Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » wo 27 okt 2010, 14:42
Heb ik alweer een vraagje
Gandhi heeft allemaal smeer in zijn koker, echt hele boel...
Nou (effe vies praatje) haal ik dat zoveel mogelijk met mijn vingers weg,
maar er moet een effectievere manier zijn...hoop ik
Hoe kan ik het beste zijn koker schoonmaken? En zorgen dat dat ook zoveel mogelijk schoon blijft?
Ik heb even geen idee namelijk..
Gr Petra
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
-
roos
Bericht
door roos » wo 27 okt 2010, 15:00
Ik doe het meestal een keer jaar(of het moet vaker nodig zijn)met een stuk oud katoenen(zonder pluisjes)tshirt. Stuk shirt in het lauwe water nat maken en dan met je hand de koker aan de binnenkant schoonmaken. Dancer vindt het niet leuk maar laat het wel toe.
Ekdal zijn koker en piemeltje zijn nog erg schoon.
Moet er wel bij zeggen dat Dancer er dus erg braaf mee is, maar ik denk ook niet dat elk paard het toelaat, maar jong geleerd is oud gedaan.
Je krijgt ook nooit alles weg, haal het ergste zand en overige weg en de rest laat ik zitten.
Op bokt heb ik wel eens gelezen dan mensen de binnenkant vd koker schoonmaken van babydoekjes of wassen met betadine shampoo, maar dat lijkt mij niet zo erg prettig(en of dat nou zo goed is voor paarden?)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
lientje
Bericht
door lientje » wo 27 okt 2010, 15:05
Ik doe het nooit, ook niet als ze een vieze piep hebben. Yuur heeft nog wel eens fases waarin hij erg smerig is, zet er hooguit een keer een tuinslang op in de zomer.
Dat soort dingen ga ik dus echt niet aan beginnen

Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » wo 27 okt 2010, 15:20
haha als het niet hoeft liever niet natuurlijk..
Maar er zit ook smeer op zijn achterbeentjes van boven
geplakkerd...
Het liefste zit ik daar niet teveel aan

maar er zit echt heel veel prutjes vastgeplakt...
Ik las idd ook over baby olie doekjes en betadine shampoo, maar het zaakje hoeft niet uit te drogen voor mij
Mandel had er vroeger nooit last van, alleen wat schilfers op zijn piemel die ik er wel afhaalde...
Maar die smeer is nieuw voor me

Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
-
roos
Bericht
door roos » wo 27 okt 2010, 15:21
Ekdal heeft ook nog smeer, Danc niet meer die heeft alleen van de schilfers. Ik zou gewoon met een katoenen doekje met lauw water het ergste weg halen, kwaad kan water iig niet.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
foss
Bericht
door foss » wo 27 okt 2010, 15:44
Ja het is niet mijn favoriete klus maar wij maken de koker schoon met lauw/warm water en betadine dat werkt goed.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
Jilly
Bericht
door Jilly » wo 27 okt 2010, 15:54
Ik heb altijd geleerd dat als er smeer aan de benen zit, hij aan 'zelfreiniging' doet.
Ik heb Hay's leuter nog nooit schoongemaakt. Ik probeer het hem wel gewoon te maken dat ik er aan zit, maar erg fijn vindt hij dat niet.
M'n vriendin heeft een een tijd geleden wel eens wat zitten keuteren bij hem en er wat smeer uitgehaald. Mag zij verder altijd lekker doen van mij haha
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » wo 27 okt 2010, 16:21
Ow hahaha, das makkelijk dan, zelfreiniging!!
Ik heb een tic hoor, ook bij mijn mopshondjes, die moeten een schone vouw (rimpel) en schone oren hebben, en dat hou ik ook bij..
En nu kwam ik dus bij Gandhi ook viezigheidjes tegen..en dat moet dan weg van me hahahaha..
En stinken die zooi...jakkie, maar ik las dat dat hoort..
Zal morgen eens een lauw watertje en een doekje meenemen naar mijn vriend!

-
Esther
Bericht
door Esther » wo 27 okt 2010, 17:03
Hier lauwwarm water, beetje milde zeep erin en dan met een spons..
Maar niet te vaak doen hoor, is niet nodig en dan doe je meer kwaad dan goed geloof ik. Af en toen kan natuurlijk wel..
Heb je wel eens van een boon gehoord??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » wo 27 okt 2010, 17:14
Van een boon?? alleen van een tuin-boon..
Vertel wat is dat?
-
claudia
Bericht
door claudia » wo 27 okt 2010, 17:34
Lekker afblijven of het moet echt heeeeel vuil zijn.
Bij Pino deed ik het nooit en bij de hengsten die in het dekseizoen in gaan maken wij ze wel goed schoon.(en natuurlijk meerdere malen in het dekseizoen)
Een boon is een prop die in de kop van de penis kan komen te zitten (is ook "vuil"). Als de hengsten uit de winter komen en het dekseizoen in gaan dan halen wij die er gewoon uit als we ze weer wassen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
-
foss
Bericht
door foss » wo 27 okt 2010, 17:37
Ik was alleen als het nodig is, we hebben een fjord die krijgt een dikke koker en het stinkt dan gaan we wassen anders niet.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » wo 27 okt 2010, 17:38
Toevallig vorige week bij Anton nog even de koker uitgeveegd met een serie babydoekjes, wat opgehoopt huidsmeer wegwerken. Bink doe ik zowat niks aan, die heeft m eigenlijk ook vrij schoon en meestal verstoor je meer dan dat je echt bijdraagt. Je merkt bijvoorbeeld wel met die hengsten dat van al dat wassen de koker vaak niet schoner blijft, meer schilfers omdat je toch hun natuurlijke vettigheid van de huid wat aantast. De natuur doet dan zijn werk toch wel beter, maarja....he....soms heb je verplichtingen om de hygiene te waarborgen.
Die boon, bolletje huidvet, zit helemaal in de holte van de 'trompet', net onder het uiteinde van de plasbuis (dat heeft een mooi woord, die holte, maar die ben ik even kwijt).
Geluk is de vrucht van intens werk
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » wo 27 okt 2010, 17:39
claudia schreef:Lekker afblijven of het moet echt heeeeel vuil zijn.
Bij Pino deed ik het nooit en bij de hengsten die in het dekseizoen in gaan maken wij ze wel goed schoon.(en natuurlijk meerdere malen in het dekseizoen)
Een boon is een prop die in de kop van de penis kan komen te zitten (is ook "vuil"). Als de hengsten uit de winter komen en het dekseizoen in gaan dan halen wij die er gewoon uit als we ze weer wassen.
Getsies...moet ik dat ook doen? Of is dat puur voor dekhengsten die gaan dekken?
-
claudia
Bericht
door claudia » wo 27 okt 2010, 17:43
Jij hoeft hem niet schoon te maken hoor.
Bij de hengsten halen wij hem er wel altijd uit, is even pulken maar dan heb je ook wat.
Annabel, zou het ook niet komen omdat anton al wat ouder is??? Bij Zortin heb ik eigenlijk nooit schilfers. Maar die is wel heel makkelijk met wassen. Wij doen wat betadine oplossing in lauw water en dan maar lekker soppen.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » wo 27 okt 2010, 17:47
Dat is niet zozeer alleen Anton, allemaal zie ik het bij, dat ze paar dagen na het wassen even schilferig zijn. Hier soppen we met een anti-bacterie-shampoo (unicura-achtig) en goed naspoelen, dan jodiumoplossing (betadine) en wederom goed naspoelen....
-
claudia
Bericht
door claudia » wo 27 okt 2010, 17:55
Ik denk dat unicura idd wat agressiever is.
Wij wassen ze alleen met betadine.
Zortin vindt het niet erg en Hermansen zal ik nooit meer vergeten(die vond het de eerste keer maar niets)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
-
Ilona
-
Ilona
Bericht
door Ilona » wo 27 okt 2010, 18:16
Castor zijn koker heb ik nog nooit schoon gemaakt. Ziet er ook nooit vuil uit eigenlijk. Ik mag er wel aankomen als het moet.
Fabio heeft wel eens wat 'bonkjes' en smurrie aan de buitenkant hangen. Maar ik waag me er echt niet aan om zomaar even zijn koker op het gemakje schoon te maken. Die geeft me zo een lel als ik daar aan kom.
Dat is een beetje een zenuwpees en nog niet zoveel gewend. Dat komt misschien nog wel.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. 
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » wo 27 okt 2010, 18:17
Ilona schreef:Hengsten eerst even aan de ballen kietelen... als je goed kriebelt laten ze als tegenprestatie hun zaakje zakken en kun je hem wassen
Dit heeft een kennis eens tegen een groep dames verteld toen ze aan hem vroegen wat hij met dat paard ging doen

Merrie aan de andere kant zetten doen we hier altijd, met longeerlijn langs het lichaam van de hengst zodat benen binnen boord blijven, en de rest is handwerk