook bij het opstappen sneller dan mijn vorige zadel (en andere zadels), maar toch heeft de zadelmaker m als goed passend bestempeld en ik zelf eigenlijk ook. Weet niet of dat dan ligt in de pasvorm van het zadel...deze ligt bijvoorbeeld mooi vrij op de rug, maar de vorige zadels (die niet schoven) lagen eigenlijk te diep. Maar tijdens het rijden ligt ie wel mooi stabiel :j, ook na het rijden zijn de haren op de rug echt superstrak *viel ook Esther vanmiddag op hoe mooi egaal en stabiel het zadel gelegen had*, maar met opstappen verleg je natuurlijk dat balansgewicht naar een zijde. Oftewel: Hoe goed je een zadel ook aanpast op een ronde bal, als je enkel aan de linker kant druk legt, zal hij altijd schuiven. Mijn oplossing? Opstap met een krukje. Maar tijdens het rijden ligt ie dan dus wel stabiel. Mja...dan mag je paard er geen witte haren van krijgen :n

Maar nogmaals even mijn vraag om meer beeld van de situatie te krijgen: Waar zitten haar witte haren precies? Tegen de schoft of juist tegen de ruggengraat aan onder het midden van het zadel of juist aan de achterzijde van de kussens? Dan kun je voor jezelf ook nagaan waar precies de druk van het zadel op haar rug te hoog is.

Verder nog nooit gehoord dat Fjorden een meer teer huidje hebben dan enig ander paard eigenlijk.
Geluk is de vrucht van intens werk
Viv

Bericht door Viv » za 13 nov 2010, 07:47

Evaliensvenna schreef:Hey Viv, ben wel benieuwd wat er mis zou zijn met van Rijs!
Mag ook via pb.
Levert gewoon slecht werk, neemt zadel mee en vult op de zaak op (wat m.i. dus niet dé manier is) waardoor het vaak nog steeds niet past. Wil je opvullen met zadel erbij dan moet je met je paard daarheen en moet hij op een drukke sluipverkeerweg met zadels gaan klooien midden op straat.
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » za 13 nov 2010, 14:56

ik heb nog nooit een fjord gehad met zadel plekken gehad, tot vorige week. Vera heeft nu plekken. woensdag wordt het nagekeken, tot die tijd rijd ik alleen nog maar zonder zadel.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » zo 14 nov 2010, 10:35

Viv schreef:
Evaliensvenna schreef:Hey Viv, ben wel benieuwd wat er mis zou zijn met van Rijs!
Mag ook via pb.
Levert gewoon slecht werk, neemt zadel mee en vult op de zaak op (wat m.i. dus niet dé manier is) waardoor het vaak nog steeds niet past. Wil je opvullen met zadel erbij dan moet je met je paard daarheen en moet hij op een drukke sluipverkeerweg met zadels gaan klooien midden op straat.
Die ervaring hebben wij hier niet. Hij bekijkt en meet alles, je moet rijden dan word het aangepast en weer rijden net zo lang tot alles goed is voor paard en ruiter. (word dus gelijk aangepast)
Er zijn ook mensen van Texel die naar hem toegaan, ze spreken dan af bij een dichtbij gelegen manege en daar doet hij hetzelfde en dus ook ter plaatse aanpassen.
Heb wel een stalgenoot die achteraf toch niet lekker zat in dr nieuwe zadel, ze mocht een half jaar later bij bezoek het zadel inruilen en voor een coulante prijs een andere kopen.
Plaats reactie