Natural of niet...?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Tass

Natural of niet...?

Bericht door Tass » vr 22 okt 2010, 13:34

Hoi,

Ik heb al een paar keer een discussie gehad met mensen en iedereen denkt er verschillend over, ik ben benieuwd hoe mensen hier erover denken...
Wanneer ben je nu natural en wanneer niet? Wat zijn nu de voordelen van natural bezig zijn met je paard(en)? Ben je alleen natural bezig als bitloos en boomloos rijd? Wie bepaalt of je nu wel of niet natural bent?

Naja veel vragen eigenlijk.... Zijn hier wel en geen natural? :+
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Jowien

Re: Natural of niet...?

Bericht door Jowien » vr 22 okt 2010, 14:23

Ik weet niet wat mensen met 'natural' precies bedoelen, en misschien bedoelen verschillende mensen ook wel verschillende dingen. Bedoel je met natural welk zadel en hoofdstel je hebt? Of hoe je met je paard omgaat? Of waar/hoe je 'm gestald hebt? Of welk voer je 'm geeft?

Voorbeeld: Ik heb een boomloos zadel omdat ie lekker rijdt voor ons beiden. Ik rij een enkele keer bitloos maar meestal met een bit. Ik doe soms los-/grondwerk a la freestyle, maar meestal gewoon engels recreatief rondhobbelen (onder het zadel of voor de wagen). Mn paardje staat 7a8 maanden per jaar 24/7 in de wei met vriendjes, de rest overdag in grote paddock met vriendjes en 's nachts op stal. Ik doe geen dekens maar scheer wel een stukje. Ik ben op een natuurlijke manier de baas, maar als ze geintjes uithaalt wordt ze duidelijk en indien nodig stevig gecorrigeerd.
Tja, ben je dan natural of een beetje of niet?

Het maakt mij niet uit, als mijn paardje en ik maar blij zijn met hoe we het samen doen. :)
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Tass

Bericht door Tass » vr 22 okt 2010, 14:26

Ik bedoel eigenlijk inderdaad alles wat er mee te maken heeft of wat mensen denken dat er mee te maken heeft :j.

Maar je voorbeeld van je eigen paardje is erg duidelijk :j.
Ik vind het een goede manier van omgaan met je dier :j.
Mijn Toppers:
colunder

Bericht door colunder » vr 22 okt 2010, 15:37

Ik probeer mijn pony's zo natuurlijk mogelijk te houden,
dat betekent voor mij 24/7 buiten, geen gescheer en geen dekens.
Ook kracht voer krijgen ze hier nauwelijks(soms een beetje als beloning na het rijden).
Maar ik rij wel met bit en boomzadel.
Volgens mij ben ik dan geen natural.
Je bent volgens mij Natural als je je pony zo natuurlijk mogelijk houd(dat doe ik dus wel) en ijzerloos(zonder bit boom,sporen en ijzers) rijd.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 22 okt 2010, 16:36

Hokjes...pff vermoeiend soms! (niet persoonlijk bedoelt hoor!) Ik doe eigenlijk net als Jowien.. Wat Anette zegt, wederom niet persoonlijk, niet scheren en geen dekens..heel leuk maar ik rijd behoorlijk intensief dus ik behandel mijn paard dan ook als een 'atleet', anders vind ik het niet eerlijk om dat allemaal van hem te vragen. Ik rijd ook boomloos maar wel met bit (waarom boomloos 'natural' zou zijn is ook raar..) maar wel bitloos ingereden. Beer staat niet 24/7 buiten omdat dat stalbeleid is en ik vind het prima. Beer ook geloof ik. Alleen op gras en ruwvoer kan die arme vent niet teren..dan blijft er niks van hem over dus hij krijgt ook brok en als we veel hebben gereden krijgt hij nog wat extra.

Ik vind vaak dat mensen in een 'hokje' een beetje doorslaan...en dan bedoel ik dat ze dan alleeeen maar dat ding goed vinden en alles dat dan 'anders' is, is niet meer goed.. Dit baseer ik op ervaringen en op wat ik om me heen zie. Ik doe van alles wat (ja dus dat maakt dat ik ook wel in hokjes denk) en daar giet ik mijn eigen sausje overheen.. we springen, we dressuren, we westernen, we rijden lange bosritten, we grondwerken en als het even meezit gaat Beer ook voor de kar volgend jaar!

Wat bij ons wel weer natural zou kunnen zijn is dat toen Beer zo aan het klooien was met zijn luchtwegen, de reguliere medicijnen niet hielpen. De homeopatische dingen boden wel verlichting..toeval of niet.. geen idee maar als het werkt, ben ik blij!
Krista

Bericht door Krista » vr 22 okt 2010, 18:12

Of je natural of niet bezig bent heeft in de meeste gevallen te maken denk ik met of je je paard serieus voor de sport gebruikt of meer een recreant bent. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Boomloos, ijzerloos, bitloos, dekenloos, stallloos, ijzerloos, allemaal heel grappig maar mijn paarden gaan er geen hout op presteren. Om nog maar te zwijgen over grondwerk. Zal ontwijfeld leuk tijdverdrijf zijn, en werkt misschien bij sommigen, maar ik zie er niks in. Het draagt niks bij aan conditieopbouw of resultaten in de sport. Ik heb een prima band met onze paarden, ze zijn goed opgevoed en er is wederzijds respect. Wie niet luistert wordt passend gecorrigeerd. Daar heb je naar mijn mening geen spelletjes in de bak voor nodig.

Als ik voor de leuk tijd wil doorbrengen met mn paarden geef ik ze wel een lekkere poetsbeurt of maak een bosrit. Ik ben dus overduidelijk GEEN natural :D

Onze paarden worden allemaal op stal gehouden, komen dagelijks enkele uren in de wei en gaan in de molen, en worden 5 dagen per week getraind. Ze staan allemaal rondom op ijzers, in de dekens en worden goed gevoerd met brok en granenmixen. Ze moeten hard werken maar worden er ook naar verzorgd. En als er iets aan scheelt worden ze ook adequaat door een veterinair behandeld.

Wij hebben vrolijke, sociale en werklustige paarden, stuk voor stuk. Ze hebben een taak, ze hebben een ritme en worden omringd met zorg en aandacht. Wij mensen hebben de paarden gedomesticeerd en zetten ze in voor de sport en werk. Daar is niks natuurlijks aan en als je die keuze maakt moet je ze ook de mogelijkheden bieden om zich fijn, fit en gezond te voelen en zich 100% voor je in te zetten.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
claudia

Bericht door claudia » za 23 okt 2010, 09:32

Krista, het is of ik mezelf hoor praten _/-o_

Ik denk er precies zo over.
Ik doe ook geen grondwerk. Ziet er bij een ander altijd leuk uit maar het ligt mij niet zo.

Verder staan mijn paarden ook op stal gaan een aantal uren per dag naar buiten, worden gepoetst en gelongeerd en gereden.
DA als het nodig is , keurig beslag er onder, dekentjes er op.
Respect van beide zijde.

Nee er is niet Natural bij bij mij als ik het zo lees.
(oke mijn veulen Guuske en Nono en Faay worden nu Natural gehouden :+ )

Ieder zijn ding.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
shesannie

Bericht door shesannie » za 23 okt 2010, 09:45

ik rij nu sinds een jaar ongeveer bitloos, en ben nu bijna 1 jaar ijzerloos (nou ja Lindia dan) ik rij alleen nog niet boomloos :P maar zal em ook niet worden vrees ik want ik heb nu zoooo'n lekker zadel :D

maar of ik een echte natural ben hmm nee wat is dat idd presies :P
Esther

Bericht door Esther » za 23 okt 2010, 10:44

Ik ben ook geen natural, plaats mij maar in het hokje 'happy doch functioneel'..
Ik kijk wat het beste werkt voor mij en mijn paarden.
Heb een poosje barefoot gereden, maar niet omdat dat 'natural' zou zijn. Reed gewoon lekker..
Ik gebruik alleen ijzers bij Jeskim omdat die ze nodig heeft, anders liever niet, maar dat heeft ook niets te maken met natural. Bitloos nog nooit geprobeerd..
Tea heeft nu wel een deken om omdat het gewoon wat functioneler is, ze wordt anders zo warm tijdens het rijden/mennen..
Ze staan eigenlijk 24/7 buiten omdat ik het idee heb dat ze dan het fijnst vinden, al gaan ze met slecht weer naar binnen, omdat ik denk dat ze dat fijn vinden..
Ik doe af en toe grondwerk omdat ik het leuk vindt en bij de jonge paarden voor de opvoeding. Maar dan wel de functionele kant ervan, meelopen aan een touw vind ik eigenlijk ook al grondwerk. Ik leer de jonkies gewoon dingen waar je later baat bij hebt, dus meelopen, op jou letten, zelfstandig kunnen werken, aanraken, in de leadrope wikkelen, dat soort dingen..

Ach, wat is echt naturel, behalve de chips??

Oh, ik bedenk net wat waarin ik naturel ben, niet uit vrije keus overigens..
Ik heb geen bak, laat staan een binnenbak, en moet dus gewoon door de drek rijden!! hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » za 23 okt 2010, 18:16

Jowien schreef:Ik weet niet wat mensen met 'natural' precies bedoelen, en misschien bedoelen verschillende mensen ook wel verschillende dingen. Bedoel je met natural welk zadel en hoofdstel je hebt? Of hoe je met je paard omgaat? Of waar/hoe je 'm gestald hebt? Of welk voer je 'm geeft?

Voorbeeld: Ik heb een boomloos zadel omdat ie lekker rijdt voor ons beiden. Ik rij een enkele keer bitloos maar meestal met een bit. Ik doe soms los-/grondwerk a la freestyle, maar meestal gewoon engels recreatief rondhobbelen (onder het zadel of voor de wagen). Mn paardje staat 7a8 maanden per jaar 24/7 in de wei met vriendjes, de rest overdag in grote paddock met vriendjes en 's nachts op stal. Ik doe geen dekens maar scheer wel een stukje. Ik ben op een natuurlijke manier de baas, maar als ze geintjes uithaalt wordt ze duidelijk en indien nodig stevig gecorrigeerd.
Tja, ben je dan natural of een beetje of niet?

Het maakt mij niet uit, als mijn paardje en ik maar blij zijn met hoe we het samen doen. :)
Dit is helemaal mijn idee en manier van omgang met mijn paarden..Ook barefoot zadel en eigenlijk zou dit stukje op mij kunnen slaan hierboven.

Edit: ik vind mezelf geen natural, totaal niet!! Bij mij komen er ijzers onder zo nodig, een deken zo nodig, een bit rij ik altijd mee...maar zolang het niet nodig is gebruik ik het niet.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Orion1996

Bericht door Orion1996 » za 23 okt 2010, 18:45

Natural.... Dat ben je toch als geitenharenwollensokkenveganiste met natuurlijke bekapte nagels, geen gebruik van deodorant en/of shampoo en niet geschoren benen/oksels/bikinilijn? :D

Ik ben zoooooo niet natural :P Ben het helemaal met Krista en Claudia eens. Ijzertje, dekentje, stalletje, weilandje, brokjes, dierenartsje, goed passend zade (zij het dan met of zonder boom), bitje erin, borsteltje, respect voor elkaar.
Ow chips ik heb een bitloos hoofdstel *checkt haar bikinilijn...pfew, niet natural*

Ik denk dat we in onze huidige levensstijl geen natuurlijk gedoe met paarden meer kunnen hebben. Dan heb ik het niet over winterwolletjes en 24/7 weiland. Er is niks natuurlijks aan op een paard zitten, een bitloos hoofdstel op de kop van je paard en een boomloos zadel erop, dan moet je je paard in de natuur los laten en in de winter niet bijvoeren als ze dood gaan van de honger. Dat is natural (en dan moet je het hekje om het reservaat ook maar weg laten). Natuurlijke voetjes op onze onnatuurlijke ondergronden werkt ook niet. En ze 24/7 alleen hetzelfde gras voeren ook niet, dus ik denk dat natural paardenhouden nieteens bestaat voor de gewone burger
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Tass

Bericht door Tass » zo 24 okt 2010, 10:19

Bedankt voor alle reacties :D.

Het was niet bedoelt om mensen in een hokje te plaatsen hoor, ik wilde gewoon wat meer te weten komen en wat mensen hier allemaal doen :D.

Ik vind het erg leuk om te lezen dat mensen veel verschillende dingen met hun paarden doen en op verschillende manier hun paard "houden".
Mijn Toppers:
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 24 okt 2010, 11:52

Ik denk dat de manier waarop je met je paarden om gaat te maken heeft met wat je van ze wil.

Heel bewust heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan 365 dagen per jaar, dit omdat ik langeafstanden met ze rijdt en in mijn optiek het niet juist is een paard van welke je dat soort prestaties vraagt (uren achter elkaar bewegen, ik heb het niet over een ritje van 30 km maar eerder 80+ km) op te sluiten in een stal waar het niet kan bewegen.

Ondanks dat mijn paarden 24/7 buiten staan zijn ze geschoren als ze aan het werk moeten en dat houd dus in dat ik dan met dekens moet werken. Want je kan niet én scheren én niet aan dekens willen doen. Afhankelijk van het scheerpatroon dat ik heb gekozen en het weer hebben ze geen, een dunne of een dikke regendeken op (alles Bucas en Horseware want ik heb gewoon een deken nodig waar ik van op aan kan).

IJzers, hartstikke leuk als een paard zonder ijzers kan. Maar ik heb beide paarden rondom op de ijzers staan. Bij Brass heb ik even met blote voeten gereden maar al na 3 maand onder het zadel vond ik dat het beter was haar op ijzers te zetten. Ik verwacht van haar dat ze gewoon doordraafd als de ondergrond veranderd en als dat op blote voeten lastig is (eventueel gevoelig op scherp grind/puin) moet ik dit zien te voorkomen. Ilonk loopt soms in de winter op blote voeten en met rijden met hoefschoenen. Echter dit is meer nood, haar hoeven groeien slecht en altijd ijzers is helaas niet altijd haalbaar.

Bitten en boomzadels. Ik heb voor beide paarden een hoofstel met een bit en een boomzadel. Voor optimale drukverdeling kom je toch uit op een boomzadel en als je uren wilt licht-rijden op een paard heb je die gewoon nodig. Brass loopt nu op een dubbel gebroken kneveltrens als ik straks kaartleesritten met haar ga rijden en veel met één hand moet rijden ga ik over op een ongebroken bit/stang. Dat is veel rustiger in de mond. Ilonk loopt op een rubberen of ijzeren pelham afhankelijk van de situatie.
Bitloos heb ik met Brass nog niet geprobeerd, maar gaat zeker komen ik zie de voordelen van makkelijk eten onderweg. Ilonk kan bitloos op wedstrijd na de eerste 30 tot 50 km.

Brok, ja dat krijgen ze allebei naar ratio van werken. Aangevuld met eventuele granen, slobber, wortels etc. Dierenartsen komen als de paarden ze nodig hebben of eigenlijk ga ik liever naar de kliniek toe want daar heb je toch vaak net wat meer expertice dan wanneer je een HTK DA laat komen.
Respect heb ik voor mijn paarden en zij voor mij.

Nee ik ben geen natural dus. Maar ik denk wel dat ik mijn paarden op een manier houd die voor hen optimaal is voor wat ik van ze vraag.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Vera

Bericht door Vera » zo 24 okt 2010, 12:30

100% natural is voor mij een paard in een kudde, waar je niet op rijd, die geen ijzers heeft en zich gedragen kan als een wild paard en dan niet op een halve hectare met bijvoer en omweiden, maar echt op een heleboel hectares. (denk aan zo;n 100) Maar dat is natuurlijk in nederland niet echt mogelijk. Bovendien waarom heb je dan nog een paard, dan kan je ook wel herten of schapen nemen.
Ik ben dus niet natural. Als mijn paard ijzers nodig heeft, krijgt het die. En ik rijd ook niet bitloos (soms wel) En ik voer bij. Ik denk dat ik zelfs niet in de buurt kom van natural.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 25 okt 2010, 08:53

Hier staan de paarden ook bewust 24/7 buiten met een inloopstal. Ik heb dus scharrelpaarden. De paarden vinden dit heerlijk!
Verder noem ik mezelf geen natural/ of traditional (of hoe je dat dan ook noemt). Ik noem het liever logical. Als mijn paard ijzers nodig heeft krijgt het ijzers, ik rijd met bit, met boomzadel. Het is gewoon logisch kijken naar de behoeften van je paard en daar naar handelen. Het is inderdaad jammer dat er zo in hokjes gedacht wordt.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 25 okt 2010, 11:41

Ik streef ernaar dat Cos en P.C. zoveel mogelijk buiten staan. Ik rijd zelf bit- en boomloos (maar ik men met Liverpool). Ik speel graag met de paarden in de bak (mits deze begaanbaar is ;) ) maar volg geen methodes/boekjes.

Ik vind mezelf absoluut geen 'natural' en vraag me zelf ook regelmatig af wat dat inhoudt. Ik zie mensen (toegegeven, vooral op bokt) vaak bijzonder strijdlustig het gevecht aangaan inzake wel/geen bit, wel/geen boom, wel/geen stal en ik verwonder me daar altijd weer over. De manier waarop bij Krista de paarden gehouden worden bijv. is niet mijn manier,maar ik ben ervan overtuigd dat de paarden super goed verzorgd worden +:)+

Ik vind mensen die tot in extremen "natural horsemanship" prediken zelf een beetje apart en dan voornamelijk vanwege het feit dat je, als je echt 'natural' bezig wilt zijn, helemaal geen paarden moet willen houden omdat wij niet de ruimte/vrijheid kunnen bieden om ze natuurlijk te houden.
'Natuurlijk paardrijden" is er nog zo 1, want wat is er in hemelsnaam 'natuurlijk' aan paardrijden? Ik neem de 'extremisten' dus altijd met een flinke korrel zout, want zie ze, terwijl ze een ieder de les plachten te lezen, nog altijd op hun eigen paarden opstappen en wegrijden ;)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 25 okt 2010, 16:41

Esther schreef: Ach, wat is echt naturel, behalve de chips??
_/-o_ Amen....
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Fran

Bericht door Fran » ma 25 okt 2010, 19:07

Stel dat ik met Olaf alleen af en toe een bosritje wilde maken, dan mocht hij van mij ook op een stal staan waar hij 24/7 buiten staat en had ik hem ook niet hoeven scheren, had hij miss geen ijzers gehad, en reed ik minder vaak met zweep en waarschijnlijk nooit met sporen (maar had ik nog steeds een zadel met een boom en een hoofdstel met een bit, want zonder snap ik echt het nut niet van).
Maar af en toe een bosritje is niet het enige wat ik wil, dus heb ik Olaf geschoren, draagt hij een deken, staat hij ´s nachts binnen, rij ik met zweep, met bit, met een zadel met een boom.

Dus ik zal wel niet in het hokje van natural passen, ik ken trouwens niemand die dat is. Want ik ken niemand die zijn paard in een natuurgebied heeft staan en er nooit op rijdt of iets anders mee doet. Grondwerk is namelijk ook niet natuurlijk, want ik heb in het wild nog nooit een paard met een mens in de zandbak van 20 x 40 zien ´spelen´.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 25 okt 2010, 19:58

Als je echt natural bent, ga je in mijn ogen gewoon niet op dat paard zitten en gooi je hem lekker in een kudde.

Verder: ik ben altijd in voor wat grondwerk, maar ik ben ABSO-ZEKER-WETEN-LUUT niet natural :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Brittlover

Bericht door Brittlover » di 26 okt 2010, 06:33

ow dat is echt wat voor mij
boomloos bitloos ruiterloos.....
nee voor mij geen naturel, britt staat op ijzers. heb een zadel met boom en rijd met een bit.
bevalt me prima, volgens mij britt ook want hoor haar niet klagen..

iedereen die het anders wil, hoop dat je op die manier net zoveel plezier met je paard hebt als ik. want daar gaat het om.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Plaats reactie