zweetdeken/regendeken?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ivonne

zweetdeken/regendeken?

Bericht door Ivonne » zo 24 okt 2010, 13:18

Jan Willem longeert Baranna een paar keer in de week. Ze is dan behoorlijk bezweet. Na het longeren stapt hij haar uit tot ze droog is. Hij wil haar na het longeren graag een deken op doen, omdat hij haar haast niet meer helemaal droog krijgt. Hij heeft een zweetdeken voor haar. Maar dat is en heel dun ding, echt een zomerding. Wat ik me nu afvraag, als hij er een regendeken opdoet, raakt ze de warmte en zweet dan wel kwijt? Staat wel bij dat de dekens ademend zijn. Zat te denken aan een met fleece gevoerde regendeken zonder vulling.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jowien

Re: zweetdeken/regendeken?

Bericht door Jowien » zo 24 okt 2010, 14:31

Bij een goede zweetdeken gaat het vocht uit de vacht bovenop de deken liggen (en wordt je paard eronder droog). Ik denk dat als je er een regendeken overheen doet, dat minder goed werkt. Je kunt het natuurlijk uitproberen.
Een dun fleecedekentje is misschien niet genoeg in de frisse wind om op te drogen. Ik heb zelf een wollen zweetdeken, die zijn wat dikker en er gaat geen wind doorheen.
De hele vacht 100% droog is niet nodig. Als de huid droog is en het paard goed op adem en afgekoeld, is het niet zo erg als de buitenste vacht nog nat is. Zeker als een paard kan rollen droogt die buitenste vacht vanzelf, en zonder dat je paard het koud heeft. Ook dat kun je uitproberen. Je kunt goed aan de oren voelen of een paard het koud heeft.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Megan

Bericht door Megan » zo 24 okt 2010, 14:35

Zou je dan niet beter een puur wollen deken op kunnen doen? Die ademen zeker en daar blijft het zweet bovenop liggen en aan de binnenkant blijft het droog. Of misschien een wat dikkere fleecedeken (vergelijkbaar met een dikke fleecetrui). Je moet niet hebben dat ze met een deken op nog meer gaat zweten.
Ik heb geen ervaring met een regendeken na het zweten maar dat lijkt me wat benauwd.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 24 okt 2010, 14:46

ik wil niet en regendeken óver een zweetdeken doen hoor. Maar i.p.v. Probleem met fleece en wol is dat het in de regen niet waterdicht is. Ik denk ook dat een regendeken te benauwd is, maar omdat ze wel ademend zijn twijfel ik
Baranna 13-5-2006

Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » zo 24 okt 2010, 16:47

Ik zeg, neem zo'n fleecegevoerde regendeken, werkt super!!!!!!
Hebben ze onderandere van Harry's Horse!

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Mieke

Bericht door Mieke » zo 24 okt 2010, 16:51

Wil je haar uiteindelijk met deken hebben staan? Zou ik er gewoon een regendekentje op leggen. Als het paard afgekoeld is maakt het niet uit als ze nat zijn, de vacht isoleerd dan juist heel goed. Ze staan snachts binnen toch? Anders heeft een deken niet erg veel nut, krijgen ze het eerder koud dan warm omdat ze hun haar niet uit kunnen zetten.
Ctje :)
foss

Bericht door foss » zo 24 okt 2010, 17:04

Als je de deken niet op wilt laten zou ik een wolle deken doen wat veel vocht op neemt en als de deken op blijft een gevoerde regendeken.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 24 okt 2010, 17:07

als JW aar uit stapt tot dat ze koel is, en op adem is, dan geeft het niet dat ze nog nat/klam is, want dat is juist het afgevoerde zweet wat naar buitenis gewerkt. Een paard droogt vanaf de huid naar buiten toe op, dus de dekharen zijn idd dan nog nat, maar paard is op de huid droog. Ik vind zelf dat als je een paard na het werk, afgestapt en al, een zweet of fleece op doen, dat ze het weer terug warm krijgen en weer gaan zweten.

Dus als ze afgestapt en op adem is, is het prima. Je zou er wel voor kunnen kiezen haar borst ennek iets uit te scheren, dan kan ze prima helemaal zonder deken, maar is ze sneller terug op adem en afgestapt, zodat je er zelf minder lang werk van hebt.

Veel mensen denken idd dat eennat paard niet naar buiten kan, maar dit kan prima, mits goed afgekoeld en op adem
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 24 okt 2010, 17:43

dan hoeft ze dus geen deken. Hij wandelt altijd nog minstens een half uur met haar langs de weg, door het veld, na het longeren.
Ik heb nog een willen deken van Diëgo, die past haar ook wel. Ze gaan hier idd 's nachts op stal. Ik ben zelf heel gauw koud als ik nat ben, misschien vermenselijk ik het teveel :D Baranna is altijd weer helemaal op adem en afgekoeld als ze weer bij stal aankomen
Baranna 13-5-2006

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 24 okt 2010, 17:47

nee, als hij nog een half uur na stapt, dan hoeft ze idd geen deken. Mocht je willen scheren, wil ik wel helpen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bailey

Bericht door Bailey » zo 24 okt 2010, 17:51

Wat Tamara zegt klopt inderdaad, als ze koel en op adem is kan het geen kwaad. Ik snap het vermenselijken van je wel hoor, heb ik zelf ook nog wel eens een handje van ;)

Misschien vind je dit leuk om te lezen? Is de website van een manege hier in de buurt die de paarden allemaal in een actiefstal hebben staan (dus altijd buiten). De paarden staan zonder dekens en gaan na de lessen gewoon hup de buitenlucht weer in. Op de site staat een uitleg over hoe en waarom, heel interessant!
http://www.mansour.nl/content/view/75/105/
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 24 okt 2010, 17:56

dat is idd een duidelijke uitleg! Als kind wordt je altijd geleerd: nooit een bezweet paard buiten zetten! En ik heb ook wel eens ergens gelezen dat fjorden en Belgen er beter tegen kunnen, weet niet meer waar dat op gebaseerd is. Heb wel het idee dat fjorden hardr zijn dan een KWPN-er zoals Baranna.
Moet zeggen dat ik Marga wel altijd een fleece deken opdoe als ze bv erg zweet na het mennen. Of het moet al héél mooi weer zijn, dan puit ik haar met koud water af en dan gaat ze direct rollen en is zo droog
Baranna 13-5-2006

Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 24 okt 2010, 18:22

Klopt helemaal wat Tamara zegt en ik doe het altijd al zo met Nisko en die is nog nooit ziek geweest. Zo met wedstrijd vandaag doe ik Anka na het uitstappen voor op de trailer wel een zweetdeken op. Tocht anders te veel onderweg. Maar daar komt ze als ze goed uitgestapt is zoals vandaag mooi droog onder vandaan thuis en kan ze daarna haar weidedeken weer op. Op dinsdagavond blijft Anka heel warm na de verenigingsles. Ze koelt dan eerst zonder deken binnen en krijgt dan de fleece op in de trailer. Dit helpt niet helemaal genoeg en daarom gaat ze nu ook gedeeltelijk geschoren worden. In jullie geval zou ik omdat er verder toch niet gereden wordt en alleen af en toe gelongeerd gewoon goed uitstappen. Eventueel scheren, maar zou ik zelf niet zo gauw doen gezien het relatief weinige werk wat Baranna doet. Nisko scheer ik ook niet.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Bericht door Esther » zo 24 okt 2010, 18:56

Wat ik mis in de tekst van stal mansour is het feit dat je een paard in een binnenbak laat lopen, waar het al warmer is dan buiten en dat met zijn dikke jas aan.. Lekker dan, ga jij fitnessen met een winterjas aan?? Vind de tekst hier en daar ook niet helemaal volledig..

Maar om on topic te gaan..
Als Baranna lekker uitgestapt wordt is er niets aan de hand. Eerder zette ik Tea als ik overdag had gereden en het redelijk weer was ook gewoon nog wat bezweet buiten. Dan ging ze toch lekker rollen, geen probleem.
Was het nu echt slecht weer of echt koud koud, dan ging ze op stal vaak met een zweetdeken op..
Regendeken lijkt me niet nodig..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » ma 25 okt 2010, 05:02

Ik heb nu deze liggen voor Kdies: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 330/38723/

Die kun je meteen na het rijden (of iig als ze uitgestapt zijn) opgooien en scheelt weer tussendoor een zweetdeken opleggen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 25 okt 2010, 13:01

Ik heb een regendeken met een laagje fleece erin. Enorm fijn ding. Die doe ik op na het rijden en na een aantal uurtjes haal ik die af. Gaat prima hoor :j
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Kelly

Bericht door Kelly » ma 25 okt 2010, 13:44

Lovemischa schreef:dan hoeft ze dus geen deken. Hij wandelt altijd nog minstens een half uur met haar langs de weg, door het veld, na het longeren.
Ik heb nog een willen deken van Diëgo, die past haar ook wel. Ze gaan hier idd 's nachts op stal. Ik ben zelf heel gauw koud als ik nat ben, misschien vermenselijk ik het teveel :D Baranna is altijd weer helemaal op adem en afgekoeld als ze weer bij stal aankomen
Dan hoeft ze idd geen deken meer op.

Sterker nog, je warmt haar anders alleen maar weer op en zet haar daarna in haar nakie buiten..
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Plaats reactie