Of je natural of niet bezig bent heeft in de meeste gevallen te maken denk ik met of je je paard serieus voor de sport gebruikt of meer een recreant bent. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Boomloos, ijzerloos, bitloos, dekenloos, stallloos, ijzerloos, allemaal heel grappig maar mijn paarden gaan er geen hout op presteren. Om nog maar te zwijgen over grondwerk. Zal ontwijfeld leuk tijdverdrijf zijn, en werkt misschien bij sommigen, maar ik zie er niks in. Het draagt niks bij aan conditieopbouw of resultaten in de sport. Ik heb een prima band met onze paarden, ze zijn goed opgevoed en er is wederzijds respect. Wie niet luistert wordt passend gecorrigeerd. Daar heb je naar mijn mening geen spelletjes in de bak voor nodig.
Als ik voor de leuk tijd wil doorbrengen met mn paarden geef ik ze wel een lekkere poetsbeurt of maak een bosrit. Ik ben dus overduidelijk GEEN natural
Onze paarden worden allemaal op stal gehouden, komen dagelijks enkele uren in de wei en gaan in de molen, en worden 5 dagen per week getraind. Ze staan allemaal rondom op ijzers, in de dekens en worden goed gevoerd met brok en granenmixen. Ze moeten hard werken maar worden er ook naar verzorgd. En als er iets aan scheelt worden ze ook adequaat door een veterinair behandeld.
Wij hebben vrolijke, sociale en werklustige paarden, stuk voor stuk. Ze hebben een taak, ze hebben een ritme en worden omringd met zorg en aandacht. Wij mensen hebben de paarden gedomesticeerd en zetten ze in voor de sport en werk. Daar is niks natuurlijks aan en als je die keuze maakt moet je ze ook de mogelijkheden bieden om zich fijn, fit en gezond te voelen en zich 100% voor je in te zetten.